Gå til innhold

Kjedelig hetero cis?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De liker bare å føle seg spesielle og unike. De er ikke det. Jeg er ikke kjedelig, selv om jeg forelsker meg i motsatte kjønn, ikke er kjønnsforvirra, ikke farger håret grøntblått. Livet og følelsene mine er stabile og fine. Venner og familie likeså stor sett. Det der fargerike, skeive felleskapet er ikke noe å hige etter. Mye drama og ustabilitet der var min erfaring da jeg hang der med noen homovenner for 15-20 år siden. 

Anonymkode: 713cf...7f5

Har også samme opplevelse, har flere venninner som er lesbiske og kom ut av skapet for lenge siden. Og det var utrolig mye drama og rett og slett umoden oppførsel - av flertallet av miljøet deres. Vet det var et par som ikke gadd å henge der lengre, det gir en svært lite å være med mennesker som holder på sånn.. 

Anonymkode: 6122f...cdf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelige? Nja vet ikke... 

De fleste cishet folk har hjerner i dvale da. Det er mennesker som aldri har vært utsatt for systematisk urettferdighet og kanskje aldri tenkt på rettferdighet i det hele tatt. De har aldri kastet et kritisk blikk på verden rundt seg fordi de aldri har blitt diskriminert av det - samfunnet er jo laget for dem. De har aldri trengt å tilpasse seg eller hatt behov for å bryte ut av en mal de ikke passer inn i.

Mulig dette gjør en kjedelig.

• Liker 1
Skrevet
MyMichelle skrev (19 timer siden):

Jeg visste ikke at det eksisterte noe som het positiv diskriminering. Enn dere? 

Går ut i fra at det er det samme som "omvendt rasisme", eller noe sånt :fnise:

• Liker 1
Skrevet
Polyester skrev (14 timer siden):

Kjedelige? Nja vet ikke... 

De fleste cishet folk har hjerner i dvale da. Det er mennesker som aldri har vært utsatt for systematisk urettferdighet og kanskje aldri tenkt på rettferdighet i det hele tatt. De har aldri kastet et kritisk blikk på verden rundt seg fordi de aldri har blitt diskriminert av det - samfunnet er jo laget for dem. De har aldri trengt å tilpasse seg eller hatt behov for å bryte ut av en mal de ikke passer inn i.

Mulig dette gjør en kjedelig.

Det er greit å øve opp mentaliseringsevnen sin og oppdage at mennesker av alle slag har sine kamper de må kjempe og antagelser de må utfordre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 12.21):

Det er greit å øve opp mentaliseringsevnen sin og oppdage at mennesker av alle slag har sine kamper de må kjempe og antagelser de må utfordre. 

Jada jeg synes bare det er forskjell på å ha vanlige problemer som alle treffer på, og å leve i en verden som er bygget for andre enn deg slik at man automatisk blir ekskludert.

Skrevet
Polyester skrev (4 minutter siden):

Jada jeg synes bare det er forskjell på å ha vanlige problemer som alle treffer på, og å leve i en verden som er bygget for andre enn deg slik at man automatisk blir ekskludert.

Som sagt. Øve opp mentaliseringsevnen…….

Skrevet

Hva er cis? Sorry jeg henger ikke med på alle forkortelser på nett.

Anonymkode: c530b...1a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Cis er latinsk, og betyr "på denne siden av". Dvs, det er det motsatte av "trans", som også er latinsk, og betyr "på den andre siden av". 

Anonymkode: 99aa0...fb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Cis er latinsk, og betyr "på denne siden av". Dvs, det er det motsatte av "trans", som også er latinsk, og betyr "på den andre siden av". 

For eksempel, i Keiserriket Østerrike-Ungarn, så kaltes den Østerrikske delen av landet for Cisleithania, mens den Ungarske delen kaltes Transleithania, fordi de to delene lå på hver sin side av elva Leitha.

• Nyttig 2
Skrevet
MyMichelle skrev (På 4.11.2022 den 2.46):

Jeg visste ikke at det eksisterte noe som het positiv diskriminering.

Positiv diskriminering betyr fordelaktig forskjellsbehandling. Et eksempel på dette er kvotering, f.eks. kan menn bli positivt diskriminert ved at de kan få ekstra studiepoeng om de utdanner seg til veterinær.

Et annet eksempel er utesteder som slipper inn pene kvinner før alle andre, det er positiv diskriminering av pene kvinner - forskjellsbehandling som er fordelaktig for dem som blir forskjellsbehandlet.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er et begrep som de verste fanatikerne bruker om ekte kvinner og menn, siden de selv aldri kan bli det motsatte kjønn på ekte så bruker de cis om de som er ekte sånn at de selv liksom kan definere seg selv som kvinner og menn i stedet for transkvinner og transmenn.

Anonymkode: 1b91e...2bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for forklaring.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

For eksempel, i Keiserriket Østerrike-Ungarn, så kaltes den Østerrikske delen av landet for Cisleithania, mens den Ungarske delen kaltes Transleithania, fordi de to delene lå på hver sin side av elva Leitha.

Skjønner ikke åssen det er relevant 😆

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et begrep som de verste fanatikerne bruker om ekte kvinner og menn, siden de selv aldri kan bli det motsatte kjønn på ekte så bruker de cis om de som er ekte sånn at de selv liksom kan definere seg selv som kvinner og menn i stedet for transkvinner og transmenn.

Anonymkode: 1b91e...2bb

Ok, har skjønt det er et begrep om motstykke til LHBT bevegelsen. Det kan jo være greit å bruke det begrepet da av og til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for forklaring.

Skjønner ikke åssen det er relevant 😆

Bare hyggelig.

Eksempelet med Østerrike-Ungarn er ikke direkte relevant for diskusjonen, det var bare et eksempel på hvordan ordene trans og cis har blitt brukt i løpet av århundrene. Poenget er at de betyr det motsatte av hverandre 🙂

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare hyggelig.

Eksempelet med Østerrike-Ungarn er ikke direkte relevant for diskusjonen, det var bare et eksempel på hvordan ordene trans og cis har blitt brukt i løpet av århundrene. Poenget er at de betyr det motsatte av hverandre 🙂

Ohhhhhh skjønner. Takk for oppklaring ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...