Gå til innhold

Hvilke biler var best for folk opp bratte bakker om vinteren på 70-tallet og 80-tallet. Folk som hadde ok med penger kanskje.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en Mazda på 80-tallet som var håpløs i bratte bakker.  

Anonymkode: b1980...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Einus said:

Nei nei nei og atter nei, det var ikke BMW, for den har motoren foran og delt bakasksel og ofte brede hjul og helt ubrukelig på vinterføre den gangen, men de som hadde forhjulstrekk, rygget fordi da hadde de motor og den tyngste delen over drivhjulene.

BMW var ikke ubrukelig på vinterføre, de var bare brukendes på en annen måte! På 80 tallet fikk man bar lett tilsnakk av politiet mo man skulle komme til å miste grepet på bakhjula på nysnøen.... 😄 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (6 timer siden):

Har fått laget AT merke som jeg har på bakdøren, har til og med vært på AT i Drammen og sjefene kom ut og tok bilde ab bilen.

001 – Kopi.JPG

Dette synes jeg er hoderistende morsomt. Svarer med Leafen min der "zero emission"-merker er byttet ut med noe annet:

Leaf_20.thumb.jpg.88a3a7f99cdf542355a3fdd750f15b02.jpg

Anonymkode: 03fbd...e86

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

BMW var ikke ubrukelig på vinterføre, de var bare brukendes på en annen måte! På 80 tallet fikk man bar lett tilsnakk av politiet mo man skulle komme til å miste grepet på bakhjula på nysnøen.... 😄 

Det er mye snakk om det å komme seg frem på vinterføre på 60/70 og 80 tallet. Ikke nå !!!

Har vært en del på fjellet på den tiden og MB og BMW var blant bilene som sto parkert langs veien, der hvor det var ei kneik å komme opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 timer siden):

Lada Niva :) 

Vanlig Lada funket også ganske bra på vinterføre. Bedre en nabo'ns dyre Mercedes, i alle fall, noe vi selvsagt hadde litt moro av. :D 

Anonymkode: 25c2b...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig Lada funket også ganske bra på vinterføre. Bedre en nabo'ns dyre Mercedes, i alle fall, noe vi selvsagt hadde litt moro av. :D 

Anonymkode: 25c2b...b85

(Det gjelder nemlig å ta med seg de lyspunktene man kan når man kjører Lada. 😂)

Anonymkode: 25c2b...b85

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med at bratte bakker skulle vi gå på ski. Uansett. Resultat, jeg går ikke på ski i dag 🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Toyota landkruser, det var en meget god vinterbil. Før det hadde vi Landrover, sterke og gode biler. Begge disse var 4hjuls trekker. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var bobla den som kom frem overalt. Og ikke minst den som alltid startet. Det kunne være minus 28 og alle bilene sto, men bobla startet på første slaget og gikk som ei kule. Varmeapparatet var ikke så bra da, så det var en cm is innvendig på bakvinduet i sprengkulda 😊

Anonymkode: 2b1f4...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vanlig Lada funket også ganske bra på vinterføre. Bedre en nabo'ns dyre Mercedes, i alle fall, noe vi selvsagt hadde litt moro av. :D 

Anonymkode: 25c2b...b85

Mye spenst i fjæra til en Lada, som var beregna for grusvei, ikke asfalt. Det funker bra på snø også!

Anonymkode: 03fbd...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min VW-boble startet alltid og kom seg alltid fram.  Min første bil, og kjøpte den kontant i 1974 for 6.500 kr. 

Varmeapparatet var ikke av det beste.  Husker jeg satt med lue og votter og måtte ha de små sidevinduene åpne fordi det dugget. Så brukte jeg isskape på vinduet for å ha sikt.  Først da jeg nærmet meg jobb, etter en halvtimes kjøring, begynte varmeapparatet å virke.  

Mine eldre kolleger som hadde dyrere og mer avanserte biler, kom ofte for sent til jobb.  Bilen startet ikke, sa de.  Da var jeg veldig stolt av min lille boble :)

 

Anonymkode: dac23...348

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vanlig Lada funket også ganske bra på vinterføre. Bedre en nabo'ns dyre Mercedes, i alle fall, noe vi selvsagt hadde litt moro av. :D 

Anonymkode: 25c2b...b85

Det er mulig njæææææ må værra  Niva da :) hehe :) 

e17d5a4ac162487783d28c2d380255ff@2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde Pajero. :) Med firhjulstrekk.

Anonymkode: a0926...246

Pajero er tingen da :) savner den :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (3 timer siden):

Vi hadde Toyota landkruser, det var en meget god vinterbil. Før det hadde vi Landrover, sterke og gode biler. Begge disse var 4hjuls trekker. 

Fine biler det der men med dyre verksted kostnader noe gikk på garanti Dyser (Toyota) LR hadde vel problemer med oljepumpe/motorer som gikk heden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En får kose seg og skru Mitsubishi L200 deretter blir det vel en Pajero igjen når L200,n er ihjælskrudd :)  i morgen står det oljefilter og olje på Meny,n :himle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 8.11.2022 den 9.42):

Ja de fleste hadde piggdekk, med pigger som stakk ca 3-4 mm utenfor dekkene, i dag 0.5mm. Husker en episode opp forbi Bardøla mot Havsdalen, kram snø som gjorde veien som en skøytebane. Jeg med Opel Kadett stv 1200 med gamle engelske piggdekk med lange pigger, og en svak motor puslet oppover bakkene der, stoppet og vred fordekket inn mot snøkanten og dro på håndbrekket, gikk ut av bilen og gled på det glatte føret og ble liggende under bilen og tenkte, jøss, kommer jeg opp herfra igjen. En mann i en Audi Coupe sa til meg, du skulle ikke stoppet, du kommer aldri opp igjen.... Jeg hjalp han og kom meg opp til bilen og gjorde som jeg har lært, clutchen sakte ut og lite gass og fikk grep og kjørte opp, han med Audien så på meg og ristet på hodet, hvordan kom du deg igang igjen, sjekk dekkene sa jeg.... Jøss sa han, hvor har du fått slike dekk fra??? De er originale med veldig gamle og harde og piggene satt godt.. Artig å tenke tilbake på, senere ble min første Toyota Tercel stv med 4x4 min første erfaring med 4x4, i dag har jeg den nest siste Land Cruiser HDJ 100 solgt ny i Norge, samt en HJ45 pickup og til daglig Yaris Verso Artic Trucks D4-d

Bestefar hadde en Opel Kadett City 1976 Mod han hadde en del uhell med denne gjennom de 5  årene han hadde den :) han hadde 70 års erfaring på veien 

Makan bil bare malt i strågul husmaling :) 

 

8012892157c155656cb0f7d2167fc6de.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I gamle dager var bobla den som kom frem overalt. Og ikke minst den som alltid startet. Det kunne være minus 28 og alle bilene sto, men bobla startet på første slaget og gikk som ei kule. Varmeapparatet var ikke så bra da, så det var en cm is innvendig på bakvinduet i sprengkulda 😊

Anonymkode: 2b1f4...f4d

Boble har jeg skrudd og sveisa mye på vedkommende som eide den hadde hatt den i 42 år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min VW-boble startet alltid og kom seg alltid fram.  Min første bil, og kjøpte den kontant i 1974 for 6.500 kr. 

Varmeapparatet var ikke av det beste.  Husker jeg satt med lue og votter og måtte ha de små sidevinduene åpne fordi det dugget. Så brukte jeg isskape på vinduet for å ha sikt.  Først da jeg nærmet meg jobb, etter en halvtimes kjøring, begynte varmeapparatet å virke.  

Mine eldre kolleger som hadde dyrere og mer avanserte biler, kom ofte for sent til jobb.  Bilen startet ikke, sa de.  Da var jeg veldig stolt av min lille boble :)

 

Anonymkode: dac23...348

Mamma hadde "fokevogn" som vi kalte det da jeg var liten. Husker godt jeg klatret over baksetet og over i det lille, åpne bagasjerommet bak. Sikring av barn i bil var ikke et tema på den tiden (sent 70-tallet).

Anonymkode: e17fa...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...