Gå til innhold

Latterlig tafatt 10-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er blitt en bonusfamilie her, men vi har et problem: Mannens 10-åring er dessverre grusomt tafatt.

"Smør deg en skive til kveldsmat om du er sulten", sier jeg, men han bryter nesten sammen. Han kan da ikke skjære skiver av et brød. Vet ikke hvordan han skal riste brød. Blir forferdet over utvalget av pålegg. Det er generelt tilnærmet umulig å få han til å lage seg mat. "Nei", nærmest roper han, "dét kan jeg ikke!" - om alt.

Hvordan i alle dager lærer man en 10-åring det som man vanligvis lærer en 5-åring?

Anonymkode: d43b3...531

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, man trenger alltid bare å lese overskriften for å vite at det er snakk om et «bonus»barn.

Nei, TS. Det er MANNEN din som er en grusomt tafatt far. Barnet er nok helt normalt, har bare hatt litt uflaks med foreldre.

Anonymkode: 142ce...1dc

• Liker 35
  • Nyttig 13
Skrevet

Du kan jo vise ungen hvordan man gjør det da. Om barnet aldri har fått prøve er det ikke rart det er usikkert. 

Anonymkode: 4b3b5...125

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet

Her er det kun faren som er problemet - og kanskje deg hvis du opptrer som guttens mamma. Husk at det kan være en påkjenning at et barn må forholde seg til stemor, så det er du som skal være voksen, tålmodig og inspirere til fremgang!

Anonymkode: 3d5e3...b7e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi er blitt en bonusfamilie her, men vi har et problem: Mannens 10-åring er dessverre grusomt tafatt.

"Smør deg en skive til kveldsmat om du er sulten", sier jeg, men han bryter nesten sammen. Han kan da ikke skjære skiver av et brød. Vet ikke hvordan han skal riste brød. Blir forferdet over utvalget av pålegg. Det er generelt tilnærmet umulig å få han til å lage seg mat. "Nei", nærmest roper han, "dét kan jeg ikke!" - om alt.

Hvordan i alle dager lærer man en 10-åring det som man vanligvis lærer en 5-åring?

Viser ham hvordan han gjør det? Helt til han har lært. 

Anonymkode: ded0c...bb2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

He he, man trenger alltid bare å lese overskriften for å vite at det er snakk om et «bonus»barn.

Nei, TS. Det er MANNEN din som er en grusomt tafatt far. Barnet er nok helt normalt, har bare hatt litt uflaks med foreldre.

'Tenkte det samme! 😂

Kanskje det er påtide å begynne med oppdragelsen av ungen? Tipper han fikk iPad i hendene når han kom ut av livmora 😅

Anonymkode: 7a663...e69

• Liker 4
Skrevet

Har du forresten tatt full kontroll over hjemmet fra dag 1, TS? Siden barnet blir «forferdet over utvalget av pålegg». Hva slags pålegg spiste han før du kom inn i bildet? Og hvorfor kan han ikke få den typen pålegg han liker og er vant med?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har vel full kontroll over hjemmet du, ja. Og du mener virkelig en 10-åring er tafatt, mener du faren er en helt fra en annen dimensjon? Det er faktisk samboeren DIN som oppdrar dette "tafatte" barnet. Er det noen her som er problemet, så er det jo foreldrene. Ingen barn har skyld i slike ting, hvis du mener det er du virkelig kunnskapsløs og vitterlig tafatt 😜

Anonymkode: e9868...414

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du irriterer deg over dette...hvordan skal da tenåra gå?

Anonymkode: ebce5...4f4

• Liker 1
Skrevet

Du får oppdra mannen din før bonusbarnet. Er du ikke fornøyd så gå etter han.

Anonymkode: b9f7c...6bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

På samme måte man ville lært det til en femåring?

Barnet kan jo ikke lastes for å ikke kunne noe om han aldri har fått veiledning. Kan det hende han synes det er overveldende at du kommer inn med forventninger han aldri har møtt før? Slik du beskriver det, høres han utrygg ut. I så fall er det ikke bare å prøve og eventuelt feile foran stemor, som dessverre høres litt utålmodig og forferdet ut?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hactar skrev (4 minutter siden):

Slik du beskriver det, høres han utrygg ut. I så fall er det ikke bare å prøve og eventuelt feile foran stemor, som dessverre høres litt utålmodig og forferdet ut?

Dette. Bare ut i fra overskriften så høres du jo ut som stemor fra helvete. Var du ikke klar over at dette barnet var en del av pakken du fikk med den nye mannen din? Du har kanskje tenkt å fryse ut dette barnet? Du er hvert fall på god vei. "Latterlig tafatt 10-åring"... 😰

Anonymkode: a1f6a...3dc

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Min klarer det nå, men da hun påstod hun ikke klarte å smøre brødskive så var jeg med på kjøkkenet, vi smurte side om side, så klarte hun det. 

Anonymkode: ce8cd...744

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten sitt barn på 13 år holder på å lære seg å ta seg en brødskive nå.

Hun er den mest tafatte jentungen på 13 år jeg har møtt.

Dette er foreldrenes feil og ikke datterens, da de har behandlet henne som en prinsesse og skjemt henne bort.

Stakkars barn...

Anonymkode: 10ae5...a48

• Liker 5
Skrevet

Av overskriften forsto jeg straks at det dreide seg om en 10-åring som ikke var din egen.  Ingen mor eller far ville beskrevet barnets hjelpeløshet som "latterlig tafatt".  

Det er foreldrenes feil om de ikke har lært barnet sitt det man bør forvente i forhold til alderen deres.  Mange foreldre tilrettelegger og gjør det enkelt for barna sine altfor lenge.  Da våre gikk ut av videregående fortalte de at mange i klassen, spesielt gutter, ikke engang laget sin egen skolemat.  Da var de 18 år!  

Da våre var 10 år var de redd for å skjære seg på brødkniven, og i en periode skar vi opp brødskiver og la i brødskuffen.  Resten ordnet de selv.  De laget pannekaker og omelett selv også.  Men dette kunne de fordi de ble vist hvordan det skulle gjøres, og fordi de fikk lov.  Mange av vennene deres fikk ikke lov til å "rote" på kjøkkenet alene, og de kunne lite.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært «et vanlig barn», ditt barn, så hadde du ikke beskrevet han som latterlig og grusomt tafatt, «hvordan i all verden skal man lære en tiåring slikt som femåringer kan, det er tilnærmet umulig». Nei, du ville sagt: «Er litt bekymret for den snille, forsiktige gutten min, han er så usikker at han tør ikke prøve å smøre seg mat engang. Vi har kanskje gjort litt for mye for han, men han klarer ikke velge mellom pålegg, så det virker som om det er mer enn bedagelighet.  Det er som om han ønsker å være mindre enn han er, eller er redd for å ikke mestre små oppgaver. Hvordan kan vi sammen øve på litt basis-ferdigheter som matpakkesmøring uten at det blir verre? Hvordan gjør dere det gøy å prøve og bli mer selvstendig?»

Så kommer svaret mitt: kjøp oppskåret brød (ingen av mine har håndtert brødkniv før de var 12 tror jeg, de fikk lov). Vis han brødristeren, gjør det sammen, ha ett pålegg han alltid kan ta, som salami. Ikke forvent at en tiåring ordner opp på kjøkkenet. 

Anonymkode: 645dc...e6a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Som flere her skriver, da viser du han hvordan han gjør det.

Jeg kunne heller ikke skjære skiver som 10 åring, kan det fortsatt ikke. Er en grunn for at det er brødskjæremaskin i butikken. 
Evt kan du skjære brød for han, også viser du han hvordan han bruker risteren, også kjøper dere pålegg som han er med å bestemmer

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har også vært en del av en såkalt «bonusfamilie». Faren min fikk samboer, og hun hadde en sønn på min alder. Pappa måtte ringe stemoren min, for å høre om lille meg kunne låne sjampo (9 år var jeg). Hvis jeg absolutt måtte det så, men ikke ta mye. Hun kom stadig med stikk mot meg og forskjellsbehandlet meg og sønnen. Jeg var vel den dummeste lille drittungen hun noen gang hadde vært borti. Ikke nok med det, pappa hadde akkurat fått 100% foreldreansvar pga grov omsorgssvikt.. Skikkelig drittkjerring var hun, som ga meg husarrest og låste meg inne på rommet når pappa var borte. 🤮

Heldigvis ble det slutt mellom dem, og pappa innså hvilket galskap denne kvinnen var. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
  • Hjerte 9
Skrevet

Han er tafatt fordi far tillater det. Alle blir makelig anlagte med den servicen tilgjengelig. 

Mine barn endrer adferd etter hvem som er hjemme. De er smarte, ikke tafatte. Far i huset har 24/7 stilling som butler. 

Min datter: Pappa, jeg er sulten. Min mann løper for å lage mat. 

Mamma jeg er sulten - Jeg svarer, da må du nesten finne deg mat. 

Du må oppdra han du lever med og ikke irritere deg over barnet. Barn er et produkt av foreldrene sine. 

Anonymkode: 784bd...fe9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bruker tid på å vise ham hvordan han gjør det istedenfor å bruke tiden din på å spørre her? Å ikke klare å velge pålegg kan være tegn på utrygghet, tegn på at dere ikke har inne pålegget han pleier å spise eller at han ikke tørr å ha en mening foran deg. Ikke forvent at han skal ordne det selv når han ikke klarer det. Be han heller om å si ifra om han er sulten. Om han ikke klarer det, spør om han er sulten og lag kveldsmat sammen.

Anonymkode: 581c3...317

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...