Gå til innhold

Bekjentskap som sliter meg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort om hvordan vi kjenner hverandre: hun var naboen til venninnen min da vi var små, så vi lekte sammen noen ganger alle tre da jeg var hos venninnen min som barn (barnehage+tidlig barneskolealder). Så har jeg møtt henne 5 ganger vel i voksen alder for å være hyggelig, da hun har spurt.

Saken er den at hun sliter meg helt ut. I starten svarte jeg henne med en gang for å være hyggelig, men nå er det så mye at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å hinte flere ganger og da det ikke funket har jeg sagt rett ut at det blir alt for mye mas og at jeg ikke synes det er greit å holde på sånn.

Så, hvordan driver hun på? Legger jeg ut noe på story på instagram tikker meldingene inn med en gang, som hvor jeg kjøpte kaffen og hva slags kaffe, hvor jeg kjøpte skoene mine, NÅR og hvor bilde x ble tatt, om jeg liker å drikke te av den rosa eller blå koppen min best osv osv og det stopper aldri. Nå har jeg prøvd å ignorere henne i lang tid, altså åpnet meldinger uten å svare, men det hjelper ikke. Svarer jeg ikke så sender hun melding på facebook, på sms, på snapchat,  på min andre instagramprofil, på tiktok og nå har hun begynt å sende enda et sted. Det er helt ekstremt.

Hun snakker bare om seg selv og hvor synd det er på henne som ikke har venner, at jeg er den aller beste vennen hennes og at hun trenger meg. Men vi er jo så vidt bekjente.. Maser også om jeg kan arrangere bursdag for henne og mye annet. Hun har begynt å følge vennene mine på instagram også. Da venninnen min postet bilde av en gave hun fikk av meg tikket det inn en melding fra vedkommende om at hun også ville ha en gave fra meg. I tillegg spiller hun ekstremt på samvittigheten min, typ "ingen gir meg gaver", "jeg har ingen venner å være med, jeg", "jeg skulle ønske du stilte opp mer for meg" osv. I dag fikk jeg DEN lange meldingen om hvor dårlig gjort det var av meg å ha fest i helgen uten å invitere henne. 

Jeg er så sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å svare forsiktig, jeg har prøvd å hinte, prøvd å si ting rett ut og prøvd å ignorere. Jeg føler at det blir for slemt å blokke da hun garantert hadde blitt veldig lei seg. Jeg har ikke overskudd til dette da jeg er kronisk syk, jeg protoriterer vennene mine og har verken overskudd eller lys til å innlede et vennskap med henne.

Dum som jeg er ga jeg henne lillefingeren og hun prøver å grappe til seg hele armen min, om ikke hele meg. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: b5398...750

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så må du begynne å bare ignorere. Eller så må du si rett ut at «om du velger å skape drama så kommer jeg til å velge å kutte kontakten med deg. Jeg er mye for gammel for å pleie kontakt med folk som velger å holde på slik.

Jeg anbefaler direkte tale. Folk takler det sjokkerende fint, særlig slitsomme mennesker fungerer bedre som mennesker om du grensesetter dem kraftig.

Om du ikke ønsker direkte tale kan du fint kutte henne ut uten at hun merker det. Del insta-storyene dine med alle bortsett fra henne. Slutt å sende henne snap. Skjul dine SoMe fra henne. Og svar «å, det ville jo vært fint å treffes, når livet ikke er så hektisk» om hun ber om et treff. Vær avvikende, vag og fraværende. La være å åpne meldinger som ser ufine ut, bare slett dem ulest.

Anonymkode: 5e154...025

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enten så må du begynne å bare ignorere. Eller så må du si rett ut at «om du velger å skape drama så kommer jeg til å velge å kutte kontakten med deg. Jeg er mye for gammel for å pleie kontakt med folk som velger å holde på slik.

Jeg anbefaler direkte tale. Folk takler det sjokkerende fint, særlig slitsomme mennesker fungerer bedre som mennesker om du grensesetter dem kraftig.

Om du ikke ønsker direkte tale kan du fint kutte henne ut uten at hun merker det. Del insta-storyene dine med alle bortsett fra henne. Slutt å sende henne snap. Skjul dine SoMe fra henne. Og svar «å, det ville jo vært fint å treffes, når livet ikke er så hektisk» om hun ber om et treff. Vær avvikende, vag og fraværende. La være å åpne meldinger som ser ufine ut, bare slett dem ulest.

Anonymkode: 5e154...025

Jeg ignorerer bare for tiden, har ikke svart henne på 2 uker, men hun stopper ikke. Jeg har sagt helt dirkete til henne at hun maser for mye og at dette har jeg ikke overskudd til og at jeg heller ikke har råd til å drive å kjøpe gaver til henne. Likevel stopper hun ikke. Jeg sender henne heller aldri snap, har vel svart på en snap hun har sendt i løpet av et helt år. 

Den der har jeg prøvd før, sagt at jeg kanskje kan møtes en dag om 2 måneder når ting er mindre hektisk, men hun tar virkelig ikke hintet. Det var i perioden hvor jeg hintet mer altså. Nå sier jeg ting relativt direkte og direkte. Det å skjule for henne var en god ide! Dessverre ikke alle plattformer jeg får gjort det på, men en del av dem iallfall, så det skal jeg definitivt gjøre. 

Det er også såpass at hvis jeg legger ut bilde et sted hvor jeg tar en kaffe med bestevenninna mi kan hun også finne på å kommentere "Så koselig! Jeg ville også vært med!" eller "Skulle ønske jeg også ble invitert:(". Det er jo helt ekstremt lite mangel på sosiale antenner?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kort om hvordan vi kjenner hverandre: hun var naboen til venninnen min da vi var små, så vi lekte sammen noen ganger alle tre da jeg var hos venninnen min som barn (barnehage+tidlig barneskolealder). Så har jeg møtt henne 5 ganger vel i voksen alder for å være hyggelig, da hun har spurt.

Saken er den at hun sliter meg helt ut. I starten svarte jeg henne med en gang for å være hyggelig, men nå er det så mye at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å hinte flere ganger og da det ikke funket har jeg sagt rett ut at det blir alt for mye mas og at jeg ikke synes det er greit å holde på sånn.

Så, hvordan driver hun på? Legger jeg ut noe på story på instagram tikker meldingene inn med en gang, som hvor jeg kjøpte kaffen og hva slags kaffe, hvor jeg kjøpte skoene mine, NÅR og hvor bilde x ble tatt, om jeg liker å drikke te av den rosa eller blå koppen min best osv osv og det stopper aldri. Nå har jeg prøvd å ignorere henne i lang tid, altså åpnet meldinger uten å svare, men det hjelper ikke. Svarer jeg ikke så sender hun melding på facebook, på sms, på snapchat,  på min andre instagramprofil, på tiktok og nå har hun begynt å sende enda et sted. Det er helt ekstremt.

Hun snakker bare om seg selv og hvor synd det er på henne som ikke har venner, at jeg er den aller beste vennen hennes og at hun trenger meg. Men vi er jo så vidt bekjente.. Maser også om jeg kan arrangere bursdag for henne og mye annet. Hun har begynt å følge vennene mine på instagram også. Da venninnen min postet bilde av en gave hun fikk av meg tikket det inn en melding fra vedkommende om at hun også ville ha en gave fra meg. I tillegg spiller hun ekstremt på samvittigheten min, typ "ingen gir meg gaver", "jeg har ingen venner å være med, jeg", "jeg skulle ønske du stilte opp mer for meg" osv. I dag fikk jeg DEN lange meldingen om hvor dårlig gjort det var av meg å ha fest i helgen uten å invitere henne. 

Jeg er så sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å svare forsiktig, jeg har prøvd å hinte, prøvd å si ting rett ut og prøvd å ignorere. Jeg føler at det blir for slemt å blokke da hun garantert hadde blitt veldig lei seg. Jeg har ikke overskudd til dette da jeg er kronisk syk, jeg protoriterer vennene mine og har verken overskudd eller lys til å innlede et vennskap med henne.

Dum som jeg er ga jeg henne lillefingeren og hun prøver å grappe til seg hele armen min, om ikke hele meg. 

Hva gjør jeg? 

Hun er jo helt ekstrem 😔 hadde bare blokka overalt 

Anonymkode: c7c3c...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror jeg ville ha blokkert henne over alt jeg også. Og fått vennene dine til å gjøre det samme. Dette er jo helt galskao

Anonymkode: 01d73...06f

• Liker 3
Skrevet

Føler nesten at hun er besatt av meg, hun vil ha all info om alt mulig jeg gjør, ser så opp til meg og maser noe helt hinsides. Det er såpass at jeg er redd for å møte på henne ute, da jeg ikke orker klemmene, høre at jeg betyr sååå mye for henne og alt mulig annet hun sier. For en del uker siden tok det kaka da jeg postet et bilde tatt ut av vinduet mitt i stua av utsikten min, to timer senere har kun gått ut i veien rett ved der jeg bor (!!!) for å ta "likt" bilde i samme vinkel, postet på story og tagget meg og skrevet hun ble inspirert.

Det er så mye greier at jeg ikke orker å skrive alt en gang. Men saken er den at jeg tror ikke hun mener noe vondt med det, bare at hun har ekstremt lite sosiale antenner og er ensom. Samtidig så er dette faktisk ikke mitt ansvar og hun sliter meg helt ut, selv når jeg ignorerer henne. Tror nesten jeg bare må gjøre som dere foreslår å blokke henne der det går, for selv om jeg drukner av dårlig samvittighet så går dette opplegget hennes (hvis det går an å kalle det for det) utover helsa mi.

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror jeg ville ha blokkert henne over alt jeg også. Og fått vennene dine til å gjøre det samme. Dette er jo helt galskao

Anonymkode: 01d73...06f

Tror jeg da må gi beskjed til dem om å gjøre det samme, som du foreslår. Hun har jo begynt å følge de også, kommentere på deres bilder og spurt meg flere ganger om å finne på noe med dem også da hun sier hun kjenner dem. De aner ikke hvem hun er og har ikke skjønt noen ting av at hun følger, liker og kommenterer på deres insta. Bare de hun har sendt meldinger vet hvem hun er, nettopp fordi hun skriver til dem at jeg og hun er bestevenner og om vi skal finne på ting sammen (de vet jo så klart at hun ikke er bestevennen min, da de er vennene mine og vet hvem de andre vennene mine er). Hun prøver jo å få seg venner, men dette er totalt feil måte å gjøre det på og jeg forstår ikke at hun ikke ser det selv? 

-TS

Skrevet

Hun virker jo helt psyko, så her må du bare holde avstand. Masse lykke til. Ja det er synd for henne st hun sliter med å finne vener, men dette er nok grunnen. Du 

Anonymkode: 50364...690

• Liker 1
Skrevet

Siden ignorering ikke fungerer og du uansett ikke vil ha noe vennskap med henne så tror jeg det eneste mulighet effektive er å si det som det er. "Du, beklager men jeg har ikke overskudd til å pleie flere vennskap nå og kan ikke være den vennen du søker. Kanskje du kan prøve i noen vennegrupper å finne noen som har mer tid og overskudd enn meg. Ønsker deg alt godt"

Anonymkode: aff4d...98e

• Liker 5
Skrevet

Det der er så kjipt. Jeg hadde en date som var litt sånn, men ikke i nærheten av så ille som venninna di.

Men han skulle ha en dialog gjennom hele dagen. Svarte jeg ikke på en mld, f.eks en mld som kun inneholdt en omji, så gikk det maks 10 minutter før neste mld fra han kom. Og utrolig mye snakk om seg selv. Nyttet ikke å ikke svare heller, tikket inn bilder mld og videoer hele tiden. Han var en sånn en som sendte bilde av frokosten sin, bilde av bilrattet før han kjørte avgårde, bilde av bilrattet når han var hjemme igjen, bilde av tredemølla når han trente......

Toppet seg en dag jeg skulle i en rettsak og var veldig nervøs rundt det. Hadde nevnt det litt for han. Når dagen kom var jeg så lei av maset hans og all prat om seg selv at jeg ikke gadd svare eller åpne mld. Når kvelden kom og jeg endelig kunne sette meg litt nedpå skulle jeg åpne det han hadde sendt. Tenkte han kanskje hadde spurt en del om min dag akkurat denne dagen siden han visste om det. Men nei, det var en bilde-orgie av han på vei opp og ned en fjelltopp avsluttet med bilde av seg selv utmattet på sofaen. 

Da sendte jeg han mld med noen ord om at jeg hadde hatt en lang dag med rettsak, at ikke alt handlet om han, og at jeg ikke ønsket mer kontakt. Dermed gikk han i blokken. Ikke hørt et ord fra han siden. Om noe håper jeg han tok det til seg og ikke er sånn med neste dame han treffer

Anonymkode: cba25...1f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det der er så kjipt. Jeg hadde en date som var litt sånn, men ikke i nærheten av så ille som venninna di.

Men han skulle ha en dialog gjennom hele dagen. Svarte jeg ikke på en mld, f.eks en mld som kun inneholdt en omji, så gikk det maks 10 minutter før neste mld fra han kom. Og utrolig mye snakk om seg selv. Nyttet ikke å ikke svare heller, tikket inn bilder mld og videoer hele tiden. Han var en sånn en som sendte bilde av frokosten sin, bilde av bilrattet før han kjørte avgårde, bilde av bilrattet når han var hjemme igjen, bilde av tredemølla når han trente......

Toppet seg en dag jeg skulle i en rettsak og var veldig nervøs rundt det. Hadde nevnt det litt for han. Når dagen kom var jeg så lei av maset hans og all prat om seg selv at jeg ikke gadd svare eller åpne mld. Når kvelden kom og jeg endelig kunne sette meg litt nedpå skulle jeg åpne det han hadde sendt. Tenkte han kanskje hadde spurt en del om min dag akkurat denne dagen siden han visste om det. Men nei, det var en bilde-orgie av han på vei opp og ned en fjelltopp avsluttet med bilde av seg selv utmattet på sofaen. 

Da sendte jeg han mld med noen ord om at jeg hadde hatt en lang dag med rettsak, at ikke alt handlet om han, og at jeg ikke ønsket mer kontakt. Dermed gikk han i blokken. Ikke hørt et ord fra han siden. Om noe håper jeg han tok det til seg og ikke er sånn med neste dame han treffer

Anonymkode: cba25...1f7

Hehe så det finnes også mannlige varianter av dette fenomenet(som jeg ennå ikke har en adekvat betegnelse på). Har hatt et par sånne bekjentskap, og det var ekstremt energikrevende… Har aldri skjønt meg på de som gidder å bruke meg som en slags dagbok; når de ikke får respons🙂Har opplevd at ignorering overhodet ikke fungerer, og måtte gi beskjed. Det er utrolig vanskelig, men av ig til eneste løsning🥹

Anonymkode: da161...501

• 1 måned senere...
Skrevet

I dag tok det kaka, nå skal det blokkes der det blokkes kan. Hjelper ikke det må jeg nesten kontakte politiet.  Jeg la ut på instastory at jeg var på en restaurant. Det skal sies at etter jeg opprettet denne tråden skrev jeg det rett ut at jeg ikke vil være venn med henne, at det ikke er noe å hente i et vennskap med meg og at jeg ønsker henne alt fint videre. Etter det har jeg ignorert alt fra henne.

Men i dag tok det altså kaka. Jeg la ut på instastory at jeg var på restaurant. På vei ut ser jeg hun stå i resepsjonen og speide rundt! Jeg klarte akkurat å snu meg så hun ikke skulle se meg og så snike meg ut da hun så en annen vei. Dette er jo helt sinnsykt! Jeg har ikke ord engang.

-TS

Skrevet

Dette må vera ein diagnose, ho feiler noko. Og det er nok synd på ho også. Ho ser ikkje sjølv korleis ho virkar på andre. Kinkig dilemma

• Liker 1
Skrevet

Du må jo blokkere mennesket på sosiale medier så hun ikke får innsyn i livet ditt? 😳

Anonymkode: 1d585...f25

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som et av mine familiemedlemmer med en diagnose på spekteret - autisme/aspberger? 

Anonymkode: ac91c...775

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I dag tok det kaka, nå skal det blokkes der det blokkes kan. Hjelper ikke det må jeg nesten kontakte politiet.  Jeg la ut på instastory at jeg var på en restaurant. Det skal sies at etter jeg opprettet denne tråden skrev jeg det rett ut at jeg ikke vil være venn med henne, at det ikke er noe å hente i et vennskap med meg og at jeg ønsker henne alt fint videre. Etter det har jeg ignorert alt fra henne.

Men i dag tok det altså kaka. Jeg la ut på instastory at jeg var på restaurant. På vei ut ser jeg hun stå i resepsjonen og speide rundt! Jeg klarte akkurat å snu meg så hun ikke skulle se meg og så snike meg ut da hun så en annen vei. Dette er jo helt sinnsykt! Jeg har ikke ord engang.

-TS

Tror mye hadde løst seg om du sluttet å oppdatere så mye på sosiale medier.. hvorfor skal folk vite hvor du er og hva du driver med? Enig i at hun virker besatt av deg. Men med ørten kontoer på sosiale medier så får hun jo godt innblikk i livet ditt da. Vær litt lur og ta en pause fra å legge ting ut. Nå fører du henne og hun vet jo hva du driver med og hvor du er til enhver tid. Hun har litt stalkertendenser. 

Anonymkode: c6fed...7bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror mye hadde løst seg om du sluttet å oppdatere så mye på sosiale medier.. hvorfor skal folk vite hvor du er og hva du driver med? Enig i at hun virker besatt av deg. Men med ørten kontoer på sosiale medier så får hun jo godt innblikk i livet ditt da. Vær litt lur og ta en pause fra å legge ting ut. Nå fører du henne og hun vet jo hva du driver med og hvor du er til enhver tid. Hun har litt stalkertendenser. 

Anonymkode: c6fed...7bd

Jeg skal få blokket henne i morgen på alt som går, så håper jeg at det hjelper. Å slutte å legge ut ting på SoMe går dessverre ikke, da jeg ikke vil la hun begrense «livet mitt» (i mangel på bedre ord) og fordi jeg av diverse grunner rett og slett ikke kan, blant annet på grunn av kontrakter (nei, er ikke influenser, om noen skulle lure).

-TS

• Liker 2
Skrevet
Capazitet skrev (1 time siden):

Dette må vera ein diagnose, ho feiler noko. Og det er nok synd på ho også. Ho ser ikkje sjølv korleis ho virkar på andre. Kinkig dilemma

Hun har lærevansker, dvs veldig veldig lett grad av psykisk utviklingshemming. Det er litt det som gjør det så vanskelig også, da hun ikke mener noe vondt med det. Men nå har jeg gitt helt tydelige beskjeder x antall ganger, ignorert i x uker om gangen og ikke noe av det hjelper. Da får jeg nesten bare blokke til tross for at hun da sikkert blir lei seg. Men jeg orker ikke det her lenger. Det har blitt såpass ille at jeg kvier meg for å gå ut, da hun vet hvor jeg bor. Og sånn skal det jo ikke være..

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo blokkere mennesket på sosiale medier så hun ikke får innsyn i livet ditt? 😳

Anonymkode: 1d585...f25

Skal få gjort det i morgen. Hadde håpet jeg ikke trengte å gå så drastisk til verks, men tror det er eneste mulighet dessverre.

-TS

Skrevet

Så hun er lettere psykisk utviklingshemmet? Da har du jo svaret på hvorfor hun ikke har de antennene som andre folk har.

Selv om jeg forstår din situasjon, synes jeg synd på henne. Hun prøver å være en del av "gjengen", og oppfatter deg som en venn, og så sitter hun nok veldig mye alene. Trodde sikkert at hun skulle overraske deg på restauranten der du satt, tenkte hun skulle ta initiativ selv, siden hun ikke var invitert. Hun forstår rett og slett ikke hvordan dette oppfattes av andre.

Anonymkode: 41afe...783

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...