AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Del Skrevet 9. november 2022 Min søster skal gifte seg til våren og vi har et nært familiemedlem som er rusavhengig. Min søster ønsker at han skal være med å feire den store dagen, men frykter at han ikke klarer å holde seg nykter. Svært få utenom nærmeste familie vet at han sliter med dette. Tviler på at han klarer påkjenningen av å være i en slik setting uten å ruse seg. Noen som har råd eller erfaringer rundt dette? Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Del Skrevet 9. november 2022 Inviter, men sett krav om at hen skal være 100% rusfri fra i dag av. Helst være innlagt, men det kan man ikke akkurat "bestille". Om hen ikke klarer å være rusfri så betyr ikke bryllupet nok til at hen vil være rusfri/i fin form på selve dagen. Anonymkode: 7c24e...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 9. november 2022 #3 Del Skrevet 9. november 2022 Kanskje dere skal snakke med han om dette? Spør hva han selv tenker. Si at han er veldig ønsket, men at han må kjenne på om dette er noe som han takler, eventuelt om det er noe dere kan støtte han med. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Inviter, men sett krav om at hen skal være 100% rusfri fra i dag av. Helst være innlagt, men det kan man ikke akkurat "bestille". Om hen ikke klarer å være rusfri så betyr ikke bryllupet nok til at hen vil være rusfri/i fin form på selve dagen. Anonymkode: 7c24e...cbd Det kommer ikke til å skje. Han ønsker ikke hjelp foreløpig. Virker som min søster håper på at han skal klare å holde seg rusfri den dagen for hennes skyld, men jeg har mine tvil. Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Del Skrevet 9. november 2022 Inviter. De fleste rusmisbrukere forstår at de må holde seg nyktre på en slik dag. Vi har vert i mange selskap hvor en rusmisbruker har vert tilstede og han har vert eksemplarisk hver gang, faktisk langt mere høflig, velstelt og selskapelig enn mange andre i familien. Anonymkode: 71668...39b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer ikke til å skje. Han ønsker ikke hjelp foreløpig. Virker som min søster håper på at han skal klare å holde seg rusfri den dagen for hennes skyld, men jeg har mine tvil. Anonymkode: 775c0...e52 Men det er hennes dag og hun kan sende han hjem hvis han ikke klarer å beherske seg. Anonymkode: 71668...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 9. november 2022 #7 Del Skrevet 9. november 2022 Mooza skrev (32 minutter siden): Kanskje dere skal snakke med han om dette? Spør hva han selv tenker. Si at han er veldig ønsket, men at han må kjenne på om dette er noe som han takler, eventuelt om det er noe dere kan støtte han med. Dette er det beste tipset hittil og det jeg hadde tenkt å skrive. La det skinne igjennom at han er skikkelig ønsket der. Avhengighet er et helvete å ha, uansett hva det gjelder, og om folk med avhengighet blir utsatt for press, kan de slå seg vrange. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Inviter. De fleste rusmisbrukere forstår at de må holde seg nyktre på en slik dag. Vi har vert i mange selskap hvor en rusmisbruker har vert tilstede og han har vert eksemplarisk hver gang, faktisk langt mere høflig, velstelt og selskapelig enn mange andre i familien. Anonymkode: 71668...39b Håper du har rett. Skammer meg når jeg tenker at det beste er at han ikke kommer. Virker bare ikke som han forstår omfanget av det han driver med, men håper selvfølgelig at det skal gå fint å ha han med i bryllupet. Er bare så mange ganger han ikke holder ord. Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men det er hennes dag og hun kan sende han hjem hvis han ikke klarer å beherske seg. Anonymkode: 71668...39b Da er nok skaden allerede skjedd. Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Del Skrevet 9. november 2022 Min onkel er alkoholiker. Det ble dyttet veldig under teppet da han ikke var en som drakk hver dag før jobb, men han drakk jo hver kveld til han ble stup full. "Må jo kose seg litt".I alle selskaper kom han ferdig dritings, og ble ekstra full og og høylytt under middagen. Da skal han holde tale, snakke høyest osv. På hytteturer med oss var han ofte beruset store deler av tiden, men som liten var det jo bare "morsomme tulleonkel som er rød i ansiktet". På jobb, eller da han passet oss som små, så drakk han jo ikke. Derfor ble det så dysset ned at han egentlig hadde et stort problem. Han kunne aldri ta ett glass, eller stå over hvis noen tok et glass. Da søsteren min skulle gifte seg så var han en selvskreven gjest, da han på alle andre måter var/er verdens beste onkel for oss. Måneden før feiret bestemor rundt tall, og han ødela nesten hele selskapet. Alle gjestene kjente jo til hvordan han var, men bestemor ble knust over at han måtte sendes hjem. Vi tok hvert fall en prat med han om at slikt ikke kan gjenta seg i bryllupet. Vi sa at han var veldig ønsket der, men den dagen måtte han holde seg unna alkohol, hvis ikke måtte han reise. Han kom i bryllupet, drakk ikke en dråpe, og det var veldig koselig. Han har ikke egne barn, og han har aldri lagt skjul på hvor mye vi betyr for han, og hvor stolte han var av oss. Jeg tror det stakk ekstra dypt da vi "barna" på en måte sa at han var en byrde når han drakk. Noe skjedde hvert fall, for han tok tak i problemene sine og er avholds i dag. Så ta en prat, og følg med, i verste fall kan dere be gjesten om å dra. Anonymkode: 4942b...a95 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Del Skrevet 9. november 2022 Bålkaffe skrev (7 minutter siden): Dette er det beste tipset hittil og det jeg hadde tenkt å skrive. La det skinne igjennom at han er skikkelig ønsket der. Avhengighet er et helvete å ha, uansett hva det gjelder, og om folk med avhengighet blir utsatt for press, kan de slå seg vrange. Vi skal selvfølgelig snakke med han. Problemet er at han har lovet mye annet tidligere uten å klare å holde det. Håper selvfølgelig at vi finner en god løsning på det og at han klarer å være der rusfri. Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min onkel er alkoholiker. Det ble dyttet veldig under teppet da han ikke var en som drakk hver dag før jobb, men han drakk jo hver kveld til han ble stup full. "Må jo kose seg litt".I alle selskaper kom han ferdig dritings, og ble ekstra full og og høylytt under middagen. Da skal han holde tale, snakke høyest osv. På hytteturer med oss var han ofte beruset store deler av tiden, men som liten var det jo bare "morsomme tulleonkel som er rød i ansiktet". På jobb, eller da han passet oss som små, så drakk han jo ikke. Derfor ble det så dysset ned at han egentlig hadde et stort problem. Han kunne aldri ta ett glass, eller stå over hvis noen tok et glass. Da søsteren min skulle gifte seg så var han en selvskreven gjest, da han på alle andre måter var/er verdens beste onkel for oss. Måneden før feiret bestemor rundt tall, og han ødela nesten hele selskapet. Alle gjestene kjente jo til hvordan han var, men bestemor ble knust over at han måtte sendes hjem. Vi tok hvert fall en prat med han om at slikt ikke kan gjenta seg i bryllupet. Vi sa at han var veldig ønsket der, men den dagen måtte han holde seg unna alkohol, hvis ikke måtte han reise. Han kom i bryllupet, drakk ikke en dråpe, og det var veldig koselig. Han har ikke egne barn, og han har aldri lagt skjul på hvor mye vi betyr for han, og hvor stolte han var av oss. Jeg tror det stakk ekstra dypt da vi "barna" på en måte sa at han var en byrde når han drakk. Noe skjedde hvert fall, for han tok tak i problemene sine og er avholds i dag. Så ta en prat, og følg med, i verste fall kan dere be gjesten om å dra. Anonymkode: 4942b...a95 Så fint å høre ❤️ Anonymkode: 775c0...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 9. november 2022 #13 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi skal selvfølgelig snakke med han. Problemet er at han har lovet mye annet tidligere uten å klare å holde det. Håper selvfølgelig at vi finner en god løsning på det og at han klarer å være der rusfri. Anonymkode: 775c0...e52 Hva med å prate med ham som dere tenker, ganske ærlig og oppriktig, og minne på at ting ikke alltid har gått bra før, og spørre vedkommende hva han tenker om det. Dere kan jo også legge planer for hva som skjer om det skjærer seg? Som personen er enig i og innforstått med? Da blir alt mer forutsigbart og greit for alle og man trenger ikke ta vanskelige vurderinger i en krevende situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 9. november 2022 #14 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi skal selvfølgelig snakke med han. Problemet er at han har lovet mye annet tidligere uten å klare å holde det. Håper selvfølgelig at vi finner en god løsning på det og at han klarer å være der rusfri. Anonymkode: 775c0...e52 Jeg skjønner. Det er vanskelig dette her. Men motivasjon som kommer ut av kjærlighet er også veldig, veldig sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da er nok skaden allerede skjedd. Anonymkode: 775c0...e52 Det er jo bare han som driter seg ut i tilfelle. Anonymkode: 71668...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 9. november 2022 #16 Del Skrevet 9. november 2022 Ja inviter han. Synes ikke noe om å utestenge noen bare for de er rusavhengig mener jeg. Han er jo en del av familien uansett. De fleste forstår jo at de må holde seg rusfri den dagen de er i selskap/bryllup osv. Dere kan også nevne til han at dere ønsker at han skal være helt rusfri den dagen. For brudeparet sin del siden det er deres bryllup. Så dere alle kan ha en flott dag. Men ikke utesteng han fra bryllupet er min mening. Det er ikke akkurat noe moro å bli utestengt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg hadde ikke gjort det. En rusavhengig har ofte liten og ingen kontroll til å kunne holde seg rusfri til bestemte tidspunkt. Kommer selvsagt litt an på bryllupslokalet og hvilket nivå av avhengighet det er snakk om, og hvilken type avhengighet. Er det et eksklusivt bryllup i et flott lokale hadde jeg f.eks. aldri invitert en uflidd skitten herionmisbruker på evig jakt etter ting som kan stjeles og selges videre for å få penger til mer dop. Også for en alkoholiker ville jeg vært skeptisk. Et bryllup involverer jo som regel alkohol i selskapet. Min tante drakk seg dritings i vårt bryllup, sølte rødvin utover brudekjolen min, ramle og slo seg, tisset på seg og skjemte seg ut foran alle. Har i mange år visst at hun drikker for mye, men at hun faktisk er alkoholiker fikk jeg bekreftet den dagen. Selvsagt veldig trist, og jeg er glad i henne uansett. Men jeg kunne ønske jeg hadde vært foruten henne på bryllupsdagen slik hun oppførte seg...Har også en i familien som har vært narkoman og endt opp med rusmiddelutløst psykose. Han inviterte vi heller ikke, klok av skade fra da han var med i min far sin begravelse og oppførte seg helt merkelig. Veldig slitsomt å skulle "passe på" og følge med slike mennesker på sin egen bryllupsdag. Anonymkode: df076...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 23. november 2022 #18 Del Skrevet 23. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 10.45): Inviter, men sett krav om at hen skal være 100% rusfri fra i dag av. Helst være innlagt, men det kan man ikke akkurat "bestille". Om hen ikke klarer å være rusfri så betyr ikke bryllupet nok til at hen vil være rusfri/i fin form på selve dagen. Anonymkode: 7c24e...cbd Jeg har rusavhengige selv i nær familie. Man kan true og de kan love, men når dagen kommer så møter de opp ruset uansett. Man kan rett og slett ikke "bestille" at de er rusfrie på xxx tidspunkt. Jeg forstår TS' bekymringer kjempegodt. Har selv fått flere viktige merkedager ødelagt pga rusavhengige familiemedlemmer (dog ikke bryllup, da vi nettopp på grunn av dette ikke hadde bryllupsfest). Det er ufattelig vondt når et familiemedlem gjør seg til skamme/er utagerende grunnet rus, på det som skal være en fin og koselig dag man har jobbet mye med. Edit: Om dere snakker med han, og han lover å komme rusfri og velfrisert. Så kommer han ruset likevel. Hva gjør man da? Ja, man kan be han om å forlate festen (i alles påhør? Tar man han til siden, i så fall hvordan? Og hvem får jobben? Du i brudestas?). Hva om han blir defensiv og nekter å dra, hvordan løses det? Endret 23. november 2022 av Alice123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 23. november 2022 #19 Del Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 10.45): Inviter, men sett krav om at hen skal være 100% rusfri fra i dag av. Helst være innlagt, men det kan man ikke akkurat "bestille". Om hen ikke klarer å være rusfri så betyr ikke bryllupet nok til at hen vil være rusfri/i fin form på selve dagen. Anonymkode: 7c24e...cbd Tror sjansen er større at han holder seg rusfri den dagen, enn og starte idag liksom. Og kreve at han skal på avrusning nå pga en dag, er veldig stort krav fra en som ruser seg. Det er en sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 23. november 2022 #20 Del Skrevet 23. november 2022 Holder han seg rusfri i bryllupet så det er det jo ingen sak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå