Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har reist mye i verden, men har aldri vært i Storbritannia eller Irland. I det siste har jeg merket meg den kjente kokken John Torodes serie om Irland på Matkanalen.  Der vil jeg reise, har jeg tenkt!   

Mannen min og jeg er glad i natur.  Det betyr mye for oss at det er vakkert.  Så er vi glad i god mat og god drikke.  Vi liker også å kjøre og se selv, framfor å sitte i en turistbuss.  

Vi ønsker helst ikke å kjøre rundt i Irland i regn og tåke.  Så når er det beste tid å dra dit?  Og hvor bør vi dra?  

Takknemlig for tips :)

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vestkysten har fin natur, Connemara, Ring of Kerry, Donegal osv. Regn og tåke er det ofte hele året. Mange av veiene ute på landsbygda er smale og svingete og skumle spesielt for de som ikke er vant med å kjøre på "feil" side. Men Irland anbefales varmt, vær og veier til tross :) 

Anonymkode: 023ed...e46

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (10 minutter siden):

Vi ønsker helst ikke å kjøre rundt i Irland i regn og tåke.  Så når er det beste tid å dra dit? :)

Det var ikke regn eller tåke den 23. juni klokka 12:48 til 13:23. Kanskje er irene like heldige med været neste år også

Anonymkode: 5de09...020

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke regn eller tåke den 23. juni klokka 12:48 til 13:23. Kanskje er irene like heldige med været neste år også

Anonymkode: 5de09...020

Høres veldig oppløftende ut!  *ler*  

• Hjerte 1
Skrevet

Irland er nydelig! Likte meg best i sør, og i Galway-området, og county Kerry. Cliffs of Moher var et høydepunkt. Dublin var ikke så spennede. God tur !

Anonymkode: 34446...ee2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Irland er nydelig! Likte meg best i sør, og i Galway-området, og county Kerry. Cliffs of Moher var et høydepunkt. Dublin var ikke så spennede. God tur !

Anonymkode: 34446...ee2

Vi har tenkt på Galway- området, og selvfølgelig Cliffs of Moher. Bør det være sommer, eller hva med april eller september?  

Skrevet

Irland er fantastisk. Årstid er egentlig ikke veldig viktig men greit å unngå midtvinters da det er ganske kaldt i tillegg til vått som det jo er hele året. Hele perioden april til oktober er flott. 

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet

Det er litt vanskelig å forutsi vær i Irland. Noe av det beste været jeg har opplevd der, var på Inis Mór i november (Aran-øyene anbefales virkelig forresten).

Men du kan få regn og tåke når som helst på året, så bare reis og prøv å ikke ha for spesifikke planer som avhenger av fint vær. Ha noen innendørsaktiviteter og noen utendørs. Galway er en nydelig by og anbefales på det varmeste. Det er mye spennende å se i det området også. Ellers er Kerry veldig fint. Anbefaler egentlig å unngå Dublin helt. Ekstremt dyr, skitten og kjedelig by.

Skrevet

Anbefaler virkelig Irland! Og hold dere langt unna Dublin hvis dere vil se det ekte Irland(hvis dere uansett skal innom Dublin så anbefaler jeg en tur ut til Howth). Sjekk ut Kinsale(nydelig, sjarmerende og fargerik liten by), Killarney(her kan man ta mange turer både på innsjøen, sykkeltur, Gap of Dunloe osv), Ring of Kerry(naturen er bare helt fantastisk, de har også en deilig sjokoladefabrikk der, er du heldig får du oppleve noen fantastiske solnedganger der, Valentia Island), Doolin(utgangspunkt for en tur på Cliffs of Moher, supersjamrerende liten plass), Dingle(favoritten min, er helt nydelig ute på Dingle-halvøya, MÅ oppleves), Galway, Achill Island, Donegal. 

Anbefaler virkelig å kjøre the Wild Atlantic Way. Det er så mange fantastiske plasser langs den ruta, skal love deg at du ikke kommer til å angre på den turen. Vi har kjørt den to ganger, en gang fra nord til sør og andre gangen omvendt. Som sagt er favoritten min rundt Dingle-området, men det er SÅ mye fint å se overalt egentlig. Lurt å bare ta seg en titt på Google Maps, sjekk ut små plasser, finn ut hva dere vil se/gjøre. 

Utforsk, utforsk, utforsk! Irland er et av mine favorittland(og det kommer fra ei som liker seg aller best i varmere strøk), det er bare helt nydelig! Lei bil og kjør rundt. Øya er heldigvis ikke så veldig stor, så man kommer over mye på to uker. Vi har bare vært der midt i juli og vært relativt heldige med været(var faktisk på stranda en tur også, men frisk badetemp😅). Men kan se for meg det er fint der i mai-sept. Kan kanskje bli litt mer værhardt i mai og sept da.

Anonymkode: 359cf...17a

• Liker 1
Skrevet

Jeg så den episoden om the Dingle Way. Så nydelig ut der. Jeg har vært i Galway. Stedet er spesielt godt kjent for folkemusikken og pubene. Koselige smågater i byen. Vi leide oss sykler og syklet langs kysten. 

Anonymkode: 630d5...3f9

• Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger og råd!  Vi skal unngå Dublin, og lese mer om The Wild Atlantic Way.  Har notert meg alle de stedene dere har nevnt som spesielle og vakre.  

Skrevet
5 minutter siden, Amossa said:

Takk for tilbakemeldinger og råd!  Vi skal unngå Dublin, og lese mer om The Wild Atlantic Way.  Har notert meg alle de stedene dere har nevnt som spesielle og vakre.  

Synes ikke dere bør unngå Dublin, byen får ufortjent mye pepper her. Absolutt verdt et besøk. :) Og derfra er veien kort til fine naturområder som Wicklow og Glendalough. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vakkert uansett årstid,men kanskje unngå vinter. Det er ekstremt kaldt og vått som flere har svart. Jeg tenker dere kanskje kan besøke de stedene som dere allerede har fått som anbefalinger og kanskje County Cork? Unngå Dublin med mindre dere har lyst til å bruke tiden på shopping og øl-drikking. 

Anonymkode: 58788...fe4

• Nyttig 1
Gjest Linny111
Skrevet
On 11/9/2022 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Synes ikke dere bør unngå Dublin, byen får ufortjent mye pepper her. Absolutt verdt et besøk. :) Og derfra er veien kort til fine naturområder som Wicklow og Glendalough. 

Jeg synes at Dublin får akkurat så mye pepper som den fortjener 🤣 Sist jeg var der for å ta IELTS, lå det en fyr med heroinsprøyte i armen ved inngangen til språksenteret, midt i Temple Bar. Det verste var at jeg ikke ble spesielt overrasket.

Skrevet

Jeg har vært der en gang på ferie ei uke, og det var om sommeren. Leide bil i Dublin og kjørte rundt. Min favorittby var Cork, og jeg likte også godt Kinsale og Lismore castle. Ville brukt minst mulig tid i Dublin som er en kjedelig by etter min mening. 

Anonymkode: eba4a...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...