kula Skrevet 6. desember 2005 #1 Del Skrevet 6. desember 2005 Kan noen gi meg en formel på utregning av bremselengder? Jeg skjønner ikke en døyt av "Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen". På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. desember 2005 #2 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Det betyr at dersom fartsøkningen f.eks er på 25 %, vil bremselengden bli 100% lenger. Litt mer nøyaktig og enkel: Dobles farten, multipliseres bremselengden med 4. Tredobles den multipliserer man bremselengden med 9. Endret 6. desember 2005 av Rattleshake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMD Skrevet 7. desember 2005 #3 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Det betyr at dersom fartsøkningen f.eks er på 25 %, vil bremselengden bli 100% lenger. Liten rettelse: 1,25^2 = 1,56 Altså vil 25% fartsøkning gi 56% lenger bremselengde. Det korte svaret er ellers som Rattleshake sa: Økning i bremselengde = fartsøkning opphøyd i andre Det litt lengre svaret er (*gnir seg i hendene*): s = Ek / F der s = bremselengde Ek = kinetisk energi = 0,5*m*v^2 = 0,5 * bilens vekt * hastighet i andre F = bremsekraft = my * N = friksjonskonstant * bilens tyngde og bilens tyngde N = m * g = bilens vekt [kg] * tyngdeaksellerasjonen (ca. 10m/s^2) forkorter bort m og får: s = v^2 / (2*my*g) i praksis blir dette omtrent s = v^2 / (20*my) My (altså friksjonskoeffisient) mellom bildekk og tørr asfalt er typisk rundt én såvidt jeg husker. Mot is rundt 0,2 for piggfrie dekk. Konklusjon: På tørr asfalt i 72 km/t (20 m/s) blir bremselengden omtrent: s = 20^2 / (20*1) = 20 meter, eller snaue 5 billengder. Hmm.. Noen som har tatt lappen og pugget bremselengder i det siste? Hadde vært interessant å se hvor langt fra fasit jeg kom Dessuten har man typisk et halvt til ett sekunds reaksjonstid. Med ett sekunds reaksjonstid og 70 km/t går det altså 20 meter fra man ser ungen i veien til man rekker å trykke på bremsen. Total stopplengde 40 meter. Som referanse er det ca. 50 meter mellom lyktestolpene på større veier. Lastebiler har forøvrig pneumatiske bremser med opptil ett (mulig det var et halvt) sekunds forsinkelsestid før de når full bremsekraft. PS: Nysjerrig på tilbakemeldinger: Var det mange som hang med? Eller var det :klø: ? <redigert for trykkfeil> Endret 7. desember 2005 av BMD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMD Skrevet 7. desember 2005 #4 Del Skrevet 7. desember 2005 Kjapt nettsøk sier: Tørr asfalt: my = 0,8 Våt asfalt/-grus: my = 0,5 Snø: my = 0,3 Is: my = 0,18 for piggfrie og 0,25 for piggdekk Revidert bremsestrekning tørr asfalt: 70 km/t: 20m reaksjonstid + 25m bremsestrekning = 45 m 36 km/t: 10m + 6m = 16m Is og piggfritt: 70 km/t: 20m + 110m = 130m (!) 36 km/t: 10m + 30m = 40m Dette er en veldig god link som gjør all regningen for deg: http://www.larvik.kommune.no/sections/tema...ppstrekning.htm Her er vinterdekktest fra bladet Motor: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108765 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kula Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 8. desember 2005 tipper du ikke bare hadde ett år med matte og natur på vgs. Jeg satt her vel å lenge og fant en ganske så grei formel med å telle på fingrene. Hehe, det værste er at den funker hver gang også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMD Skrevet 8. desember 2005 #6 Del Skrevet 8. desember 2005 Hvordan er fingerformelen din da? Det enkle er ofte det beste, har jeg hørt! Forøvrig tippa du helt riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kula Skrevet 10. desember 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 10. desember 2005 Den er ganske vanskelig å forklare med ord. Men utgangspunktet er at du har 20km/t på lillefingeren, 40 på ringfinger, 60 på langemann, 80 på pekefinger og 100 på tommelen. så hvis du f.eks skal finne bremselengden til 80 km/t, så teller du FINGRE fra 20km/t (lillefinger) til 80km/t (pekefinger); 20, 40, 60, 80= 4 fingre. Så nå kommer cluet antall fingre du kommer frem til, skal ganges med seg selv (i dette tilfellet 4*4). Man må huske på å alltid gange svaret man få med 2. Sånn er det bare Så da blir det i dette tilfellet 4*4*2=32 meter. Dette er på bart føre selvsagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMD Skrevet 10. desember 2005 #8 Del Skrevet 10. desember 2005 Den var smart! Utrolig nøyaktig også: Avviket er under 2%(!) IMPONERENDE! *Tar av seg hatten* (Hvis du vil finne bremsestrekning på annet føre kan du forresten gange med 0,8 og dele på den nye friksjonskonstanten, men da forsvinner jo litt av poenget selvsagt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kula Skrevet 10. desember 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Hehe :bukke: Ganske greit å få bekrefta det fra mer vitenskapelige folk enn meg selv at det faktisk funker også Endret 10. desember 2005 av kula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulestebolla Skrevet 10. mai 2012 #10 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Den er ganske vanskelig å forklare med ord. Men utgangspunktet er at du har 20km/t på lillefingeren, 40 på ringfinger, 60 på langemann, 80 på pekefinger og 100 på tommelen. så hvis du f.eks skal finne bremselengden til 80 km/t, så teller du FINGRE fra 20km/t (lillefinger) til 80km/t (pekefinger); 20, 40, 60, 80= 4 fingre. Så nå kommer cluet antall fingre du kommer frem til, skal ganges med seg selv (i dette tilfellet 4*4). Man må huske på å alltid gange svaret man få med 2. Sånn er det bare Så da blir det i dette tilfellet 4*4*2=32 meter. Dette er på bart føre selvsagt... Dette var ekstremt bra, alle burde bruke denne! Men du må huske på at reaksjonslengden kommer ofte i tillegg på spørsmål angående teoriprøven! Lett reaksjonslengde svar: 20km/t = 5,55m 40km/t = 11,11m 60km/t = 16,66m osv Endret 10. mai 2012 av kulestebolla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå