Gå til innhold

Hvordan få et smart barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til hvordan få et smart barn? 

Lese, regne, kunst? 

Anonymkode: 368d5...64a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Ge barnet kärlek, mera kärlek og ännu mera kärlek,
så kommer folkvettet av sig själv»

Astrid Lindgren 

❤️

• Liker 16
  • Hjerte 9
Skrevet

Størst innvirkning har gener, mest fra mor. Så viktigste er å velge rett partner.

Anonymkode: 861d6...c3a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ganske høy IQ, mamma mener det er fordi hun leste mye, vi spilte spill som trente logiske ferdigheter, puslespill, gikk på teater, mye på tur i skogen og jeg fikk delta på ting som matlaging og slikt. 

Jeg aner ikke om det har hatt så mye å si, men det har garantert ikke skadet. 

Anonymkode: b9717...5eb

• Liker 1
Skrevet

Bra kosthold for ultimat utvikling av hjernen viramin a vitamin d omega 3 kolestrol, erfaring, stimuli, og fysisk aktivitet.hjernetrim. utfordringer.

Anonymkode: 9c790...aed

• Liker 5
Skrevet

Genetikk er viktig her… men man kan sikkert påvirke med riktige leker og spill og bøker for å gjøre maks utav de ganene man har arvet,

Anonymkode: 04887...895

• Liker 4
Skrevet

Første steg er å være smart selv. Barn arver det meste av intelligensen fra sin mor, men det skader nok ikke å finne en smart mann også.

Anonymkode: 3980a...5af

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Genetikk

Og kanskje omega-3 under svangerskapet.

Anonymkode: 54dd2...859

• Liker 1
Skrevet

Genetikk. Alt annet er bagateller 

Anonymkode: 5b558...818

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Størst innvirkning har gener, mest fra mor. Så viktigste er å velge rett partner.

Litt snodig at en del menn ikke bryr seg om den egenskapen hos kvinner, egentlig. De fleste velger som om det er viktigere å være pen enn smart.

Anonymkode: c1232...054

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Språklæring!

• Nyttig 1
Skrevet

Snakke mye med dem. Leke med spill, Lego osv. Og bedrive sport. Du kan ikke styre ungen til å bli smartere enn det ungen har forutsetninger for.  Uansett et barn som har det bra og gøy lærer mye lettere enn barn med byrder på skuldrene. Eller ikke riktig det heller, de .ed byrder på skuldrene lærer mye om det barn ikke skal behøve å lære. Som taropo kapasiteten på det de burde lære. Så barn som blir satt under press iht læring og lesing og finner det lite koselig.  Kan til en viss grad lykkes, men som regel slår det feil ut når de blir store

Anonymkode: bb8ee...de0

• Liker 2
Skrevet

Finn en smart mann, det gjorde jeg🤣 gener har mest å si. 

Anonymkode: 84603...f18

Skrevet

Jeg tror genene har størst innvirkning. Bpde barnefar og jeg har over 140 i iq (testet hos psykologer og mensa med VAIS, ikke slike tester man tar på nettet. Begge våre felles barn har tilsvarende iq (testet med WISC). Jeg har ikke gjort noe annet enn å følge barnas interesser. Jeg har lest mye for de, og de har lest mye selv. De har elsket problemløsningsoppgsver og jeg har brukt mye lek og læring da de var små. Ikke for å lære de noe, men fordi de syntes det var veldig gøy. Ett av barna var også slik som kunne gjøre matteoppgaver fordi det var gøy. 

Mannen og jeg skilte oss, og jeg er nå sammen med en mann som ikke har veldig høy iq, men høy iq er ikke en kvalitet jeg ser etter i en mann. Han fikk barn med en dame som dessverre heller ikke er den skarpeste kniven i skuffen, hun har nok dessverre heller lav iq, og dette har hindret henne i mye i livet. Deres felles barn sliter på skolen, henger mange år tilbake faglig. De har aldri blitt lest for, de har aldri opplevd at mor er engasjert i skole, lekser blir ikke gjort fordi mor ikke kan hjelpe de. Barna har masse andre fine og gode kvaliteter og styrker, men rent i iq poeng er de lavt på skalaen (barna er også testet med WISC).

Med andre ord tror jeg altså det meste handler om arv, og ikke bare miljø. 

Anonymkode: 673a4...e28

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Intelligens er hovedsakelig arvelig fra mor. 

De aller fleste mennesker er i normal intelligens sfæren, så er det bare å gjøre det beste ut av sin normale intelligens. Det kan man gjøre ved å sørge for harmoniske oppvekstforhold, stimulere til kultur og opplæring. Det aller viktigste er dog selvfølelse og selvtillitt lær barnet ditt å akseptere seg selv og være glad i seg selv som hun/han er med sine eventuelle intelektuelle mangler også. Det er faktisk viktigere å være lykkelig enn smart/ intelligent her i livet, men dilemmaet er at man sjelden blir lykkelig om man ikke oppnår en viss form for suksess og goder. Prøv å finn en god balanse, men det er ikke lett. 

Anonymkode: b5c79...a1b

• Liker 2
Skrevet

Iq arves fra begge ikke bare mor. Hvorfor skriver alle det?

Anonymkode: 277fb...506

• Liker 2
Skrevet

Selv barn med gjennomsnittlig intelligens blir merkbart smartere/ mer reflekterte om de er rundt intelligente voksne som vet hvordan engasjere barn til refleksjon og tanke.

Anonymkode: 6c008...c43

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja? De arver litt mer fra mor, men de arver fortsatt begge!

Anonymkode: 277fb...506

Det er jo det folk skriver, mest fra mor?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...