AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #21 Skrevet 8. november 2022 Hei, jeg kan virkelig anbefale deg å snakke med krisesenter. De har et kurs over 8 ganger som heter "Hva er vold". Du kan gå på kurset uten å gå i samtaler der, uten å si at du har barn eller er voldsutsatt (folk som jobber med vold deltar også på kurset) og det er lov til å komme bare en gang og ikke alle hvis du ikke har anledning. Men jeg anbefaler alle kurskveldene, og spesielt for ditt vedkommende den kurskvelden hvor temaet er barn i voldelige parforhold. Du vil lære så utrolig mye viktig som vil hjelpe deg i situasjonen du er i! Du kan bare gå helt anonymt, sitte å lytte og notere og gå hjem igjen, trenger ikke snakke med noen men man må ringe å si fra at man kommer sånn at de vet at de skal slippe deg inn. Du kan også ringe VO linjen på tlf 116006 hele døgnet og helt anonymt for noen å snakke med om problemstillingen som ikke vil dømme deg. Anonymkode: 1e4f3...bdf 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #22 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja både i min barndom og av partner, men jeg har ikke blitt sånn eller sliter Anonymkode: a0bef...916 Jenter som vokser opp med en voldelig far, velger ofte en voldelig partner selv. Å gutter med en voldelig far, blir ofte selv voldelige mot sin partner. Samme er det med motsatt også. Om det er mor som er voldelig mot far. Anonymkode: dea7f...707 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #23 Skrevet 8. november 2022 I din situasjon virker det som at barnevernet forstår saken og ønsker å hjelpe både deg og barna. Selv om det er vanskelig, så synes jeg du er modig og gjør noe som vil gjøre deg/dere godt på sikt. Ikke bær byrden alene, det er så altfor tungt❤️ Selv har jeg dessverre opplevd det motsatte - at barnevernet IKKE forstår, og det er ihvertfall ikke til hjelp. Men bruk gjerne fastlegen din og bli henvist. Og ikke gi dem innsyn i alt av journaler om deg, det er ikke nødvendig. Om de kan bistå med ressurser for å gi hjelp/et tilbud til barna dine, så er det en bra ting. Anonymkode: 79751...f85 1 2
gunsteam Skrevet 9. november 2022 #24 Skrevet 9. november 2022 ~white lady~ skrev (18 timer siden): Barn får dessverre med seg mye mer enn man tror. Og selv om man har klart å skjerme barna, vil det vises igjen på omsorgsevnen. Ta i mot hjelpen, jeg kan ikke se noe annet enn at det vil gagne dere i det lange løp. Vold i barndommen kan gi alvorlige konsekvenser Å være vitne til fysisk vold mellom foreldre, er psykisk vold mot barn. Det er like skadelig for barnet som om det ble utsatt for alvorlig fysisk vold selv. Å oppleve fysisk eller psykisk vold fra eller mellom foreldrene, kan få alvorlige konsekvenser for barna som utsettes. Dette henger sammen med at volden forekommer i hjemmet som skal være barnets viktigste arena for trygghet og utvikling. Tilknytningen til omsorgsgivere er av fundamental betydning for barnet. Fysiske og psykiske skader Foruten frykten og de fysiske skadene barna kan oppleve i konkrete voldssituasjoner, kan voldsutsatte barn få vedvarende helseplager. Blant annet er det påvist at vold kan få konsekvenser for barnets nevrologiske, kognitive og emosjonelle utvikling og psykiske helse. Andre negative konsekvenser av å bli utsatt for vold og overgrep i barndommen kan være tilknytningsproblemer, sosial tilbaketrekning, søvnvansker, lærevansker, aggresjonsproblemer, angst, depresjon og posttraumatisk stressyndrom. Å bli utsatt for vold kan ha like store konsekvenser for fysisk helse som for psykisk helse. Det er for eksempel en betydelig høyere andel blant de som har vært utsatt for vold som oppgir å ha eller ha hatt sykdommer som astma, fibromyalgi, og kronisk bronkitt. Det er også en sammenheng mellom hvor mange typer vold personen har vært utsatt for i sin barndom, og psykiske og helseproblemer. Utsetter oftere andre for vold Tidligere studier har funnet at voksne som har opplevd vold i hjemmet som barn også oftere utsetter andre for vold sammenlignet med voksne som ikke har familievoldserfaringer. De uttrykker også oftere at det er berettiget å bruke vold i nære relasjoner. Kilde: Bufdir (https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/oppvekst/vold_og_overgrep_mot_barn/barn_utsatt_for_vold_i_familien/) Så bra at du aksepterer at barn får med seg mer enn mange tror. Jeg er positivt overasket over det ettersom du i en annen tråd forsvarer "barnevernet". Så det skal du ha ros for. Da bør du også tenke over at vold er det samme, uansett om det skjer i biologisk familie eller under "barnevernets" omsorg.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #25 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916 … Du har jo opplevd dette i arv, du er vant med vold fra foreldrene dine - derfor er du i voldelig forhold. Nå utsetter du barna dine for eksakt det samme som deg, når du var liten. Når de blir eldre kommer de til å utsette partner for vold og/eller bli utsatt for vold selv. Dette er arvelig, og siden du ikke ser disse tingene selv så er det enda viktigere at du går i terapi. Barnevernet er involvert og som en god omsorgsperson, så gjør man alt barnevernet anbefaler. Sett dine egoistiske behov til side, du skal kun tenke BARNETS beste - og FREMTIDENs beste. Anonymkode: 064d3...e74 4 2 2
charlotte0 Skrevet 9. november 2022 #26 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916 Har opplevd noe lignende jeg også, men jeg har også vært ekstremt bevisst på å aldri utsette mine egne barn for noe sånt. Bestemte meg for at mine barn utelukkende skulle oppleve trygghet, støtte og kjærlighet hjemme. Og at hjemmet skulle være den trygge plassen der de kan være seg selv. De skulle aldri, aldri føle seg utrygge eller at de ikke er god nok. (Mange vil kanskje si jeg har dratt den for langt, bla så fikk ungene samsove med oss så lenge de ønsket. Det gikk jo utover min søvn i perioder, men var så redd for at ungene skulle føle seg utrygge eller avviste, som jeg selv ofte følte på som liten.) Ble i tillegg mor tidlig, og leste mye pedagogikk og utviklingspsykologi, ville være godt forberedt. 😅 Du er jo i ferd med å bryte den voldssirkelen nå, du har gått fra dritten av en voldsmann, og du og ungene skal klare dere fint alene! 💖 Jeg synes du skal ta imot den terapien du blir anbefalt. Det kan absolutt IKKE skade! 😊 Det kan også være lurt å lese mye selv, om du er typen til det, en kan få mange gode tips og verktøy da også. Det finnes også online psykologer, men det koster jo en del mer enn når man blir henvist. 2 1
Embla Othea Skrevet 9. november 2022 #27 Skrevet 9. november 2022 Barn legger merke til så mye mer enn det vi tror. Ta imot hjelp fra barnevernet ❤️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #28 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 15.39): Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 Så barna har ikke vodd i hjemmet mens volden har pågått?? Hvor har de vært da? For så lenge barna har vært i samme hus, så har de garantert fått med seg noe. Å tro noe annet vil være svært naivt av deg. Å ikke skjerme sine egne barn fra å være vitne til vold ER omsorgssvikt!!! (det gjelder å se, eller høre volden, eller se etterspill av vold altså skader, din frykt, alt du gjør/ hvordan du oppfører der rundt mishandler, f.eks. gå på tå-hev, passe på hva du sier, unngåelsesstrategier osv.) Anonymkode: 157b5...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #29 Skrevet 9. november 2022 Det er kanskje viktig for deg å være 100% sikker på at barna ikke har lagt merke til volden. Men det er neppe slik. Det er faktisk sannsynlig at de holder sine opplevelser inni seg fordi de merker at du ikke vil eller tåler å høre om det. Du kan da ikke mene at en mann som utøvde vold mot deg var en tipptopp far for dem? Spørsmålet er ikke om de har vært skadelidende, men hvor mye... Anonymkode: bbc74...414 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #30 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jenter som vokser opp med en voldelig far, velger ofte en voldelig partner selv. Å gutter med en voldelig far, blir ofte selv voldelige mot sin partner. Samme er det med motsatt også. Om det er mor som er voldelig mot far. Anonymkode: dea7f...707 Eller voldelig mor. Man velger generelt det man er kjent med selv om man prøver å unngå det. Anonymkode: b32db...493 1
charlotte0 Skrevet 10. november 2022 #31 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så barna har ikke vodd i hjemmet mens volden har pågått?? Hvor har de vært da? For så lenge barna har vært i samme hus, så har de garantert fått med seg noe. Å tro noe annet vil være svært naivt av deg. Å ikke skjerme sine egne barn fra å være vitne til vold ER omsorgssvikt!!! (det gjelder å se, eller høre volden, eller se etterspill av vold altså skader, din frykt, alt du gjør/ hvordan du oppfører der rundt mishandler, f.eks. gå på tå-hev, passe på hva du sier, unngåelsesstrategier osv.) Anonymkode: 157b5...fd0 Det er voldsutøver her som er skyld i denne omsorgssvikten. Nå har TS faktisk klart å ta det vanskelige steget og komme seg ut av forholdet! Det tyder på at hun er sterk i seg selv, og jeg er sikker på at hun er en god mor for barna sine og klarer å snakke med de om det som har skjedd. Jeg håper TS ser at hun er verdt all den hjelp og støtte hun kan få nå, og tar i mot terapi. 💖For sin egen helses skyld, og for barna. 💖 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #32 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Eller voldelig mor. Man velger generelt det man er kjent med selv om man prøver å unngå det. Anonymkode: b32db...493 Skriver at det er det samme motsatt også, om det er mor som er voldelig. Anonymkode: dea7f...707
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #33 Skrevet 10. november 2022 charlotte0 skrev (1 time siden): Det er voldsutøver her som er skyld i denne omsorgssvikten. Nå har TS faktisk klart å ta det vanskelige steget og komme seg ut av forholdet! Det tyder på at hun er sterk i seg selv, og jeg er sikker på at hun er en god mor for barna sine og klarer å snakke med de om det som har skjedd. Jeg håper TS ser at hun er verdt all den hjelp og støtte hun kan få nå, og tar i mot terapi. 💖For sin egen helses skyld, og for barna. 💖 Hvordan vet du at TS har kommet seg ut av forholdet? Anonymkode: 43002...364
charlotte0 Skrevet 10. november 2022 #34 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at TS har kommet seg ut av forholdet? Anonymkode: 43002...364 Jeg tolket det sånn utifra HI.
~white lady~ Skrevet 10. november 2022 #35 Skrevet 10. november 2022 gunsteam skrev (På 9.11.2022 den 12.36): Så bra at du aksepterer at barn får med seg mer enn mange tror. Jeg er positivt overasket over det ettersom du i en annen tråd forsvarer "barnevernet". Så det skal du ha ros for. Da bør du også tenke over at vold er det samme, uansett om det skjer i biologisk familie eller under "barnevernets" omsorg. Jeg forsvarer ikke bvtj, jeg retter opp faktafeil. Og vold fra omsorgspersoner vs vold fra andre, er ikke det samme. Det har ulik påvirkning på barnet, både psykisk og kognitivt. Ikke at jeg forsvarer vold. Men igjen; jeg retter opp faktafeil.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #36 Skrevet 11. november 2022 Jeg trodde jeg skjermet mitt barn og at hun ikke fikk med seg noe. Hun var 3 år når jeg flyktet siste gangen. Da bikket han over og lot sinne gå utover henne. Han brukte begge hender og skubbet henne hardt bortover gulvet. Bare fordi hun skulle vise noe hun hadde laget i bhg. Da fikk jeg øynene helt opp. Men uansett, når vi var flyttet derfra på ordentlig og hun skjønte at vi ikke skulle tilbake, så sa hun: sant vi har flyttet fordi han var slem og mye sint på deg og kjeftet på deg? Min 3åring hadde fått med seg mye mer enn jeg hadde trodd! Selv om jeg gjorde alt for å skjerme henne, så klarte jeg det ikke. Jeg listet meg rundt i huset, jeg passet på å hele tiden at alt var som han ville ha det hjemme, jeg gjorde så utrolig mye for å behage han og ikke gjøre han sint. For da endret stemningen/atmosfæren i huset, man følte det i luften. Hun så aldri noe, tror jeg, men hun hørte nok mer enn antatt, og hun merket nok stemningen i huset hun også. Så vær så snill å la barna, og du selv, få hjelp til å sortere ved hjelp av en som kan det. Anonymkode: 04402...aa1 6 2
gunsteam Skrevet 12. november 2022 #37 Skrevet 12. november 2022 ~white lady~ skrev (På 10.11.2022 den 20.39): Jeg forsvarer ikke bvtj, jeg retter opp faktafeil. Og vold fra omsorgspersoner vs vold fra andre, er ikke det samme. Det har ulik påvirkning på barnet, både psykisk og kognitivt. Ikke at jeg forsvarer vold. Men igjen; jeg retter opp faktafeil. Javel? Her tror jeg du glemmer at barn aldri skal utsettes for vold, overgrep og omsorgssvikt. Det er ikke bedre at barn skal utsettes for under "barnevernets" omsorg enn hjemme med foreldre. Her må være kommunikasjon med barna.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #38 Skrevet 12. november 2022 TS, jeg håper du leser godt det andre skriver her og tar i mot hjelp og støtte. Og så vil jeg komme med et tips til en måte du kan "utdanne" deg selv på angående barnas og dine egne traumer, nemlig podcasten Barndommen varer i generasjoner med Inga Marthe Thorkildsen. Anonymkode: 98ba7...6bd 1 1
~white lady~ Skrevet 12. november 2022 #39 Skrevet 12. november 2022 gunsteam skrev (5 timer siden): Javel? Her tror jeg du glemmer at barn aldri skal utsettes for vold, overgrep og omsorgssvikt. Det er ikke bedre at barn skal utsettes for under "barnevernets" omsorg enn hjemme med foreldre. Her må være kommunikasjon med barna. Hvor sier jeg det? Les én gang til.
gunsteam Skrevet 13. november 2022 #40 Skrevet 13. november 2022 ~white lady~ skrev (12 timer siden): Hvor sier jeg det? Les én gang til. Du sier jo at det er forskjell på vold hjemme med biologiske foreldre kontra under "barnevernets" omsorg. Nå må du våkne. Og du må huske på at du forsvarer "barnevernet" i en annen tråd overfor meg, til tross for at du vet at du lyver når du forsvarer det de holder på med. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå