Gå til innhold

Hvis du levde i middelalderen, hadde du allerede dødd? Og isåfall, når og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Snuppe said:

Jeg hadde nok ikke blitt så gammel med min angst. Tenker jeg hadde blitt spist ganske fort av en dinosaur. 😥

Endelig noe som garantert ikke hadde skjedd i middelalderen. 😅

Anonymkode: df613...e43

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Fikk biiiiittelitt kreft på livmorhals for 3 år siden og de tok livmor ol. Meeeen vet kreft nedi der utvikler seg sakte så tror jeg ville vært i livet for så å se frem til kreftdød om en stund.

Merkelig, kul og tankevekkende tråd gitt.. 

Anonymkode: 7745a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Endelig noe som garantert ikke hadde skjedd i middelalderen. 😅

Anonymkode: df613...e43

ha ha ha ha 

Anonymkode: 7745a...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lungebetennelse og influensa virus versjon bare en gang av hver begge gikk over naturlig uten medisin. Men spennende og tenke over, selv om jeg ble frisk av meg selv så vet enn ikke hvordan familie ville ha tatt vare på meg eller om det ble for mye. Sult har vært et ganske stort problem gjennom de fleste tidsaldere, så er ingen garanti at når jeg ble syk at jeg ville fått nok mat til å bli friske og overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd under fødsel når jeg var 30. Vannet gikk men ingen rier, så fikk infeksjon og antibiotika. Men uten drypp for å få fødsel i gang så hadde det vel gått galt for nåde meg og baby.

Anonymkode: 5b34b...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppe skrev (På 8.11.2022 den 11.00):

Jeg hadde nok ikke blitt så gammel med min angst. Tenker jeg hadde blitt spist ganske fort av en dinosaur. 😥

😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Vi hadde vel sultet ihjel eller hva sier du  @Entern ? 🙂 

Sjansen er definitivt til stede dessverre, men enda mer sannsynlig at vi hadde blitt svekket av matmangel og så dødd av sykdom. :o 

Før Svartedauden var Norge faktisk overbefolket :o 

Men middelalderen var ikke  ille altså. Jeg mener, jeg hadde øreinfeksjon som barn så hadde nok kanskje blitt døv eller i alle fall halvdøv eller tunghørt, og nærsynthet uten briller hadde vært kjipt (men ikke sikkert jeg hadde blitt det, mat man spiser som barn spiller inn). Men overlevde man barndommen gikk det stort sett bra med mindre det var hungersnød, pest eller krig eller alt sammen. :) 

Bønder/leilendinger i middelalderen hadde det ikke verre enn arbeidsfolk på 17-tallet, ikke at det er noe å trakte etter da :o 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fantes det vel ikke biler i middelalderen, men hadde garantert dødd av den påkjørselen.

Hadde også dødd etter siste fødsel pga enormt blodtap. Mistet godt over halvparten av blodet.  Hadde garantert dødd som 40 åring pga enormt blodtap da også. Var så dårlig at jeg ikke klarte å stå på beina og visste knapt hva jeg selv het.

Ellers ville jeg nok blitt brent på bålet for jeg er ikke redd for å si meningene mine.

Anonymkode: bba97...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (3 minutter siden):

Sjansen er definitivt til stede dessverre, men enda mer sannsynlig at vi hadde blitt svekket av matmangel og så dødd av sykdom. :o 

Men middelalderen var ikke  ille altså. Jeg mener, jeg hadde øreinfeksjon som barn så hadde nok kanskje blitt døv eller i alle fall halvdøv eller tunghørt, og nærsynthet uten briller hadde vært kjipt (men ikke sikkert jeg hadde blitt det, mat man spiser som barn spiller inn). Men overlevde man barndommen gikk det stort sett bra med mindre det var hungersnød, pest eller krig eller alt sammen. :) 

Bønder/leilendinger i middelalderen hadde det ikke verre enn arbeidsfolk på 17-tallet, ikke at det er noe å trakte etter da :o 

Hehe i denne er jeg helt enig med deg i alt du skriver masse farer og elendighet måtte gått på legd 🙂 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke hadde dødd av en av de sykdommene som nærmest er utryddet pga vaksiner, så hadde nok første runde med Graves sykdom/hyperthyreose tatt knekken på meg da jeg var 26, eller kombinasjonen av bihulebetennelse, halsbetennelse og lungebetennelse da jeg var 30.

