Gå til innhold

Hvis du levde i middelalderen, hadde du allerede dødd? Og isåfall, når og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leifr skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke å se så godt for å pløye en åker og luke ugress. 

Det er jo sant.

Jeg har kraftig kroppsbygning og lav forbrenning så sånn sett hadde jeg greid meg ganske bra tror jeg.

Tror ikke jeg hadde hatt det mye verre som leilending i middelalderen enn som husmann på 1800-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror faktisk jeg hadde levd fortsatt (36 år). Jeg har hatt en del problemer med tennene mine, men de hadde jo bare blitt trukket i middelalderen, så problem løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (11 minutter siden):

Man trenger ikke å se så godt for å pløye en åker og luke ugress. 

Hehe nei er sann den 🙂🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje dødd ved fødsel, for jeg er født litt for tidlig og trengte litt hjelp i starten. Uten hjelp hadde jeg nok i alle fall vært "svakelig" lenge.

Jeg hadde vært blind på ett øye, pga en cyste (som ble fjernet da jeg var 2 år).

Jeg hadde nok dødd av lungebetennelse da jeg var 20.

Eller borreliose da jeg var 25.

Og jeg hadde definitivt dødd etter første fødsel. Barnet hadde overlevd, men jeg hadde blødd ihjel. (Morkaka måtte hentes ut manuelt på operasjonsstua, for den satt dønn fast, og jeg blødde og blødde)

Når vi ser her hvor mange som har vært avhengig av antibiotikabehandling for å komme seg igjennom sykdom, så skjønner man at antibiotikaresistens er en alvorlig trussel mot menneskeheten. Dersom vi ikke lenger kan bli friske ved å ta antibiotika, så kommer dødeligheten til å øke drastisk og gjennomsnittlig levealder vil gå ned. Vanlig halsbetennelse vil bli dødelig... Skummelt!

Anonymkode: 3a2ae...e7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg har hatt mye lungebetennelser etter at jeg hadde blodpropp i lunga pga p-piller. Men spørsmålet er jo om jeg hadde fått blodpropp i det hele tatt (og derav lungebetennelser), fordi ppiller ikke fantes da, eller om jeg hadde fått betennelser uansett. 

Anonymkode: 65853...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (5 timer siden):

Jepp!

Faktisk, dersom man prøvde å brenne hekser i middelalderen risikerte man å selv bli brent for kjetteri :D 

I middelalderen brant man kjettere men ikke hekser.

Kan tilføye at selv kjettere ble ikke brent så veldig ofte, heller. Som regel, mesteparten av tida, de fleste steder, nøyde man seg med en grundig og alvorlig tilsnakking. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (9 timer siden):

Sjansen er definitivt til stede dessverre, men enda mer sannsynlig at vi hadde blitt svekket av matmangel og så dødd av sykdom. :o 

Før Svartedauden var Norge faktisk overbefolket :o 

Men middelalderen var ikke  ille altså. Jeg mener, jeg hadde øreinfeksjon som barn så hadde nok kanskje blitt døv eller i alle fall halvdøv eller tunghørt, og nærsynthet uten briller hadde vært kjipt (men ikke sikkert jeg hadde blitt det, mat man spiser som barn spiller inn). Men overlevde man barndommen gikk det stort sett bra med mindre det var hungersnød, pest eller krig eller alt sammen. :) 

Bønder/leilendinger i middelalderen hadde det ikke verre enn arbeidsfolk på 17-tallet, ikke at det er noe å trakte etter da :o 

Hvilken mat spiller inn i forhold til nærsynthet? Jeg måtte begynne med briller i første klasse, som den eneste på mitt klassetrinn. Mener du at det ville vært unngått om foreldrene mine hadde gitt meg annen mat?

Anonymkode: 2666f...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken mat spiller inn i forhold til nærsynthet? Jeg måtte begynne med briller i første klasse, som den eneste på mitt klassetrinn. Mener du at det ville vært unngått om foreldrene mine hadde gitt meg annen mat?

Anonymkode: 2666f...49a

Husker ikke 😳 men da jeg var yngre, var det en «greie»/snakkis at det skyldtes mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...