Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sint nå!

Jeg har vært sykemeldt i noen dager pga sykehus besøk, og jeg synes helsen min er så utrolig privat at jeg har holdt munn om nøyaktig hva som var i veien med meg. Jeg var veldig i møte kommende når sjefen stillte spørsmål, og svarte godt på hva som var relevant for jobben uten å gå i detaljer. Detaljene er veldig private og jeg orket ikke spørsmål om dette da det er veldig sårt tema. 

Nå da jeg kom på jobb igjen spurte sjefen min meg veldig spesefikt om behandlingen min (fordi han bryr seg, var veldig snill og støttende). Men Jeg forsto ingen ting da jeg ikke hadde fortalt til noen hva problemet mitt var, men han viste tydeligvis alt.. Etter litt graving finner jeg ut at sjefen hans igjen, som hadde fått sykemeldingen min, hadde søkt opp legen som hadde sendt den. Kjerringa har da funnet ut hva som var i veien med meg, og gått rundt og fortalt det til "alle". Selv etter at jeg hadde gjort det veldig klart at jeg ikke vile dele!  Så i dag måtte jeg tåle 1000 spørsmål fra kollegaer om hvordan det gikk med meg etter ***. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg måtte løpe ned i garderoben og gråte i løpet av dagen.. 

Jeg har lyst på hevn! Hvilken rettigheter har jeg her? Hva kan jeg kreve? 

Anonymkode: 090d2...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan har hun funnet hva som var i veien med deg av å søke opp legen? 

Dette må du bare si fra om, er ikke greit en plass. 

Anonymkode: cc822...ab4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Her har nok både lege og sjef brutt alt som brytes kan av lover. Er du fagorganisert så kan du kanskje komme i kontakt med en advokat? 

Skrevet

Du kan anmelde den som har lekket informasjonen. Hvordan fant kjerringa til sjefen sin sjef disse opplysningene? Er hun helsepersonell? Som helsepersonell kan man søke opp pasienter og grave frem opplysninger om hvem som helst gjennom dips. Men det er strenge regler for hvem du kan søke opp. Og det er straffbart å søke på folk du ikke har som pasient. Jeg ville gravd i dette og latt riktig person stilles ansvarlig. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Diagnose står ikke opplyst i sykemeldingen som sjefen får… så her må jo enten legen eller noen i nav ha lekket infoen 

Anonymkode: 5cfb5...298

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
tøydokka skrev (20 minutter siden):

Du kan anmelde den som har lekket informasjonen. Hvordan fant kjerringa til sjefen sin sjef disse opplysningene? Er hun helsepersonell? Som helsepersonell kan man søke opp pasienter og grave frem opplysninger om hvem som helst gjennom dips. Men det er strenge regler for hvem du kan søke opp. Og det er straffbart å søke på folk du ikke har som pasient. Jeg ville gravd i dette og latt riktig person stilles ansvarlig. 

Loggen ligger heldigvis åpen på helsenorge så man kan gå inn i journalen sin å sjekke hvem som har vært inne i den :) 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men hvordan har hun funnet hva som var i veien med deg av å søke opp legen? 

Dette må du bare si fra om, er ikke greit en plass. 

Anonymkode: cc822...ab4

Legen er vist en kjent spesialist innen den "diagnosen". 

tøydokka skrev (31 minutter siden):

Beklager her ser jeg at jeg har vært uklar. Det var sjefen til sjefen som fant det ut. Jeg bare kalte henne for kjerring.. 

Ts. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen er vist en kjent spesialist innen den "diagnosen". 

Beklager her ser jeg at jeg har vært uklar. Det var sjefen til sjefen som fant det ut. Jeg bare kalte henne for kjerring.. 

Ts. 

Men sjefen må ha fått diagnosen fra et sted? 

Skrevet

Du kan gå inn på journalen din på helsenorge og se hvem som har lest journalnotatene. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror dere misforstår. Jeg tolker det som at ts hsr fått sykemelding fra lege Anne Kari Nordmann. Om man Googler Anne Kari nordmann får man treff på at hun er ekspert på sykdommen til Ts. Dette har da sjefene gjort og så fortalt hele jobben. Det er altså bare sjefene som har brutt noe, ikke legen.

Til TS  jeg er ikke sikker på hvor og hvordan du skal klage, men jeg hadde startet med fagforening om du er medlem av en. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosa Sitron skrev (32 minutter siden):

Jeg tror dere misforstår. Jeg tolker det som at ts hsr fått sykemelding fra lege Anne Kari Nordmann. Om man Googler Anne Kari nordmann får man treff på at hun er ekspert på sykdommen til Ts. Dette har da sjefene gjort og så fortalt hele jobben. Det er altså bare sjefene som har brutt noe, ikke legen.

Til TS  jeg er ikke sikker på hvor og hvordan du skal klage, men jeg hadde startet med fagforening om du er medlem av en. 

Nei. En sykehuslege kan være spesialist på et felt, feks gynekologi, nevrologi, endokrinologi osv. Det er ikke noe som heter hjerteinfarktlege eller eggstokkreftlege. Når man søker opp legen som har signert sykemeldingen får man et hint om hva TS kan feile, men ikke noe mer enn det. Noen har sneket til seg informasjon de ikke skulle hatt eller lekket opplysninger som er konfidensielle. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Den "beste" løsningen på dette er jo å ta det opp med de det gjelder. Fortell at dette er privat for deg og at du er skuffa over sjefene. om det finnes en sjef over sjefen til sjefen, pluss verneombud, så burde jo disse også være med på disse samtalene. Deretter burde du få en beklagelse, og en lovnad om at de har lært at dette er svært uprofesjonell måte å håndtere sin sjefsrolle på. Så går alle videre i livene sine. Det ville vært en ideell løsning. 

Men da må du klare å ta det opp med dem. Og de må klare å ta tilbakemelding på en fin måte. Og du må klare å gå videre etterpå. Og ingen av disse tingene er sikre, og ikke alle kan du styre. 

Er du organisert så burde du kanskje alliere deg med fagforbundet ditt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lyst på hevn!

Ditt liv blir ikke bedre av at noen andre sitt liv blir vanskelig. Let it be.

• Liker 1
Skrevet
Rosa Sitron skrev (57 minutter siden):

Må de ha googlet da? Er legen en spesialist så kan de ha visst om hennes felt via egenerfaringer eller hørt om henne fra før. 

Men uansett hvordan de vet hva legen jobber med, så er det ikke lov å spre informasjonen. Det er svært forbudt. Det har skjedd meg lignende. Var sykmeldt en uke og sjefen antok hva det handlet om. Ikke visste men antok. Det er ikke gøy å få tusen spørsmål om private ting. Kollegaene mente det ikke dårlig men sårt og kleint likevel. 

Anonymkode: 6c684...528

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved å anta når vedkommende vet hva legen er spesialist i 🤔

Skrevet

Hadde tatt saken til tillitsvalgte. Denne gangen var det deg, neste gang en annen. Dette hadde jeg ikke latt passere. 

Anonymkode: 955e8...e28

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
introverten skrev (4 timer siden):

Ditt liv blir ikke bedre av at noen andre sitt liv blir vanskelig. Let it be.

Det kan det noen ganger bli. Når noen angriper deg, så må man ta igjen på en måte slik at vedkommende ikke gjør det igjen. 

Anonymkode: 73b0c...560

• Liker 3
Skrevet
tøydokka skrev (5 timer siden):

Nei. En sykehuslege kan være spesialist på et felt, feks gynekologi, nevrologi, endokrinologi osv. Det er ikke noe som heter hjerteinfarktlege eller eggstokkreftlege. Når man søker opp legen som har signert sykemeldingen får man et hint om hva TS kan feile, men ikke noe mer enn det. Noen har sneket til seg informasjon de ikke skulle hatt eller lekket opplysninger som er konfidensielle. 

Men en gynekolog kan være ekspert på endometriose, og en onkolog kan være ekspert på lungekreft f.eks... En psykolog som jobber på avdeling for spiseforstyrrelser, behandler for det meste pasienter med spiseforstyrrelser. Så jo, googling kan absolutt gi ett godt inntrykk av hva som feiler noen. 

TS: jeg ville absolutt ha kontaktet fagforening for å ta saken videre, det er absolutt ikke greit at ledelsen sprer dine private helseopplysninger. 

Anonymkode: 5dfb7...641

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her var det mange trege sjeler.

Hva er det du ikke skjønner med at legen er åpenbar spesialist på et felt som der igjen gjør at det kan kobles mot TS sin tilstand? Om legen er spesialist på livmorhalskreft så er det ikke akkurat hjernekirurgi å koble det dithen at TS må ha vært hos henne pga livmorhalskreft. Diagnose kun som eksempel.

Anonymkode: 06268...28c

• Liker 4
Skrevet
tøydokka skrev (5 timer siden):

Altså, kirurgen min hadde doktorgrad i brystreduksjon liksom, skulle ikke mer enn et googlesøk til for å finne ut hva hun stort sett drev med selv om den generelle spesialiseringen sikkert var plastikkirurgi. Det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av.

Anonymkode: 06268...28c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...