AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 jeg hadde flytta… Anonymkode: 06978...721
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 Barnevernet har jo helt rett Anonymkode: 064d3...e74 24
charlotte0 Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 (endret) De ønsker å hjelpe dere. 💖 Jeg skjønner at det må være jævlig vanskelig, men hvis du ikke tar tak i det nå så kan det komme tilbake og gjøre deg skikkelig syk frem i tid. Er det ikke bedre å bare ta imot tilbudet nå i begynnelsen så slipper du kanskje å gå på en smell i fremtiden? 💖 Det kan bli mye verre å dra fram gamle minner senere i terapi, og slite med flashback og traumer senere. Like greit å stå i det nå og bli ferdig med det! 😊 Endret 8. november 2022 av charlotte0 7
charlotte0 Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Selv om barna ikke har sett og hørt volden, og all ære til deg for det, så har de sikkert sett at du har vært lei deg eller hatt vondt. Barn merker sånt. (Og det er IKKE din skyld, men voldsutøver) Ta imot tilbudet om terapi, jeg tror det vil gjøre både deg og barna godt og gjøre at dere står sterkere sammen! 🤗 14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 All forskning tilsier at: -Barn stort sett får med seg vold i familien også om de ikke er direkte vitner til den. Vold vil som oftest prege familiedynamikken negativt. -Voldsutsatte omsorgspersoner får redusert omsorgsevne og dette kan vedvare lenge etter at volden har opphørt. Graden vil variere med mange ting, alt fra personlighet til omfang av vold. Men at du er helt upåvirket er relativt lite sannsynlig. Anonymkode: 3cb17...df5 19 7
NiceOrNothing Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 Lurt å ta imot terapi . For å forhindre at dette skjer igjen . Barn oppfatter gjerne mer enn man tror . Å særlig barna trenger å vite at sånn skal det ikke være. Men tanke på barnas fremtidige relasjoner ikke minst . 2 4
~white lady~ Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 Barn får dessverre med seg mye mer enn man tror. Og selv om man har klart å skjerme barna, vil det vises igjen på omsorgsevnen. Ta i mot hjelpen, jeg kan ikke se noe annet enn at det vil gagne dere i det lange løp. Vold i barndommen kan gi alvorlige konsekvenser Å være vitne til fysisk vold mellom foreldre, er psykisk vold mot barn. Det er like skadelig for barnet som om det ble utsatt for alvorlig fysisk vold selv. Å oppleve fysisk eller psykisk vold fra eller mellom foreldrene, kan få alvorlige konsekvenser for barna som utsettes. Dette henger sammen med at volden forekommer i hjemmet som skal være barnets viktigste arena for trygghet og utvikling. Tilknytningen til omsorgsgivere er av fundamental betydning for barnet. Fysiske og psykiske skader Foruten frykten og de fysiske skadene barna kan oppleve i konkrete voldssituasjoner, kan voldsutsatte barn få vedvarende helseplager. Blant annet er det påvist at vold kan få konsekvenser for barnets nevrologiske, kognitive og emosjonelle utvikling og psykiske helse. Andre negative konsekvenser av å bli utsatt for vold og overgrep i barndommen kan være tilknytningsproblemer, sosial tilbaketrekning, søvnvansker, lærevansker, aggresjonsproblemer, angst, depresjon og posttraumatisk stressyndrom. Å bli utsatt for vold kan ha like store konsekvenser for fysisk helse som for psykisk helse. Det er for eksempel en betydelig høyere andel blant de som har vært utsatt for vold som oppgir å ha eller ha hatt sykdommer som astma, fibromyalgi, og kronisk bronkitt. Det er også en sammenheng mellom hvor mange typer vold personen har vært utsatt for i sin barndom, og psykiske og helseproblemer. Utsetter oftere andre for vold Tidligere studier har funnet at voksne som har opplevd vold i hjemmet som barn også oftere utsetter andre for vold sammenlignet med voksne som ikke har familievoldserfaringer. De uttrykker også oftere at det er berettiget å bruke vold i nære relasjoner. Kilde: Bufdir (https://www.bufdir.no/statistikk_og_analyse/oppvekst/vold_og_overgrep_mot_barn/barn_utsatt_for_vold_i_familien/) 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har opplevd fysisk og psykisk vold i forhold der vi har barn, barn har ikke hørt/sett det, men barnevernet sier st også dette er omsorgssvikt og vold mot barn, de vil ha meg og barna i terapi, jeg kjenner jeg ikke orker å snakke mer om hendelser der jeg føler nå at de bare forfølger meg mer og mer, har noen andre mødre som har blitt utsatt noe å fortelle? Er det bare best å tie? Anonymkode: a0bef...916 Har du politianmeldt far? Hvordan er kontakten dere imellom nå? Be fastlegen henvise deg til terapi, og ikke gi samtykke til innsyn i dine journaler hos psykolog. Du kan ha godt av det. Barna kan vel gå noen ganger til den de anbefaler? Anonymkode: f9f3f...ebd 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916 Hææææ, du skrev jo i HI at du selv har blitt utsatt for vold i ditt eget parforhold. Hallo. Nå må denne sirkelen brytes. Ta i mot hjelp. Anonymkode: 43002...364 14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hææææ, du skrev jo i HI at du selv har blitt utsatt for vold i ditt eget parforhold. Hallo. Nå må denne sirkelen brytes. Ta i mot hjelp. Anonymkode: 43002...364 Ja både i min barndom og av partner, men jeg har ikke blitt sånn eller sliter Anonymkode: a0bef...916 1
Kaisada Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916 Du har arvet den andre rollen, å velge en voldelig partner. En arv du fører videre til dine barn 15 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Jeg tror ikke mine foreldre trodde at jeg fikk med meg volden som ble utøvd når jeg var barn heller. Men jeg lå ofte musemusestille i senga mi og gråt mens jeg hørte mora mi ble dengt.. Jeg har fått personlighetsforstyrrelse og flere psykiske plager. Ble ufør, har aldri klart å jobbe. Er nå 31, og har det ok, men jeg vil aldri klare å bli en del av samfunnet. Tenk på hva du utsetter dine barn for. Stikk fra denne mannen før barna dine faktisk må være vitne til noe. Herregud, damer må slutte å bli i forhold med voldelige menn. Anonymkode: 21e1c...4f7 8 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Kaisada skrev (3 minutter siden): Du har arvet den andre rollen, å velge en voldelig partner. En arv du fører videre til dine barn Det vet man jo ikke før det kanskje har gått flere år Anonymkode: a0bef...916
AprilLudgate Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 De har ikke sett eller hørt hverken fysisk eller psykisk vold? AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her, jeg har også opplevd vold mellom mine foreldre og min mor kunne vær fysisk og psykisk mot meg, men jeg er ikke voldelig mot noen, så jeg er uenig at det er arvelig Anonymkode: a0bef...916 Nei. Men i ditt tilfelle ble du svært dysfunksjonell, og er det jo helt åpenbart enda. Smell the coffee, den er rett oppi nesa di. Litervis. 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du politianmeldt far? Hvordan er kontakten dere imellom nå? Be fastlegen henvise deg til terapi, og ikke gi samtykke til innsyn i dine journaler hos psykolog. Du kan ha godt av det. Barna kan vel gå noen ganger til den de anbefaler? Anonymkode: f9f3f...ebd Hvorfor svarer du ikke på de to første spørsmålene? Barnevernet vil trygge barna, og da blir dette viktige elementer før vi kan gi deg noen gode råd. Anonymkode: f9f3f...ebd 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 DundreMilfin skrev (17 minutter siden): De har ikke sett eller hørt hverken fysisk eller psykisk vold? Nei. Men i ditt tilfelle ble du svært dysfunksjonell, og er det jo helt åpenbart enda. Smell the coffee, den er rett oppi nesa di. Litervis. Hvordan det? Siden du vet alt? Anonymkode: a0bef...916
AprilLudgate Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan det? Siden du vet alt? Anonymkode: a0bef...916 1. Vokst opp med vold 2. Finner seg voldelig partner og får barn med vedkommende 3. Innbiller seg barna ikke merker det spor 4. Nekter ta imot hjelp bra barnevernet 5. Kverulerer på alle andre her som gir kloke råd 12 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja både i min barndom og av partner, men jeg har ikke blitt sånn eller sliter Anonymkode: a0bef...916 Jo, du har blitt sånn. Et voldsoffer. Og dermed utsetter du også barna dine for vold indirekte hvis du blir i det forholdet. Det var det barnevernet forsøkte å forklare deg. Anonymkode: 43002...364 4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå