Orly Skrevet 24. august #621 Del Skrevet 24. august MissCortado skrev (2 timer siden): 5000 for kost og losji er ikke mye. Det er også, for alt vi vet, mulig at de pengene går på en egen konto som blir tilgjengelig ved eventuelt boligkjøp senere. Det er også viktig å øve seg på å tenke økonomi, se hvordan man må prioritere og holde betalingsavtaler. Nina kan sikkert arresteres for mye, men ikke dette. Din mening , jeg derimot synes 5000 er veldig mye å ta av en 18-åring 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 24. august #622 Del Skrevet 24. august Orly skrev (35 minutter siden): Din mening , jeg derimot synes 5000 er veldig mye å ta av en 18-åring Vel jeg vet ikke, jeg antar at hun har ung uføre og da er vel utbetalingen noe rundt 27000 så tror ikke det er ille at hun betaler 5000. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 24. august #623 Del Skrevet 24. august Mitt barn kommer også til å måtte betale fra hun er 18, om hun velger å bo hjemme - men disse pengene vil settes inn på en høyrente-konto, slik at hun har egenkapital😊👍🏻 Ikke 5000 akkurat da, men. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 24. august #624 Del Skrevet 24. august Ermegselv skrev (6 minutter siden): Vel jeg vet ikke, jeg antar at hun har ung uføre og da er vel utbetalingen noe rundt 27000 så tror ikke det er ille at hun betaler 5000. Vel jeg synes det og det er min mening. Hadde hun vært 25 år sp hadde det vært noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravleberta Skrevet 24. august #625 Del Skrevet 24. august Ermegselv skrev (8 minutter siden): Vel jeg vet ikke, jeg antar at hun har ung uføre og da er vel utbetalingen noe rundt 27000 så tror ikke det er ille at hun betaler 5000. Hvis hun betaler 5000,- for mat og losji, så har hun jo likevel mulighet til å spare minst 15 000 ,- i mnd. Det er jo bra det. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 24. august #626 Del Skrevet 24. august Linda1972 skrev (2 minutter siden): Hvis hun betaler 5000,- for mat og losji, så har hun jo likevel mulighet til å spare minst 15 000 ,- i mnd. Det er jo bra det. Hun har jo utgifter til hest, hund og bil også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 24. august #627 Del Skrevet 24. august Ermegselv skrev (14 minutter siden): Vel jeg vet ikke, jeg antar at hun har ung uføre og da er vel utbetalingen noe rundt 27000 så tror ikke det er ille at hun betaler 5000. UFØR!! DET HETER UFØR! Man havner i et uføre, og man blir ufør. 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne1975 Skrevet 24. august #628 Del Skrevet 24. august Orly skrev (1 time siden): Din mening , jeg derimot synes 5000 er veldig mye å ta av en 18-åring Jeg også. Og jeg tviler på at de sparer til bolig for henne med pengene. Som Nina sa så har de tatt husleie i leiligheten de eier av begge guttene fra de var 18 år. Han mellomste bor der ennå, og Dennis har aldri hatt egenkapital. Greit nok å gjøre likt, men minstejenta er ufør av en grunn og Nina har flere ganger sagt at når hun flytter for seg selv vil hun måtte ha verger pga utfordringene sine. De 3 barna er ikke like selvstendighetsmessig. Man ser jo bare hvor nervøse foreldrene blir når hun er ute på byen, sjekker lokasjoner, også hvor hun er når hun er ute og kjører mopedbil. De passer på, og misforstå meg rett - det skjønner jeg veldig godt. Men det rimer dermed også dårlig med å ta betalt, iallefall såpass mye, av et barn med spesielle behov som man selv ønsker og har et ansvar og behov for å ha en viss kontroll på og passe ekstra godt på. Ved for eksempel å ha henne boende hjemme. Trygt og godt på alle måter og for alle parter. Men som du sier, noen har en annen mening. Dette er min mening 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 25. august #629 Del Skrevet 25. august Tror ikke man får ufør - i hvert fall ikke ung-delen før man er 20. Med mindre det er noen spesial-regler for diagnose, er man vel på AAP før man får ufør, og den satsen er veldig mye lavere for dem under 25. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 25. august #630 Del Skrevet 25. august Andrea59 skrev (6 minutter siden): Tror ikke man får ufør - i hvert fall ikke ung-delen før man er 20. Med mindre det er noen spesial-regler for diagnose, er man vel på AAP før man får ufør, og den satsen er veldig mye lavere for dem under 25. Mor har sagt M har fått uføretrygd, usikker på ung delen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 28. august #631 Del Skrevet 28. august Datteren går vel fortsatt på Vgs? Selv om man fyller 18, bor hjemme så har foreldrene forsørgerplikt så lenge barna ikke har fullført Vgs enda. Alle under 25 (eller 26, litt usikker) får ung ufør i tillegg til minsteufør-satsen. Så datteren har rundt 27000, før skatt. Alle som mottar uføretrygd betaler skatt (jeg betaler 4000kr/mnd i skatt feks) Jeg synes 5000kr for en ufør 18-åring som bor hjemme og går på Vgs, da særlig i et hjem med gifte foreldre det det ser ut til at økonomien ikke akkurat er så trang, er et høyt beløp. Det ville vært mere naturlig at hun hadde betalt selv for eget forbruk. Men det gjør hun jo i tillegg; hun har hest (noe som ikke er billig!), egen bil…. Å sammenligne med at de to voksne, funksjonsfriske sønnene måtte betale for å bo i ei leilighet Nina og mannen har kjøpt er ikke sammenlignbart. Nå bor ene sønnen der, han er etablert med jobb og ble nettopp pappa. I ei leilighet har man også full frihet, eget bad, egen stue, eget kjøkken og soverom. Datteren betaler da 5000kr for å bo på pikerommet sitt i foreldrenes hus. I tillegg til alle pengene som hun bruker på hesten; leie av stallplass, fȯr, dyrlege når det behøves, forsikring. Og utgifter til bil. Samt vanlige utgifter som klær, egenpleie, linser, bursdag og julegaver osv Nina og mannen burde evt heller tatt de 5000 og satt de av til sparing sånn at datteren heller en dag kan kjøpe egen leilighet enn kommunal omsorgsbolig den dagen hun flytter hjemmefra. Selv om hun har et syndrom så et hun oppegående og selvstendig, og man ser jo via å følge Nina at hun behøver ikke følge og tilsyn 24/7. Hun har tatt førerkort, har kjæreste, er ute på byen som de fleste ungdommer er, er veldig kreativ og dyktig og lager feks kostymer til hobbyen sin Cosplay og drar uten foreldrene på div eventer ifm med det. Jeg hadde aldri tatt 5000kr av døtrene mine da de gikk på Vgs og bodde hjemme. Eldste er ferdig med studier og i jobb og yngste begynte å studere nå i år. Vi har heller valgt å hjelpe de litt under studiene. Ikke med rene penger ( dog; jeg vippser litt til de av og til selv om de ikke har spurt, for å glede de) men ved at vi betaler for mobil, for linser (som er ganske dyrt), legeutgifter og medisinutgifter frem til frikort, pluss vi betaler for hjemreise hvis de har lyst hjem ei helg, likedan i ferier. Hadde de bodd hjemme under studiene så hadde vi ikke krevd leie heller, men hadde de derimot bodd hjemme etter studier mens de var i full jobb for å spare opp penger så hadde vi nok krevd en liten sum. Feks så bodde broren min hos oss i 1 år mens han var i full jobb, da betalte han 4000kr/mnd. Og han måtte lage middag til oss alke 2 dager i uken der han kjøpte inn ingredienser selv. Ellers så betalte han ikke noe ekstra for vanlig mat. Men typ snacks, brus, øl osv som han hadde lyst på fikk han kjøpe selv. Det året gjorde at han fikk spart seg opp penger til egenkapital og kom seg inn på boligmarkedet (han er 20 år yngre enn meg) Uansett hva Nina forsvarte de 5000kr datteren må betale for å bo hjemme på pikerommet mens hun går på Vgs, og i tillegg har andre utgifter, så kjøper jeg det ikke. Fremstår bare som grisk og mer i egen lomme til eget forbruk. Det koster ikke mere å ha en. 17-åring i hus kontra en 18-åring. Men Nina merket der vel på egen uføretrygd da datteren fylte 18 og hun mistet barnetillegget på ca 2700kr+barnetrygden og får mindre utbetalt hver måned. Det hadde kanskje vært mere svelgbart hadde Nina vært alenemor på minstestømad, og mistet ca 4000 hver måned samtidig som hjemmeboende datter fikk ca 27000kr utbetalt hver måned, dvs mere enn minstestønad, selv om datteren gikk på Vgs og hun har forsørgeransvar. Men Nina er ikke alenemor, hun har en mann med ok inntekt, og hun har heller ikke minsteutbetaling fra Nav da hun tidligere har vært yrkesaktiv. Og det er ikke vanskelig å se at de har mer enn nok til salt i maten…..,uten 5000kr fra datteren. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 28. august #632 Del Skrevet 28. august skruf skrev (24 minutter siden): Datteren går vel fortsatt på Vgs? Selv om man fyller 18, bor hjemme så har foreldrene forsørgerplikt så lenge barna ikke har fullført Vgs enda. Alle under 25 (eller 26, litt usikker) får ung ufør i tillegg til minsteufør-satsen. Så datteren har rundt 27000, før skatt. Alle som mottar uføretrygd betaler skatt (jeg betaler 4000kr/mnd i skatt feks) Jeg synes 5000kr for en ufør 18-åring som bor hjemme og går på Vgs, da særlig i et hjem med gifte foreldre det det ser ut til at økonomien ikke akkurat er så trang, er et høyt beløp. Det ville vært mere naturlig at hun hadde betalt selv for eget forbruk. Men det gjør hun jo i tillegg; hun har hest (noe som ikke er billig!), egen bil…. Å sammenligne med at de to voksne, funksjonsfriske sønnene måtte betale for å bo i ei leilighet Nina og mannen har kjøpt er ikke sammenlignbart. Nå bor ene sønnen der, han er etablert med jobb og ble nettopp pappa. I ei leilighet har man også full frihet, eget bad, egen stue, eget kjøkken og soverom. Datteren betaler da 5000kr for å bo på pikerommet sitt i foreldrenes hus. I tillegg til alle pengene som hun bruker på hesten; leie av stallplass, fȯr, dyrlege når det behøves, forsikring. Og utgifter til bil. Samt vanlige utgifter som klær, egenpleie, linser, bursdag og julegaver osv Nina og mannen burde evt heller tatt de 5000 og satt de av til sparing sånn at datteren heller en dag kan kjøpe egen leilighet enn kommunal omsorgsbolig den dagen hun flytter hjemmefra. Selv om hun har et syndrom så et hun oppegående og selvstendig, og man ser jo via å følge Nina at hun behøver ikke følge og tilsyn 24/7. Hun har tatt førerkort, har kjæreste, er ute på byen som de fleste ungdommer er, er veldig kreativ og dyktig og lager feks kostymer til hobbyen sin Cosplay og drar uten foreldrene på div eventer ifm med det. Jeg hadde aldri tatt 5000kr av døtrene mine da de gikk på Vgs og bodde hjemme. Eldste er ferdig med studier og i jobb og yngste begynte å studere nå i år. Vi har heller valgt å hjelpe de litt under studiene. Ikke med rene penger ( dog; jeg vippser litt til de av og til selv om de ikke har spurt, for å glede de) men ved at vi betaler for mobil, for linser (som er ganske dyrt), legeutgifter og medisinutgifter frem til frikort, pluss vi betaler for hjemreise hvis de har lyst hjem ei helg, likedan i ferier. Hadde de bodd hjemme under studiene så hadde vi ikke krevd leie heller, men hadde de derimot bodd hjemme etter studier mens de var i full jobb for å spare opp penger så hadde vi nok krevd en liten sum. Feks så bodde broren min hos oss i 1 år mens han var i full jobb, da betalte han 4000kr/mnd. Og han måtte lage middag til oss alke 2 dager i uken der han kjøpte inn ingredienser selv. Ellers så betalte han ikke noe ekstra for vanlig mat. Men typ snacks, brus, øl osv som han hadde lyst på fikk han kjøpe selv. Det året gjorde at han fikk spart seg opp penger til egenkapital og kom seg inn på boligmarkedet (han er 20 år yngre enn meg) Uansett hva Nina forsvarte de 5000kr datteren må betale for å bo hjemme på pikerommet mens hun går på Vgs, og i tillegg har andre utgifter, så kjøper jeg det ikke. Fremstår bare som grisk og mer i egen lomme til eget forbruk. Det koster ikke mere å ha en. 17-åring i hus kontra en 18-åring. Men Nina merket der vel på egen uføretrygd da datteren fylte 18 og hun mistet barnetillegget på ca 2700kr+barnetrygden og får mindre utbetalt hver måned. Det hadde kanskje vært mere svelgbart hadde Nina vært alenemor på minstestømad, og mistet ca 4000 hver måned samtidig som hjemmeboende datter fikk ca 27000kr utbetalt hver måned, dvs mere enn minstestønad, selv om datteren gikk på Vgs og hun har forsørgeransvar. Men Nina er ikke alenemor, hun har en mann med ok inntekt, og hun har heller ikke minsteutbetaling fra Nav da hun tidligere har vært yrkesaktiv. Og det er ikke vanskelig å se at de har mer enn nok til salt i maten…..,uten 5000kr fra datteren. Hun var russ i vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 28. august #633 Del Skrevet 28. august skruf skrev (44 minutter siden): Datteren går vel fortsatt på Vgs? Selv om man fyller 18, bor hjemme så har foreldrene forsørgerplikt så lenge barna ikke har fullført Vgs enda. Alle under 25 (eller 26, litt usikker) får ung ufør i tillegg til minsteufør-satsen. Så datteren har rundt 27000, før skatt. Alle som mottar uføretrygd betaler skatt (jeg betaler 4000kr/mnd i skatt feks) Jeg synes 5000kr for en ufør 18-åring som bor hjemme og går på Vgs, da særlig i et hjem med gifte foreldre det det ser ut til at økonomien ikke akkurat er så trang, er et høyt beløp. Det ville vært mere naturlig at hun hadde betalt selv for eget forbruk. Men det gjør hun jo i tillegg; hun har hest (noe som ikke er billig!), egen bil…. Å sammenligne med at de to voksne, funksjonsfriske sønnene måtte betale for å bo i ei leilighet Nina og mannen har kjøpt er ikke sammenlignbart. Nå bor ene sønnen der, han er etablert med jobb og ble nettopp pappa. I ei leilighet har man også full frihet, eget bad, egen stue, eget kjøkken og soverom. Datteren betaler da 5000kr for å bo på pikerommet sitt i foreldrenes hus. I tillegg til alle pengene som hun bruker på hesten; leie av stallplass, fȯr, dyrlege når det behøves, forsikring. Og utgifter til bil. Samt vanlige utgifter som klær, egenpleie, linser, bursdag og julegaver osv Nina og mannen burde evt heller tatt de 5000 og satt de av til sparing sånn at datteren heller en dag kan kjøpe egen leilighet enn kommunal omsorgsbolig den dagen hun flytter hjemmefra. Selv om hun har et syndrom så et hun oppegående og selvstendig, og man ser jo via å følge Nina at hun behøver ikke følge og tilsyn 24/7. Hun har tatt førerkort, har kjæreste, er ute på byen som de fleste ungdommer er, er veldig kreativ og dyktig og lager feks kostymer til hobbyen sin Cosplay og drar uten foreldrene på div eventer ifm med det. Jeg hadde aldri tatt 5000kr av døtrene mine da de gikk på Vgs og bodde hjemme. Eldste er ferdig med studier og i jobb og yngste begynte å studere nå i år. Vi har heller valgt å hjelpe de litt under studiene. Ikke med rene penger ( dog; jeg vippser litt til de av og til selv om de ikke har spurt, for å glede de) men ved at vi betaler for mobil, for linser (som er ganske