Gå til innhold

Skjermfri skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke skoler her i landet er det som fremdeles styrer unna skjerm?

Ønsker å unngå trenden der det blir satt på tv-programmer i matpausen slik at barnas muligheter for sosialisering innskrenkes, og det der at elevene racer gjennom oppgavene for å få tid til å spille minecraft. Nei takk. 

Er ikke interessert i å høre om hvorfor dere synes digital læring er helt topp, så vær så snill å la være å kommentere med mindre du har noen konkrete tips til skjermbevisste skoler.

Anonymkode: 31fd4...c3f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steinerskolen. 

Anonymkode: 5ffaa...383

• Liker 3
Skrevet

Selv er jeg glad for at barna mine går på en skole hvor de lærer å bruke digitale verktøy, og som har spennende læringsprogram på iPad. De bruker selvfølgelig bøker også, samtaler, rollespill/lek, spill og skriving for hånd også. Men dine barn får sikkert ikke skjerm på fritida heller da regner jeg med.

Anonymkode: d22be...06a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv er jeg glad for at barna mine går på en skole hvor de lærer å bruke digitale verktøy, og som har spennende læringsprogram på iPad. De bruker selvfølgelig bøker også, samtaler, rollespill/lek, spill og skriving for hånd også. Men dine barn får sikkert ikke skjerm på fritida heller da regner jeg med.

Å lære å bruke digitale verktøy er noe av det enkleste som finnes. Derfor kan man fint vente med å introdusere de til barna er litt eldre. Synes også det er en overtrukket av skjerm k mange skoler. 

Hilsen lærer på barnetrinnet. 

Anonymkode: abe7a...637

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å lære å bruke digitale verktøy er noe av det enkleste som finnes. Derfor kan man fint vente med å introdusere de til barna er litt eldre. Synes også det er en overtrukket av skjerm k mange skoler. 

Hilsen lærer på barnetrinnet. 

*overbruk av skjerm i mange skoler skulle det stå. 

• Liker 2
Skrevet

St. Sunniva i oslo

Anonymkode: 04867...b14

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født midt 70-tallet og har alltid sett på telefon/tv/pc/ipad osv som et verktøy i læring. Jeg har hatt tilgang til en datamaskin siden jeg var 8 år og brukte den til læring på samme måte som barn idag bruker apper på ipad. Jeg  husker mitt favorittspill var hangman på engelsk. Spillet førte til at mitt ordforråd og rettskriving på engelsk  var mye høyere enn vennene mine sine. Fra slutten av 80-tallet skrev jeg printet jeg ut alle mine oppgaver istedet for å skrive for hånd. 

På ungenes skole kombinerer de mye tekst og film. Dvs de leser en tekst, så ser de film og så skriver de mye om det. Å skrive om noe man bare har kan være vanskelig for mange, så ved å kombinere litt mer skriver mine barn mye lenger tekster.

Så var det matte. Ett av barna mine brukte veldig mye Smart Øving på barneskolen- en halvtime i snitt hver dag, den andre hadde kun arbeidsbok. Resultatene var de to kullenes resultater fra nasjonal prøve i matte skilte seg dramatisk, kullet uten smart øving på ipad hadde helt tydelig ikke fått mange nok repetisjoner og resultatene var veldig mye dårligere.  

Likevel, ikke alt digitalt er like effektivt, men apper for å øve rettskriving, tekster som kan leses opp, gangetabell, enkle regnestykker ++ synes jeg kan introduseres veldig tidlig for å gjøre mengdetreningen mer effektiv.  

Video har blitt brukt mye i matfriminutt, men i liten grad utelukkende for moro- er gjerne Supernytt eller noe som kan brukes faglig i dialog senere på dagen. Det er mindre herjing mens det spises med video på meldes det om.

Anonymkode: 6b6f2...794

Skrevet

Dette er ganske spennende i denne forbindelse: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/gaming-gjorde-barna-smartere/76289342

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766EBv/ny-studie-barn-som-gamer-har-bedre-husk

Men ja, om du ikke ønsker at barnet ditt skal være borti skjermer, er nok Steinerskolen mest riktig for deg. Men hva vil være mest riktig for barnet ditt?

Anonymkode: 64138...cb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er stor forskjell på hvor mye de ulike skolene bruker skjerm. Også i Oslo. 

Men angående skjerm til mat så hadde læreren vår et godt poeng: 

Det er ikke slik at 6-7 åringer sitter rolig ved bordet og konverserer. Det er fullstendig urealistisk!

Læreren er alene med 26 barn som må hjelpes med å skru opp melk, åpne youghurtbeger og matbokser og flasker etc.  Det søles her og der, noen må ut og skifte osv. 

Uten skjerm eller lydbok, løper og hopper de rundt og finner på bøll. Det blir enda mindre matro av slikt. 

Anonymkode: 3fba7...0e6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde i fjor leselekser på ipad for 1 klassingen. Han leste inn på paden som læreren da kunne høre på i kontorarbeidstiden.

Ny lærer i år som skal redde verden og begrense skjerm, resultatet er en masse ekstra styr som tar tid fra timene og mye mindre effektiv tidsbruk.

Er lei av folk som ikke ser framskritt når det står rett foran dem.  

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke slik at 6-7 åringer sitter rolig ved bordet og konverserer. Det er fullstendig urealistisk!

Her er jeg helt uenig.

Jeg er barnehagelærer, og i de fleste barnehager forventes det (heldigvis) at barna spiser maten sin uten å måtte bli avledet med skjerm. Det er ikke akkurat sånn at de mister den evnen idet de starter på skolen. Og ja - på skolen er det voksentettheten noe lavere, men man bør faktisk forvente mye mer av friske, normale skolebarn enn det du beskriver. Våre 4-5- åringer klarer helt fint å åpne matbokser, helle melk o.l. selv, så at skolebarn liksom ikke mestrer dette, handler bare om tillært hjelpeløshet.

Matpausene er de eneste periodene der elevene kunne pratet helt fritt, og da er det veldig synd at dette begrenses av dårlig ledelse fra skolens side. Selvfølgelig er det lettvint og behagelig for lærer og til dels elever, men det betyr ikke at det er heldig for elevenes langsiktige. For 10 år siden var situasjonen en helt annen, mange elever spiste så fort de kunne, for å få mest mulig tid til lek/fotball/o.l. Det er ikke sånn at dagens skolebarn er av en helt annen kaliber. Og de fleste ser mer enn nok skjerm hjemme, så det er ikke sånn at skolen burde nøre opp under denne passiviteten.

TS

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Joda, det får de, men skjerm som ren underholdning begrenses til lørdager etter kl 18.  Jeg er ikke redd for skjerm i seg selv, men ønsker større bevissthet rundt hvordan det brukes. Det som i utgangspunktet kunne vært et nyttig læringsverktøy i skolesammenhengen, blir i realiteten veldig ofte "barnevakt"/tidsfordriv/"digital smokk". Derfor ønsker jeg å søke barna mine til skoler som begrenser bruk av skjerm.

Det er ingen hemmelighet at mye av det som foregår på skjerm ofte er veldig avhengighetsskapende. Bruker man mye tid foran skjerm, er det veldig mye annet som blekner i forhold. Man får underholdning servert på sølvfat uten å måtte jobbe for det, og da er det lite IRL som kan konkurrere med det. Man risikerer å gå glipp av mye verdifull læring; bl.a. god gammeldags "mingling", tålmodighet, følelsesregulering, å være i stand til å underholde seg selv, rolle-& fantasilek, konsentrasjonsevne++

Får stadig spørsmål om ikke mine barn aldri er slitne etter bhg. Joda, det hender stadig, og da trekker de gjerne inn på rommet sitt for å slappe av med rolig lek, tegning, lego, perling, lesing o.l. Det at man "trenger" skjerm for å slappe av, er et oppkonstruert behov. Snarere tvert imot, skjerm byr på såpass mange sanseinntrykk at jeg vil kalle det alt mulig annet enn avkopling. Hvis du er helt ærlig med deg selv; blir du egentlig "uthvilt" av å se 4 episoder av favorittserien din når du kommer hjem etter en lang dag på jobb? Jeg blir i hvert fall ikke. Når slikt er vanskelig nok for oss voksne å begrense, hvorfor forventer vi at barn skal klare det?

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke alltid 9-10 åringer klarer dette en gang.

Ja for å tilbake til skolestart for 7-åringer igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På skolen til barnet mitt har de 1 time data (alt fra mattematikk spill til å skrive historier), ellers er det 15 min serie / film i matpausen før de går ut😊

Anonymkode: c3b8b...264

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er jeg helt uenig.

Jeg er barnehagelærer, og i de fleste barnehager forventes det (heldigvis) at barna spiser maten sin uten å måtte bli avledet med skjerm. Det er ikke akkurat sånn at de mister den evnen idet de starter på skolen. Og ja - på skolen er det voksentettheten noe lavere, men man bør faktisk forvente mye mer av friske, normale skolebarn enn det du beskriver. Våre 4-5- åringer klarer helt fint å åpne matbokser, helle melk o.l. selv, så at skolebarn liksom ikke mestrer dette, handler bare om tillært hjelpeløshet.

Matpausene er de eneste periodene der elevene kunne pratet helt fritt, og da er det veldig synd at dette begrenses av dårlig ledelse fra skolens side. Selvfølgelig er det lettvint og behagelig for lærer og til dels elever, men det betyr ikke at det er heldig for elevenes langsiktige. For 10 år siden var situasjonen en helt annen, mange elever spiste så fort de kunne, for å få mest mulig tid til lek/fotball/o.l. Det er ikke sånn at dagens skolebarn er av en helt annen kaliber. Og de fleste ser mer enn nok skjerm hjemme, så det er ikke sånn at skolen burde nøre opp under denne passiviteten.

TS

Jeg er på mange måte enig i det du skriver om skjerm og spising, men du sier flere ting her som virkelig er på bærtur.

«på skolen er voksentettheten noe lavere». Noe lavere? En voksen på 26-28 førsteklassinger er ikke uvanlig. Dette er vesentlig forskjell fra barnehagen. 

«Matpausene er de eneste periodene der elevene kunne pratet helt fritt». Har du hørt om friminutt? 

Anonymkode: ec2af...ebd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er på mange måte enig i det du skriver om skjerm og spising, men du sier flere ting her som virkelig er på bærtur.

«på skolen er voksentettheten noe lavere». Noe lavere? En voksen på 26-28 førsteklassinger er ikke uvanlig. Dette er vesentlig forskjell fra barnehagen. 

«Matpausene er de eneste periodene der elevene kunne pratet helt fritt». Har du hørt om friminutt? 

Anonymkode: ec2af...ebd

I og med at jeg skrev matpausene i flertall, regner jeg med at du forsto at jeg inkluderte samtlige pauser. De yngste har vel stort sett bare en bolk med 10-15 minutter fri i tillegg til matpausen uansett? Så å si at det er helt på bærtur, synes jeg er å ta litt vel hardt i. Sannheten er at førsteklassingene går fra en barnehagehverdag der den barneinitierte leken settes høyt, til skolen som preges av voksenstyrte aktiviteter og der frie leken må skvises inn i de få friminuttene de har. 

Når det gjelder voksentettheten, skulle den selvfølgelig vært mye høyere både i barnehagen og på skolen. Ifølge udir.no var landsgjennomsnittet i skoleåret 2020/-21 på 15,86 elever per lærer, uten at det er spesifisert om det kun gjelder timene eller også matfriminuttet. Hos oss i bhg er hovedmåltidene ofte samtidig som pauseavviklingen, og det er ikke uvanlig at jeg sitter alene med 12 barn i alderen 3-5 år. Selv om lærerne ofte har flere å passe på, ER det en vesentlig forskjell i nivået av modenhet og selvstendighet til 3-4 åringer kontra skolebarn på 6-13 år.

Poenget mitt var uansett ikke å innlede en konkurranse i hvilken instans som har det heftigst, men heller å argumentere for at skoleelever helt fint klarer å spise uten at å bli underholdt av skjerm samtidig. Jeg bruker egen erfaring fra barnehagen som grunnlag for å peke på at barna som går ut herfra, faktisk er vant til å sitte sammen og spise i 20-30 minutter uten skjerm. Barn er kompetente, de mestrer det meste av det praktiske selv, bare de gis muligheten!  Hvorfor skal de da tillæres dårlige vaner/settes lavere krav til når de begynner på skolen? Og dersom barnas unge alder faktisk er et reelt argument, hvorfor fortsetter den praksisen med tv-titting i matpausene helt opp til ungdomskolen/vgs da?

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjermfri skole hadde vi ikke da jeg begynte på skolen i 1985 en gang. Vi så stadig noe på vhs i forbindelse med læring på skolen. 

Anonymkode: f6a01...2e1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjermfri skole hadde vi ikke da jeg begynte på skolen i 1985 en gang. Vi så stadig noe på vhs i forbindelse med læring på skolen. 

ja, alltid spennende om lærerne fikk startet videoen eller tven de hadde dratt med seg gjennom gangene….. Vi så til og med se film på rull….. på slutten av 80-tallet.  Det var masse skoletv. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja, alltid spennende om lærerne fikk startet videoen eller tven de hadde dratt med seg gjennom gangene….. Vi så til og med se film på rull….. på slutten av 80-tallet.  Det var masse skoletv. 

Haha, ja. De lærerne var utrolig dårlige teknisk :fnise: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Derfor ønsker jeg å søke barna mine til skoler som begrenser bruk av skjerm.

Så du tenker altså eventuelt flytte på dere og at barna ikke skal få gå på nærskolen med kjente fra nabolaget/barnehagen for å unngå for mye skjerm i skolen?

Anonymkode: cdded...b4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...