Gå til innhold

Hvorfor stenger man internett under tentamen/eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å forhindre kommunikasjon mellom elevene og/eller folk utenfor. I norsk og engelsk kan man jo fortsatt slå opp i lærebøker. Men lærebøkene gir deg ikke ferdige analyser av en tekst i motsetning til det som ligger på nett. Man ønsker faktisk å teste om du har lært å analysere, ikke bare om du kan gjenbruke informasjon. Evnen til å se sammenhenger mellom ulike konsepter er ikke noe man kan lære dersom man alltid må slå opp informasjon. F.eks stemmer det at leger slår opp en del, men de har fortsatt utrolig mye kunnskap i bånn som de bygger på. Hvorfor går du ellers til legen hvis du bare kan slå det opp selv? 

Og vi slo vel fast en gang for alle at Google ikke kan ta over for skolen våren 2020 (eller lærerstreiken i høst for så vidt). Og la meg bare legge til at jeg jobber på en ungdomsskolen. Ungdommene har aldri brukt mer tid på en skjerm, men de har ikke vært så dårlige på å Google seg frem til informasjon siden googling ble en ting. De drukner i informasjon, og de er alt for vandt med å få innhold trykket i ansiktet uten å søke etter den via f.eks TikTok. 

Anonymkode: 94de6...b2f

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke mer igjen i mobilpakka di?

Anonymkode: 74de6...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser for meg en kirurg i full operasjonsmundur hvor en sykepleier holder en laptop foran ham mens han operer. 😂

Anonymkode: 4466c...30c

TS for president 🌟

Anonymkode: a92ec...ec1

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser for meg en kirurg i full operasjonsmundur hvor en sykepleier holder en laptop foran ham mens han operer. 😂

Anonymkode: 4466c...30c

Eller en lærer som står og Googler foran klassen: i dag skal vi lære om verb. Det står her hva det er.

Anonymkode: 9c6f6...2e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du eksempel på arbeidsoppgaver man ikke kan utføre, gitt at man har internett og nok tid? Og en forklaring på hvorfor det ikke går.

Anonymkode: 6ea76...7c3

Hei gråtende pasient, nå skal vi snart avrunde dagens traumebehandling. Da kan du gråte litt ferdig mens jeg googler siste trinn i IRRT-traumebehandlingsmetodikk🤓

Skrevet

Godt spørsmål. Man forventer ikke at jurister kan lovboken utenat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det trenger man ikke. Det er påbudt ved ferdsel på offentlig vei, men det er mulig å kjøre bil uten. Det hender faktisk relativt ofte at noen gjør det. Hva om noen hadde jukset på en teoriprøven for førerkort? Det er veldig mange som har førerkort i dag som ville strøket på teoriprøven uten å lese seg opp først. Det gjelder også meg. Tar jeg teoriprøve-tester på nett er det sjeldent jeg består. Altså sitter det ikke alltid i hodet, alt som har vært i hodet. For jeg har jo bestått en gang i tiden. Allikevel har jeg aldri vært involvert i en trafikkulykke, selv om jeg kjører bil daglig. Det kommer nok av at jeg er en erfaren sjåfør heller enn at jeg er god på trafikk-teori. Når hadde du sist bruk for teorien du lærte på kjøreskolen?

Leger benytter seg nok av oppslagsverk oftere enn du tror. Når det gjelder operasjonssalen så er det som med bilen, det må sitte i hendene. Det nytter ikke å bare kunne teorien. Teori blir heller brukt til å sette diagnoser på pasienter, til å finne frem til de rette behandlingsmetodene og medisinene, og igjen blir oppslagsverk selvfølgelig tatt i bruk. Leger er smarte og kan mye, men de går ikke rundt og husker alt. Og ingen blir satt til å behandle pasienter med kun teori og ingen praksiserfaring.

Anonymkode: 6ea76...7c3

Eller det er fordi andre er dyktige sjåfører og unngår treffe deg? 
Teorien er grunnlaget for at man blir en god sjåfør. På samme måte som basiskunnskaper og forståelse er grunnlaget for å bli en god lege. 
Når grunnlaget er på plass, så kommer mengdetrening og erfaring. 

Man kan ikke google seg til forståelse av fag. 
Man kan google seg fram til fasiten på ett mattestykke, men man vet fortsatt ikke hvordan komme fram til svaret. 
En lege som ikke har det teoretiske grunnlaget, kan være livsfarlig under operasjon. Om legen i all hovedsak kun har trent på noen spesifikke operasjoner, og det dukker opp noe uforutsett, så kan teorien og den grunnleggende kunnskapen være avgjørende. 

Det er ikke meningen at man skal kunne absolutt alt, men på eksamen skal man vise at man har forståelse for fag. 

Anonymkode: fbc54...511

• Nyttig 1
Skrevet

De tester jo om elevene følger med og faktisk har lært noe. På mange arbeidsplasser vil de jo gjerne ha folk som vet hva de snakker om, uten å måtte google det først. Hvis plutselig internet kræsjer en gang er det greit at vi har mennesker her på jorda som klarer å tenke selv, har kunnskap og gode ferdigheter. Ikke bare på en datamaskin, men ute i den virkelig verden også! 

Anonymkode: fef08...404

Skrevet

Det er vel mest avhengig av fag og type eksamener. I de eksamenene jeg har tatt k det siste så er det forventet å bruke Internett, eller «eksterne kilder» som vi kaller det. 
Vi har kun hatt én eksamen uten hjelpemidler og det føltes ganske meningsløst. Spesielt siden det var eksamen i litteratur på et fremmedspråk og vi fikk ikke bruke hverken bok eller ordbok. 
De endret formen ganske fort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...