dyrt), legeutgifter og medisinutgifter frem til frikort, pluss vi betaler for hjemreise hvis de har lyst hjem ei helg, likedan i ferier. Hadde de bodd hjemme under studiene så hadde vi ikke krevd leie heller, men hadde de derimot bodd hjemme etter studier mens de var i full jobb for å spare opp penger så hadde vi nok krevd en liten sum. Feks så bodde broren min hos oss i 1 år mens han var i full jobb, da betalte han 4000kr/mnd. Og han måtte lage middag til oss alke 2 dager i uken der han kjøpte inn ingredienser selv. Ellers så betalte han ikke noe ekstra for vanlig mat. Men typ snacks, brus, øl osv som han hadde lyst på fikk han kjøpe selv. Det året gjorde at han fikk spart seg opp penger til egenkapital og kom seg inn på boligmarkedet (han er 20 år yngre enn meg) Uansett hva Nina forsvarte de 5000kr datteren må betale for å bo hjemme på pikerommet mens hun går på Vgs, og i tillegg har andre utgifter, så kjøper jeg det ikke. Fremstår bare som grisk og mer i egen lomme til eget forbruk. Det koster ikke mere å ha en. 17-åring i hus kontra en 18-åring. Men Nina merket der vel på egen uføretrygd da datteren fylte 18 og hun mistet barnetillegget på ca 2700kr+barnetrygden og får mindre utbetalt hver måned. Det hadde kanskje vært mere svelgbart hadde Nina vært alenemor på minstestømad, og mistet ca 4000 hver måned samtidig som hjemmeboende datter fikk ca 27000kr utbetalt hver måned, dvs mere enn minstestønad, selv om datteren gikk på Vgs og hun har forsørgeransvar. Men Nina er ikke alenemor, hun har en mann med ok inntekt, og hun har heller ikke minsteutbetaling fra Nav da hun tidligere har vært yrkesaktiv. Og det er ikke vanskelig å se at de har mer enn nok til salt i maten…..,uten 5000kr fra datteren. Det er ikke tilfelle. Bare så det er rettet opp i. Er ikke bare alder som er kriterie til det, så det vet vi ikke noe om. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 28. august #634 Del Skrevet 28. august Angel75 skrev (3 minutter siden): Det er ikke tilfelle. Bare så det er rettet opp i. Er ikke bare alder som er kriterie til det, så det vet vi ikke noe om. https://www.advokatsmart.no/guide/ung-ufor Ser ikke helt hva som er feil med det jeg skrev; les lengre ned i denne linken så bekrefter det at man får ung ufør når diagnose/ tilstand skjer før man fyller 26. Nina sa selv at datteren fikk uføretrygd da hun ble 18; ergo kvalifiserer hun til ung ufør, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 28. august #635 Del Skrevet 28. august Hvilke diagnoser gir rett til ung ufør? Når det gjelder diagnoser, er de unge uføre en svært blandet gruppe. De viktigste medisinske årsakene til uføretrygd i alderen 18–19 år er psykisk utviklingshemming, medfødte misdannel ser og kromosomavvik, som for eksempel Downs syndrom. Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk. Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år. Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Hvem har rett på ung ufør? Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at pasienten var under 26 år da han/hun ble alvorlig og varig syk. Sykdommen må være alvorlig og klart dokumentert. Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, kan han/hun likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år.14. juni 2024 Fra Nav sin hjemmeside om Ung ufør https://www.nav.no/uforetrygd#minsteytelse-unge-ufore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 28. august #636 Del Skrevet 28. august skruf skrev (26 minutter siden): Hvilke diagnoser gir rett til ung ufør? Når det gjelder diagnoser, er de unge uføre en svært blandet gruppe. De viktigste medisinske årsakene til uføretrygd i alderen 18–19 år er psykisk utviklingshemming, medfødte misdannel ser og kromosomavvik, som for eksempel Downs syndrom. Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk. Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år. Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Hvem har rett på ung ufør? Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at pasienten var under 26 år da han/hun ble alvorlig og varig syk. Sykdommen må være alvorlig og klart dokumentert. Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, kan han/hun likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år.14. juni 2024 Fra Nav sin hjemmeside om Ung ufør https://www.nav.no/uforetrygd#minsteytelse-unge-ufore Mange får avslag på ung ufør, så om hun har fått det vet vi ikke. NAV systemet er ikke så enkelt som mab ønsker. Flere kjemper for å få dette tillegget som er kjempe syke, flere med ME blant annet. Så selv om det ser så fint ut på papiret så fungerer det ikke slik i praksis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne1975 Skrevet 28. august #637 Del Skrevet 28. august skruf skrev (1 time siden): Datteren går vel fortsatt på Vgs? Selv om man fyller 18, bor hjemme så har foreldrene forsørgerplikt så lenge barna ikke har fullført Vgs enda. Alle under 25 (eller 26, litt usikker) får ung ufør i tillegg til minsteufør-satsen. Så datteren har rundt 27000, før skatt. Alle som mottar uføretrygd betaler skatt (jeg betaler 4000kr/mnd i skatt feks) Jeg synes 5000kr for en ufør 18-åring som bor hjemme og går på Vgs, da særlig i et hjem med gifte foreldre det det ser ut til at økonomien ikke akkurat er så trang, er et høyt beløp. Det ville vært mere naturlig at hun hadde betalt selv for eget forbruk. Men det gjør hun jo i tillegg; hun har hest (noe som ikke er billig!), egen bil…. Å sammenligne med at de to voksne, funksjonsfriske sønnene måtte betale for å bo i ei leilighet Nina og mannen har kjøpt er ikke sammenlignbart. Nå bor ene sønnen der, han er etablert med jobb og ble nettopp pappa. I ei leilighet har man også full frihet, eget bad, egen stue, eget kjøkken og soverom. Datteren betaler da 5000kr for å bo på pikerommet sitt i foreldrenes hus. I tillegg til alle pengene som hun bruker på hesten; leie av stallplass, fȯr, dyrlege når det behøves, forsikring. Og utgifter til bil. Samt vanlige utgifter som klær, egenpleie, linser, bursdag og julegaver osv Nina og mannen burde evt heller tatt de 5000 og satt de av til sparing sånn at datteren heller en dag kan kjøpe egen leilighet enn kommunal omsorgsbolig den dagen hun flytter hjemmefra. Selv om hun har et syndrom så et hun oppegående og selvstendig, og man ser jo via å følge Nina at hun behøver ikke følge og tilsyn 24/7. Hun har tatt førerkort, har kjæreste, er ute på byen som de fleste ungdommer er, er veldig kreativ og dyktig og lager feks kostymer til hobbyen sin Cosplay og drar uten foreldrene på div eventer ifm med det. Jeg hadde aldri tatt 5000kr av døtrene mine da de gikk på Vgs og bodde hjemme. Eldste er ferdig med studier og i jobb og yngste begynte å studere nå i år. Vi har heller valgt å hjelpe de litt under studiene. Ikke med rene penger ( dog; jeg vippser litt til de av og til selv om de ikke har spurt, for å glede de) men ved at vi betaler for mobil, for linser (som er ganske dyrt), legeutgifter og medisinutgifter frem til frikort, pluss vi betaler for hjemreise hvis de har lyst hjem ei helg, likedan i ferier. Hadde de bodd hjemme under studiene så hadde vi ikke krevd leie heller, men hadde de derimot bodd hjemme etter studier mens de var i full jobb for å spare opp penger så hadde vi nok krevd en liten sum. Feks så bodde broren min hos oss i 1 år mens han var i full jobb, da betalte han 4000kr/mnd. Og han måtte lage middag til oss alke 2 dager i uken der han kjøpte inn ingredienser selv. Ellers så betalte han ikke noe ekstra for vanlig mat. Men typ snacks, brus, øl osv som han hadde lyst på fikk han kjøpe selv. Det året gjorde at han fikk spart seg opp penger til egenkapital og kom seg inn på boligmarkedet (han er 20 år yngre enn meg) Uansett hva Nina forsvarte de 5000kr datteren må betale for å bo hjemme på pikerommet mens hun går på Vgs, og i tillegg har andre utgifter, så kjøper jeg det ikke. Fremstår bare som grisk og mer i egen lomme til eget forbruk. Det koster ikke mere å ha en. 17-åring i hus kontra en 18-åring. Men Nina merket der vel på egen uføretrygd da datteren fylte 18 og hun mistet barnetillegget på ca 2700kr+barnetrygden og får mindre utbetalt hver måned. Det hadde kanskje vært mere svelgbart hadde Nina vært alenemor på minstestømad, og mistet ca 4000 hver måned samtidig som hjemmeboende datter fikk ca 27000kr utbetalt hver måned, dvs mere enn minstestønad, selv om datteren gikk på Vgs og hun har forsørgeransvar. Men Nina er ikke alenemor, hun har en mann med ok inntekt, og hun har heller ikke minsteutbetaling fra Nav da hun tidligere har vært yrkesaktiv. Og det er ikke vanskelig å se at de har mer enn nok til salt i maten…..,uten 5000kr fra datteren. Veldig gode poeng. I tillegg til det jeg kommenterte som var i samme gate (forskjellen på barna, at man har PLIKT til å forsørge så lenge de går på vgs blant andre ting vi er enige om), så tenkte jeg ikke på at Nina mistet penger da datteren ble 18. Det gjør det hele enda kvalmere i mine øyne, i tillegg til at de faktisk bryter en forsørgerplikt de har. Godt innlegg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 28. august #638 Del Skrevet 28. august Janne1975 skrev (38 minutter siden): Veldig gode poeng. I tillegg til det jeg kommenterte som var i samme gate (forskjellen på barna, at man har PLIKT til å forsørge så lenge de går på vgs blant andre ting vi er enige om), så tenkte jeg ikke på at Nina mistet penger da datteren ble 18. Det gjør det hele enda kvalmere i mine øyne, i tillegg til at de faktisk bryter en forsørgerplikt de har. Godt innlegg. Datteren går ikke på vgs, så den diskusjonen kan legges død. Hun er voksen og har full uføreytelse. Kan hende det er bra for henne å betale for kost og losji, og ikke venne seg til å bruke hele inntekten på shopping? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EllaSays Skrevet 28. august #639 Del Skrevet 28. august cassio skrev (1 time siden): Datteren går ikke på vgs, så den diskusjonen kan legges død. Hun er voksen og har full uføreytelse. Kan hende det er bra for henne å betale for kost og losji, og ikke venne seg til å bruke hele inntekten på shopping? Ganske sikker på at hun går på vgs fremdeles, selv om hun var russ med de andre i fjor. Hun tar vgs over flere år. Ett eller to fag av gangen. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne1975 Skrevet 28. august #640 Del Skrevet 28. august EllaSays skrev (2 minutter siden): Ganske sikker på at hun går på vgs fremdeles, selv om hun var russ med de andre i fjor. Hun tar vgs over flere år. Ett eller to fag av gangen. Stemmer det, hun har sagt det flere ganger. Så forsørgerplikten gjelder ennå. Eller så opphører den om man må ta vgs over lengre tid pga funksjonsnedsettelse, men akkurat det tviler jeg sterkt på. Uansett så fyller de fleste 19 år det året de er russ, så hun trengte ikke å begynne å betale leie før den tid i hvert fall, spør du meg. Tror heller at det at ble et inntektstap for Nina at datteren ble 18, som @skruf er inne på, bidro til at de nå tar 5000 i husleie. Og det er i såfall bare trist. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå