Gå til innhold

Hvis du levde i middelalderen, hadde du allerede dødd? Og isåfall, når og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittlig levealder var 30. Jeg er 38 og veldig gjennomsnittlig så jeg hadde nok bare dødd av det de døde av på den tiden. 

Anonymkode: 63c02...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nok ikke vært i live i det hele tatt. Måtte hentes ut med keisersnitt noen dager etter termindato fordi jeg hadde svelget forstervann. Pustet ikke da jeg ble født.

Anonymkode: 71d78...f51

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er over 35, så da hadde jeg vel vært død av alderdom da 😅

Anonymkode: ce8a2...d4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bipolar lidelse og hadde vel dødd av å gjøre noe sinnsykt eller ta selvmord før fylte 27 om jeg ikke hadde tilgang på medisiner og kunnskap. 

Anonymkode: 89a1a...99e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten av kusma i 10 årsalder eller av diabetes som 11 åring tenker jeg. De hadde sikkert kalt det «død av tæring» eller noe.

Anonymkode: cd54d...f0d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok dødd under min første fødsel siden jeg holdt på å dø nå i moderne tid 😅

Anonymkode: 705b9...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis man kun skal se på sykdomshistorien min uten å tenke på at et liv i middelalderen mest sannsynlig ikke hadde gitt meg den sykdommen så hadde jeg dødd av kyssesyken når jeg var 16. Ellers hadde jeg vel dødd av noen av de sykdommer som mer vanlig i middelalderen.  Typ kopper, svartedauden eller bare en helt vanlig sepsis da det ikke var så veldig renslig og jeg var et aktivt barn. 

Anonymkode: b0541...249

Hvordan ville du dødd av kyssesyken? Jeg var kraftig angrepet og syk i over et år da jeg var på samme alder som deg, men ingen medisiner kunne hjelpe, kun hvile.  

Anonymkode: c9b9a...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forresten dødd under første barnefødsel selv, om ikke av noe annet før den tid. 

Anonymkode: c9b9a...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en viss fare for det med to barn i seteleie... 

Anonymkode: 28e01...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dødd av svangerskapsforgiftning (28) eller betennelse av UVI (18).

Anonymkode: eae3c...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok blitt brent på bålet for blasfemi for lenge siden

Anonymkode: 5f7f3...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok dødd som baby pga medfødt hypothyreose. Hadde jeg levd noen år, så hadde jeg vel vært en spesiell skapning. Vet ikke nok om dette. Men alle med min diagnose har fått store problemer, frem til 10 år før jeg ble født, noe slikt. 

Anonymkode: 2f54a...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjennomsnittlig levealder var 30. Jeg er 38 og veldig gjennomsnittlig så jeg hadde nok bare dødd av det de døde av på den tiden. 

Anonymkode: 63c02...10c

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er over 35, så da hadde jeg vel vært død av alderdom da 😅

Anonymkode: ce8a2...d4f

Ikke sånn det funker. Se min neste post 😅🤣

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blindtarmbetennelse da jeg var 7 eller halsbetennelse enda tidligere.

Anonymkode: cbb46...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det store flertall på den tiden døde som barn. Spesielt som spedbarn. Med store flertall mener jeg 50%+ av befolkningen, der omkring. Husker ikke det eksakte tallet. Men det var HØYT.

Overlevde du barndommen kunne man godt leve til man var 70. Giftemålsalderen var ikke spesielt lav, det er et tegn på at folk som overlevde barndommen godt kunne regne med å leve ganske lenge :) 

Endret av Entern
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født altfor tidlig, så hadde nok dødd allerede ved fødselen. Utover det har jeg ikke fått medisinsk behandling så mulig jeg ville vært i live faktisk. Har også født flere barn uten komplikasjoner.

Men har jo fulgt vaksineprogrammet, så uklart om jeg ville blitt smittet av meslinger eller noe. Dessuten er jeg såpass voksen at jeg antagelig hadde vært død av alderdom. 

Anonymkode: ff85c...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha dødd som 29-åring. Da måtte jeg ha hastekeisernitt pga morkakeløsning. Om jeg på en eller annen måte overlevde det, så ville jeg i hvert fall som 33-åring da livmoren revnet under fødselen pga barnet var for stort for bekkenet mitt. Senere ville jeg nok dødd av føflekkreft eller autoimmun leversykdom. Kjekt med moderne medisin, ja!

Anonymkode: 2666f...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...