Gå til innhold

Flyttet med katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi bodd i nye boligen i 2 uker. De ser ut til å tilpasse seg, men som barn, er livredd for å slippe dem ut. Siste lille jenta, angriper guttene. Tror det er lek. Samtidig, hun prøver også å klatre oppover peisen, pipa. Hun skal ut. Skal gi det en dag eller 2. Jenta må få ut. 

Noen som vil dele erfaringer om flytting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: 45d6e...895

Skrevet

Jeg har airtags på mine. Kan virkelig anbefales :)

Anonymkode: 76258...8e5

• Liker 1
Skrevet

Ser at en av naboene har katteluke i ytterdøra. Skal ordne det samme. Men må slippe pusen ut. Redd som fy. 

Skrevet

Du trenger et stort klorestativ: https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/alle_klorestativ

Og å aktivisere dem med leker. F.ex. slike er uimotståelige for katter: https://www.zooplus.no/search/results?q=lekestang
Og leker med kattemynte: https://www.zooplus.no/search/results?q=leke kattemynte

Jeg holdt mine inne i tre måneder etter jeg hadde flyttet, de er veldig sky, så jeg var redd for at de skulle bli skremt ute og forville seg bort fra hjemmet. Et slikt klatretårn ble redningen for kattemoren som stadig ble angrepet av den voksne sønnen sin. Hun la seg til øverst, og da var det lite han kunne gjøre.

Anonymkode: 16d56...724

• Liker 1
Skrevet

Du burde virkelig holde kattene inne lenger. De overlever å være innestengt. 

Anonymkode: d8c07...64d

• Liker 3
Skrevet

Leter etter høyt kattetårn. De hadde det før, og har plass til det. Alt jeg finner på nett er høyde 1,40. Ønsker høyere. Noen tips? Holder kattene inne så lenge jeg kan. De har leker. Da de er vant med ut, ser at de sliter. Minste, like før hun klatrer opp pipen 😅. Hun har lokalisert alle utganger i huset, vinduer, balkongdører, og utgangsdør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du trenger et stort klorestativ: https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/alle_klorestativ

Og å aktivisere dem med leker. F.ex. slike er uimotståelige for katter: https://www.zooplus.no/search/results?q=lekestang
Og leker med kattemynte: https://www.zooplus.no/search/results?q=leke kattemynte

Jeg holdt mine inne i tre måneder etter jeg hadde flyttet, de er veldig sky, så jeg var redd for at de skulle bli skremt ute og forville seg bort fra hjemmet. Et slikt klatretårn ble redningen for kattemoren som stadig ble angrepet av den voksne sønnen sin. Hun la seg til øverst, og da var det lite han kunne gjøre.

Anonymkode: 16d56...724

Sjekket ut linkene. Akkurat hva kattene trenger 🤩. Takk.

Skrevet

Våre har flytta 4-5 ganger, og de har fått gå ut veldig tidlig, typ to-tre netter, hver gang. Aldri noe problem her. Ikke at det nødvendigvis er noe jeg anbefaler, men vi kjenner kattene våre til at vi har gjort det sånn.

Nå sist flytting var verandadøra åpen til enhver tid mens de var ute. Etterhvert et vindu, før vi fikk satt inn luke. Matskåler og kjent bur (de bruker de som seng) på verandaen.

Hvor gamle er kattene dine, og er de kastrert?

Skrevet

Ja. 2 siamesere (smidige og hyperaktive).
Fra rolig forstad til en by med 3 millioner innbyggere.
De måtte lære å bli innekatter.
Mista den ene katta i storbyen når jeg prøvde å ta henne ut i sele.
Gutten fixa det bra, men når hun skulle ut (hun er litt nervøs av seg) så smatt hun under bilene i 3 dager.
Når jeg endelig fikk henne inn så var hun full av eksos og det er helt UTROLIG at jeg fant henne igjen.

La henne krype og lukte til hun blir trygg så skal du se at hun slår seg til ro.
Fordelen min er at de har hverandre de kan leke (og slåss) med hverandre med.
Har du et vindu du kan holde bittelitt åpent?
De liker sånt. Da kan de lukte på omgivelsene.
Jeg bor i storbyen og setter bestandig vinduet opp før jeg går og legger meg så de kan sitte i vinduet og se på ting og lukte.
Det gjør dem roligere.

Skrevet
C8H10N4O2 skrev (3 minutter siden):

Våre har flytta 4-5 ganger, og de har fått gå ut veldig tidlig, typ to-tre netter, hver gang. Aldri noe problem her. Ikke at det nødvendigvis er noe jeg anbefaler, men vi kjenner kattene våre til at vi har gjort det sånn.

Nå sist flytting var verandadøra åpen til enhver tid mens de var ute. Etterhvert et vindu, før vi fikk satt inn luke. Matskåler og kjent bur (de bruker de som seng) på verandaen.

Hvor gamle er kattene dine, og er de kastrert?

Har 3. en er 12 år, en på 3, og siste 1,5 år. Alle kastrert/sterilisert. Forsikret, chippet, vaksinert. Tenker, katteluke. Har sett, en av naboene har det. Har innredet soverom som før. Kjente omgivelser. Men, de mangler kattetårn. Skal bestille det. Ser også, de leker. Vi har alltid hatt faste rutiner. Har holdt på dem. Frokost, de sitter oppå meg hver morgen, ca kl 7. Før, gikk ut, kom inn ca kl 15. Krevde børsting, børstet, deretter godsaker. Ikke godteri, men ren fisk. De får ikke ut nå. Men, rutinene har jeg holdt på. 

Skrevet

Da er klorestativ bestilt, 175 høyt. Skal ifølge nettsiden komme i slutten av uken. Takk for gode tips. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du burde ha de i bånd den første tiden dere er ute. Det pleier jeg å gjøre. Vi har flyttet mye. Nå er katten en gammel gutt . 

Anonymkode: b926b...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du burde ha de i bånd den første tiden dere er ute. Det pleier jeg å gjøre. Vi har flyttet mye. Nå er katten en gammel gutt . 

Anonymkode: b926b...400

Ja enig. Har prøvd en med bånd allerede, gikk ikke så greit. Men har også bestilt nye bånd, som dekker mere av kroppen, pluss flere enkle kloreplater som skal skrues fast i veggen i hver etasje. Har bare en som de deler på nå. Den zooplus siden var kjempefin. Veldig greit for meg at de leverer da jeg er uten bil for tiden. Har ryddet plass for det store klatrestativet. Tror både pusene og meg gleder seg 😸

Skrevet

Fikk nye bånd. Katten syntes dette var forferdelig. Tok pusen ut, i bånd. Hun gikk 2 meter, og la seg ned. Vi gikk til søppelkassen, bar henne halve vegen, sånn innimellom. Da vi skulle tilbake til boligen vår, hun visste nøyaktig hvor vi skulle inn. Godt tegn, hun vet hvor hun bor nå. Hun gikk rett inn på boligen, døra. Tror nesten hun er klar for ut. 

Skrevet

Nå har katten vært ute med bånd i flere dager. Slapp henne fri i dag. Var ute sammen med henne. Hun gikk bare rundt boligen vår. På plattingen, utforsket naboen, hoppet opp på gjerdet. Kom inn da jeg ga beskjed. Må nok la henne få utetid i morgen også. 

Skrevet

Jenta er sluppet fri. Hun vet hvor hun bor. Om jeg ikke åpner døren umiddelbart, hun ligger rett utenfor. Hun vet hvor hun bor. 

Så slapp jeg ut pus nr 2 i morges kl 8. ingen har sett han siden. Har vært ute på trappa ca hver 30 min, gjennom hele dagen. Roper på han, signaliserer at han får godsaker. Går gatelangs. Kan huske sist vi flyttet, da var han borte i 3 døgn. Men kom hjem, og har vært hjemme siden. Håper på det samme nå. Utforske. Og komme hjem etterpå. 

Skrevet

Gutten kom hjem🤩 Tok 3 døgn. Han gjentok forrige flytting. 3 døgn ute for å utforske. Satt utenfor soveromsvinduet mitt i morges kl 7, skulle inn 😸. Det har vært noen tunge døgn. Er bare kjempehappy 😁. Men, han bar ikke preg av å være utsultet eller kald. Så lurer på om noen har gitt han mat underveis, eller om han har fanget noe selv, og funnet ly. Er bare glad, han har funnet sitt nye hjem. Vet hvor han bor. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har kjøpt stort tårn fra zooplus.no. Kattene elsker det, men putene sitter ikke fast. Der er borrelås, kattene river dette løs. Øverste hylle er utfordringen. De prøver å klatre opp, puten løsner. Lurer på om jeg må lime puten fast. Tips til lim? Øverste hylle, tre mot tekstil? 

Skrevet
Helene skrev (2 timer siden):

Har kjøpt stort tårn fra zooplus.no. Kattene elsker det, men putene sitter ikke fast. Der er borrelås, kattene river dette løs. Øverste hylle er utfordringen. De prøver å klatre opp, puten løsner. Lurer på om jeg må lime puten fast. Tips til lim? Øverste hylle, tre mot tekstil? 

Får du stiftet med stiftepistol? Eller fått stukket en spiker gjennom stoffet og så banket det ned i platen? 

Tror clas ohlson skal ha noe gorilla lim eller noe som er veldig sterk?

Anonymkode: 6ba98...90c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...