AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg vet om muligheten til å melde inn tips anonymt til Politiet via nettsiden deres, men antar det er en smal sak for Politiet å finne meg via ip-adresse hvis de virkelig ønsker. Jeg har et tips, men er ikke interessert i å bli involvert på noen som helst måte, f eks bli stevnet som vitne, hvis jeg tipser og lar da heller være. Er det kanskje mer anonymt med et anonymt tips-brev i posten? Anonymkode: a268c...381
Jaytee Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Sett deg på en PC på biblioteket, hvis du skulle være så paranoid. 8 2
Reign Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet om muligheten til å melde inn tips anonymt til Politiet via nettsiden deres, men antar det er en smal sak for Politiet å finne meg via ip-adresse hvis de virkelig ønsker. Jeg har et tips, men er ikke interessert i å bli involvert på noen som helst måte, f eks bli stevnet som vitne, hvis jeg tipser og lar da heller være. Er det kanskje mer anonymt med et anonymt tips-brev i posten? Anonymkode: a268c...381 Smal sak? Det er strengt ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Reign skrev (3 timer siden): Smal sak? Det er strengt ulovlig. Det er vel ikke ulovlig for politiet å spore opp folk. Anonymkode: a268c...381
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet om muligheten til å melde inn tips anonymt til Politiet via nettsiden deres, men antar det er en smal sak for Politiet å finne meg via ip-adresse hvis de virkelig ønsker. Jeg har et tips, men er ikke interessert i å bli involvert på noen som helst måte, f eks bli stevnet som vitne, hvis jeg tipser og lar da heller være. Er det kanskje mer anonymt med et anonymt tips-brev i posten? Anonymkode: a268c...381 Tror det står på nettsiden at tips online er krypterte. Evn kan du sette deg på en cafe å bruke offentlig nett. Det skal være ekstremt alvorlig tips hvor det tydelig kommer frem i tipset at du selv må ha en rolle for at de skal ha interesse av å spore deg. Snakker typ terrorangrep og drap Hvis du har en advokat kan du også be advokaten din være budbringer og gi politiet tipset. Det er lettere å finne deg om du sender fysisk brev, gitt at du er registrert i DNA registeret dems fra før Anonymkode: d5857...8d5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet om muligheten til å melde inn tips anonymt til Politiet via nettsiden deres, men antar det er en smal sak for Politiet å finne meg via ip-adresse hvis de virkelig ønsker. Jeg har et tips, men er ikke interessert i å bli involvert på noen som helst måte, f eks bli stevnet som vitne, hvis jeg tipser og lar da heller være. Er det kanskje mer anonymt med et anonymt tips-brev i posten? Anonymkode: a268c...381 Det lureste er nok å bestille deg en tur til Sør Amerika, ta så turen til en liten fiskelandsby eller en øy. Ihla Grande utenfor Rio er en flott øy. Lån en mobil eller PC fra en helt ukjent person, jeg en som backpacker fra et annet land. Da først tror jeg du er sikker på å ikke bli innhentet for å vitne. Anonymkode: a87ed...59b 5
Gjest Chroma Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Jeg forstår deg godt, jeg tipset politiet om noe og ble stevnet som vitne. Det er veldig belastende og jeg hadde ikke gjort det samme på nytt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Chroma skrev (2 minutter siden): Jeg forstår deg godt, jeg tipset politiet om noe og ble stevnet som vitne. Det er veldig belastende og jeg hadde ikke gjort det samme på nytt. Hvordan sendte du inn tips og oppga du kontaktinfo da? På nettsiden deres kan man fylle ut navn om man vil men det står også at man kan velge å være anonym Anonymkode: d5857...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 politiet mottar en drøss av mer eller mindre (som oftest mindre) useriøse meldinger! Tror du de gidder å bry seg mest om anonyme "tips" (=søl med tid)? Anonymkode: c6ed4...d8c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Med mindre det er barn/mord/mordforsøk involvert så la være å tipse, du jobber ikke for politiet og har ikke ansvar for å melde inn ting. Anonymkode: 9fa61...937 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): politiet mottar en drøss av mer eller mindre (som oftest mindre) useriøse meldinger! Tror du de gidder å bry seg mest om anonyme "tips" (=søl med tid)? Anonymkode: c6ed4...d8c som oftest mindre seriøse, skulle det selvsagt stå 🙄 Anonymkode: c6ed4...d8c
Gjest Chroma Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan sendte du inn tips og oppga du kontaktinfo da? På nettsiden deres kan man fylle ut navn om man vil men det står også at man kan velge å være anonym Anonymkode: d5857...8d5 Jeg ringte politiet, fordi det hastet. De spurte om navnet mitt selvfølgelig, men de sa aldri at jeg kunne bli stevnet som vitne. Jeg burde visst det, selvsagt, men jeg tenkte ikke over det. Å sende anonymt skal i teorien være trygt, jeg tror ikke de sporer deg opp, men jeg forstår faktisk veldig godt at du er skeptisk og bekymret for det!!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det lureste er nok å bestille deg en tur til Sør Amerika, ta så turen til en liten fiskelandsby eller en øy. Ihla Grande utenfor Rio er en flott øy. Lån en mobil eller PC fra en helt ukjent person, jeg en som backpacker fra et annet land. Da først tror jeg du er sikker på å ikke bli innhentet for å vitne. Anonymkode: a87ed...59b For sikkerhetens skyld kan man også bruke mørke solbriller, og late som om man er en japansk aksjemegler fra Tokyo. Eventuelt kan man gjøre som andre foreslår her - på enkelte bibliotek må man verifisere med telefon, så man er ikke like anonym, men bruker man en sikker VPN eller TOR, vil neppe politiet bruke så mye ressurser på å spore deg opp med mindre dette er noe som tilsvarer 22. juli. Anonymkode: 0a621...b32
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Stikk innom en Internett-cafe / bibliotek eller lignende da vel. Hvis dette koster noen kroner, så kan du vel ta ut en del kontanter FØR du faktisk skal dit. Dermed slipper du å legge igjen noen elektroniske spor. Samt legge igjen mobiltelefonen din hjemme selvfølgelig, sånn at politiet ikke kan spore opp samtlige telefoner som befinner seg innenfor den aktuelle mobilmasten på det tidspunktet tipset kom inn til dem. Hvis du blir nødt til å oppgi epost-adresse eller noe sånn for å tipse, så kan du vel enkelt og greit opprette en hotmail / outlook for eksempel rett før du skak sende inn tipset, . Anonymkode: 716bb...ff8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Som regel finnes vel overvåkningskamera på offentlig steder/cafeer/biblioteker? Om politiet har behov for det, klarer de nok å spore opp folk flest. Anonymkode: 1d29f...181
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): politiet mottar en drøss av mer eller mindre (som oftest mindre) useriøse meldinger! Tror du de gidder å bry seg mest om anonyme "tips" (=søl med tid)? Anonymkode: c6ed4...d8c I all verden! Ingen spurte deg om din vurdering av hvordan politiet håndterer tips. Du aner sannsynligvis ingenting om det, men gjetter. Og du har absolutt ingen innsikt i hva jeg evt skal tipse om. Det er vel når det er noe alvorlig man virkelig ønsker å være anonym og ikke bli involvert i noe man observerer men ikke er part i. Anonymkode: a268c...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med mindre det er barn/mord/mordforsøk involvert så la være å tipse, du jobber ikke for politiet og har ikke ansvar for å melde inn ting. Anonymkode: 9fa61...937 Du er en god samfunnsborger, forstår jeg. 😂😂😂 Anonymkode: a268c...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 Jaytee skrev (7 timer siden): Sett deg på en PC på biblioteket, hvis du skulle være så paranoid. Man må gjerne være innlogget med brukernavn og passord og da er man ikke anonym for politiet... Anonymkode: 92eaa...813
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Du kan nok enkelt finne et åpent wifinett i kommunen din et sted. Dra til en offentlig lokasjon og sjekk, for eks. I kommunen hvor jeg jobber (med IT) tilbyr vi åpne nett på alle lokasjoner hvor vi har mulighet. Bruk telefonen din, eller enda bedre, et nettbrett om du har. Da blir det veldig mye verre å spore deg. Vi hadde strengt tatt slitt ganske mye med å identifisere deg, særlig om du ikke ellers benytter nettet vårt. Og politiet ville naturlig nok hatt enda større utfordringer med å få det til. Anonymkode: 9ba18...a3a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Man må gjerne være innlogget med brukernavn og passord og da er man ikke anonym for politiet... Anonymkode: 92eaa...813 Ikke så veldig vanlig lenger det, på bibliotekene våre har vi åpne gjestemaskiner som ikke krever innlogging, og som nevnt åpent wifi-nett uten autentisering. Så her ville det gått helt fint Anonymkode: 9ba18...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå