AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #21 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du tenker altså eventuelt flytte på dere og at barna ikke skal få gå på nærskolen med kjente fra nabolaget/barnehagen for å unngå for mye skjerm i skolen? Anonymkode: cdded...b4f Vi må flytte uansett, av andre, irrelevante årsaker. Så vanskelig det er for folk å holde seg til spørsmålet i HI.. Anonymkode: 31fd4...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #22 Skrevet 6. november 2022 On 11/5/2022 at 12:09 AM, AnonymBruker said: Hvilke skoler her i landet er det som fremdeles styrer unna skjerm? Ønsker å unngå trenden der det blir satt på tv-programmer i matpausen slik at barnas muligheter for sosialisering innskrenkes, og det der at elevene racer gjennom oppgavene for å få tid til å spille minecraft. Nei takk. Er ikke interessert i å høre om hvorfor dere synes digital læring er helt topp, så vær så snill å la være å kommentere med mindre du har noen konkrete tips til skjermbevisste skoler. Anonymkode: 31fd4...c3f Hva ,ed skjerm er det du er så redd for? Anonymkode: 74f34...b76 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #23 Skrevet 6. november 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du er helt ærlig med deg selv; blir du egentlig "uthvilt" av å se 4 episoder av favorittserien din når du kommer hjem etter en lang dag på jobb? Jeg blir i hvert fall ikke. Når slikt er vanskelig nok for oss voksne å begrense, hvorfor forventer vi at barn skal klare det? Ja det blir jeg for å svare helt ærlig Anonymkode: 74f34...b76 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #24 Skrevet 6. november 2022 Jeg er lærer på barnetrinnet, og har jobbet mye i 1.klasse. Jeg opplever det som en myte at det er så mye skjerm hos de minste elevene våre. De har korte økter med kanskje en stasjon iPad, resten er lek, lesing, skriving og spill. I spisetid er det pauseavvikling for oss voksne, så da er jeg alene med klassen. Pleier da å lese i en bok, før de får en hel time til frilek i friminuttet etterpå. Men dersom du ønsker null skjerm er nok Steinerskolen som noen har foreslått, et godt alternativ. Anonymkode: d22be...06a 1
Mamajune11 Skrevet 6. november 2022 #25 Skrevet 6. november 2022 Steiner skole. Kan anbefale dem på det varmeste. MEN det varierer nok fra skole til skole. De har også varm økologisk hjemmelaget mat hver dag, samt egen grønnsakshage barne er med på å høste. Vår lokale skole har også høner.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #26 Skrevet 6. november 2022 Steinerskolen og Montessori skole. Enkelte skoler her og der har også valgt bort, som f eks i Bærum, tror jeg Anonymkode: c2c02...145
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #27 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi må flytte uansett, av andre, irrelevante årsaker. Så vanskelig det er for folk å holde seg til spørsmålet i HI.. Anonymkode: 31fd4...c3f Hjelper jo kanskje andre å svare om du ber om tips til hvor i landet. Anonymkode: cdded...b4f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #28 Skrevet 6. november 2022 Private skoler kan du snakke med og forhøre deg før du evt. søker. Den norske skolen ligger høyt på verdensbasis i skjermbruk, så de fleste skoler fra andre land vil ha mindre. Det avhenger litt av hvor du bor (flytter), men her i Oslo er det både fransk og tysk skole. Ellers varierer det litt fra skole til skole hvor digitale de er, hovedsakelig utifra hva skolen har valgt å bruke penger på. Bærum kommune har forøvrig inngått avtale med tilbydere av digitale hjelpemidler, og bruker langt mer skjerm i undervisningen enn de fleste Osloskoler. Anonymkode: 81083...338
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #29 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): ja, alltid spennende om lærerne fikk startet videoen eller tven de hadde dratt med seg gjennom gangene….. Vi så til og med se film på rull….. på slutten av 80-tallet. Det var masse skoletv. Anonymkode: 6b6f2...794 Ja, i bomberommet. Tok meg lang tid å bli trygg på det rommet med jerndør og helt mørkt. I spisetiden leste læreren bok for oss. Vi var 28 stk i klassen, to var psykisk utviklingshemmet og vi satt stille og hørte på. Anonymkode: f92ff...0eb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #30 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, i bomberommet. Tok meg lang tid å bli trygg på det rommet med jerndør og helt mørkt. I spisetiden leste læreren bok for oss. Vi var 28 stk i klassen, to var psykisk utviklingshemmet og vi satt stille og hørte på. Anonymkode: f92ff...0eb Er heller ikke glad i bomberom etter å ha hatt heldagsprøver der….. Anonymkode: 6b6f2...794
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #31 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 0.09): Hvilke skoler her i landet er det som fremdeles styrer unna skjerm? Ønsker å unngå trenden der det blir satt på tv-programmer i matpausen slik at barnas muligheter for sosialisering innskrenkes, og det der at elevene racer gjennom oppgavene for å få tid til å spille minecraft. Nei takk. Er ikke interessert i å høre om hvorfor dere synes digital læring er helt topp, så vær så snill å la være å kommentere med mindre du har noen konkrete tips til skjermbevisste skoler. Anonymkode: 31fd4...c3f steinerskolen... barn blir smarte av skjerm er ikke bare negativt Anonymkode: 1c231...99e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #32 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 20.40): I og med at jeg skrev matpausene i flertall, regner jeg med at du forsto at jeg inkluderte samtlige pauser. De yngste har vel stort sett bare en bolk med 10-15 minutter fri i tillegg til matpausen uansett? Så å si at det er helt på bærtur, synes jeg er å ta litt vel hardt i. Sannheten er at førsteklassingene går fra en barnehagehverdag der den barneinitierte leken settes høyt, til skolen som preges av voksenstyrte aktiviteter og der frie leken må skvises inn i de få friminuttene de har. Når det gjelder voksentettheten, skulle den selvfølgelig vært mye høyere både i barnehagen og på skolen. Ifølge udir.no var landsgjennomsnittet i skoleåret 2020/-21 på 15,86 elever per lærer, uten at det er spesifisert om det kun gjelder timene eller også matfriminuttet. Hos oss i bhg er hovedmåltidene ofte samtidig som pauseavviklingen, og det er ikke uvanlig at jeg sitter alene med 12 barn i alderen 3-5 år. Selv om lærerne ofte har flere å passe på, ER det en vesentlig forskjell i nivået av modenhet og selvstendighet til 3-4 åringer kontra skolebarn på 6-13 år. Poenget mitt var uansett ikke å innlede en konkurranse i hvilken instans som har det heftigst, men heller å argumentere for at skoleelever helt fint klarer å spise uten at å bli underholdt av skjerm samtidig. Jeg bruker egen erfaring fra barnehagen som grunnlag for å peke på at barna som går ut herfra, faktisk er vant til å sitte sammen og spise i 20-30 minutter uten skjerm. Barn er kompetente, de mestrer det meste av det praktiske selv, bare de gis muligheten! Hvorfor skal de da tillæres dårlige vaner/settes lavere krav til når de begynner på skolen? Og dersom barnas unge alder faktisk er et reelt argument, hvorfor fortsetter den praksisen med tv-titting i matpausene helt opp til ungdomskolen/vgs da? TS Anonymkode: 31fd4...c3f Om du skal starte krigføring med skolen før barnet har starta har du mange laaaange år foran deg. Du ønsker ikke bli den forelderen. Anonymkode: 05f33...519
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå