AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 Hvordan er dette ift diesel? jeg har null peiling på elbil-økonomi, men har veldig lyst å prøve å ha elbil. Kan man kjøpe hvilken som helst bil og lade på ionity stasjoner? er det andre som er bedre? må man belage seg på tiiimevis lading😏Sorry dumme spørsmål ass, har ikke peiling på biler generelt; langt mindre el bil😅 Men interessant å se regnestykker som kontrasterer økonomi rundt ulike biler.For meg ser jo 1,99 kr billig ut. Til tross for at jeg har bundet strøm hjemme til rundt 86 øre. (har ikke hjemmelading, men bor i gå avstand til en ionity lader). Anonymkode: 0354c...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slipses Skrevet 5. november 2022 #2 Del Skrevet 5. november 2022 Eksempel: VW ID4 med 82kwt batteri brutto, 76-77kwt netto. Du ankommer ladestasjonen med 10% strøm, si 8kwt gjenværende. Da er det differansen mellom 8kwt og 77kwt du må lade for å få 100%. 69kwt*1,99kr=137kr. Denne bilen har oppgitt forbruk 17,1kwt pr 100km. Men det er jo som med bensin/dieselbil, forbruk avhenger av kjørestil. Så la oss si 18kwt da. 77/18=427km rekkevidde. For samme summen hadde jeg fått 5,8l diesel i dag. MEN du kan IKKE kun lade bilen din på hurtig/lynlader, da slites batteriet mye fortere enn ved vanlig hjemmelading. Har du ikke mulighet til hjemmelading anbefales ikke elbil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. november 2022 #3 Del Skrevet 7. november 2022 For å få 1,99kr/kWh på Ionity må man vel betale årsabn. på ca. 2500kr i året. Det bør man ta med i regnestykket. En elbil kommer omtrentlig en halv mil pr. kWh, så det blir 4kr/mila da med slike priser. Men som nevnt over: ikke snilt for bilen å KUN bruke hurtiglading. Det sliter stort på batteriet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå