Gå til innhold

Hadde du tilgitt en venn som gikk over grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har jeg hatt en god venn som er en del av en vennegjeng fra videregående. En venninne i gjengen vår feiret bursdagen sin i går der både jeg og han var med. Det har aldri vært noe annet mellom oss enn vennskap og jeg har i tillegg kjæreste. Denne vennen har alltid vært en gutt som klemmer mye og sånn var han i går også, men utover kvelden ble han mer og mer nærgående enn normalt. Det endte med at han strøk mye på meg og tilslutt prøvde å kysse meg. Jeg dro fra festen rett etterpå. Føler alt er ødelagt mellom oss. Han har sendt flere meldinger og sagt unnskyld for det han gjorde. Han sier han hadde drukket alt for masse og ikke visste hva han gjorde. Vet helt ærlig ikke om jeg klarer å tilgi han for dette. Han snakket også veldig stygt om kjæresten min, selv om han ikke har truffet han enda. Vennskapet vårt er ødelagt føler jeg. Problemet nå blir jo at vi har mange felles venner og bekjente. Kan jeg be våre felles venner om å ikke invitere han? Eller burde jeg heller la være å komme hvis han skal være der? Er det dårlig gjort av meg? Hadde du tilgitt en venn som gjorde noe sånt? 

Anonymkode: 74c64...302

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne vennen, har han egentlig lyst til å være noe mer? Det virker jo sånn og at han er litt sjalu på kjæresten din.

Jeg hadde nok tatt litt avstand til han fremover, men ikke gått så langt som å be andre venner om å kutte han ut. 

Han gikk over streken, men jeg vil ikke kalle det utilgivelig.

Anonymkode: 95ac5...d38

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne vennen, har han egentlig lyst til å være noe mer? Det virker jo sånn og at han er litt sjalu på kjæresten din.

Jeg hadde nok tatt litt avstand til han fremover, men ikke gått så langt som å be andre venner om å kutte han ut. 

Han gikk over streken, men jeg vil ikke kalle det utilgivelig.

Anonymkode: 95ac5...d38

Vet ikke. Synes det er rart at han ikke har vist eller sagt noe om det før hvis det er tilfelle. Blir så kleint å treffe han igjen etter dette at jeg ikke vet om jeg klarer det. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er jo HAN som skal være flau, ikke du, når dere treffes igjen. Ville holdt avstand, men fortsatt å treffe vennegjengen. Vil tro flere av vennene bevitnet oppførselen hans, så om du på feks et vennejulebord ikke vil havne ved siden av ham rundt bordet, så er det forståelse for det. Syns ikke du kan be vennene la være å invitere ham. Men hvis du selv inviterer til noe med vennegjengen er det innafor å utelukke ham. 

Skjønner at noe er ødelagt mellom dere, og du kan som sagt holde avstand ved å ikke snakke med ham om personlige ting, altså litt som du ville svart/snakket med en fjern bekjent.

Syns ikke forklaringa hans om "jeg ble for full, det betød ingenting" holder helt mål siden han både tafset på deg og snakka dritt om kjæresten din. På den annen side tyder vel mange meldinger og unnskyldninger på at han har skjønt han gjorde noe galt, slik at du forhåpentligvis slipper å oppleve det fra han igjen. 

• Liker 4
Skrevet

Du har i hvert fall ingen rett til å begynne og mase på at andre skal være på din side og begynne å fryse ham ut! Hva i alle dager skal det være godt for? Du klarer vel å overse han selv om han skulle være én blant mange i en gjeng i et rom? Han har sagt unnskyld. Det får da være godt nok.

På meg virker det mer som om han er litt interessert i deg, og at det er grunnen til at han snakket ned kjæresten din og prøvde seg. Det er stygt gjort å fryse ut en som kanskje bare er litt forelsket, og i tillegg skulle begynne og be andre om å fryse han ut også.

Hadde jeg vært en av de andre i gjengen, hadde jeg ikke hørt på deg i hvert fall om du ba om noe så slemt.

Anonymkode: 7e4a8...3f1

• Liker 12
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende, bare at vedkommende ikke var en nær venn, bare en del av samme «gjeng». Jeg holdt avstand en stund, bodde langt unna en periode så det gikk greit. Senere ba jeg ham om å ikke komme bort til meg om vi var på samme fest. Etter hvert fikk jeg det litt på avstand, så nå går det greit (men jeg skjønner at det blir litt annerledes om man var nære før). 

Anonymkode: 4a1a0...0d9

Skrevet

Hadde det vært en god venn, så hadde jeg tilgitt det ja, og prøvd å jobbe med at vennskapet skulle være som før, dersom han var interessert i det samme. Men selv har jeg bare én god venn, som jeg er veldig glad i, og hadde ikke ønsket at noe sånt skulle komme mellom oss.

En litt mer perifer venn hadde jeg nok prøvd å unngå litt, men å være på samme sted sammen med flere andre bør ikke være noe problem. Du bør i alle fall ikke be de andre om å kutte ham ut, han gjorde en tabbe og har skjønt det og lagt seg flat.

Anonymkode: f264c...9c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har i hvert fall ingen rett til å begynne og mase på at andre skal være på din side og begynne å fryse ham ut! Hva i alle dager skal det være godt for? Du klarer vel å overse han selv om han skulle være én blant mange i en gjeng i et rom? Han har sagt unnskyld. Det får da være godt nok.

På meg virker det mer som om han er litt interessert i deg, og at det er grunnen til at han snakket ned kjæresten din og prøvde seg. Det er stygt gjort å fryse ut en som kanskje bare er litt forelsket, og i tillegg skulle begynne og be andre om å fryse han ut også.

Hadde jeg vært en av de andre i gjengen, hadde jeg ikke hørt på deg i hvert fall om du ba om noe så slemt.

Mulig du har litt rett, men jeg er ikke slem. Jeg synes at han må ta konsekvensene av det han har gjort. Tviler på at jeg klarer å se på han på samme måte som før. Jeg er så flau på hans vegne at jeg er ganske ukomfortabel med å skulle treffe han igjen. Kanskje det blir bedre når det har gått litt tid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Han prøvde seg og du avviste han. Det er ikke akkurat verdens undergang. 

Jeg hadde ikke gjort dette til noen stor sak og hadde oppført meg som vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig du har litt rett, men jeg er ikke slem. Jeg synes at han må ta konsekvensene av det han har gjort. Tviler på at jeg klarer å se på han på samme måte som før. Jeg er så flau på hans vegne at jeg er ganske ukomfortabel med å skulle treffe han igjen. Kanskje det blir bedre når det har gått litt tid. 

Så du er ikke slem? Nei vel. Så slutt å snakke om at du skal få alle de andre med på å fryse han ut. Herregud, han prøvde seg bare, du avslo, og du oppfører deg som om han hadde slått deg i bakken og voldtatt deg? 

Du kan velge å overse han og ikke ville ha noe med han å gjøre. Det er enkelt å få til. Du trenger ikke prøve å få alle andre med på det samme fordi det er litt synd på deg og noen prøvde seg på deg! Det er da temmelig harmløst, så lenge han ga seg når du protesterte!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres rart ut at du reagerer på denne måten, vil fryse han ut å greier fordi han var så dum å prøve seg, du sa nei og han respekterte jo det, ikke sant? Du kan jo droppe kontakt med han men du trenger ikke å gjøre dette til en big deal.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Høres rart ut at du reagerer på denne måten, vil fryse han ut å greier fordi han var så dum å prøve seg, du sa nei og han respekterte jo det, ikke sant? Du kan jo droppe kontakt med han men du trenger ikke å gjøre dette til en big deal.

Hvorfor er det så rart? Ser på han på samme måte som jeg ser på broren min liksom. Det er bare ekkelt. Prøvde å avvise han ved å ta bort hendene hans når han strøk meg på låret og holdt rundt meg, men det overså han. Han bare fortsatte. Hadde ikke betydd noe hvis det var en random fyr som gjorde det, men det er en big del for meg fordi han ødela det gode vennskapet vi hadde. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det så rart? Ser på han på samme måte som jeg ser på broren min liksom. Det er bare ekkelt. Prøvde å avvise han ved å ta bort hendene hans når han strøk meg på låret og holdt rundt meg, men det overså han. Han bare fortsatte. Hadde ikke betydd noe hvis det var en random fyr som gjorde det, men det er en big del for meg fordi han ødela det gode vennskapet vi hadde. 

Men du kan ikke få vennene dine til å fryse ham ut pga en bagatell. Hvor gammel er du egentlig?

Skrevet

Her er et asymmetrisk vennskap hvor han har lyst på deg og er sjalu på kjæresten din, og du ser på ham som en bror. Dette vennskapet bør du ikke jobbe for å få tilbake slik det var, for han vil ha andre følelser og håp enn deg. Det er ikke pent gjort mot hverken ham eller kjæresten, og kommer til å skape vansker i fremtiden også. Sorry, men han er ikke interessert i «bare vennskap» på samme måte som deg. 

Anonymkode: d2693...290

• Liker 4
Skrevet

Det høres veldig ut som om du over dramatiserer hele greia.

Anonymkode: 4480a...a2e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

var da voldsomt til konsekvenser da at du mener alle vennene hans skal fryse han ut... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg be våre felles venner om å ikke invitere han?

Nei, det synes jeg ikke du kan. De må få be de de føler for.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller burde jeg heller la være å komme hvis han skal være der? Er det dårlig gjort av meg? Hadde du tilgitt en venn som gjorde noe sånt? 

Du kan selvsagt velge om du vil la være å komme, kjenne etter hva du har det best med. Men det er ikke dårlig gjort av deg å verken komme eller om du velger å komme.Det er ikke du som har gjort noe galt, og det skal ikke du belastes for. Men jeg vet det er en vanskelig situasjon du nå er satt i.

Jeg har opplevd det. Jeg har tilgitt, ja. Men jeg føler ikke det er det samme lenger. Til bare han alene har jeg valgt å holde avstand til. Men når vi er sammen flere, og jeg er invitert til andre og hann er der, så er jeg der og. Men forholdet til ham det gjelder er ikke det samme. Jeg prøver å unngå ham, og unngå blikkontakt.

Husk, at du har ikke gjort noe galt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes du reagerer voldsomt her, du skal være utrolig naiv om du ikke en gang har tenkt tanken før på at han kanskje vil noe mer, det er ikke uvanlig altså i et vennskap mellom kvinne og mann. At han ikke sluttet når du flyttet hendene hans vekk kan føles ugreit, men da regner jeg jo med at du reiste deg opp og ga han skikkelig beskjed når han igjen prøvde seg igjen. Han var full og har tydeligvis misforstått hele situasjonen for han har kanskje hatt et håp om at du kjenner på det samme. OG av en eller annen grunn så tenker du nå at du skal drite han ut enda mer, hvorfor? Kan du ikke bare kutte kontakten og la det være.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke bare å bryte vennskapet da?

Anonymkode: a8aac...4bd

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (11 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke du kan. De må få be de de føler for.

Du kan selvsagt velge om du vil la være å komme, kjenne etter hva du har det best med. Men det er ikke dårlig gjort av deg å verken komme eller om du velger å komme.Det er ikke du som har gjort noe galt, og det skal ikke du belastes for. Men jeg vet det er en vanskelig situasjon du nå er satt i.

Jeg har opplevd det. Jeg har tilgitt, ja. Men jeg føler ikke det er det samme lenger. Til bare han alene har jeg valgt å holde avstand til. Men når vi er sammen flere, og jeg er invitert til andre og hann er der, så er jeg der og. Men forholdet til ham det gjelder er ikke det samme. Jeg prøver å unngå ham, og unngå blikkontakt.

Husk, at du har ikke gjort noe galt. 

Endelig en som forstår hvordan det føles. Burde nok tilgi han jeg også, men må få det litt på avstand først. Innser at jeg ikke kan få de andre til å fryse han ut. Tror bare ikke at jeg kommer til å klare å være helt meg selv når vi er i samme rom. Setter nok en demper på stemningen når man bevisst unngår en som er tilstedet. Før kunne vi snakke i timevis sammen og nå er det helt stopp. Blir veldig rart. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...