Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 80% fast stilling og er blitt sykemeldt 40% i 4 uker. Har forsatt 2 ekstravakter som jeg har fått godkjent for lenge siden om 18-19 dager frem i tid. Da har vel nav tatt over sykepengene.  Kan jeg jobbe de om jeg føler meg bra? Får jeg betalt for de dagene? Hvordan blir reglene der?

Anonymkode: 994b6...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dj kan jo jobbe så mye du vil så lenge du registrerer det på nav

Anonymkode: 541d7...ee9

• Liker 2
Skrevet

Tror nok du kan jobbe...? Er lov å komme tilbake på jobb når du vil, selv om du på papiret fortsatt er sykmeldt. Husk å skrive opp at du har jobbet når du søker om sykepenger.

Anonymkode: 0d582...b6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror nok du kan jobbe...? Er lov å komme tilbake på jobb når du vil, selv om du på papiret fortsatt er sykmeldt. Husk å skrive opp at du har jobbet når du søker om sykepenger.

Ok takk for svar.  😊

Skrevet

Riktig som andre sier men du må fylle inn når du søker sykepenger at du har jobbet x % :) Da får du litt mindre sykepenger og heller lønn fra jobben for de % du jobbet ekstra.

Er du gradert sykemeldt kan du også høre med arbeidsgiver om ekstravaktene skal jobbes og andre vakter skal kuttes sånn at det går opp. Du kan jo se hvordan du føler deg som du sier. 

Anonymkode: a35f5...a31

Skrevet

Du tjener lite på å jobbe de to vaktene, de skal føres opp når du sender inn melding til nav. Du får ikke i pose og sekk. 

Anonymkode: d010a...11d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tjener lite på å jobbe de to vaktene, de skal føres opp når du sender inn melding til nav. Du får ikke i pose og sekk. 

Hva mener du? Når jeg får sykepenger fra nav så får jeg vel tilsvarende min lønn som er 80%. men om jeg tar en ekstravakt i uken som tilsvarer 100% så får jeg jo utbetalt enda mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva mener du? Når jeg får sykepenger fra nav så får jeg vel tilsvarende min lønn som er 80%. men om jeg tar en ekstravakt i uken som tilsvarer 100% så får jeg jo utbetalt enda mer.

Nei? Da kutter de i sykepengene dine tilsvarende de to vaktene. 

Anonymkode: 55bfa...cc8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du tror du får sykepenger samt ekstra penger for å jobbe når du er sykmeldt? Altså, herregud... Griskheten vil ingen ende ta.

Anonymkode: 576c5...9a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei... det er jo derfor man må opplyse om man har jobbet i perioden man søker sykepenger for. Så de kan redusere sykepengene tilsvarende det du har jobbet. Du får altså ikke mer enn 80% lønn. Tror du det skal lønne seg å være sykmeldt?

• Liker 5
Skrevet

Sykepengeordningen er vanskelig når man livnærer seg mye av ekstravakter. I lavtlønnsyrker kan flere velge å ta ekstravakter for å komme opp i en mer anstendig lønn, men dette slår veldig hardt ut om man blir syk! Å bli syk gjør også at man i mange tilfeller plutselig mister mange av mulighetene til å få/ta ekstravakter :(

Så nei, ts, dersom du har fastsatt en lønn på 80% stilling, så får du som regel tilsvarende reduksjon i sykepengene om du jobber over 60% av dette. Altså at du får ikke noe mer penger, du får lønn i stedet for sykepenger, men det er klart, er du frisk nok til å jobbe litt mer, så skal jo ikke staten betale for dette.

Men som sagt, det er ikke alltid sykepengene tilsvarer normal lønn, så jeg skjønner tankegangen. 

Anonymkode: d21cf...e52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener at du er for syk til å jobbe egne vakter, men frisk nok til å jobbe ekstravaktene? Jeg gir meg ende over…

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du mener at du er for syk til å jobbe egne vakter, men frisk nok til å jobbe ekstravaktene? Jeg gir meg ende over…

Dette. 

Så det du tenker ts, er at jeg kan sykemelde meg 50% fra min jobb, JOBBE 100%, og få 100% lønn og 50% sykepenger samtidig? Slik at jeg da øker lønna mi fra 500.000 til 750.000? 

Kjekt å vite i så fall! 

Anonymkode: 5eefd...d22

• Liker 7
Skrevet

😂😂😂😂😂 noen er så dumme at man kan lure på hvordan de fikk seg jobb 🤦‍♀️

Anonymkode: e16ac...d8d

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg skal ta mye ekstravakter når jeg er sykemeldt!! Men dette var vakter som jeg allerede har fått godkjent for lenge siden, og da kan jeg liksom ikke la være å jobbe de heller. Eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg skal ta mye ekstravakter når jeg er sykemeldt!! Men dette var vakter som jeg allerede har fått godkjent for lenge siden, og da kan jeg liksom ikke la være å jobbe de heller. Eller?

Snakke med sjefen din. Du får sykepenger for disse vaktene, men skal selvsagt ikke få både sykepenger og lønn.

• Liker 2
Skrevet

Jobbe ekstra når du er halvt sykemeldt??  Det er det jo ikke logikk i. Da skulle du jo heller ha jobbet de resterende vaktene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Sykepengeordningen er vanskelig når man livnærer seg mye av ekstravakter. I lavtlønnsyrker kan flere velge å ta ekstravakter for å komme opp i en mer anstendig lønn, men dette slår veldig hardt ut om man blir syk! Å bli syk gjør også at man i mange tilfeller plutselig mister mange av mulighetene til å få/ta ekstravakter :(

Så nei, ts, dersom du har fastsatt en lønn på 80% stilling, så får du som regel tilsvarende reduksjon i sykepengene om du jobber over 60% av dette. Altså at du får ikke noe mer penger, du får lønn i stedet for sykepenger, men det er klart, er du frisk nok til å jobbe litt mer, så skal jo ikke staten betale for dette.

Men som sagt, det er ikke alltid sykepengene tilsvarer normal lønn, så jeg skjønner tankegangen. 

Apis skrev (2 minutter siden):

Snakke med sjefen din. Du får sykepenger for disse vaktene, men skal selvsagt ikke få både sykepenger og lønn.

Jeg har snakket med NAV og de sier at det er sjefen som skal betale de 2 ekstravaktene. Det blir uansett ikke jobbing over 60% da jeg har 80% fast stilling, og en ekstravakt pr uke blir ikke  over 60 %.

Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

Jobbe ekstra når du er halvt sykemeldt??  Det er det jo ikke logikk i. Da skulle du jo heller ha jobbet de resterende vaktene. 

Det er jo det jeg spør om. Vaktene står forsatt på meg og sjefen har heller ikke fjernet de! Derfor jeg spør!

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo et gjennomsnitt av de tre siste månedene. Arbeidsgiver sender jo inntektsmelding.

Anonymkode: a1cea...3a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg forstår. men en ekstravakt pr uke blir jo ikke over 60%? Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg skal snylte staten elns, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på hva jeg skal gjøre. Dette er to ekstravakter som jeg har fått for lenge siden og som sjefen ikke har fjernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...