Marye Skrevet 8. november 2022 #101 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) Jeg ble tatt med keisersnitt med navlestrengen rundt halsen, så jeg hadde nok dødd ved fødsel Endret 8. november 2022 av Marye 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neocortex Skrevet 8. november 2022 #102 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Siden min mor ikke produserte melk, hadde jeg vel strøket med rimelig kjapt. Foreldrene mine var ikke akkurat overklasse, så de hadde ikke kunnet betale for en amme til meg. Uansett hadde jeg dødd av borreliose som11-åring. Anonymkode: 7efec...aeb Må bare skyte inn; Tror nok du hadde blitt ammet av nabo evnt fjern familie eller til og med nesten ukjente. Dette har jeg sett med egne øyne hos ulike stammer som lever veldig "enkelt". Også i steder preget av mye fattigdom og sult. Vi mennesker har en tendens til å passe på barn/unge som er hjelpeløse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppe Skrevet 8. november 2022 #103 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde nok ikke blitt så gammel med min angst. Tenker jeg hadde blitt spist ganske fort av en dinosaur. 😥 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #104 Del Skrevet 8. november 2022 Neocortex skrev (18 minutter siden): Må bare skyte inn; Tror nok du hadde blitt ammet av nabo evnt fjern familie eller til og med nesten ukjente. Dette har jeg sett med egne øyne hos ulike stammer som lever veldig "enkelt". Også i steder preget av mye fattigdom og sult. Vi mennesker har en tendens til å passe på barn/unge som er hjelpeløse. Nå snakker vi om middelalderen her, ikke om stammesamfunn. Anonymkode: 7efec...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #105 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå snakker vi om middelalderen her, ikke om stammesamfunn. Anonymkode: 7efec...aeb Men bruk av ammer strekker seg jo inn i moderne tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #106 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det betyr jo ikke at enkelte ble gamle, eller i alle fall godt voksne. Gjennomsnittsalderen var såpass lav grunnet alle barna som døde, spesielt spedbarn. Anonymkode: e6534...046 Det; og en jevnt over noe høyere risiko ved enhver alder for å dø av sykdom eller andre omstendigheter. Enkelte superoldinger har vi alltid hatt, det er bare mye større sjanse for å leve lenge nå enn tidligere. (Et prominent historisk eksempel jeg kommer på er Enrico Dandolo, som styrte Venezia rundt år 1200 -- han var 85 år og allerede blind da han ble valgt til doge, styrte likevel republikken med stor kløkt i 13 år til han døde.) (Arkeologiske funn tyder på at våre forfedre lenge har hatt som praksis å ta vare på skadde, syke og gamle medlemmer av stammen, ideen om at den som ikke lenger kan skaffe mat ikke har noe i livet å gjøre har ikke vært universell. Lenge, som minst tilbake til neandertalerne.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #107 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 11.56): Usikker på om jeg hadde dødd av det, men før jeg opererte øynene hadde jeg sånn minus 9 og så ekstremt lite uten hjelp. Ville jo vært ca å regne som blind i middelalderen. Ellers hadde jeg nok overlevd det meste, inkludert fødsel. Anonymkode: 6c4dd...3da Samme her. Anonymkode: 0c1a1...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #108 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samme her. Anonymkode: 0c1a1...871 Jau, samme. Vi hadde vel dugd til å pløye en åker og luke ugress og sånt, så det kunne ha vært verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #109 Del Skrevet 8. november 2022 Hadde trolig dødd under første fødsel da jeg var 22 om vi ikke var på sykehus. Anonymkode: d2ff0...af5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #110 Del Skrevet 8. november 2022 - blindtarmen sprakk hos meg som 12 åring så ville nok utvilsomt dødd (til alt hell var jeg omtrent fremme på sykehuset når den sprakk den gang) siden legen på øya "syns det var noe merkelig med magen" 😝 sykehuset var to timer unna) Anonymkode: df75b...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. november 2022 #111 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 11.31): Jeg er interessert i alternativ medisin. Ville blitt beskyldt for å være en heks og blitt brent på bålet eller noe. Anonymkode: ce142...103 Det var ikke i middelalderen man brente folk på bålet pga. heksebeskyldninger, det var hovedsakelig på 1600-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #112 Del Skrevet 8. november 2022 Vanskelig å si. Jeg har epilepsi, så jeg hadde nok blitt sett på som enten gal/farlig eller som et slags orakel, og kanskje måttet leve på siden av samfunnet. Men hadde nok levd fortsatt - dersom man skal legge nåværende sykehistorie til grunn (og ikke ta hensyn til ting man potensielt kunne ha blitt utsatt for i middelalderen). Mitt første barn hadde nok dødd under fødselen. Anonymkode: a7ef4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #113 Del Skrevet 8. november 2022 Hadde dødd under fødsel. Var prematur, hadde blodforgiftning og mange komplikasjoner. Lå i kuvøse i flere måneder og skiftet blod. Så hadde ikke overlevd uten god medisinsk behandling🤗 Anonymkode: 22c7c...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chicchi Skrevet 8. november 2022 #114 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg tror faktisk jeg hadde levd ganske bra. Hatt litt råtne tenner kanskje, for jeg har boret flere ganger enn jeg kan telle. Men har aldri hatt noen store sykdommer, aldri brukket eller forstuet noe, kom meg fint gjennom korona og influensa. Fødslene mine har gått fin-fint. Kommer fra en familie med grei økonomi. Er ikke kristen, men hadde sikkert latt som for å føye meg inn i flertallet og slippe å bli uglesett. Er ikke en person som tar noen store sjanser. Og ser ganske pen ut naturlig, så hadde sikkert klart å få meg et fint ekteskap også. Sikkert viktig for kvinner på den tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #115 Del Skrevet 8. november 2022 On 11/5/2022 at 2:19 PM, AnonymBruker said: Hvordan ville du dødd av kyssesyken? Jeg var kraftig angrepet og syk i over et år da jeg var på samme alder som deg, men ingen medisiner kunne hjelpe, kun hvile. Anonymkode: c9b9a...378 Nei kan jo aldri vite men jeg måtte legges inn på sykehuset for intravenøs væske og næring. Like før jeg måtte ha hjelp med pusten og. Anonymkode: b0541...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 8. november 2022 #116 Del Skrevet 8. november 2022 Aner ikke. Vanskelig å si. Vet ikke hvordan det hadde vært med bakterieinfeksjoner jeg har hatt etter sykdommer og influensa osv uten å få antibiotika men tror jeg hadde overlevd det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #117 Del Skrevet 8. november 2022 Fikk epilepsi i en alder av 12 år. Folk hadde sikkert trodd jeg var besatt av en demon, eller hold på med djeveldyrkelse. Så hadde nok blitt drept i tidlig tenårene (brent på et bål, lynset av en mob, utstøtt og måtte leve i skogen sultet ihjel/drept av dyr/fryst i hjel. Noe i den duren. Anonymkode: 73933...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #118 Del Skrevet 8. november 2022 Leifr skrev (2 timer siden): Men bruk av ammer strekker seg jo inn i moderne tid. Du tror fattigfolk og arbeiderklassen hyrte inn ammer til barna sine i middelalderen? Da kan jeg fortelle deg at det gjorde de ikke. OVERklassen brukte ammer, og ammene var kvinner fra underklassen. Anonymkode: 7efec...aeb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #119 Del Skrevet 8. november 2022 Hadde sultet ihjel ved min mors tomme pupp. Anonymkode: c4820...4b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. november 2022 #120 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tror fattigfolk og arbeiderklassen hyrte inn ammer til barna sine i middelalderen? Da kan jeg fortelle deg at det gjorde de ikke. Anonymkode: 7efec...aeb Hyrte inn, ikke så mye. Mottok hjelp fra naboer og slektninger, ofte. Andre løsninger (kumelk osv.) har også vært utbredt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå