Gå til innhold

Vil så sårt ned i vekt!! Tips????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 30kg overvektig som er mye… og er lei av denne livsstilen. Lei av å ikke ville gå ut, av å bli sliten fort, og hele tiden ha vondt i magen fordi jeg spiser så mye. Jeg er glad i sunn mat, men er enda gladere i usunn mat. Jeg er fornøyd med å spise vanlig sunn mat, men snacker mye og tyr til usunne valg ofte. Vil gå ned noe i vekt før nyåret.

tips? Hva gjør dere når dere craver noe? Hvordan unngå fristelsen? 

Anonymkode: c601b...5b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ca 30kg overvektig som er mye… og er lei av denne livsstilen. Lei av å ikke ville gå ut, av å bli sliten fort, og hele tiden ha vondt i magen fordi jeg spiser så mye. Jeg er glad i sunn mat, men er enda gladere i usunn mat. Jeg er fornøyd med å spise vanlig sunn mat, men snacker mye og tyr til usunne valg ofte. Vil gå ned noe i vekt før nyåret.

Sjekk ut Mari Krogshus! Det krever viljestyrke, men det gjør det uansett om du vil ned i vekt

Anonymkode: 1395e...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en samtale med lege din, hørt om det finnes medisiner du kan prøve. Jeg har hatt god effekt av det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spis mindre porsjoner :)

Anonymkode: ef901...917

Hovedproblemet mitt er småspising hele dagen.. en bit her ig der. Har alltid plass til noe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet mitt er småspising hele dagen.. en bit her ig der. Har alltid plass til noe

Da må du bare slutte med det. Viljestyrke

Anonymkode: f02eb...460

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bestemmer meg og tar et valg. Det kommer ikke av seg selv og er vanskelig! 

Men du må bare bestemme deg og stå for valgene. Jeg har aldri noe usunt i skuffer, kjøleskap eller på lur. Da sprekker jeg. 

Spiser en gulrot eller tre, pusser tenna og står sterkt i troen på å gå ned. Er du riktig flink, kan du gå ned 3-4 kilo i mnd og i løpet av ett år, har du gått ned 30 kg. Om du vil. 

Anonymkode: 42676...16e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bare slutte med det. Viljestyrke

Anonymkode: f02eb...460

Lettere sagt enn gjort!! 😣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ha grønnsaker som du kan spise på som ikke er så kaloririke. Gulerot etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Han har utviklet flere kostplaner. Du finner nok en som passer for deg.

Anonymkode: 662eb...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Har alltid plass til noe. Man bruker jo mat som et verktøy for velvære og lykkefølelse. Det er så utrolig mye følelser i det å gå ned i vekt, tror jeg det var Christine Koht som sa. Og det er jo helt sant. For man spiser jo med følelsene når man har blitt såpass stor. Jeg har dessverre ingen tips, jeg har selv 10 kg jeg gjerne skulle ha blitt kvitt. Men det er så mye kos og lykke i mat at jeg klarer ikke å nekte meg det. Av og til så fråtser man av ren vane. Det er jo ikke engang alltid at man er sulten. Men det er en ond og vond spiral.

Anonymkode: 7f5c2...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Jeg ville tatt en samtale med lege din, hørt om det finnes medisiner du kan prøve. Jeg har hatt god effekt av det...

Jeg også. Det har virkelig vært en redning for meg. :)

Anonymkode: 9a7b7...164

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig enkelt: du må bestemme deg for hva som er viktigst for deg: mat eller å gå ned i vekt. Hvis du er ambivalent her, er du kanskje ikke klar enda, og da vil det bli en tung prosess hvor du trolig ikke kommer i mål. Jeg bestemte meg i 2017 og har gått ned 30 kilo, fra BMI 30 til 19, og har holdt vekten i tre år. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg raste ned 30 kilo på ett år ved hjelp av Ozempic. Det fikk jeg på resept og mistet total lysten på alt som het godteri.  Du må mest sannsynlig prøve noe helt annet først som Mysimba. Hjelper ikke den så får du Ozempic på blå resept. Jeg betale for Ozempic selv og den kostet mellom 1100-1200.-  i ca 1 mnd. En sprøyte i maven en gang i uka.

Anonymkode: 4a399...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd faste? 

periodisk faste fks? 

For min del må jeg spise meg skikkelig mett til måltidene for å ikke gå å være sulten hele dagen, men så lenge jeg blir mett klarer jeg meg med 2 måltider om dagen. 

Drikk mye vann

Anonymkode: afe02...424

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har du prøvd faste? 

periodisk faste fks? 

For min del må jeg spise meg skikkelig mett til måltidene for å ikke gå å være sulten hele dagen, men så lenge jeg blir mett klarer jeg meg med 2 måltider om dagen. 

Drikk mye vann

Tenker det er noe jeg vil prøve. Faste fra 20-12. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få maaaange ulike råd her inne😅 Det viktigste er jo å finne noe som passer for deg og som du kan leve med i lengden. Du må kanskje prøve deg litt fram først. Uansett hva det heter så handler det jo om å ligge i kaloriunderskudd. Har selv prøvd mye forskjellig, f.eks lavkarbo, spis deg fri, lettprodukter/sukkerfri, knekkebrøddietten osv. Det som virkelig knakk koden for meg var Marit Kolby og hennes råd om rene, gode råvarer og periodisk fasting. Eksperimenterer litt med spise/fastevinduer, men trives veldig godt med ett eller to store måltider om dagen. Det har tatt knekken på søtsug for meg, og lysten på all slags drittmat. Setter mer pris på måltidene og legger mer kjærlighet i matlagingen. Har lært meg å kjenne på ekte sult, og ikke la meg lure av å bare være litt fysen (eller faktisk tørst!). Spiser selvfølgelig sjokolade og pizza innimellom, kake i bursdag og dessert ved spesielle anledninger. For meg er dette en livsstil og ikke en diett, handler om å finne balansen🤝

Anonymkode: c8955...c27

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det er noe jeg vil prøve. Faste fra 20-12. 

Det var sånn jeg har gått ned 11 kilo siden mai! Kuttet også ut prosessert mat og brødmat så mye jeg kunne, prøvde å lage mat fra bunnen av. Da opplevde jeg at jeg kunne spise meg god og mett, og likevel gå naturlig ned i vekt fort!

En fin hovedregel å gå etter er at hvis det er mer enn 5-10 ingredienser på pakken, eller flere ingredienser du ikke vet hva er, så kutt det ut 😄

Anbefaler boken til Marit Kolby! Du kan også se henne i en av episodene av Debatten på NRK1.

Anonymkode: 7e6fb...ec3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du prøvd faste? 

periodisk faste fks? 

Drikk mye vann

Fungerer godt for meg også. Det er et eller annet som skjer mentalt når jeg trykker på "start fast" på appen (ja, bruker en app for da er det liksom "offisielt" 😛 ) Så for meg er det et latterlig enkelt triks for å kutte ut småspising og godtemumsing utover kvelden.

Anonymkode: 3c62b...837

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skrive under på at periodisk faste funker. Ikke for alle, men for mange, og jeg hører mange som forteller om at det er mye lettere enn de trodde, i hvert fall etter noen dager. Det er uendelig mange måter å gjøre det på. Nå kan jeg fint veksle mellom å faste et døgn eller å ha 8 eller 12 timers spisevindu, det blir litt hipp som happ. I begynnelsen syntes jeg det var greit å forholde meg til faste tider.

For meg hjalp det også veldig å kutte ned på karbohydrater. Da trenger jeg egentlig ikke å faste i det hele tatt, i den forstand at jeg trenger å stå over måltider. Blir god og mett på ett, to eller tre måltider daglig, og det er en befrielse å ikke telle kalorier og begrense mengder.

Anonymkode: e5e37...5df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...