Gå til innhold

Hjelpepleiere på sykehjem


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har farmoren min på sykehjem, men de fleste av hjelpeplereiene der kommer fra minioritetsbakgrunn og forstår ikke et dønn av hva jeg sier. Farmoren min irriterer seg også over dette da de ikke skjønner hva hun mener om hun sier noe. En gang skulle hun ha drikke, men skjønte ikke hva hun mente så hun måtte "mime" hvordan man drakk før det ble skjønt.

Bør man ikke beherske norsk dersom man jobber på slike steder som sykehjem? Blir jo utrolig slitsomt i lengden dersom man må forklare gang på gang hva ting er, og skjønner heller ingenting dersom de sier noe tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør kunne snakke norsk jo. Forstår godt frustrasjonen din. Hva med om du deler din bekymring med lederen? Hør hva h*n har å si til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt grusomt at det er blitt slik i samfunnet at man ikke har nok hjelp å ta av, slik at man må ansette mennesker som ikke behersker norsk!! Det er så stor mangel på norske hjelpepleiere/sykepleiere i kommunehelsetjenesten, at lederne ikke har noe annet valg enn å ansette folk som ikke klarer å gjøre seg forstått/forstår hva som blir sagt..

Det er (for å sette det litt på spissen) livsfarlig å ha disse menneskene i en slik jobb! Hva om pasienten / beboeren får anginasmerter og pleieren ikke forstår hva h*n sier. H*n kan jo dø av hjerteinfarkt før pleieren forstår hva som skjer :frustrert:

Jeg jobbet på et sykehjem (er sykepleier) hvor de ansatte en pleier som måtte ha med mannen sin på jobb for at han skulle være tolk!!! Nei, vet du hva, det blir riv ruskende galt for meg :kjempesinna:

...desverre er det lite å få gjort noe med.. Stillingene må jo fylles, var det svaret jeg fikk fra ledelsen iallefall :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har farmoren min på sykehjem, men de fleste av hjelpeplereiene der kommer fra minioritetsbakgrunn og forstår ikke et dønn av hva jeg sier. Farmoren min irriterer seg også over dette da de ikke skjønner hva hun mener om hun sier noe. En gang skulle hun ha drikke, men skjønte ikke hva hun mente så hun måtte "mime" hvordan man drakk før det ble skjønt.

Bør man ikke beherske norsk dersom man jobber på slike steder som sykehjem? Blir jo utrolig slitsomt i lengden dersom man må forklare gang på gang hva ting er, og skjønner heller ingenting dersom de sier noe tilbake til deg.

Det er så dårlig bet jobb at Norske vil ike mere. da må de ta det de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...desverre er det lite å få gjort noe med.. Stillingene må jo fylles, var det svaret jeg fikk fra ledelsen iallefall :forvirret:

Sant nok det, at stillingene må fylles: jeg har vært pleieassistent på sykehjem selv, og så hvor mye det var å gjøre - helt uoverkommelig om det manglet folk. Der jeg jobbet var det ikke så mange med utenlandsk bakgrunn, og de som hadde det snakket godt nok norsk. Jeg synes det må være vesentlig at folk som kommuniserer direkte med beboere og pasienter - folk som kanskje ikke kan engelsk en gang, eller har mistet en del språk pga slag og demens - snakker forståelig norsk. Selv om det er vanskelig å få tak i nok folk burde det gå an å prioritere norsktalende foran andre?

Men fra "den andre siden" har jeg også opplevd at enkelte beboere og ansatte kan være ekstra negativt innstilt til utenlandske pleiere bare pga hudfarge o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på flere forskjellige sykehjem, og kjenner ikke igjen problemet. Jeg vil nesten si det sånn at får farmoren din problemer så håper jeg for hennes skyld at det er en ikke-etnisk norsk hjelpepleier i nærheten. Ikke-etniske har en mye klokere innstilling til de eldre enn mange norske hjelpepleiere. Men det er min erfaring da.

Når det gjelder språket så høres det ut som et veldig spesielt sykehjem hvis de ansetter folk som ikke kan norsk? Jeg ville som en annen i tråden foreslå at du går til ledelesen og får en forklaring og prøver å forklare ditt og din farmors synspunkt. Det fins jo pårørendegrupper på de fleste (?) sykehjem, kanskje verdt å ta det opp der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange beboere på sykehjem forstår ikke pleiere med annen hudfarge kun på grunn av hudfargen. Der jeg jobber er det ei mørk ei, hun har bodd i norge hele livet, men enkelte skjønner henne faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange beboere på sykehjem forstår ikke pleiere med annen hudfarge kun på grunn av hudfargen. Der jeg jobber er det ei mørk ei, hun har bodd i norge hele livet, men enkelte skjønner henne faktisk ikke.

Sant nok. Jeg har hørt beboere - og ansatte - kommentere språket til folk av "synlig utenlandsk" opprinnelse selv om vedkommende snakker fullt forståelig norsk med godt ordforråd. Men jeg har nå fått høre det selv også - ikke alle trønderske gamliser skjønner østlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo svært synd at det ikke finnes mange nok norske hjelpepleiere/sykepleiere/omsorgsarbeidere/helsefagarbeidere på sykehjemmene/aldershjemmene!

Det er tydeligivs ikke nok utdannede helsefagarbeidere, siden de ansetter folk som ikke behersker norsk.

Noe av årsaken til det ligger nok i for lav lønn for hjelpepleiere/helsefagarbeidere (som de kalles fra 2006).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du jo tåle. Husk at ideen om det multikulturelle fellesskapet er det mest fantastiske dette århundret har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare fargede som jobber der som ikke kan et døyt norsk, men også hvite, utenlandske folk...

var på røntgenavd på sykehuset. Der var to nederlendere som hadde meg.jeg hadde forventet Norskkunskaper i en så viktig stilling,men det var det ikke. de snakket sitt morsmål seg i mellom. Det er ikke passende med en pasient til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sissi_*

jobber selv som omsorgsarbeider..me har også hatt det probleemet.det er nå mange helsefag personar som går uten jobb,pga nedsjæringer i kommunene.Da leies det inn personar uten utdanning,pga det er billigare.det e heilt sykt.me har gitt beskjed om at det ikkje er forsvarlig til lederen så det er blit bedre.Eldre mennesker har mange ganger vannskelig og forstå norsk pga omstendigheter,så da skal det vertfall kje sendas inn noen som kje kan engelsk engang.helt uforsvarlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde samme probølem der min bestemor var.

Hun var senil og til tider sterkt forvirret. Min far ringte avdelingen en gang for å høre hvordan det gikk med henne, om han evt kunne komme på besøk (noen ganger sov hun så tungt, så det var liten vits). Da misforstod damen i andre enden totalt, og gikk for å hente bestemor, uten at min far en gang hadde fått snakket ferdig i telefonen.

Han ønsket egentlig ikke å snakke med sin mor, hun ble lett oppskaket. Men hun kom jo til telefonen, og holdt røret opp ned og sa hallo hallo. Til slutt måtte han bare legge på, for pleieren kom jo ikke tilbake.

Forøvrig enig i at mange eldre er skeptiske kun pga hudfargen (bla min bestemor). Jobb er også en vikitg arena for å faktisk lære seg et språk. men man bør ha vett til å innse sin egen begrensning, og spørre andre om hjelp om det er noe man ikke forstår fullt ut.

Historien om den sykeplieren som prøvde å ta ut glassøyet (glasøgon, som den svenske sykepleieren hadde skrevet i rapporten) er jo forøvrig klassisk og viser hvor vikitg språk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flest assistenter som er mørkhudete på sykehjem. Har jobbet på sykehjem i 4 år og hadde det ikke være for våre nye landsmenn hadde nok bestemora di og alle andre gamlinger hatt det atskillig verre enn de har det i dag. Noe norsk MÅ det jo forventes at de kan. Og de som er dårlig har da lært fort ( min erfaring). Det jeg synes er mer skremnende er alle de sykepleierne som tross alt snakker elendig norsk. Masse fra Russland og andre ørt europeiske land som hverken vi personale eller de gamle skjønner hva de sier. Disse har da tross alt det administrative ansvaret på posten og da burde språkreglene være" strengere" for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...