Gå til innhold

Kjæledyr til små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 100 % alenemor til et barn på snart 3 år, og lurer på om det er for tidlig å anskaffe kjæledyr? Hva passer i såfall til små barn? Jeg er selv oppvokst med katt, hunder, fisker og pinnedyr og mener dyr bidrar til å lære barn om empati og ansvar.  Jeg har så masse gode minner fra barndommen. Hund er en stor drøm, men jeg tror det blir for mye ansvar siden jeg er helt alene med et barn og må ta med hen overalt. Hunden blir også mye alene, siden jeg jobber fra kl. 08.00 - 17.00 hver dag. Vi bor i blokk, men i nærheten av skog og vann som er rett utenfor døren. 

Hvilke dyr har dere som bor i blokk og når fikk deres barn sitt første husdyr? Jeg har aldri hatt innekatt før, men hvordan er det mtp. lukt osv? Kanin og marsvin er også i tankene. 

Anonymkode: 4f0e1...295

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar barnet instruksjon? 3 år er litt tidlig føler jeg egentlig, mange 3-åringer kan være impulsive og ikke tenke seg om. De kan også velge å gjøre stikk motsatt av det de får beskjed om. Smådyr er skjøre og det er veldig viktig at barnet hører etter når det gjelder håndtering av dyret.

Det sagt, hadde sett litt på hetterotter. Veldig sosiale og fine dyr. Fordelen er at de ikke lever voldsomt lenge, bare 2-3 år er det vel. Kaniner og marsvin kan bli 8-10 år minst og det er derfor et langvarig ansvar å ta på seg.

Anonymkode: 7d0b7...cee

• Liker 2
Skrevet

Ansvaret og dyret blir uansett 100% ditt. Å skaffe dyr for å lære en 3 åring om ansvar er bare tåpelig. 

Anonymkode: 42350...6b6

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

For tidligså klart!

Anonymkode: 1ea91...684

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fisk 😁

Anonymkode: c9ab5...32a

• Liker 1
Skrevet

Katt 🐱 

Skrevet

Hvis dyret må holdes innesperret, vil jeg si ingen dyr. 

Ingen dyr fortjener å være i et bur eller kun være innendørs. 

Anonymkode: 8d612...f1a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor i blokk og har innekatt(er), noe som er viktig hvis du skal ha innekatt, da må du faktisk ha to. Det går helt fint, men selvfølgelig det lukter litt, har du to katter skal du ideelt sett ha tre kattedoer, og hvis du gir våtfôr som er det beste for å unngå dehydrering, for lite protein og for mye karbs så lukter jo det litt også.. Kattesand og pels over alt = økt renhold. Ikke noe jeg tenker så mye på da.. Men det krever mye lek, kunnskap, aktivisering og nye påfunn for at de skal være lykkelige og holde seg i form.. Ikke noe jeg ville tatt på meg med småbarn og 100% jobb, men nå er jeg i overkant lat også da. 

Uansett, jeg stusser litt på at du ikke vet hvilket dyr du vil ha en gang, da tenker jeg du ikke trenger dyr, når du ikke klarer å bestemme deg mellom hund eller marsvin, som er to vidt forskjellige dyr 😅 Da er kanskje ikke lysten helt til stedet? 

Ingen kjæledyr passer egentlig til små barn, barn er uberegnelige og kan gjøre feil, som å åpne vindu/dør mens undulatene flyr fritt, stenge katten inn i boder, dra hunden i halen så hunden til slutt biter, sitte seg på marsvinet.. Du skjønner.. med det sakt så tenker jeg at det er bra for barn å vokse opp med dyr mtp immunforsvar og empati. Dyrene kan ha det fint med barn de også, men det krever jo at du må ha oversikt 100% av tiden, du må sette deg inn i dyrets kroppsspråk og virkelig lære barnet ditt hvordan de skal og ikke skal være rundt dyret.

Uansett hva du velger så må du sette deg mye inn i dyrets atferd og behov først. Mange vet kanskje ikke at kaniner skal være flere, bør få gå fritt i leiligheten, at undulater også må være i par og kan dø hvis du setter på selvrens på ovnen, at fiskene trenger MYE større plass enn man tror, at når kattens hale vifter så betyr det «nok kos» eller «jeg er irritert» eller «jeg vil leke», at når hunden gjesper så kan det være et dempet tegn som sier ifra om at den er ukomfortabel.. og så videre.. Det holder liksom ikke å gjøre det sånn man gjorde i gamle dager, for alle dyr har så vanvittig mye mer behov enn man lenge har trodd. 

Anonymkode: a77e8...ff0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis dyret må holdes innesperret, vil jeg si ingen dyr. 

Ingen dyr fortjener å være i et bur eller kun være innendørs. 

Så du mener at ingen burde ha kjæledyr rett og slett? Man kan jo ikke akkurat ta med fisken i parken, la hunden springe fritt vilt ute, eller la marsvinet ta seg en dagstur inn. 

Det er mye man kan få gjort for å tilfredstille dyrs instinkter og behov inne, man må ikke ha undulaten innesperret i et lite bur 24/7. Det er forskjell på god dyrevelferd og dårlig. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen dyr. Synet på at barnet skal få ett dyr da blir det ingen dyr. Husk at barnet ditt er får ung også til å skjønne hva han eller hun gjør å kan lett skade dyret uten å vite det selv. Barn og dyr skal heller aldri være aleine sammen uansett hvilket dyr. 

Anonymkode: 220c6...105

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener at ingen burde ha kjæledyr rett og slett? Man kan jo ikke akkurat ta med fisken i parken, la hunden springe fritt vilt ute, eller la marsvinet ta seg en dagstur inn. 

Det er mye man kan få gjort for å tilfredstille dyrs instinkter og behov inne, man må ikke ha undulaten innesperret i et lite bur 24/7. Det er forskjell på god dyrevelferd og dårlig. 

Ja. Marsvin i bur er dyreplageri, fisk likeså. De hører ikke hjemme i bur. På samme måte som at både du og meg heller ikke hører hjemme i et bur. 

Det går fint an å dyr, men de må ikke holdes innesperret hele livet. 

Har selv katt. Hun går inn og ut akkurat som hun selv ønsker gjennom sin luke i døra. Hun er kun i bur under transport. 

Skrevet

Marihøne tror jeg blir best her 😄 

katter skal ikke stenges inne som innekatter. Det er dyreplageri. Marsvin/kaniner osv må ha stor plass og løpe rundt på. Hamster går nok når hun blir eldre med et stort bur. Men dei biter jo ganske hardt, og lever ikke så lenge. Ville ventet.. 

Anonymkode: 42414...db7

Skrevet

Ikke noe dyr...det blit ditt dyr og ditt ansvar. Og dyr koster i forhold til mat, forsikring og veterinær...uansett str. Gi h en kosebamse dyr 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan dete ikke ha en katt som er både ute og inne?😄

Anonymkode: f0469...3ad

Skrevet

Hva med å passe dyr? Lån en hund gå tur med, pass katten til naboen mens den er på ferie. 

• Liker 1
Skrevet

Våre barn har fått noe ansvar for dyr da de var 10-12 år, men barn kan ha glede av dyr ned til 0 år. Men da må de passes godt på, at de ikke lugger dyret, eller skader det om det er et lite dyr. Hest er kanskje best, for å unngå at de skader hverandre, eller fisk. 

Anonymkode: 001be...9c9

Skrevet

Mine barn er oppvokst med dyr rundt seg. Men som 3-åringer hadde de ingen forståelse for hva de vil si å ha et dyr. Joda, det var hyggelig å kunne kose og klappe innimellom, men det var aldri dyrene de gikk til hvis de heller kunne leke. 

Vil du ha dyr for egen del, skaff deg to hann rotter som du kastrerer. Rotter er renslige, lærevillige og når de er fullvokste, tåler de å bli vært rundt på av (forsiktige) barn. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 100 % alenemor til et barn på snart 3 år, og lurer på om det er for tidlig å anskaffe kjæledyr? Hva passer i såfall til små barn? Jeg er selv oppvokst med katt, hunder, fisker og pinnedyr og mener dyr bidrar til å lære barn om empati og ansvar.  Jeg har så masse gode minner fra barndommen. Hund er en stor drøm, men jeg tror det blir for mye ansvar siden jeg er helt alene med et barn og må ta med hen overalt. Hunden blir også mye alene, siden jeg jobber fra kl. 08.00 - 17.00 hver dag. Vi bor i blokk, men i nærheten av skog og vann som er rett utenfor døren. 

Hvilke dyr har dere som bor i blokk og når fikk deres barn sitt første husdyr? Jeg har aldri hatt innekatt før, men hvordan er det mtp. lukt osv? Kanin og marsvin er også i tankene. 

Vi hadde hest og skaffet katt (fra dyrebeskyttelsen selvfølgelig) da vi bodde i blokk med førstemann. Før katten hadde vi også ørkenrotter, kaniner og hamstere som vi var fosterhjem for dyrebeskyttelsen (frittgående/store bur). De siste er ikke så kjekke for barn da de tåler lite, da er rotter litt bedre. De må selvfølgelig ha mye tid utenfor buret og buret må være stort. 

Vi flyttet til rekkehus i kattevennlig område året etter og katten trivdes bedre når han fikk gå ut, men var helt greit å ha innekatt ett år (de skal jo ikke slippes ut når de er kattunger uansett). 

Her skaffet vi selvfølgelig både hest og katt fordi vi voksne er glad i og har mye kunnskap disse dyrene, og var fosterhjem for dyrebeskyttelsen pga interesse for det før vi fikk barn. Mener også det er kjekt for barn å vokse opp med dyr og ha jevnlig kontakt med disse. Men det må være de voksnes dyr og interesse.

Uansett hvilket dyr du velger må du sette deg veldig godt inn i det, det holder ikke med det du husker fra barndommen for mye da var feil.  Og adopter eller vær fosterhjem for en dyrevernsorganisasjon, ikke kjøp i dyrebutikk eller lignende!! 

Anonymkode: b6f69...407

Skrevet

Velg det kjæledyret du ønsker deg og som du kan ta vare på, det er ditt ansvar. Barnet kommer helt sikkert til å ha glede av dyret, uansett hva du velger. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Gullfisk eller pinnedyr. 
og hvis du skaffer katt:FORSIKRING! 

Anonymkode: f8e7e...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...