Anonymkode: f44f2...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 minutt siden):

Ørliten digresjon: Etter Svartedauden var det svært mange gårdsbruk og grender som ble fraflyttet, da de overlevende flokket seg sammen andre steder. Etterhvert ble mange av disse tatt i bruk igjen (alle som heter en eller annen variant av "Ødegård" til etternavn har tilknytning til en slik gård). Selvfølgelig ble de beste ødegårdene bosatt først. Mange av de minst attraktive har dog aldri blitt tatt i bruk igjen. Før folketallet steg så mye at det kunne ha vært aktuelt, hadde man kommet ut på 1800-tallet og hadde i stedet muligheten til å emigrere til Amerika...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Hehe i denne er jeg helt enig med deg i alt du skriver masse farer og elendighet måtte gått på legd 🙂 

Ganske god oppsummering det der ja, tror ikke legd var oppfunnet ennå muligens :o så enda verre :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankenstein1 skrev (På 10.11.2022 den 20.43):

Både jeg og min mor hadde dødd ved fødselen. Like greit siden vi begge hadde blitt brent som hekser raskt uansett

Var så godt som ingen som brente hekser i Norge i middelalderen, det var ikke lov, iflg. den katolske kirken eksisterer ikke hekser. Hekseprosessene hører til etter reformasjonen, i renessansen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 11.31):

Jeg er interessert i alternativ medisin. Ville blitt beskyldt for å være en heks og blitt brent på bålet eller noe.

Anonymkode: ce142...103

De brant ikke hekser i middelalderen.

Jeg hadde antagelig dødd av vanlig barnesykdom som de fleste gjorde. Hadde jeg levd i senmiddelalderen,så er det veldig sannsynlig at jeg hadde dødd av svartedauden.

Anonymkode: c91d3...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leifr skrev (Akkurat nå):

Ørliten digresjon: Etter Svartedauden var det svært mange gårdsbruk og grender som ble fraflyttet, da de overlevende flokket seg sammen andre steder. Etterhvert ble mange av disse tatt i bruk igjen (alle som heter en eller annen variant av "Ødegård" til etternavn har tilknytning til en slik gård). Selvfølgelig ble de beste ødegårdene bosatt først. Mange av de minst attraktive har dog aldri blitt tatt i bruk igjen. Før folketallet steg så mye at det kunne ha vært aktuelt, hadde man kommet ut på 1800-tallet og hadde i stedet muligheten til å emigrere til Amerika...

Jepp! :) 

Folk bodde overalt før Svartedauden absolutt inkludert steder der det knapt gikk an å livnære seg.

For dem som overlevde pesten ble forholdene mye bedre enn før pesten, økonomisk og for så vidt sosialt (men skal ikke se bort fra det store traumet pesten var da).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Man trenger ikke å se så godt for å pløye en åker og luke ugress. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror jeg hadde dødd sammen med min mor under keisersnitt på den tiden. 

Anonymkode: 0d809...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (Akkurat nå):

Var så godt som ingen som brente hekser i Norge i middelalderen, det var ikke lov, iflg. den katolske kirken eksisterer ikke hekser. Hekseprosessene hører til etter reformasjonen, i renessansen. 

Jepp!

Faktisk, dersom man prøvde å brenne hekser i middelalderen risikerte man å selv bli brent for kjetteri :D 

I middelalderen brant man kjettere men ikke hekser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...