AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 Så mange sier det er enormt dyrt å ha barn, og snakker om økonomi i forbindelse med familieforøkelse. Men hvor dyrt er det egentlig å ha barn. I følge SIFO sier de at de koster deg mellom 900 000 og 1 000 000 kroner fra barnet er født til det er 18 år. De opererer også med at det koster 4500 kr i måneden i spedbarnsalder, men at mange går over dette. Men hva sier dere her på KG, som har hatt tusenvis av barn mellom dere. Hvor mye koster et barn i måneden, i ulike alderstrinn? Anonymkode: 118f1...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kløverpiken Skrevet 5. november 2022 #2 Del Skrevet 5. november 2022 Hvis vi ser bort fra en del dyre kjøp i forkant - vogn, bilsete o.l - ca. 3000 kr i måneden for oss. Barnet vårt er åtte måneder nå. Summen vil nok øke etter som han blir eldre, da, men foreløpig har det ikke vært så dyrt å ha barn for vår del. Om noen måneder blir det 3000 kr i barnehageutgifter i tillegg, så da blir det betraktelig dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. november 2022 #3 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) Det var en periode da poden var veldig liten at barnehagen kostet mellom 4000-4500 kr i måneden ganske lenge. Og det var altså bare kostnaden til barnehageoppholdet. Ikke mat inkludert, måtte ha med egen mat hver dag. Dette var på begynnelsen av 2000-årene. Så alle andre utgifter kom i tillegg. Det var dyrt å ha barn da, ja. Den summen med at et barn koster rundt 1 million kroner fra de blir født til de er 18 er den samme summen jeg har hørt i minst 20 år. Det må da snart oppgraderes ifht inflasjonen? Endret 5. november 2022 av Million 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #4 Del Skrevet 5. november 2022 Ja, så SIFO bommer en del da med andre ord! Heftige utgifter. Hva er det som koster så mye da? Jeg har ikke barn. Men trodde ikke det kostet så mye. Anonymkode: 118f1...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #5 Del Skrevet 5. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, så SIFO bommer en del da med andre ord! Heftige utgifter. Hva er det som koster så mye da? Jeg har ikke barn. Men trodde ikke det kostet så mye. Anonymkode: 118f1...e48 De bommer ikke, tallene er nok nedjustert for å slippe unna ett eller annet (ytelser, bidrag etc) Anonymkode: 5a348...8eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #6 Del Skrevet 5. november 2022 I mnd vil jeg anta 7000 minimum i gjennomsnitt Anonymkode: 2572e...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #7 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, så SIFO bommer en del da med andre ord! Heftige utgifter. Hva er det som koster så mye da? Jeg har ikke barn. Men trodde ikke det kostet så mye. Anonymkode: 118f1...e48 Barnehage så sfo aktivitwter ting å gjøre på fritiden klær sko leirskole bursdsgsgaver osv Anonymkode: 2572e...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #8 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De bommer ikke, tallene er nok nedjustert for å slippe unna ett eller annet (ytelser, bidrag etc) Anonymkode: 5a348...8eb Hæ? Slippe unna? Hva skal SIFO slippe unna? Anonymkode: 118f1...e48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #9 Del Skrevet 5. november 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, så SIFO bommer en del da med andre ord! Heftige utgifter. Hva er det som koster så mye da? Jeg har ikke barn. Men trodde ikke det kostet så mye. Anonymkode: 118f1...e48 Barnehage koster rundt 3000 kr i mnd Aks/SFO koster tilsvarende bhg barn vokser fort og trenger derfor helt ny garderobe med jevne mellomrom. De er jo utendørs i bhg så forventes at de har regntøy, skalldress, parkdress, gummistøvler, joggesko, vinterstøvler osv. De spiser mat Bilsete Barnevogn må gjerne byttes ut når barnet blir større sykler, akebrett, ski, leker Anonymkode: 9f844...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5. november 2022 #10 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) Jeg har to barn i barnehage = 6000 kr i mnd Den eldste går på dans 1500 i halvåret Så er det klær og utstyr da, det er ganske mange tusen kroner. Ihvertfall i vintersesongen med dyre vinterdresser, gode vintersko, cherrox, gode votter, luer, ull, ull, ull Så er det bursdagsfester og gaver til jul og bursdager. Så er det fritids aktiviteter som lekeland, kino + ferier og barneseter i bil i snitt 10 000-14000i mnd for 2 barn tror jeg Endret 5. november 2022 av Rucula 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #11 Del Skrevet 5. november 2022 De er jaggu ikke billige som tenåringer heller 😅 Anonymkode: 00cb9...eb9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 5. november 2022 #12 Del Skrevet 5. november 2022 I følge de fleste på kvinneguiden så koster det langt over 1.000.000 i måneden å ha barn... Jeg syns ikke det er dyrt med barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 5. november 2022 #13 Del Skrevet 5. november 2022 Skal prøve å gjøre et overslag på hva min 3-åring "koster": 3500 kr til barnehage 1000 kr ekstra på matbudsjettet? Han spiser jo ikke så mye, men det er gjerne andre type varer, noen ganger mat på farten osv 500 kr til klær i snitt pr mnd? Kjøper mye brukt og arver tøy 500 kr til leker, aktiviteter, bøker, andre ting vi finner på sammen? I tillegg vil jeg si det koster å ha barn med disse eksemplene: Solgte den lille leiligheten og kjøpte hus med hage pga barn – dermed kommer hold og vedlikehold av hus (dyrere strøm etc) Kjøpte bil for å gjøre hverdagen med barn lettere (prisen på bilen, drivstoff, forsikring, avgifter, bilstol) Det å ha hovedsaklig aleneansvar for barn har begrenset hvilke jobber jeg kan ta og hva slags arbeidstid jeg kan ha. Studiene mine tok også lenger tid pga permisjon, og min inngang til yrkeslivet har i det hele tatt blitt mye forsinket sammenlignet med om jeg ikke hadde fått barn. Så man har jo sånn sett både direkte og mer indirekte/skjulte kostnader, såvel som potensielt tapt inntekt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #14 Del Skrevet 5. november 2022 DildoShwaggins skrev (39 minutter siden): I følge de fleste på kvinneguiden så koster det langt over 1.000.000 i måneden å ha barn... Jeg syns ikke det er dyrt med barn Si hvor dyrt det er for deg med 1 barn i måneden, i ulike aldere da vel. At du ikke syns det er dyrt sier ikke noe om hvor dyrt det er for deg. TS Anonymkode: 118f1...e48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mnd vil jeg anta 7000 minimum i gjennomsnitt Anonymkode: 2572e...bd5 Minimum 7000 i måneden for ett barn?? Anonymkode: 1f75e...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #16 Del Skrevet 5. november 2022 I tillegg til barnehage/SFO og full garderobe som må byttes ut hver bidige sesong så må man jo også ha større bolig. Og det er dyrt. Anonymkode: c8082...98c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #17 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Minimum 7000 i måneden for ett barn?? Anonymkode: 1f75e...39b Ja? Anonymkode: 2572e...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #18 Del Skrevet 5. november 2022 To barn, 17 og 12. Gjennomsnitt pr måned: Mat ca 5-6000. Klær ca 4000 Fritidsaktiviteter: 1000 Sportsutstyr: 1000 Mobil: 500 Ukelønn: 600 Div fritid, kino etc: 900 Bursdager, egne og andres: 1000 jul: 800 ferie: 3000 Dette er det vi ca har brukt siste år. Det vil si mellom 15-20 000 pr måned. Man trenger selvsagt ikke bruke så mye, me vi bruker en del på ferier, slalåm/ langrenn/ sykler og aktiviteter. De er på kino, lekeland, bursdager, fornøyelsesparker, slalåmbakker. Og en del krever også utstyr. Så kommer buss, mobilabonnement, møbler (ikke tatt med) osv osv. Barn er svindyrt! Anonymkode: 4d118...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #19 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så mange sier det er enormt dyrt å ha barn, og snakker om økonomi i forbindelse med familieforøkelse. Men hvor dyrt er det egentlig å ha barn. I følge SIFO sier de at de koster deg mellom 900 000 og 1 000 000 kroner fra barnet er født til det er 18 år. De opererer også med at det koster 4500 kr i måneden i spedbarnsalder, men at mange går over dette. Men hva sier dere her på KG, som har hatt tusenvis av barn mellom dere. Hvor mye koster et barn i måneden, i ulike alderstrinn? Anonymkode: 118f1...e48 Hva går de 4500 kr til? Vi har en på et år og har det første året betalt følgende utenom de store tingene som vogn, seng osv: Mat samme budsjett som alltid, strøm det samme, ha Rikke flyttet så ingen merkostnader der. Kanskje 250 kr på bleier og tilbehør som våtservietter, poser, shampo osv. Klær kjøpes sporadisk kanskje hver fjerde måned. 5 pk bodyer 200, 5 pk tights 200, ulldress på salg 350. Strikket lue, gått noe klær. Leker i snitt 100 pr mnd. Fått noe leker. Ikke så mye med andre ord. Anonymkode: a7ca9...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #20 Del Skrevet 5. november 2022 Og da har jeg heller ikke tatt med ekstra strøm, hygieneartikler, større bolig og og… Anonymkode: 4d118...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå