AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #1 Skrevet 3. november 2022 Er dette egentlig det man kaller ensomhet? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hilde-47-er-ensom-det-kan-forkorte-livet-hennes/15176665/ Jeg forstår at hun sliter, at hun av en eller annen grunn FØLER seg ensom, men jeg mener at det ikke har med reell ensomhet å gjøre, for hun har tydeligvis både mann, familie og venninner. Jobber gjør hun også. https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=ensom&scope=ei Ut fra definisjonen på "ensom" kan man kanskje si at det i hennes tilfelle er snakk om å savne en sjelevenn? En hun virkelig klikker med? Hva mener dere? Anonymkode: 31c14...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #2 Skrevet 3. november 2022 Ja, det kan kalles ensomhet. Ensomhet er ikke det samme som å være alene. Man kan være alene uten å være ensom, og man kan være ensom uten å være alene. Jeg føler meg ofte mer ensom sammen med andre, enn når jeg er alene. Anonymkode: 80837...c29 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #3 Skrevet 3. november 2022 Jeg er enig i deg i at det er ikke så mye ensom. Syns faktisk det er et hån mot de som er alene og faktisk ikke har samboer, venninner osv. Anonymkode: bd160...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #4 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det kan kalles ensomhet. Ensomhet er ikke det samme som å være alene. Man kan være alene uten å være ensom, og man kan være ensom uten å være alene. Jeg føler meg ofte mer ensom sammen med andre, enn når jeg er alene. Anonymkode: 80837...c29 Vil du beskrive hvordan din følelse av ensomhet er? Anonymkode: 31c14...d3c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det kan kalles ensomhet. Ensomhet er ikke det samme som å være alene. Man kan være alene uten å være ensom, og man kan være ensom uten å være alene. Jeg føler meg ofte mer ensom sammen med andre, enn når jeg er alene. Anonymkode: 80837...c29 Definisjonen på ensom er "savn etter andre mennesker" så det blir feil å si at en som har samboer, barn, venninner og jobb er så ensom. Anonymkode: bd160...bcb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil du beskrive hvordan din følelse av ensomhet er? Anonymkode: 31c14...d3c En følelse av å ha null tilknytning og følelse av fellesskap og tilhørighet og "sammenhet". Ja, det er folk i rommet, og de prater kanskje til meg, men jeg føler overhodet ikke at vi "Klikker", at de vet/bryr seg om/skjønner meg, og omvendt. Jeg føler meg som en hund i et rom med griser. Anonymkode: 80837...c29 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Definisjonen på ensom er "savn etter andre mennesker" så det blir feil å si at en som har samboer, barn, venninner og jobb er så ensom. Anonymkode: bd160...bcb Nei. Definisjonen på ensomhet er savn etter tilhørighet og fellesskap med andre mennesker - ikke savn etter mennesker å være fysisk i nærheten av. Anonymkode: 80837...c29 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Det er forskjell på å være alene og å være ensom. Anonymkode: e1ff7...590 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Ensomhet kan være så mangt, jeg følte meg skikkelig ensom i mitt forrige forhold. Da jeg hadde en mann som ikke var tilstede i forholdet, som alltid hadde egne prosjekter og som aldri bidro til ting som skulle gjøres hjemme. Så selv om han var fysisk tilstede følte jeg meg helt alene med ungene. Det er bedre å være alenemor enn å være ensom i forhold. Anonymkode: 4a26e...b9a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En følelse av å ha null tilknytning og følelse av fellesskap og tilhørighet og "sammenhet". Ja, det er folk i rommet, og de prater kanskje til meg, men jeg føler overhodet ikke at vi "Klikker", at de vet/bryr seg om/skjønner meg, og omvendt. Jeg føler meg som en hund i et rom med griser. Anonymkode: 80837...c29 Da burde du jo finne noen andre å være sammen med da om du føler du ikke klikker med de du er sammen med? Anonymkode: bd160...bcb
Embla Othea Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Jeg vil ikke si at hun er ensom. Hun er mer alene.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da burde du jo finne noen andre å være sammen med da om du føler du ikke klikker med de du er sammen med? Anonymkode: bd160...bcb Ja men kjære deg: det er jo nettopp det som er problemet til de som er ensomme De FINNER IKKE noen å være sammen med som de klikker med Anonymkode: 80837...c29 1
Heydayotheinterweb Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er dette egentlig det man kaller ensomhet? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hilde-47-er-ensom-det-kan-forkorte-livet-hennes/15176665/ Jeg forstår at hun sliter, at hun av en eller annen grunn FØLER seg ensom, men jeg mener at det ikke har med reell ensomhet å gjøre, for hun har tydeligvis både mann, familie og venninner. Jobber gjør hun også. https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=ensom&scope=ei Ut fra definisjonen på "ensom" kan man kanskje si at det i hennes tilfelle er snakk om å savne en sjelevenn? En hun virkelig klikker med? Hva mener dere? Anonymkode: 31c14...d3c Verre med de som sitter alene og drekker seg ihjel
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 Jeg har mann og barn, tenåringer som ikke ønsker å være så mye sammen med meg. Har jobb også, men ikke venner. Føler meg ensom. Føler at mannen min overhode ikke ser meg eller at jeg betyr så mye for han. Utad har vi et bra forhold. Anonymkode: c8d33...b51
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 Vanskelig å definere. Jeg har venner og foreldre og søsken, men føler meg ensom blant de-fordi jeg er skrudd sammen på en annen måte enn de. Tror det er mye pga jeg er syk, mens de er friske og raske. Jeg har tid til å gruble over eksistensielle spørsmål, meningen med livet og slike tragiske ting🥴Jeg blir dessverre ofte sånn»hvem fan bryr seg om den duken, vi skal dø for faen»🫣Altså i deres øyne negativ, melankolsk og gud vet. Mens jeg føler at jeg er et tenkende, grublende menneske. Hver dag tenker jeg på situasjonen i Norge, Europa-verden. Og er mørk til sinns. Mens de bryr seg om en ny kjole, hva de skal ha til middag mm. Jeg føler meg ekstremt ensom!😌 Anonymkode: 184ce...cf7 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja men kjære deg: det er jo nettopp det som er problemet til de som er ensomme De FINNER IKKE noen å være sammen med som de klikker med Anonymkode: 80837...c29 Men du syns likevel det er bedre å være sammen med noen du ikke klikker med enn å være helt alene da? Anonymkode: bd160...bcb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Skrevet 3. november 2022 Alene og ensom er ikke det samme. Man kan være ensom fordi om man bor sammen med mange og aldri er alene. Ensom er følelsen av ikke å ha folk som skjønner deg og er på din bølgelengde. Anonymkode: 0a772...394 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men du syns likevel det er bedre å være sammen med noen du ikke klikker med enn å være helt alene da? Anonymkode: bd160...bcb Ikke meg du spør, men noen er så ekstremt uselvstendige at de heller er sammen med "hvem som helst" enn å være alene fordi de ikke takler sitt eget selskap. men dette har ingenting med ensomhet å gjøre. Anonymkode: db528...86f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da burde du jo finne noen andre å være sammen med da om du føler du ikke klikker med de du er sammen med? Anonymkode: bd160...bcb Ja, for de henger jo på stativet ved siden av fruktdisken på på Rema.. 😂 For meg er det å være ensom det å føle seg helt alene selv om det er folk rundt en. Følelsen av å ikke bli sett for den jeg er, og bli forstått fordi noen faktisk har interesse av å finne ut hvem jeg er. Det å ikke ha noen å dele det som bor i dypet av meg. Jeg har en evne til å se andre, se på et dypere plan enn bare det overflatiske. Og det jeg ofte kommer frem til er det at det handler ikke om at jeg er uinteressant, det handler om at folk ikke klarer å se lenger enn seg selv. Vi sliter med å se essensen av andre, det som ligger i bunn. Evner man ikke å se dette så vil en jo føle seg avvist og alene, en vil rette det mot seg selv og sitte igjen med tanken om at en ikke passer inn. At en ikke klaffer/ klikker med noen. Hvis jeg tenker tilbake på barndommen og ungdomsårene så var det enkelt å finne noen som gav en følelse av tilhørighet. Men da var de fleste uten bekymringer og det meste var lek og morro. Etterhvert, ala tiden rundt vgs, så kom bekymringene, den tiden man har press på å finne seg selv. Jeg satte meg mål og fant mine verdier, i frykt av å ikke bli forstått og akseptert så søkte jeg etter likesinnede og gav avkall på de som kjente meg for den jeg var. Det er for mange noe som skjer, og forklares med at en vokste fra hverandre bla bla. Men var nok der ensomheten begynte. Og helt sikkert ikke bare for meg men for mange. Savnet etter å ha det bekymringsløst, gi litt faen og fortsatt bare være seg selv og det å bli akseptert av dem rundt en. Jeg tror oppfatningen av at en skal bli forstått på alle plan, at en skal være enig om det meste. Like de samme tingene, ha de samme fremtidsutsiktene. Søken etter likheter og det å speile seg i den andre. Det er det som gjør en ensom. Det at alt skal være så likt, behovet for å trekke paralleller, frykten av å bli missforstått, det gjør en ensom. Jeg tenker at de fleste av oss bør senke garden. Våge å by på seg selv, og våge å si at nå har jeg fått min dose for i dag. Og våge å høre en annen si at h*n har fått sin dose, uten å rakke ned på seg selv og trekke seg inn i skallet fordi en føler seg avvist. Vi trenger ikke være enige om alt. Og det er vanskelig å innse i ett forhold, når en bor tett på hverandre. Jeg vil ha huset på G, ha middag på plass innen en rimelig tid. Lekser skal være i boks, en skal ikke komme forseint osv osv. Min partner er mer der at livet skal ikke være mas og jag, det gjør ikke noe om middagen blir sein, vi kan spise osteskiver til middag, det viktigste er at en er trygg, mett og har det bra. Partneren min driter vell i om halve pelsen til bikkja ligger på gulvet, mens jeg derimot nærmest får spasmer av det. Det betyr ikke at min partner ikke ser meg. Og jeg sliter jo der og da for å se at min partners behov var å sette seg ned med ungene og ikke ta fatt i støvsugeren. Jeg kan fort føle meg ensom på en dårlig dag fordi jeg ikke får ha det slik jeg vil. Men det gjelder jo fem rundt meg også. Vi er blitt så skjøre i dette samfunnet. Vi leter så ivrig etter en grunn som vi kan peke på og skylde på for de vonde følelsene vi har. Mine følelser er mine, og det er bare jeg som kan forandre mine følelser. Velger jeg å se ting fra ett annet perspektiv så ser jeg kanskje lyst på noe som jeg for kort tid siden så mørkt på. Jeg trenger ikke å like alt med andre og jeg forstår at andre ikke liker alt ved meg. Jeg tror at aksepten for det vil fjerne mye av ensomheten folk føler på. Tenke over at alle har sitt eget ståsted å se ut fra. Det er mangfoldet og forskjelligheter her i livet som gjør hverdagen spennende, hvis en våger å åpne øynene og se det. Og ikke minst senker kravene sine, andre er gode nok selv om de ikke tenker likt som en selv Jeg liker å være alene, jeg trenger ikke å være sosial hele tiden. Men jeg føler meg også ensom innimellom. Og det vet jeg at er på grunn av meg selv. Og at jeg kan endre på det. Det ble mye rør fra meg nå, men slik blir det når en funderer over ting. Anonymkode: c66d2...8ce 1 1
MapleSirup Skrevet 3. november 2022 #20 Skrevet 3. november 2022 Man kan være ensom sammen med andre. Du blander begrep. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå