AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #21 Del Skrevet 8. november 2022 Vi hadde en padde av en Citroën som pappa kjørte overalt, også der andre ikke kom opp. Hvis man er en god sjåfør (forstår bilen på glatt føre), er det ikke så mye bedre med moderne biler med antispinn og antiskrens. Firehjulstrekk hjelper og piggdekk hjelper, men man kommer langt med vektfordeling og kontroll på kraftbruk, og kjettinger og sand og gummimatter og en hjelpende hånd og andre triks om man har satt seg fast. Anonymkode: b55bc...b96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 8. november 2022 #22 Del Skrevet 8. november 2022 Vi hadde Saab og boble og vi hadde lite problemer med å komme oss opp bakken (sammenlignet med naboene). Jeg har forstått det slik at de som hadde fremhjulstrekk hadde en fordel mtp bakkekjøring i vinterføre (jeg har overhodet ikke peiling på dette så det kan være feil). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #23 Del Skrevet 8. november 2022 Sandsekker i bagasjen - det hadde jeg glemt! 🤣 Alle hadde jo bakhjulstrekk... Anonymkode: 3bd4c...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #24 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har tenkt på det i det siste. Har vokst opp på Nordstrand og her er Sanatoriebakkem beryktet for å være ekstremt bratt. Lurer litt på hvordan folk kom seg opp slike bakker om vinteren med biler på 70-tallet og 80-tallet. Bilene var jo dårligere. Og det var ikke mindre is og snø på den tiden for å si det sånn. Anonymkode: a8a06...216 Helt ærlig, det var ikke uvanlig å se biler med forhjulsdrift rygge opp bakker på 70-tallet. Bakhjulsdrevne biler hadde ofte store sandsekker eller vanndunker i bagasjerommet for å få godt grep på drivhjulene, men det hjalp veldig lite på styringen, så bilene slang både hit og dit. Men opp kom de, på den ene eller andre veien. Anonymkode: 9f5b8...8ca 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2022 #25 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dekkene er bedre nå. Ikke så mye å si hvilken bil man kjører. Alle hadde piggdekk på den tida. Anonymkode: e4d88...36e Ja de fleste hadde piggdekk, med pigger som stakk ca 3-4 mm utenfor dekkene, i dag 0.5mm. Husker en episode opp forbi Bardøla mot Havsdalen, kram snø som gjorde veien som en skøytebane. Jeg med Opel Kadett stv 1200 med gamle engelske piggdekk med lange pigger, og en svak motor puslet oppover bakkene der, stoppet og vred fordekket inn mot snøkanten og dro på håndbrekket, gikk ut av bilen og gled på det glatte føret og ble liggende under bilen og tenkte, jøss, kommer jeg opp herfra igjen. En mann i en Audi Coupe sa til meg, du skulle ikke stoppet, du kommer aldri opp igjen.... Jeg hjalp han og kom meg opp til bilen og gjorde som jeg har lært, clutchen sakte ut og lite gass og fikk grep og kjørte opp, han med Audien så på meg og ristet på hodet, hvordan kom du deg igang igjen, sjekk dekkene sa jeg.... Jøss sa han, hvor har du fått slike dekk fra??? De er originale med veldig gamle og harde og piggene satt godt.. Artig å tenke tilbake på, senere ble min første Toyota Tercel stv med 4x4 min første erfaring med 4x4, i dag har jeg den nest siste Land Cruiser HDJ 100 solgt ny i Norge, samt en HJ45 pickup og til daglig Yaris Verso Artic Trucks D4-d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #26 Del Skrevet 8. november 2022 Var ganske greit å bo på landet hvor annenhver husstand hadde traktor, for å si det sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #27 Del Skrevet 8. november 2022 Sitat Yaris Verso Artic Trucks D4-d Whut? Arctic Trucks tuller med Yarisen? Anonymkode: 03fbd...e86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2022 #28 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Whut? Arctic Trucks tuller med Yarisen? Anonymkode: 03fbd...e86 Har fått laget AT merke som jeg har på bakdøren, har til og med vært på AT i Drammen og sjefene kom ut og tok bilde ab bilen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #29 Del Skrevet 8. november 2022 Boble var fantastisk på vinterføre med smale piggdekk og motoren over drivhjula, men det var lurt å holde bensintanken så full som mulig. Med lite bensin ble den lett foran og hadde lett for å understyre. Samme greia med SAAB, tung motor over drivhjulene og smale høye dekk samt et varmeapparat lett holdt +25° inne i bilen selv om det var -30° utenfor. Volvo 245 var også bra p.g.a. den ekstra vekten av taket i forhold til 242/244. Jeg har hatt alle disse bilene og mange flere oppigjennom årene (45-50 biler siden 1995) og har funnet ut at bredden på dekk har mye å si. En kamerat og jeg hadde identiske 4x4 der den eneste forskjellen var bredden på dekkene og pigg. Bilen min hadde veldig smale piggfridekk og bilen hans hadde brede piggdekk. Jeg kom frem over alt og selv på blankis så var smale piggfridekk bedre enn brede piggdekk. De bilene jeg er mest fornøyd med på vinteren er 4x4, har hatt flere Suzuki SJ, Daihatsu Rocky, Chevrolet Blazer og Toyota Land Cruiser. Nå har jeg en gammel Land Cruiser men den har ikke fått prøvd seg på vinterføre enda. Einus skrev (20 minutter siden): Har fått laget AT merke som jeg har på bakdøren, har til og med vært på AT i Drammen og sjefene kom ut og tok bilde ab bilen. 👍for NLCK klistremerke. Anonymkode: df021...436 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 8. november 2022 #30 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk hadde en mye bedre teknisk forståelse i gamle dager. Grunnen til at en Volvo 240 var god på vinterføre - trass i bakhjulsdrift - var at bilen var godt balansert, den kom som regel med manuell girkasse, og man kunne ha full kontroll over hele bilen. Litt ekstra vekt bakpå, pigg eller kjetting, så kom du frem. Jeg er mye på fjellet og folk rundt meg lurer på hvorfor jeg aldri har kjøpt en firehjulsdreven bil. Svaret er enkelt: Med den kommer jeg så langt at ingen klarer å redde meg når jeg til slutt havner i grøfta lel. Kjører i ring rundt Landrover og G-klasse på fjellet, i en liten, lett, manuell Hyundai. Og jo mer du hater bilen, jo raskere er du. Anonymkode: 03fbd...e86 G-klasse, Land Rover og slikt er jo bare irriterende fordi de er så svære og styltete. Jeg har selv en Audi Q5, og den er bare jævlig digg å kjøre, i tillegg til at den aldri sitter fast. Føles som en personbil, bare med litt bedre oversikt. Biler av typen Audi A6 Allroad - altså litt høye stasjonsvogner - er også helt fantastisk. Jeg sitter forferdelig i Hyundaier, for japanske og koreanske biler som leveres til det europeiske markedet har så korte sitteputer og det er altfor dårlige justeringsmuligheter på sete og ratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2022 #31 Del Skrevet 8. november 2022 Reign skrev (1 time siden): Jeg sitter forferdelig i Hyundaier, for japanske og koreanske biler som leveres til det europeiske markedet har så korte sitteputer og det er altfor dårlige justeringsmuligheter på sete og ratt. Det er vel ikke alle som er sååå svære som deg da vettu..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. november 2022 #32 Del Skrevet 8. november 2022 Kristin70 skrev (2 timer siden): Vi hadde Saab og boble og vi hadde lite problemer med å komme oss opp bakken (sammenlignet med naboene). Jeg har forstått det slik at de som hadde fremhjulstrekk hadde en fordel mtp bakkekjøring i vinterføre (jeg har overhodet ikke peiling på dette så det kan være feil). Neida, du har helt rett! Bobla med motoren bak bakaksel, og Saab med motor foran forhjul og med forhjulstrekk, de var konger på vinteren. Hatt begge deler i familien, og ingen sto fast. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #33 Del Skrevet 8. november 2022 Husker mange rygget for å komme seg oppover. Mener det var spesielt BMW. Anonymkode: 8c9c2...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. november 2022 #34 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husker mange rygget for å komme seg oppover. Mener det var spesielt BMW. Anonymkode: 8c9c2...521 Har sett Volvo som gjorde det samme, høres helt tullete ut, men er pinadø helt sant! Den hadde flere forsøk rett vei først, men snudde og rygga opp på første forsøket😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2022 #35 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husker mange rygget for å komme seg oppover. Mener det var spesielt BMW Nei nei nei og atter nei, det var ikke BMW, for den har motoren foran og delt bakasksel og ofte brede hjul og helt ubrukelig på vinterføre den gangen, men de som hadde forhjulstrekk, rygget fordi da hadde de motor og den tyngste delen over drivhjulene. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #36 Del Skrevet 8. november 2022 Einus skrev (2 minutter siden): Nei nei nei og atter nei, det var ikke BMW, for den har motoren foran og delt bakasksel og ofte brede hjul og helt ubrukelig på vinterføre den gangen, men de som hadde forhjulstrekk, rygget fordi da hadde de motor og den tyngste delen over drivhjulene. Oi, for en reaksjon! Det var BMW jeg mente å huske... skrev det ikke å fornærme noen... Anonymkode: 8c9c2...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. november 2022 #37 Del Skrevet 8. november 2022 Husker mer enn en gang at mamma og vi ungene måtte sitte på panseret eller i bagasjerommet alt etter om bilen far for eller bakhjulstrekk når jeg vokste opp på 70 og inn i 80 tallet 🤣 og at pappa alltid hadde en sekk med strøsand, spade og kjetting i bilen.. Og så tror jeg helt ærlig de var bedre sjåfører enn vi er i dag mtp vinterkjøring, i dag er jo "svart asfalt" et krav mange steder og det man lærer på glattkjøring er ofte borte før man får erfart skikkelig vintervei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2022 #38 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, for en reaksjon! Det var BMW jeg mente å huske... skrev det ikke å fornærme noen... Anonymkode: 8c9c2...521 No hard feelings he he he Men hvis du tegner en aksel med hjul på hver side og deler den på midten, og bøyer ned litt, så vil du se at dekkflaten blir mindre, eller rettere sagt friksjonen blir mindre og da også grep på snøen f.eks og BMW har hatt dette i mange år, Bobla hadde også dette, men den hadde smale dekk og da blir forholdet annerledes, om du ser en BMW I3 som har veldig smale dekk f.eks, så vil nok den være nesten som en 4x4 vil jeg tro uten å ha kjørt den. Smale dekk og høy bakkeklaring. Endret 8. november 2022 av Einus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 8. november 2022 #39 Del Skrevet 8. november 2022 Einus skrev (38 minutter siden): Det er vel ikke alle som er sååå svære som deg da vettu..... Nei, koreanske og japanske biler tross alt laget for pygmeer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #40 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt ærlig, det var ikke uvanlig å se biler med forhjulsdrift rygge opp bakker på 70-tallet. Bakhjulsdrevne biler hadde ofte store sandsekker eller vanndunker i bagasjerommet for å få godt grep på drivhjulene, men det hjalp veldig lite på styringen, så bilene slang både hit og dit. Men opp kom de, på den ene eller andre veien. Anonymkode: 9f5b8...8ca Det stemmer bra. Jeg vokste opp i ei dump som nesten ingen taxi-sjåfører hadde lyst til å våge seg ned. Dette var tilfeldigvis også på Nordstrand (men ikke der TS referere til). Jeg truet dem ned bakken med instrukser om at det var mulig å snu der nede og at det lønnet seg å rygge opp om man hadde forhjulstrekk. Vi hadde ulike typer Volvo opp gjennom årene + diverse "konebiler". Vi kom opp med alle biler med rett teknikk. Skal sies at noen ganger måtte jeg vekke mine foreldre da jeg kom hjem fra byen om natta og de måtte hjelpe en og annen sjåfør opp bakken. Enten med kjetting, knipetak eller at vi selv kjørte opp bilen. Jeg ble selv ganske god på å rygge opp da jeg selv fikk bil. Enda det var både svingete og litt uoversiktlig. Man måtte starte forsiktig og øke farten. Håpløst med de sjåførene som setter på FULL GASS med én gang og bare ble stående å slure i snøen. Anonymkode: e17fa...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå