AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #21 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommer an på mengden atomnedfall. Den store ulykken i 19860426 førte til at beitemark ble kontaminert og dermed reinsdyr. Det gjorde ingen skade på mennesker. Anonymkode: fb520...cc4 Tja to steder i Norge hadde regn. Og merkelig nok de to stedene med flest kreft tilfeller pr.inbygger Anonymkode: bfb01...c92
Teppe Skrevet 5. november 2022 Forfatter #22 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjempesmart. De fleste har brukt tid på å gjøre hunden renslig, men så skal de altså nå lære den å gjøre fra seg inne i tilfelle krise? Hvis det er krise og hunden ikke kommer ut så vil den tilslutt etter mye fortvilelse gjøre det inne. _Så_ forberedt bør vi vel ikke være vel? Anonymkode: 45bcd...3a9 Ja, det kan være smart for enkelte. De som bor i blokk f.eks og/eller har en eldre hund etc. Vet om folk som har trent hunden til å gå på do i kasse med kattesand, kunstgressmatte laget for nettopp dette, tissematter osv. Hunder er smarte nok til å vite forskjell på det og gulvet.
Teppe Skrevet 5. november 2022 Forfatter #23 Skrevet 5. november 2022 Ts Leser at mange her ville ha valgt å ikke gå ut eller slippe hunden ut. Det er jo deres valg. Utfordringen er at det er ganske mange her i landet som har ett titals hunder boende ute(hundekjørere) og folk som har produksjonsdyr. Man kan jo liksom ikke slippe inn 20+ bikkjer inn i stua og la dem gjøre fra seg hvor som helst. Så det er folk som faktisk må ut for å se til dyr (Alle bønder har ikke automatiserte fjøs osv). Hunder klarer seg i to dager uten mat, men de skal jo ha vann. Mattilsynet har kanskje en plan for hvordan man skal håndtere produksjonsdyr under en atomulykke. Skolene i Oslo skal holde barna inne på skolen ved atomnedfall og da skal de være der til foreldrene kommer å henter dem. Altså så er det noen som må ut. Å lufte hunden i 5 min burde ikke være et stort problem så lenge man følger med på hva myndighetene sier og følger prosedyrer med dusjing osv.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #24 Skrevet 5. november 2022 Teppe skrev (12 minutter siden): Ts Leser at mange her ville ha valgt å ikke gå ut eller slippe hunden ut. Det er jo deres valg. Utfordringen er at det er ganske mange her i landet som har ett titals hunder boende ute(hundekjørere) og folk som har produksjonsdyr. Man kan jo liksom ikke slippe inn 20+ bikkjer inn i stua og la dem gjøre fra seg hvor som helst. Så det er folk som faktisk må ut for å se til dyr (Alle bønder har ikke automatiserte fjøs osv). Hunder klarer seg i to dager uten mat, men de skal jo ha vann. Mattilsynet har kanskje en plan for hvordan man skal håndtere produksjonsdyr under en atomulykke. Skolene i Oslo skal holde barna inne på skolen ved atomnedfall og da skal de være der til foreldrene kommer å henter dem. Altså så er det noen som må ut. Å lufte hunden i 5 min burde ikke være et stort problem så lenge man følger med på hva myndighetene sier og følger prosedyrer med dusjing osv. Om det går av en atombombe nærme nok (men man fortsatt er utenfor blast zonen), så har man bare noen minutter på seg til å komme seg inn før det kommer farlige mengder radioaktivt avfall. Da skal man gå inn i nærmeste bygg og bli der i minst 2 døgn. Om det går av en atombombe eller det er en atomulykke langt nok unna til at man har tid på seg før avfallet kommer med vinden, så blir det noe annet. Det radioaktive avfallet vil også ha minsket noe før det kommer. Om jeg husker riktig, så skal alle husdyr stå inne, og man kle seg godt om man må ut og stelle med dyrene i løpet av de første to dagene. Klærne skal så pakkes godt ned/vaskes når man kommer inn, også skal man dusje uten balsam. Anonymkode: cbd5d...0d4
Teppe Skrevet 5. november 2022 Forfatter #25 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Om det går av en atombombe nærme nok (men man fortsatt er utenfor blast zonen), så har man bare noen minutter på seg til å komme seg inn før det kommer farlige mengder radioaktivt avfall. Da skal man gå inn i nærmeste bygg og bli der i minst 2 døgn. Om det går av en atombombe eller det er en atomulykke langt nok unna til at man har tid på seg før avfallet kommer med vinden, så blir det noe annet. Det radioaktive avfallet vil også ha minsket noe før det kommer. Om jeg husker riktig, så skal alle husdyr stå inne, og man kle seg godt om man må ut og stelle med dyrene i løpet av de første to dagene. Klærne skal så pakkes godt ned/vaskes når man kommer inn, også skal man dusje uten balsam. Anonymkode: cbd5d...0d4 Det er det siste scenariet jeg tenker på. Selv om det ikke hadde vært krig i Ukraina, så hadde det fortsatt vært aktuelt pga atomubåter som opererer utenfor kysten og div atomkraftverk rundt om i Europa. Å kle på seg godt er jo en selvfølge. Hvis ulykken er ute og jeg absolutt må ut med hunden, så kommer jeg til å kle på henne regndress og vanntette sokker. Samt å dusje henne og meg(uten balsam)når vi kommer inn. Mattilsynet har informasjon når det gjelder produksjon av mat inkludert produksjonsdyr, men jeg savner informasjon til folk som har hund, hest osv også. Det er ikke alle som har hest som har stallplass f.eks. Jeg var aktiv på en gård som hadde ett titals hester og to eller tre stallplasser(de hadde mange skjul ute).
MammaMums Skrevet 5. november 2022 #26 Skrevet 5. november 2022 Her har vi gått til innkjøp av mange pakker med kladder - str L, og vi har de siste mnd «kodet inn» gå og tiss samt gå og bæsj når han gjør seg klar til det ute. Nå er vi der at hunden tisser og bæsjer på oppfordring. Skjer automatisk- lær Pavlovs betingning. Vi kommer til å legge kladden inn i det ene dusjkabinettet og be han gå der dersom dette scenarioet skulle skje🤷🏼♀️ Man vet aldri, så derfor har vi jobbet med dette i bakhodet i noen måneder nå. Men, det går fort å lære hundene dette- så hvis noen får inspirasjon; så er det bare å begynne i morgen👏 Hilser til alle dyrevenner der ute og ber om at dette ikke skal bli nødvendig🤷🏼♀️😟
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #27 Skrevet 5. november 2022 Hunden min var vant til å gå på matte fra den var valp, og gjør fremdeles dette ved behov. Gjør aldri fra seg noe annet sted enn matte, men du verden så greit det har vært på flyreiser osv, bare ta frem en matte på do og den gjør fra seg der. Anonymkode: 8964d...855
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå