AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Skrevet 5. november 2022 Føler du deg trygg i den moderne hverdagen myndighetene oppfordrer deg til, hvor livet ditt styres av apper? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/on3eKa/svindelforsoekene-oeker-de-kan-se-alt-paa-mobilen-din Anonymkode: 450af...80c
anon01 Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Føler meg trygg ja, for jeg er oppgående på teknologi. Jeg er ikke godtroende som veldig mange nordmenn er, trykker ikke på linker i hu og hast, verken på sms eller e-post. Aldri opplevd å få en svindel telefon eller sms. MEN jeg liker absolutt ikke at man må ha bankID og alt på mobil nei. Synes det er fryktelig ille sånn sikkerhetsmessig. Spesielt siden det er så enkelt å stjele en mobil. 2
Reign Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 15.04): Føler du deg trygg i den moderne hverdagen myndighetene oppfordrer deg til, hvor livet ditt styres av apper? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/on3eKa/svindelforsoekene-oeker-de-kan-se-alt-paa-mobilen-din Anonymkode: 450af...80c Føler meg veldig trygg, siden jeg ikke går på disse svindelforsøkene. Jeg forstår heller ikke påstanden din "hvor livet ditt styres av apper". Det er jo ikke appen som er problemet her, det er brukeren. anon01 skrev (2 timer siden): MEN jeg liker absolutt ikke at man må ha bankID og alt på mobil nei. Synes det er fryktelig ille sånn sikkerhetsmessig. Spesielt siden det er så enkelt å stjele en mobil. Om du ikke er trygg på BankID på mobil eller BankID-appen, så må du ikke ha det. Kodebrikke fungerer fortsatt. At det er enkelt å stjele en mobil er et argument som kan tillegges liten vekt. En iPhone ber om at du legger inn en 6-siffret kode for å åpne den. I tillegg må du taste inn en firesifret personlig kode dersom du bruker BankID, eller det samme passordet i BankID-appen som du bruker med kodebrikken. Jeg sliter litt med utsagn om at "det er fryktelig ille sånn sikkerhetsmessig", når man åpenbart ikke har kunnskap om temaet. Det man med rette kan frykte, er hvordan cookies vi legger igjen overalt kan bli brukt til å overvåke oss, og hvordan kontoer hos e-postselskaper, sosiale medieplattformer osv. kan hackes fordi folk bruker det samme passordet overalt, i stedet for å bruke en password manager med et sterkt passord. 1
anon01 Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 18 hours ago, Reign said: Om du ikke er trygg på BankID på mobil eller BankID-appen, så må du ikke ha det. Kodebrikke fungerer fortsatt. At det er enkelt å stjele en mobil er et argument som kan tillegges liten vekt. En iPhone ber om at du legger inn en 6-siffret kode for å åpne den. I tillegg må du taste inn en firesifret personlig kode dersom du bruker BankID, eller det samme passordet i BankID-appen som du bruker med kodebrikken. Jeg sliter litt med utsagn om at "det er fryktelig ille sånn sikkerhetsmessig", når man åpenbart ikke har kunnskap om temaet. Det man med rette kan frykte, er hvordan cookies vi legger igjen overalt kan bli brukt til å overvåke oss, og hvordan kontoer hos e-postselskaper, sosiale medieplattformer osv. kan hackes fordi folk bruker det samme passordet overalt, i stedet for å bruke en password manager med et sterkt passord. Jeg fikk ikke kodebrikke av banken, så nei kan ikke bruke det. Får det ikke heller når jeg har etterspurt, fordi "BankID på mobil" er greia. Argumentet mitt om stjeling av mobil handler ikke om at jeg er redd for å bli hacket. Det handler om at man må starte på nytt med alt av apper, engangskoder fra banken etc etc etc Det at du påstår at jeg har lite kunnskap om temaet utifra det lille jeg skriver, er på din kappe. Jeg har ingen behov for å fortelle deg om hva jeg vet om teamet, jeg svarte enkelt og greit på TS sitt innlegg.
Reign Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 anon01 skrev (På 9.11.2022 den 7.57): Jeg fikk ikke kodebrikke av banken, så nei kan ikke bruke det. Får det ikke heller når jeg har etterspurt, fordi "BankID på mobil" er greia. Argumentet mitt om stjeling av mobil handler ikke om at jeg er redd for å bli hacket. Det handler om at man må starte på nytt med alt av apper, engangskoder fra banken etc etc etc Det at du påstår at jeg har lite kunnskap om temaet utifra det lille jeg skriver, er på din kappe. Jeg har ingen behov for å fortelle deg om hva jeg vet om teamet, jeg svarte enkelt og greit på TS sitt innlegg. Du får ikke BankID på mobil uten kodebrikke. Slutt å fare med usannheter!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 9 hours ago, Reign said: Du får ikke BankID på mobil uten kodebrikke. Slutt å fare med usannheter! Det stemmer ikke. Jeg aktiverte bankID på mobil med engangskode på SMS og e-post fra Sparebank 1. Nå fases bankID på mobil ut, og bankene har gått for forskjellige løsninger videre. Så jeg farer ikke med usannheter, men greit å være bastant på internett Mr.... Anonymkode: fcdc9...cae
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 Ja, jeg føler meg trygg. Anonymkode: aeecb...162
Reign Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg aktiverte bankID på mobil med engangskode på SMS og e-post fra Sparebank 1. Nå fases bankID på mobil ut, og bankene har gått for forskjellige løsninger videre. Så jeg farer ikke med usannheter, men greit å være bastant på internett Mr.... Anonymkode: fcdc9...cae Hadde banken min foreslått en så usikker løsning, da hadde jeg byttet bank på dagen, så da forstår jeg skepsisen. Beklager for anklagene, men jeg kan ikke ta høyde for at banker i 2022 går bakover når det gjelder sikkerhet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå