Gå til innhold

Atomulykke og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva de som har hund burde gjøre hvis man får beskjed av myndighetene om å holde seg inne ved en atomulykke? 

Jeg er ikke redd for at det skal skje en atomulykke nå, men det er noe jeg har tenkt på i det siste siden det er mye snakk om det i media. 

De som har hage kan jo slippe hunden ut, men det er jo mange av oss som må ut for å lufte hunden. Jeg tenker også på folk som har hest, høner og andre "utedyr".

For ordens skyld hvis noen har lurt på dette, så skal ikke hunder få jodtabletter. De lever ikke lenge nok til at det er nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet av flere som prøver å lære hunden å gå på do i kattesand i tilfelle katastrofe. Man får også kjøpt en slags type gressmatte til formålet.

Lukta er det verre med 😛

Anonymkode: b606e...981

Skrevet

Jeg har kjøpt inn litt kunstgress og håper at det kan fungere dersom vi ikke har mulighet til å gå ut. Hadde hunden vært yngre hadde jeg forøvrig gitt den jod også, men min er så gammel at det gjør mer skade enn nytte.

Anonymkode: 4733c...e29

Skrevet

Hvis du slipper ut hunden kommer den inn igjen full av atomavfall. Det er en grunn til at vi skal holde oss inne, med avslått ventilasjon. 

Jeg vet ikke hvordan det skal løses, og er spent på svarene du får nå. 

• Liker 4
Skrevet

Er virkelig huden viktigere enn å redd menneskeliv ved en atomkatastrofe?

Avliv den i stedet om dette skulle skje.

Anonymkode: f7be5...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Finn et pledd/teppe hunden kan bruke. Sørg for å ha nok hundeposer i hus. 
ja det kommer til å stinke. Men å slippe den ut i hagen er ikke et alternativ. Da kommer den inn med atomavfall i pelsen og du er like langt. 
De første gangene blir hunden sikkert fortvilet, men etter en dag eller to har den lært å bruke «sitt» teppe. 

Anonymkode: 04a29...d26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt morbid å skulle avlive hunden sin selv på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: c356d...0cc

• Liker 14
Skrevet

Kommer an på mengden atomnedfall. Den store ulykken i 19860426 førte til at beitemark ble kontaminert og dermed reinsdyr. Det gjorde ingen skade på mennesker.

Anonymkode: fb520...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan redder man menneskeliv ved å avlive hunden?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fins det noen som klarer å avlive sin egen hund? Med familien i samme hus?

• Liker 3
Skrevet

Ts

Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet sier at det antagelig ikke blir nødvendig å være inne i mer en to dager. Hvis man må ut så burde det bare være en kort tur og hvis man tror at man har vært i kontakt med atomnedfall så må man dusje etterpå. Jeg ville gjort det uansett. 

Jeg har ikke hage, så jeg må ut. Det kommer helt an på hvor lenge man får beskjed om å være inne. Hvis det er ett døgn, så kommer jeg antagelig ikke til å gå ut. Eventuelt å bare gå ut en gang. 

Jeg har regndress til min hund og jeg har vanntette gummisokker. Jeg hadde også dusjet hunden med en gang vi kommer inn. 

Å trene hunden til å gå på do inne er jo smart. Min hund er veldig pertentelig på hvor hun går på do, så jeg er litt usikker på om det hadde fungert for oss, men det fungerer sikkert fint for andre hunder.

• Liker 1
Skrevet

Det blir på samme måte som å ha hund på båt. Kunstgress i et barnebasseng, feks. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at min hund tisser og bæsjer et eller annet sted hvis han ikke kommer ut. På matta ved døra f.eks. Han kommer jo ikke til å sprekke....Så får jeg tørke opp, da.

• Liker 1
Skrevet

En kasse med kattesand, kunstgress, avispapir, teppe eller noe annet. De vet "gå på do" kommandoen, og selv om de er svært kresne på hvor de går på do, så vil de selvfølgelig gå på do inne til slutt om de ikke har noe annet valg. 

Jeg har hage, men ville aldri sluppet de ut de første to døgnene. Vi alle ville holdt oss inne så lenge som mulig. 

Husk at man IKKE skal bruke balsam når det har vært atomnedfall, eller 2 in 1 sjampo. Balsam lukker hårstråene så alt nedfall du har fått på deg, blir stengt inne i håret og fortsetter å gjøre skade. Dette gjelder dyr også. Vær obs på om sjampoen til hunden eller katten også fungerer som balsam eller ikke. En babysjampo er kanskje tryggere å bruke

Anonymkode: cbd5d...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan redder man menneskeliv ved å avlive hunden?

Spiser den. 

Anonymkode: 3e852...cc8

Skrevet
Teppe skrev (2 timer siden):

Å trene hunden til å gå på do inne er jo smart

Kjempesmart. De fleste har brukt tid på å gjøre hunden renslig, men så skal de altså nå lære den å gjøre fra seg inne i tilfelle krise? Hvis det er krise og hunden ikke kommer ut så vil den tilslutt etter mye fortvilelse gjøre det inne. _Så_ forberedt bør vi vel ikke være vel?

Anonymkode: 45bcd...3a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en pakke med kladder liggende i tilfelle. Husk på å ha litt ekstra mat og vann til hunden også :)

https://www.apotera.no/intim/inkontinens/sengebeskyttelse-og-kladder

Anonymkode: 6e93b...783

Hvis vi skal være inne i to dager så ville jeg droppet mat de dagene så slapp hunden å gjøre fra seg inne. Hunden klarer å faste et par dager. Iallfall gitt den helt minimum. Den blir jo liggende mye i ro også så forbrenner ikke så mye. 

Anonymkode: 45bcd...3a9

Skrevet

hunder kan som oss klare seg ganske mange dager uten mat.

Anonymkode: fb520...cc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med hundeeiere blant annet i Ukraina og der er det mange som har måttet være inne i kjellere o.l. i flere dager med hund/katt og andre kjæledyr.

Så det de må gjøre er jo å hjelpe hunden til å forstå den nå kan gjøre fra seg inne. Gjerne ved hjelp av å lage et sted med papir eller håndklær og gjerne jord fra potteplanter hvis man har.

Skjer det et atomulykke og vi ikke kan gå ut på et par dager, så slipper man jo selvfølgelig ikke ut hunden heller!

Anonymkode: c48e7...5e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...