AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Min kjæreste har nylig fått diabetes 1 med noen senkomplikasjoner. Kan noen fortelle her om erfaringer rundt humør og psykisk helse ved diabetes og da kanskje med komplikasjon? Jeg opplevelser daglig irritasjon, kverulering og ofte lite rasjonell tankegang fra kjæresten. Ser ut som det blir ekstra svingninger når blodsukker er lavt. Anonymkode: 57d34...6b5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Ganske vanlig, har jeg inntrykk av. Tanten min var visstnok et troll hele oppveksten og ungdomstiden sin frem til hun fikk transplantert bukspyttkjertel. Anonymkode: 71f1a...76d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske vanlig, har jeg inntrykk av. Tanten min var visstnok et troll hele oppveksten og ungdomstiden sin frem til hun fikk transplantert bukspyttkjertel. Anonymkode: 71f1a...76d Ok takk for svar men dette gjelder nå kun diabetes. Jeg har to venner som har diabetes og de oppfører seg ikke likt. Der opplever jeg kun lett irritasjon som eneste trekk når de er veldig lav eller høy. Han samler seg og er hyggelig med sønnen men ikke med meg. Anonymkode: 57d34...6b5
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok takk for svar men dette gjelder nå kun diabetes. Jeg har to venner som har diabetes og de oppfører seg ikke likt. Der opplever jeg kun lett irritasjon som eneste trekk når de er veldig lav eller høy. Han samler seg og er hyggelig med sønnen men ikke med meg. Anonymkode: 57d34...6b5 Kan det være at han / hun er kverulerende og irrasjonell utenom diabetesen ? Snodig å tillegge diabetes demoniserende egenskaper . Kjenner mange med diabetes , å de er helt tipp topp folk.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #5 Skrevet 4. november 2022 NiceOrNothing skrev (9 minutter siden): Kan det være at han / hun er kverulerende og irrasjonell utenom diabetesen ? Snodig å tillegge diabetes demoniserende egenskaper . Kjenner mange med diabetes , å de er helt tipp topp folk. Senkomplikasjoner som forkalkninger på hjernen er noe av det jeg tenker på her. Da lett kognitiv svikt og ustabil psyke. Jeg kjenner også tipptopp folk med diabetes men de utredes ikke for senkomplikasjoner. Anonymkode: 57d34...6b5
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2022 #6 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Senkomplikasjoner som forkalkninger på hjernen er noe av det jeg tenker på her. Da lett kognitiv svikt og ustabil psyke. Jeg kjenner også tipptopp folk med diabetes men de utredes ikke for senkomplikasjoner. Anonymkode: 57d34...6b5 Ja, men du sa han klarte ta seg sammen mot sønnen . Å da tenker jeg det er mer selve personligheten enn diagnosen .
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #7 Skrevet 4. november 2022 Hva slags senkomplikasjoner er det han har fått? At rasjonell tankegang ikke er helt på topp når blodsukkeret er lavt, er helt normalt. Verken kropp eller hjerne får energien den trenger, og tankegangen blir gjerne deretter. Kroppen utskiller adrenalin når blodsukkeret blir lavt, og adrenalin påvirker kroppen på sin måte. Du kan lese litt om adrenalin her, kanskje det forklarer en del. https://utforsksinnet.no/adrenalin-prestasjon-aktiveringshormonet/ Anonymkode: fdffc...697
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #8 Skrevet 4. november 2022 Senkomplikasjoner med nydiagnostisert diabetes type 1?? 🤔 Anonymkode: 3bc05...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #9 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok takk for svar men dette gjelder nå kun diabetes. Jeg har to venner som har diabetes og de oppfører seg ikke likt. Der opplever jeg kun lett irritasjon som eneste trekk når de er veldig lav eller høy. Han samler seg og er hyggelig med sønnen men ikke med meg. Anonymkode: 57d34...6b5 Ja, hun hadde diabetes t1... som hun da ble kvitt når hun fikk transplantert bukspyttkjertel. Anonymkode: 71f1a...76d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #10 Skrevet 4. november 2022 Diabetes ER utrolig belastende, både for den som har fått diagnosen og pårørende. Irritasjon ved uregulert sukker er ikke uvanlig. Avmaktsfølelse og sorg er heller ikke uvanlig. Så fint at han klarer å «ta seg sammen» ovenfor barnet. Det er trolig også det dine venninner gjør mot deg. Det at du får se irritasjonen kan tyde på at han stoler på at han kan vise sine svake sider til deg. Anbefaler deg å oppsøke kurs gjennom sykehus/kommune og informasjon fra Diabetesforbundet. Og snakk med hverandre!!! Åpenhet er viktig!!! Hilsen «diabeteskone» på 16. året Anonymkode: 3bc05...c2d 1
Blueberrymuffin Skrevet 5. november 2022 #11 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min kjæreste har nylig fått diabetes 1 med noen senkomplikasjoner. Kan noen fortelle her om erfaringer rundt humør og psykisk helse ved diabetes og da kanskje med komplikasjon? Jeg opplevelser daglig irritasjon, kverulering og ofte lite rasjonell tankegang fra kjæresten. Ser ut som det blir ekstra svingninger når blodsukker er lavt. Anonymkode: 57d34...6b5 Man får ikke nydiagnotisert diabetes type 1, med senkomplikasjoner. Senkomplikasjoner får man etter flere år med høyt blodsukker og dårlig regulert diabetes. Hadde han gått flere mnd uten diagnotisert diabetes type 1, ville han vært dø. Så nei, typen har ikke senkomplikasjoner om diabetes er nydiagnotisert. Viktig å pepeke at man ikke kan skylde på diabetes for dårlig oppførsel. Alle kan ta seg sammen og jobbe med seg selv, også de med diabetes. Vi med diabetes er som alle andre mennesker. Det diabetes derimot kan gjøre er å gi svingninger, føling, høyt blodsukker, og dette påvirker kroppen. Ved lavt blodsukker kan man bli ufokusert, bortreist, virke beruset, mens ved høyt blodsukker kan man bli trøtt, sliten irritabel. Og når blodsukkeret svinger mye blir det selvsagt en belastning på kroppen, som kan påvire humøret, dagsformen. MEN diabetes påvirker ikke personligheten. At man kverulerer, eller har negative personlighetstrekk, så er det ene og alene personen, og man ville vært slik både med eller uten diabetes. Personlighet, eller dårlig oppførsel kan ikke legge skylden på diabetes. Diabetes betyr ikke at man er ustabil eller har dårlig psykisk helse. Har man det, så er det uavhengig av diabetes. Hilsen en med type 1, som bor med en som også har type 1. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #12 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min kjæreste har nylig fått diabetes 1 med noen senkomplikasjoner. Kan noen fortelle her om erfaringer rundt humør og psykisk helse ved diabetes og da kanskje med komplikasjon? Jeg opplevelser daglig irritasjon, kverulering og ofte lite rasjonell tankegang fra kjæresten. Ser ut som det blir ekstra svingninger når blodsukker er lavt. Anonymkode: 57d34...6b5 Jeg endte opp med å gå fra mannen fordi humøret over tid var svært svingende, raseriutbrudd, irritasjon mm. Han hadde sykt HØYT blodsukker da, type 2. Det er først i ettertid at jeg forstod at dette måtte ha sammenheng med blodsukkeret, men da var vi allerede fra hverandre. Anonymkode: 993e8...746 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #13 Skrevet 5. november 2022 Ser det kan være misvisende for vi vet ennå ikke om det er typen LADA, diabetes 2 eller 1 men uansett diabetes så har han gått med dette svært lenge samtidig som det kom akutt med flere senkomplikasjoner. Så sånn sett kan det høres ut som LADA men han selv sier diabetes 1. jeg får heller ikke dette til å stemme. Jeg vil helst ikke utdype detaljer pga personvern. Jeg leser en annen over her som jeg kjenner godt igjen av de psykiske faktorene. Det som bekymrer meg er at han har gått med dette svært lenge og komplikasjoner. Det kan også være sammensatt av psykisk sykdom og ukontrollert diabetes så klart. Hadde vært fint med noen andre også som lever eller har levd med dette. Ønsker å forstå. Utredningen hans blir omfattende så jeg/vi får ingen svar ennå hva som er hva. Anonymkode: 57d34...6b5
Honey Dew Skrevet 5. november 2022 #14 Skrevet 5. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ok takk for svar men dette gjelder nå kun diabetes. Jeg har to venner som har diabetes og de oppfører seg ikke likt. Der opplever jeg kun lett irritasjon som eneste trekk når de er veldig lav eller høy. Han samler seg og er hyggelig med sønnen men ikke med meg. Anonymkode: 57d34...6b5 At em diabetiker er irritert betyr ikke at alle diabetikere er det. Han er nok redd for seinkomplikasjonene. Kanskje han synes du maser. Endret 5. november 2022 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #15 Skrevet 5. november 2022 Har en samboer med diabetes type 1 som har hatt det i over 20 år. Han har ingen komplikasjoner av det, men har noen dager med veldig vanskelig regulert blodsukker, hvor det skal veldig mye insulin til før det går ned. Han er snill og tålmodig som dagen er lang, selv de gangene han føler seg sliten og sur i kroppen av høyt blodsukker. Og han kan jo bli oppgitt over at kroppen ikke funker som den skal, men det har aldri gått utover meg på noen måte. Anonymkode: 02949...7b0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #16 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har en samboer med diabetes type 1 som har hatt det i over 20 år. Han har ingen komplikasjoner av det, men har noen dager med veldig vanskelig regulert blodsukker, hvor det skal veldig mye insulin til før det går ned. Han er snill og tålmodig som dagen er lang, selv de gangene han føler seg sliten og sur i kroppen av høyt blodsukker. Og han kan jo bli oppgitt over at kroppen ikke funker som den skal, men det har aldri gått utover meg på noen måte. Anonymkode: 02949...7b0 Så fint at din samboer gjennom årene har hatt støtte og oppfølging slik at han har klart å akseptert sykdommen sin og godtatt at den alltid må være en stor prioritet i hverdagen!! Ts sin samboer er nydiagnostisert, og mest sannsynlig fortsatt i en sorgprosess over denne plutselige urettferdige forandringen i livet hans. Da er det helt naturlig å kjenne på en frustrasjon og avmaktsfølelse. Det handler ikke om å være snill eller slem, men om en naturlig mental reaksjon. Forhåpentligvis vil ts og ts sin samboer få samme oppfølging som din samboer og hans familie har fått! Anonymkode: 3bc05...c2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå