Gå til innhold

Voksne som smatter. Gi beskjed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle vært ute for voksne som smatter og spiser som griser. Jeg har feks en kollega som smatter og slafser veldig, ingen sier noe og jeg vet at flere har bemerket det bak ryggen hans. En venninne sitter også og smatter veldig, spesielt med frukt. Jeg tror ikke hun holder munnen lukket gjennom et eneste tygg. Det er høye lyder hos begge disse personene. 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er innafor å si i fra til voksne mennesker om at de smatter? Hva sier man? Gjør man dem en tjeneste eller ikke? Skal man bare holde kjeft? 😬 Jeg synes sånne lyder er veldig ekkelt og vegrer meg ofte for å spise med folk jeg vet smatter høyt. 

Anonymkode: cbeaa...1b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en uvane de har hatt lenge og det hjelper ikke så mye å si fra. Vaner går man fort tilbake til når man ikke tenker på det. Jobb med deg selv istedet du . 

Anonymkode: c296b...e04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som smatter noe helt vanvittig. Dessuten holder hun skje og gaffel med alle fingrene rundt som en knyttneve med et hardt grep og løfter skje opp og ned i raske ukoordinerte bevegelser, noe som minner litt om et barn. Jeg klarte å se forbi dette, men samboeren min ble så stressa og satt ut både av den ekstreme smattingen og måten hun spiste på, så en dag etter lang tids smatting og uten at han tenkte over det selv, (tror jeg), satte han blikket i henne. Da er det som om forsto, og tok det slutt ( i allefall for akkurat det måltidet) 

Endret av Laraa
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en venninne som smatter noe helt vanvittig. Dessuten holder hun skje og gaffel med alle fingrene rundt som en knyttneve med et hardt grep og løfter skje opp og ned i raske ukoordinerte bevegelser, noe som minner litt om et barn. Jeg klarte å se forbi dette, men samboeren min ble så stressa og satt ut både av den ekstreme smattingen og måten hun spiste på, så en dag,uten at han tenkte over det selv, (tror jeg), satte han blikket i henne. Da er det som om forsto, og tok det slutt ( i allefall for akkurat det måltidet) 

Haha, det blikket gjenkjente hun nok fra sin mor eller noe 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Haha, det blikket gjenkjente hun nok fra sin mor eller noe 😂

Haha, ja det har du nok rett i 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier fra til gode venner. Men kollegaer må jeg bare unngå å sitte sammen med i lunsjen. 

Har barn på barneskolen, og sier fra til venner som er på besøk at her i huset tygger vi med munnen lukket. Sjokkert over hvor mange som ikke har lært det hjemme. 

De kommer tilbake, da. Så det er åpenbart ikke så ille å bli snakket til. 😄

Anonymkode: 4fe67...0f0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde vært en smatter eller slafser, så hadde jeg satt pris på at noen sa det til meg på en grei måte. De der lydene er noe av det jævligste jeg vet om.

Anonymkode: bb19e...73c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som alltid smatter tre ganger etter å ha smakt på maten. Det er så søtt at jeg bare sitter å venter på det før jeg kan begynne å spise selv. 
 

Har ellers hatt en kollega som smattet og slafset veldig, og det var direkte ubehagelig å høre på. Men jeg sa aldri ifra. Passet heller på å ikke sitte så nært. 
 

Ville satt pris på om noen gjorde meg oppmerksom på det, om det var meg. Alt kan sies om man bare sier det på en grei måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg, det er ikke bra å korrigere voksne mennesker. Å oppdra andre som om de skulle være barn. Kjenner derimot ingen som ikke kan spise.

Jeg synes også at de som mister matlyst av andre mennesker bør gå i seg selv. Det bør de ikke si høyt. 

Anonymkode: 87aa2...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har misofoni, så om jeg  virkelig må så sier jeg i fra. Er ikke bare å gå i seg selv da. 
Men stort sett trekker jeg meg heller unna enn å si i fra. 

Anonymkode: d0560...8d5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, si ifra! Er selv livredd for å lage lyder mens jeg spiser fordi jeg tåler bare ikke lyden av andre som spiser. Jeg hadde blitt takknemlig om noen sa fra, det er jo hjelp til selvinnsikt. Si det på en munter måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal at det blir slafsing/smatting ved spising av frukt selv dette ved pertentlige 60 åringer jeg kjenner 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det finnes noen som smatter og noen som reagerer på smatting. Smattingen tenker jeg er de som reagerer sitt problem. Så nei, jeg ville ikke sakt ifra, og hvis noen hadde påpekt at jeg smatter så hadde jeg blitt irritert, de har vell ikke noe med hvordan jeg spiser og da får de fjerne seg fra situasjonen eller deale med det. 
 

Tror ikke jeg smatter da, kanskje av og til. Men jeg har heller aldri reagert eller tenkt over det selv eller med andre. Vet jo at noen reagerer veldig på smatting og det får de kanskje ikke gjort så mye med selv, men sånn er livet, alle kan ikke tilpasse seg rundt en person som blir irritert av det.

Anonymkode: 19e65...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at det finnes noen som smatter og noen som reagerer på smatting. Smattingen tenker jeg er de som reagerer sitt problem. Så nei, jeg ville ikke sakt ifra, og hvis noen hadde påpekt at jeg smatter så hadde jeg blitt irritert, de har vell ikke noe med hvordan jeg spiser og da får de fjerne seg fra situasjonen eller deale med det. 
 

Tror ikke jeg smatter da, kanskje av og til. Men jeg har heller aldri reagert eller tenkt over det selv eller med andre. Vet jo at noen reagerer veldig på smatting og det får de kanskje ikke gjort så mye med selv, men sånn er livet, alle kan ikke tilpasse seg rundt en person som blir irritert av det.

Anonymkode: 19e65...064

Jeg har for eksempel en veldig rar «fobi», jeg hater armbånd og syns det er ubehagelig, kvalmt og ekkelt, men jeg kan selvfølgelig ikke forvente at alle rundt meg skal slutte å gå med det. 

Anonymkode: 19e65...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vits i å si noe til dem, det er en uvane de ikke klarer å bli kvitt. De har garantert hørt det utallige ganger igjennom livet, særlig av familien, så det er neppe slik at ingen har sagt noe til dem om det tidligere heller. 

Det du kan gjøre, om lydene irriterer deg, er å unngå å være sammen/sitte i nærheten av disse personene når de spiser. 

 

Anonymkode: 81284...b6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med en stor gruppeoppgave i et emne på skolen for tiden, hvor gruppa møtes minst et par ganger i uka. En av medlemmene smatter så inni granskauen, at jeg blir helt syk i hodet! Slafser og ordentlig sånn SMATT, SMÆCK, NOM, SLAFS! 🤮 Det er de villeste smattelydene jeg noen gang har hørt, og jeg måtte bare si i fra. Hjalp den ene dagen, og nå er slafsingen like ille igjen.. 

Anonymkode: e32b5...ecb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Motelvibes skrev (3 timer siden):

JA, si ifra! Er selv livredd for å lage lyder mens jeg spiser fordi jeg tåler bare ikke lyden av andre som spiser. Jeg hadde blitt takknemlig om noen sa fra, det er jo hjelp til selvinnsikt. Si det på en munter måte.

Nei, ikke si i fra til de som faktisk smatter så lenge dere ikke er i nær familie. Du tåler ikke lyden, så da regner jeg med at du ikke har problemet med å smatte. Faren min smatter, og har egentlig bare blitt verre med årene. Vi har sagt i fra så ekstremt mange ganger til han, så han er fullstendig klar over det. Men han klarer ikke å endre på det. Det handler jo ikke om selvinnsikt, det er rett og slett en utfordring de har. Om alle og enhver skulle gått og sagt i fra til de som har utfordringer med smatting, ville nok det bare ødelagt livskvaliteten til mange som smatter. Jeg vet iallfall at om jeg hadde det problemet og til stadig fikk høre det av familie, venner og kollegaer, ville jeg endt opp med å isolere meg helt i spisesituasjoner og fått et trøblete forhold til mat.

 

Husk at alle lager noen lyder mens de spiser, du også. Så det er jo ikke noe å være livredd for.. 

Anonymkode: 81284...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, ikke si i fra til de som faktisk smatter så lenge dere ikke er i nær familie. Du tåler ikke lyden, så da regner jeg med at du ikke har problemet med å smatte. Faren min smatter, og har egentlig bare blitt verre med årene. Vi har sagt i fra så ekstremt mange ganger til han, så han er fullstendig klar over det. Men han klarer ikke å endre på det. Det handler jo ikke om selvinnsikt, det er rett og slett en utfordring de har. Om alle og enhver skulle gått og sagt i fra til de som har utfordringer med smatting, ville nok det bare ødelagt livskvaliteten til mange som smatter. Jeg vet iallfall at om jeg hadde det problemet og til stadig fikk høre det av familie, venner og kollegaer, ville jeg endt opp med å isolere meg helt i spisesituasjoner og fått et trøblete forhold til mat.

 

Husk at alle lager noen lyder mens de spiser, du også. Så det er jo ikke noe å være livredd for.. 

Anonymkode: 81284...b6e

Utfordringer med smatting😂😂😂 

smatting er et valg. Ikke en utfordring. Det handler om manerer eller snarere mangel på dem. Det er en grunn til at det er uproblematisk å oppdra barn til å la være å smatte.

Anonymkode: a7562...b38

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 4.11.2022 den 8.18):

Jeg hadde en venninne som smatter noe helt vanvittig. Dessuten holder hun skje og gaffel med alle fingrene rundt som en knyttneve med et hardt grep og løfter skje opp og ned i raske ukoordinerte bevegelser, noe som minner litt om et barn. Jeg klarte å se forbi dette, men samboeren min ble så stressa og satt ut både av den ekstreme smattingen og måten hun spiste på, så en dag etter lang tids smatting og uten at han tenkte over det selv, (tror jeg), satte han blikket i henne. Da er det som om forsto, og tok det slutt ( i allefall for akkurat det måltidet) 

Akkurat sånn holder samboer kniv og gaffelen og det skraper i tallerkenen når han med stor kraft smeller nedi tallerkenen. Helt jævlig å høre på. I tillegg spiser han med åpen munn 75% og smatter.

Dette har blitt verre med årene eller så legger jeg mer merke til det.

Har gitt beskjed men det hjelper ikke så mye😦

Anonymkode: 42082...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...