Gå til innhold

Hvem skal vise hensyn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og man en min bytter på å stå opp med barna i helgene, den andre sover til 9. barna er 2 og 5 og står opp 7. Mannen min mener vi skal være stille når vi står opp og kommer stadig sur ut på badet og kjefter fordi en leke har gått i gulvet, noen har hoppet, noen har grått eller at de krangler. Dette er vanlig barnebråk som han ikke selv reagerer på i våken tilstand. 

Jeg mener det er hans ansvar å putte i ørepropper, ikke vårt ansvar å være stille. 

Hvem skal ta hensyn her? 

Anonymkode: b5fca...0df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge. 

De som er våkne skal ta hensyn, men innenfor rimelighetens grenser. Barna har godt av å lære seg å ta hensyn, i form av lav lyd på TV, hopping og herjing skal unngås, og at leker ikke skal kastes. Men at dere beveger dere rundt, det tappes vann fra en kran, at dere snakker normalt sammen, det må den som sove tåle. 

Anonymkode: 16955...255

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Fin mulighet til å lære ungene å ta hensyn til andre mennesker. 5-åringen er i hvert fall stor nok til det.

Anonymkode: b6dff...e30

• Liker 5
Skrevet

Alle må ta hensyn. Han kan bruke ørepropper, men ungene og du kan også ta hensyn - som folk flest gjør så tidlig på morgenen

Anonymkode: e505b...d1b

• Liker 2
Skrevet

Lær barna å ta hensyn. Her er det ikke noe bråk før 9. Det har vi lært barna før de var 2 år og er nå 6 og 9.

Anonymkode: 1e5e0...30c

• Liker 1
Skrevet

Barna må da kunne få lov å leve, ærlig talt. Gråte og leke må de få lov til altså. Rope og herje kan man selvsagt prøve å dempe

Anonymkode: 26441...bf2

• Liker 5
Skrevet

Vil si at han våkner da vel mer av å komme stresset ut av sengen enn å høre en leke gå i gulvet?

Anonymkode: a3812...ee5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Lær barna å ta hensyn. Her er det ikke noe bråk før 9. Det har vi lært barna før de var 2 år og er nå 6 og 9.

Anonymkode: 1e5e0...30c

Så toåringen din gråt aldri før kl 9 om morgenen? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så toåringen din gråt aldri før kl 9 om morgenen? 

ts

Hva i alle dager gråter en to-åring for hver morgen? Min erfaring er at de da gjerne er blide og fornøyde, en av de beste tidene på døgnet. I det hele tatt har de jo da kommet i en alder der gråt er ganske sjeldent. 

Om barnet har særskilte behov eller plager bør selvfølgelig faren ha mer forståelse for gråt/bråk enn jeg skrev i mitt første innlegg. 

Skrevet

Alle bør ta hensyn, ja. Barna trenger ikke trampeløpe opp og ned trappa eller ha skrikekonkurranse eller barnetv på høyt volum. Litt lyder blir det likevel, av prat, litt gråt, noen trekker ned do osv. Det får far tåle.

Anonymkode: 3811e...0d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker begge parter. Den som sover må ha på ørepropper om de sover så lett, og de som leker må lære å være litt mer rolige når andre sover. Tenker det er en balansegang :) 

Anonymkode: c21ea...e3e

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i alle dager gråter en to-åring for hver morgen? Min erfaring er at de da gjerne er blide og fornøyde, en av de beste tidene på døgnet. I det hele tatt har de jo da kommet i en alder der gråt er ganske sjeldent. 

Om barnet har særskilte behov eller plager bør selvfølgelig faren ha mer forståelse for gråt/bråk enn jeg skrev i mitt første innlegg. 

E toåring kan gråte for alt og ingenting.. også om morgenen. Helt vanlig det vel? 

Anonymkode: 13dd9...c25

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

😅😅😅

Herlighet. KG i et nøtteskall 🥰

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

E toåring kan gråte for alt og ingenting.. også om morgenen. Helt vanlig det vel? 

Anonymkode: 13dd9...c25

Toåringen min gråter fordi søstra tar fra ham leker, fordi han mister leker i gulvet, fordi han slår tær eller albuer i ett eller annet, fordi han ikke får kjeks, fordi han ikke får gå ut før frokost, fordi han ikke får leke i kjelleren alene, fordi han ikke når opp til det han vil ha på hylla, fordi katta ikke vil kose ham, fordi TV-programmet han så på stoppet, fordi brannbilen hans er tom for batteri... Han har minimalt med språk enda, så gråt er hans måte å si ifra om ALT på. 

Han har vært utredet og har ingen diagnose heller, bare "normalt treig" på språk (og desto tidligere ute motorisk, som har ført til mange uhell). 

Anonymkode: c441d...c40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Toåringen min gråter fordi søstra tar fra ham leker, fordi han mister leker i gulvet, fordi han slår tær eller albuer i ett eller annet, fordi han ikke får kjeks, fordi han ikke får gå ut før frokost, fordi han ikke får leke i kjelleren alene, fordi han ikke når opp til det han vil ha på hylla, fordi katta ikke vil kose ham, fordi TV-programmet han så på stoppet, fordi brannbilen hans er tom for batteri... Han har minimalt med språk enda, så gråt er hans måte å si ifra om ALT på. 

Han har vært utredet og har ingen diagnose heller, bare "normalt treig" på språk (og desto tidligere ute motorisk, som har ført til mange uhell). 

Anonymkode: c441d...c40

Om faren har en toåring som "kommuniserer" på den måten er jeg enig i at han bør ha tålmodighet for litt gråt. 

Men gråt som følge av krangling mellom søsken og slik, der bør det tas hensyn. Om man så finner rutine for å sette på barneTV, eller tar en tidlig tur ut i parken om været tillater det. Det er snakk om en morgen i uka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke hver morgen, men stadig vekk. Slår seg, får ikke til noe, vil ha noe, krangler med storesøsken etc. etc. det er ganske vanlig at en toåring gråter litt. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om faren har en toåring som "kommuniserer" på den måten er jeg enig i at han bør ha tålmodighet for litt gråt. 

Men gråt som følge av krangling mellom søsken og slik, der bør det tas hensyn. Om man så finner rutine for å sette på barneTV, eller tar en tidlig tur ut i parken om været tillater det. Det er snakk om en morgen i uka. 

Så barna skal passiviseres med tv for at en voksen mann skal slippe å bruke ørepropper? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så barna skal passiviseres med tv for at en voksen mann skal slippe å bruke ørepropper? 

ts

Ta dem med i nærmeste park, da, om du vil oppdra dem pedagogisk korrekt. 

Kosestund med TV og frokost er helt vanlig en morgen innimellom, før aktiviteter senere på dagen. 

Jeg begynner å forstå samboeren din godt, du virker veldig firkantet. 

• Liker 5
Skrevet

Mannen bruker selvfølgelig ørepropper! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta dem med i nærmeste park, da, om du vil oppdra dem pedagogisk korrekt. 

Kosestund med TV og frokost er helt vanlig en morgen innimellom, før aktiviteter senere på dagen. 

Jeg begynner å forstå samboeren din godt, du virker veldig firkantet. 

Eller han kunne gjøre noe så enkelt som å bruke ørepropper, for SÅ vanskelig er vel ikke det? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...