Gå til innhold

Noensinnne opplevd jordskjelv i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fikk nettopp VÆR PÅ VAKT melding.
Forventet jordskjelv på 5,3.
Er det ille?

Hva gjør man?
Jeg har fått tips om forskjellige ting.

Jeg har vært gjennom 7,2 men jeg lå og sov og merka ingenting.
Helt utrolig.
Kjæresten min (den gang) var vettskremt men hun har traumer fra barndommen om jordskjelv.
Hun vekte meg med en gang: "Honey, did you feel that?"
Hun sov ikke resten av natta. Satt bare og så på nyheter. Jeg måtte trøste henne og greier.

Dyrene ligger her i stua med meg og de er rolige så langt så...
Skal uansett på butikken. Skal spørre der.

Endret av Heydayotheinterweb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min opplevde 7. Sa det var ingen big deal. Men han våknet. 

Jeg snakket med ei fra Firenze for noen år siden. Hun hadde opplevd skjelv der i 2017, tror jeg det var. Hun falt ut av senga og var vettskremt. Det var 5 komma noe.

Jeg har lest at 7-7,9 medfører store ødeleggelser, så dere, og samboeren min var vel et stykke fra episenteret. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, MyMichelle said:

Samboeren min opplevde 7. Sa det var ingen big deal. Men han våknet. 

Jeg snakket med ei fra Firenze for noen år siden. Hun hadde opplevd skjelv der i 2017, tror jeg det var. Hun falt ut av senga og var vettskremt. Det var 5 komma noe.

Jeg har lest at 7-7,9 medfører store ødeleggelser, så dere, og samboeren min var vel et stykke fra episenteret. 

Altså... det har ikke kommet ennå.
Det sto forventet jordskjelv.

Gutta på sjappa lo av meg.
5? No, it's just a little shaking that's all.

Trivelige karer de der to.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 1
Skrevet

Samboeren min hadde fått beskjed av husverten å stille seg i en døråpning, så rammen skulle hindre noe å falle i hodet på han. Det var en énetasjes enebolig. Jeg hadde tatt hunden min med og løpt ut.

Skrevet
1 hour ago, MyMichelle said:

Samboeren min hadde fått beskjed av husverten å stille seg i en døråpning, så rammen skulle hindre noe å falle i hodet på han. Det var en énetasjes enebolig. Jeg hadde tatt hunden min med og løpt ut.

Det sa eksen min også. Still deg i en døråpning.
And whatever you do... don't try to run down the stairs. It'll move back and forth like a snake.
Det sa nå hun. Hun snakket godt engelsk.

Skrevet

Hva du skal gjøre er jo avhengig av hvor du er og hva skjelvet kan føre til. Jeg opplevde jordskjelvet (eller etterskjelvene) i Japan i 2011, fast i Indonesia. Den var på 8.9 men i Indonesia så følte jeg bare litt småristing. Jeg hadde venner som var på hawaii samme tid, der måtte de bort fra strendene da de fikk tsunamilignene bølger. Hvis du er mitt i hjertet av jordskjelvet så skal du vel finne mest tryggeste plass. Spør lokalbefolkning og følg myndighetene.  5.3 kan på noen plasser i verden være helt ødeleggende mens på andre plasser så gjør det ikke mye. 

Anonymkode: 4095b...aab

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva du skal gjøre er jo avhengig av hvor du er og hva skjelvet kan føre til. Jeg opplevde jordskjelvet (eller etterskjelvene) i Japan i 2011, fast i Indonesia. Den var på 8.9 men i Indonesia så følte jeg bare litt småristing. Jeg hadde venner som var på hawaii samme tid, der måtte de bort fra strendene da de fikk tsunamilignene bølger. Hvis du er mitt i hjertet av jordskjelvet så skal du vel finne mest tryggeste plass. Spør lokalbefolkning og følg myndighetene.  5.3 kan på noen plasser i verden være helt ødeleggende mens på andre plasser så gjør det ikke mye. 

Anonymkode: 4095b...aab

God ide! Har ikke satt på TV'en ennå! Skal se der

Skrevet

Jeg har opplevd  med 6,7 styrke, og det var skikkelig ekkelt! Jeg var i Tyrkia, men det var enda verre for de som opplevde det i Hellas. Tyrkia har forberedt seg på jordskjelv, så nybygg er ganske godt sikret, men det var ikke det samme i Hellas. 

Det er skremmende å oppleve kraftige skjelv.

Skrevet
1 hour ago, tirben said:

Jeg har opplevd  med 6,7 styrke, og det var skikkelig ekkelt! Jeg var i Tyrkia, men det var enda verre for de som opplevde det i Hellas. Tyrkia har forberedt seg på jordskjelv, så nybygg er ganske godt sikret, men det var ikke det samme i Hellas. 

Dette landet er vistnok godt sikret. Bygninger som ikke er sikre er merket med rødt skilt.
Som sagt... jeg sov gjennom 7 og merka ikke en dritt.
Og det var ingen skader å se noen steder.

Skrevet
9 hours ago, tirben said:

Hvor har du dette fra? Moderne jordskjelvreguleringer ble innført i Hellas i 1985 (mot 1990 i Tyrkia), og de er stadig blitt forbedret siden:

https://www.ekathimerini.com/news/37481/earthquake-protection/

Et problem i begge land er at mange av bygningene er eldre enn reguleringene. Uansett ser man at jordskjelv som oftest får mye verre konsekvenser i Tyrkia enn i Hellas, f.eks. skjelvet for to år siden som krevde to liv i Hellas og 117 i Tyrkia.

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra? Moderne jordskjelvreguleringer ble innført i Hellas i 1985 (mot 1990 i Tyrkia), og de er stadig blitt forbedret siden:

https://www.ekathimerini.com/news/37481/earthquake-protection/

Et problem i begge land er at mange av bygningene er eldre enn reguleringene. Uansett ser man at jordskjelv som oftest får mye verre konsekvenser i Tyrkia enn i Hellas, f.eks. skjelvet for to år siden som krevde to liv i Hellas og 117 i Tyrkia.

I jordskjelvet i Egeerhavet i 2017, gikk det mye hardere ut over Kos i Hellas enn Bodrum i Tyrkia. Da ble det sagt at Tyrkia hadde sikret bedre enn Hellas.  

Men jeg har ikke sjekket disse opplysningene 

Skrevet
tirben skrev (Akkurat nå):

I jordskjelvet i Egeerhavet i 2017, gikk det mye hardere ut over Kos i Hellas enn Bodrum i Tyrkia. Da ble det sagt at Tyrkia hadde sikret bedre enn Hellas.  

Men jeg har ikke sjekket disse opplysningene, så mulig jeg er feilinformert.  

Skrevet (endret)
1 hour ago, tirben said:

Men jeg har ikke sjekket disse opplysningene, så mulig jeg er feilinformert.  

Jeg husker det jordskjelvet. Det rammet gamlebyen på Kos hardt, og to turister døde, men det var ikke fordi tyrkiske bygninger var bedre sikret enn greske. Tvert imot kan det virke som om tyrkerne har mer å rydde opp i:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Aegean_Sea_earthquake#Criminal_investigation

Men, ok, jeg skal ikke legge skjul på at jeg er grekofil, og mine tyrkiske venner er dissidenter og kurdere. Jeg skulle ønske at forholdet mellom de to landene var bedre og at Tyrkia hadde et mer spiselig regime som respekterte de demokratiske og juridiske rettighetene til alle i landet.

Men kanskje mer interessant for TS: Jeg var på Rodos i juli 2008 da et jordskjelv på 6,4 rammet området. Episenteret lå et godt stykke unna øya, og skjelvet kom midt på natten/tidlig om morgenen. Jeg hadde drukket en del og lå og sov, så jeg merket null og niks. Siden fikk jeg høre at den eldre dame døde, ikke av en sammenrast bygning, men fordi hun hadde prøvd å løpe ned en trapp mens skjelvet varte. Så sky trapper og heiser!

Endret av Pawn Hearts
Skrevet
Pawn Hearts skrev (4 minutter siden):

Jeg husker det jordskjelvet. Det rammet gamlebyen på Kos hardt, og to turister døde, men det var ikke fordi tyrkiske bygninger var bedre sikret enn greske. Tvert imot kan det virke som om tyrkerne har mer å rydde opp i:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Aegean_Sea_earthquake#Criminal_investigation

Men, ok, jeg skal ikke legge skjul på at jeg er grekofil, og mine tyrkiske venner er dissidenter og kurdere. Jeg skulle ønske at forholdet mellom de to landene var bedre og at Tyrkia hadde et mer spiselig regime som respekterte de demokratiske og juridiske rettighetene til alle i landet.

Men kanskje mer interessant for TS: Jeg var på Rodos i juli 2008 da et jordskjelv på 6,4 rammet området. Episenteret lå et godt stykke unna øya, og skjelvet kom midt på natten/tidlig om morgenen. Jeg hadde drukket en del og merket null og niks. Siden fikk jeg høre at den eldre dame døde, ikke av en sammenrast bygning, men fordi hun hadde prøvd å løpe ned en trapp mens skjelvet varte. Så sky trapper og heiser!

I 2017 lå jeg på hotellrommet i Bodrum da skjelvet startet. Hadde ikke garderobeskapet vært skrudd fast i veggen, hadde det veltet. 

Den eneste skaden i byen, foruten at butikkhyller raste, var at tårnet på moskeen raste.

@Pawn HeartsJeg liker ikke de som  styrer i Tyrkia jeg heller,  men jeg er glad i Tyrkia. Tyrkere er også fortvilet over sin egen president. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...