AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hei, Kort historie lang - min eks og jeg gjorde det slutt, men lå sammen en gang etterpå. Plutselig kom beskjeden om at hun var gravid. Vi prøvde å få det til å funke, men det gikk ikke. Hun har termin rett rundt hjørnet, og er veldig bestemt på at jeg ikke får delta på fødselen. Har jeg noen krav her? Ønsker å være far til barnet helt fra fødsel av, men eksen er fryktelig vanskelig å samarbeide med. Håper det løser seg etter barnet er kommet ut, men er redd det blir en kamp fremover.. Noen som skjenner til lover og regler rundt dette? Erfaringer fra lignende situasjoner? Anonymkode: 0df99...143 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Hun har tilbud om å ha med noen på fødsel for å støtte seg. Ikke for at du skal få en opplevelse. Respekter det, så går samarbeidet bedre etterpå. Anonymkode: f2a1c...c26 33 3 12
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Jeg synes far bør kunne treffe mennesket som er halvt seg selv, men en fødsel er mye mer intimt enn å gå på do med diaré og er ikke noe man kan presse seg med på. Anonymkode: 6f0c3...d62 27 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Under fødsel har du nok ikke noen rettigheter. Det er hun som bestemmer hvem hun vil ha der. Anonymkode: b62ef...4d2 11 1 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Heldigvis er det den fødende som bestemmer hvem som skal være tilstede utenom helsepersonell! Men foreslå at du kan være på sykehuset og heller komme inn når babyen er kommet ut og de har fått summet seg litt? Anonymkode: 7f5ae...c1b 21 2 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Du har ingenting med å være der under fødselen å gjøre. Men burde få lov å se barnet rett etter den er født om mulig imo. Anonymkode: 0971e...3dd 10 2
Snok1 Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen som skjenner til lover og regler rundt dette? Erfaringer fra lignende situasjoner? Har stor sympati med din situasjon, men her bør du nok se de lange linjene og bygge samarbeid. Hun vil tidsnok trenge din hjelp og støtte, og da skal du stå der med åpne hender. Lykke til. 8 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Du kan ikke kreve å være med på fødsel, og for fremtidig samarbeid så bør du virkelig ikke presse henne på det punktet. Men heller prøve å få en avtale om at du får komme inn og møte barnet så snart som mulig etter de to første timene hvor ungen skal ligge hud mot hud med mora for å starte opp amming. Anonymkode: 158f5...d92 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Takk for gode innspill - mulig jeg tenker mest på meg selv her i denne omgang. Skal være støttende for mor, og spør om jeg kan få beskjed når fødsel starter hvertfall slik at jeg kan være der når det er ferdig Anonymkode: 0df99...143 6 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Snok1 skrev (3 minutter siden): Har stor sympati med din situasjon, men her bør du nok se de lange linjene og bygge samarbeid. Hun vil tidsnok trenge din hjelp og støtte, og da skal du stå der med åpne hender. Lykke til. Tusen takk, skal absolutt tilby all min støtte til mor. Mest for at jeg vil være der for barnet mitt fra starten av, tenker om vi får til et samarbeid så tidlig som mulig så kanskje det blir bedre lenger frem Anonymkode: 0df99...143 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Far har ikke rett til samvær med sitt barn, men et barn har rett til å samvær med sin far. Anonymkode: 3412c...085 5 5
Snok1 Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk, skal absolutt tilby all min støtte til mor. Mest for at jeg vil være der for barnet mitt fra starten av, tenker om vi får til et samarbeid så tidlig som mulig så kanskje det blir bedre lenger frem Anonymkode: 0df99...143 Jeg ville tenkt akkurat som deg. Visualiser at du og barnemor sammen er med å arrangerer konfirmasjon og bryllup for barnet. Fokus på det lange bildet hjelper. 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Er fort gjort å tenke mest på seg selv når man har ett barn man gleder seg veldig til å få treffe. Men en fødsel er mor sin greie. Da trenger hun å ha med seg de hun føler kan gi henne støtte, ikke noen som er der kun for barnet. Det er barnet som blir født, men det er mor som skal gå igjennom noe som kan være noe av det tøffeste hun noen gang skal gå igjennom. Vis forståelse for barnemor på dette, så vil det også kunne gi en bedre grobunn for samarbeid de neste 18 årene. Tilby deg å være der, men gi også klar beskjed om at det er opp til mor hvem hun skal ha med seg og at du forstår at du kanskje ikke er så aktuell siden dere ikke lenger er ett par. Når barnet er født så kjøp gjerne en gave til mor også, selv om dere ikke er sammen. Hun har jo båret ditt barn i 9 måneder og født deg ditt barn. De første 3 årene av barnest liv er det ikke anbefalt å ha delt samvær. Første tiden vil ditt samvær være med barn og mor så jobb med å få ett godt samarbeid med mor. Tilby deg å ta trilleturer med barnet slik at mor skal få sove ut, når det passer mor. Bare å være der slik at mor kan få ta en dusj. Kanskje du kan hjelpe mor å rydde og vaske litt når du er der? Om mor syns det er greit? Du er avhengig av godt samarbeid med mor de første årene for å bygge en god relasjon med barnet, å tenke "meg meg meg" da blir feil. Barnet har rett på samvær med både mor og far, sett barnet først og svelg en del kameler selv. Det gjør alle vi som har delt samvær. Anonymkode: faa28...b7c 7 1 12
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Snok1 skrev (11 minutter siden): Har stor sympati med din situasjon, men her bør du nok se de lange linjene og bygge samarbeid. Hun vil tidsnok trenge din hjelp og støtte, og da skal du stå der med åpne hender. Lykke til. Hun vil tidsnok trenge hjelp og stønad fra far? Jeg har klart meg strålende fint uten barnefar. Verdens mest udugelige far som viste sitt sanne jeg etter fødselen. Anonymkode: 80b7e...efe 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for gode innspill - mulig jeg tenker mest på meg selv her i denne omgang. Skal være støttende for mor, og spør om jeg kan få beskjed når fødsel starter hvertfall slik at jeg kan være der når det er ferdig Anonymkode: 0df99...143 Jeg tror du vil tjene veldig mye på det videre!❤️ Anonymkode: 7f5ae...c1b 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei, Kort historie lang - min eks og jeg gjorde det slutt, men lå sammen en gang etterpå. Plutselig kom beskjeden om at hun var gravid. Vi prøvde å få det til å funke, men det gikk ikke. Hun har termin rett rundt hjørnet, og er veldig bestemt på at jeg ikke får delta på fødselen. Har jeg noen krav her? Ønsker å være far til barnet helt fra fødsel av, men eksen er fryktelig vanskelig å samarbeide med. Håper det løser seg etter barnet er kommet ut, men er redd det blir en kamp fremover.. Noen som skjenner til lover og regler rundt dette? Erfaringer fra lignende situasjoner? Anonymkode: 0df99...143 Hvis du synes hun er så vanskelig å ha med å gjøre så er du ikke riktig støtteperson for henne under fødsel. Anonymkode: 1b18b...b99 7
Snok1 Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hun vil tidsnok trenge hjelp og stønad fra far? Jeg har klart meg strålende fint uten barnefar. Verdens mest udugelige far som viste sitt sanne jeg etter fødselen. Anonymkode: 80b7e...efe Du tar det for gitt at TS er samme personlighet fordi???? Ærlig talt. Demp bitterheten og skjerp deg. 13
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Kort historie lang - min eks og jeg gjorde det slutt, men lå sammen en gang etterpå. Plutselig kom beskjeden om at hun var gravid. Vi prøvde å få det til å funke, men det gikk ikke. Hun har termin rett rundt hjørnet, og er veldig bestemt på at jeg ikke får delta på fødselen. Har jeg noen krav her? Ønsker å være far til barnet helt fra fødsel av, men eksen er fryktelig vanskelig å samarbeide med. Håper det løser seg etter barnet er kommet ut, men er redd det blir en kamp fremover.. Noen som skjenner til lover og regler rundt dette? Erfaringer fra lignende situasjoner? Anonymkode: 0df99...143 Ingen rett til å være på fødestuen, man er ganske sårbar da så forstår henne om hun ikke vil ha deg der når hun ikke er glad i deg, men absolutt krav å treffe barn når de er hjemme tenker jeg😊 Anonymkode: 49993...032
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Du har ingen rett til å være med på fødestuen. En fødsel er ekstremt intimt. Det er som å ha noen sitte å se på deg mens man har diare. Hun er på sitt mest sårbare i livet. Du har egentlig ikke rett til å komme på sykehuset i det hele tatt. Her bør du legge egne behov til side og vær på tilbudsiden, men ikke mas. Da vil hun skyve deg unna. Det aller beste forholdet får dere hvis du tar hensyn til hennes behov i barselstiden. Jo mer forståelsefull du er, jo mer vil hun la deg være med baby. Delt samvær er ikke noe som anbefales før ved 3 år. En ide kan være en samtale på familievernkontoret. Ikke for å fastsette samvær, men kanskje få snakket om ting med en tredjepart. Anonymkode: 8b279...c94 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun vil tidsnok trenge hjelp og stønad fra far? Jeg har klart meg strålende fint uten barnefar. Verdens mest udugelige far som viste sitt sanne jeg etter fødselen. Anonymkode: 80b7e...efe Nei, gudameg, ingen trenger hverken ektemann eller far tydeligvis. Anonymkode: ffbe9...75a 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå