AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #21 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var da p legge ord i munnen min. Når ble vold i hjemmet og alkoholproblemer ALLE barn? 10 prosent av barn i Norge lever med omsorgssvikt og vold i hjemmet. Barn om starter i barnehage er i en sårbar periode. Men for disse 10 prosentene svir dette. Det er de som tar den reelle regningen. Hva skal til i din bok for å regnes som de virkelig sårbare? Anonymkode: eda33...77c På samme måte som du gjør nå i såfall, for du så jo hva jeg uthevet i siteringen. Hvordan det ble til "vold i hjemme og alkoholproblemer" er det du som må stå for. Anonymkode: a04b0...47e 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #22 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (2 minutter siden): Det irriterer meg grovt at uttrykket sårbare barn kun blir brukt når det er snakk om pandemi og streik.... Det er som under lærerstreiken, hvem bryr seg om de sårbare barna nå? Men ja, alle barn kan i utgangspunktet være sårbare i ulike settinger. Tro meg. De snakkes om i masse faglitteratur. Det finnes utallige bøker om disse bsrna. Og i den litteraturen påpekes det hvor ekstremt viktig barnehage og skole er for disse!!! Det er synd dette ellers ikke snakkes om i lønnsforhandlinger og arbeidsvilkår. Men tro meg. De som jobber med disse barna snakker om de sårbare barna hver eneste dag. Vi går bare til media om det når det er nødvendig, nemlig under pandemie og streik. Det er ikke så unaturlig. Anonymkode: eda33...77c 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #23 Skrevet 2. november 2022 Nå var det nettopp i NRK nyheter om det. Anonymkode: a04b0...47e
Toyah Skrevet 2. november 2022 #24 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tro meg. De snakkes om i masse faglitteratur. Det finnes utallige bøker om disse bsrna. Og i den litteraturen påpekes det hvor ekstremt viktig barnehage og skole er for disse!!! Det er synd dette ellers ikke snakkes om i lønnsforhandlinger og arbeidsvilkår. Men tro meg. De som jobber med disse barna snakker om de sårbare barna hver eneste dag. Vi går bare til media om det når det er nødvendig, nemlig under pandemie og streik. Det er ikke så unaturlig. Anonymkode: eda33...77c Ja, jeg vet det nevnes i faglitteraturen Jeg har ikke flere midler til min klasse, jeg er fortsatt bare EN, ventetiden i hjelpeapparatet er like lang, avslagene er like mange. Dette kommer ikke til å endre seg i år heller. Det hjelper ikke at jeg og mine er opptatt av dette Vi må fremdeles rope like høyt, men det hjelper lite, når ingen tar opp tråden i andre enden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #25 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i privat barnehage. Vi får MYE dårligere pensjon enn de som jobber i kommunal barnehage. Å jobbe i barnehage er tungt og fysisk krevende yrke som gjør at få holder ut til pensjonsalder. De som jobber i kommunale barnehager kan pensjonere seg litt tidligere pga hardt og slitsomt yrke uten at det går så mye ut over det du får utbetalt som pensjonist. Vi i private barnehager har ikke denne rettigheten. Vi må stå i jobb og vil tape stort om kroppen ikke holder ut. Vi krever bare AKKURAT det samme som de som jobber kommunalt har. Jeg og mine kolleger kommer til å se oss om etter jobber i kommunale barnehager dersom vi ikke blir hørt denne gangen heller. De private barnehagene kommer til å slite med at alle vil slutte! Spesielt vi som har jobbet noen år. Mye kompetanse vil bli borte fra de kommunale barnehagene. Det dere kan gjøre er å støtte oss i denne streiken, selv om det passer sinnsykt dårlig, og det er dere det går ut over. Det er arbeidsgiverene her, som er totalt urimelige mot de ansatte. Anonymkode: 4d599...f96 Jeg støtter kravet til de ansatte! Det tror jeg de fleste foreldrene i vår barnehage gjør. Men det gjør det ikke noe lettere å få hverdagen med jobb++ til å gå opp. Håper derfor på en snarlig avklaring partene imellom. Anonymkode: 0809f...ccd 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #26 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legg press på barnehageeiere og politikere, krev at vi som tar vare på Norges viktigste ressurs får anstendig pensjon. Vi har ikke godt betalt, høyt arbeidstempo, dårlig bemanning med lite vikarbruk(de skal jo spare penger), mye slitasjeskader og mye psykisk stress ila arbeidsdagen. Det minste vi fortjener er en anstendig pensjon Anonymkode: 6754c...b29 Har barn i foreldrestyrt barnehage. Tror styret har formidlet barnehagens syn til PBL. Men det er vel de store kjedene som bestemmer, sikkert. Anonymkode: 0809f...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #27 Skrevet 2. november 2022 Vi hadde fakkeltog forrige uke. Ser ikke ut som streiken rammer så hardt, for det var kun 11 stk som møtte. På Facebook hadde over 600 stk meldt interesse! Anonymkode: 64ac1...a46 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #28 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i privat barnehage. Vi får MYE dårligere pensjon enn de som jobber i kommunal barnehage. Å jobbe i barnehage er tungt og fysisk krevende yrke som gjør at få holder ut til pensjonsalder. De som jobber i kommunale barnehager kan pensjonere seg litt tidligere pga hardt og slitsomt yrke uten at det går så mye ut over det du får utbetalt som pensjonist. Vi i private barnehager har ikke denne rettigheten. Vi må stå i jobb og vil tape stort om kroppen ikke holder ut. Vi krever bare AKKURAT det samme som de som jobber kommunalt har. Jeg og mine kolleger kommer til å se oss om etter jobber i kommunale barnehager dersom vi ikke blir hørt denne gangen heller. De private barnehagene kommer til å slite med at alle vil slutte! Spesielt vi som har jobbet noen år. Mye kompetanse vil bli borte fra de kommunale barnehagene. Det dere kan gjøre er å støtte oss i denne streiken, selv om det passer sinnsykt dårlig, og det er dere det går ut over. Det er arbeidsgiverene her, som er totalt urimelige mot de ansatte. Anonymkode: 4d599...f96 Bytt til kommunal barnehage så raskt dere kan. Jeg har av prinsipp aldri søkt jobb i private barnehager, eneste jeg kunne vurdert er ideelle/ foreldreeide bhg. Har jobber i 22 år i ulike kommunale barnehager. Vet at ikke alle har et reelt valg. Anonymkode: 419e3...a90 3
Toyah Skrevet 2. november 2022 #29 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bytt til kommunal barnehage så raskt dere kan. Jeg har av prinsipp aldri søkt jobb i private barnehager, eneste jeg kunne vurdert er ideelle/ foreldreeide bhg. Har jobber i 22 år i ulike kommunale barnehager. Vet at ikke alle har et reelt valg. Anonymkode: 419e3...a90 Her jeg bor, finnes det nesten ikke kommunale barnehager. Kommunen ønsker ikke det ansvaret. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #30 Skrevet 2. november 2022 15 november er det tvungen mekling med riksmekleren. Men om partene blir enige da vet man jo ikke. Gjør de ikke det så blir det fortsatt streik. Så får nok vente til den datoen. Anonymkode: a04b0...47e 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #31 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (56 minutter siden): Her jeg bor, finnes det nesten ikke kommunale barnehager. Kommunen ønsker ikke det ansvaret. Dessverre er det enkelte kommuner som har bygget ned eget barnehagetilbud og lent seg på de private tilbyderne. Anonymkode: 419e3...a90 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #32 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): 15 november er det tvungen mekling med riksmekleren. Men om partene blir enige da vet man jo ikke. Gjør de ikke det så blir det fortsatt streik. Så får nok vente til den datoen. Anonymkode: a04b0...47e Hvor har du dette fra? Fant ingenting på nettsiden til riksmekleren.. Anonymkode: e6875...d1c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #33 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor har du dette fra? Fant ingenting på nettsiden til riksmekleren.. Anonymkode: e6875...d1c https://www.utdanningsnytt.no/barnehagestreik-2022-demonstrasjon-utdanningsforbundet/de-private-barnehagene-tjener-penger-pa-streiken/339142 Sitat Streiken er godt inne i sin tredje uke, men det er ingen formell kontakt mellom partene, opplyser begge sider til NTB. Dersom den fastlåste situasjonen fortsetter, vil det første formelle møtepunktet være tvungen mekling hos Riksmekleren 15. november. Da er det 30 dager siden streiken startet. Anonymkode: a04b0...47e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #34 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): https://www.utdanningsnytt.no/barnehagestreik-2022-demonstrasjon-utdanningsforbundet/de-private-barnehagene-tjener-penger-pa-streiken/339142 Anonymkode: a04b0...47e Takk! Anonymkode: e6875...d1c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #35 Skrevet 2. november 2022 Hvor mye mer i lønn har de som er ansatt i private barnehager kontra de som er ansatt i kommunale? Anonymkode: 3f039...73a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #36 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor mye mer i lønn har de som er ansatt i private barnehager kontra de som er ansatt i kommunale? Anonymkode: 3f039...73a De første 10 årene tjener de i privat litt mer, etter 10 år tjener de i kommune mer Sånn i snitt Anonymkode: 6754c...b29
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #37 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber i privat barnehage. Vi får MYE dårligere pensjon enn de som jobber i kommunal barnehage. Å jobbe i barnehage er tungt og fysisk krevende yrke som gjør at få holder ut til pensjonsalder. De som jobber i kommunale barnehager kan pensjonere seg litt tidligere pga hardt og slitsomt yrke uten at det går så mye ut over det du får utbetalt som pensjonist. Vi i private barnehager har ikke denne rettigheten. Vi må stå i jobb og vil tape stort om kroppen ikke holder ut. Vi krever bare AKKURAT det samme som de som jobber kommunalt har. Jeg og mine kolleger kommer til å se oss om etter jobber i kommunale barnehager dersom vi ikke blir hørt denne gangen heller. De private barnehagene kommer til å slite med at alle vil slutte! Spesielt vi som har jobbet noen år. Mye kompetanse vil bli borte fra de kommunale barnehagene. Det dere kan gjøre er å støtte oss i denne streiken, selv om det passer sinnsykt dårlig, og det er dere det går ut over. Det er arbeidsgiverene her, som er totalt urimelige mot de ansatte. Anonymkode: 4d599...f96 Ikke sagt vi ikke støtter. Tar ikke stilling til det i HI i det hele tatt. Vi forstår situasjonen, men selv om vi støtter, så er det ikke vi foreldre til barnehage barn som avgjør Anonymkode: d8901...899 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #38 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke sagt vi ikke støtter. Tar ikke stilling til det i HI i det hele tatt. Vi forstår situasjonen, men selv om vi støtter, så er det ikke vi foreldre til barnehage barn som avgjør Anonymkode: d8901...899 Nei, det er det som blir så vanskelig. 3. part vil alltid rammes i en streik, sies det, men man prøver å ramme minst mulig. Her blir jo barna og foreldrene rammet veldig hardt, kanskje hardest! Og vi har ingen påvirkning! Sier ikke dette for å gi de streikende dårlig samvittighet. De har legitim grunn til å streike, og det er sikkert mange som har dårlig samvittighet alt. Jeg tenker at her må arbeidsgiverorganisasjonen ta ansvar! De tilbyr jo en tjeneste på vegne av staten. Merker at jeg ikke orker helt tanken på å gå til 15. november engang. Kreftene og utholdenheten er kanskje brukt opp av korona og lærerstreik? Anonymkode: 0809f...ccd 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #39 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare de som allerede har spesialpedagogisk hjelp. Det er mange barn som er sårbare som ikke får slike vedtak. Hva med alle de som nettopp startet i barnehage, som nettopp er ferdig med innkjøring og nå bare har et tilbud to dager i uka, eller stengt. For dem blir det jo veldig utrygt. Hva med de som lever i lavtlønnede familier som blir gående hjemme forran tv'en hver dag, kanskje med foreldre som drikker? ?Hvorfor slike fordommer? Som ingen vet om er et sårbart barn enda? Hva med de som har slitne foreldre, som er bekymret for økonomi og som mister tolmodighet en med barna pga stress og nå ulønnet permisjon og kanskje skriker og slår? Disse vet ikke nødvendigvis barnehagen om, og ikke alle har spesialpedagogisk hjelp slik at de får komme i barnehagen. Det eneste som kan hjelpe er at foreldre benytter media og skriver debattinnlegg på debattinnlegg. Men mange er jo redd for å si i mot en streik. Selv har jeg en jobb som gjør at jeg ikke kan si i mot. Anonymkode: eda33...77c Anonymkode: 8260c...703
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #40 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): De første 10 årene tjener de i privat litt mer, etter 10 år tjener de i kommune mer Sånn i snitt Anonymkode: 6754c...b29 Husk og at det er flere goder i kommunal bhg sektor kontra privat Anonymkode: 8260c...703
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå