Gå til innhold

System for skittentøy i liten leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd alene i flere år, og har klart meg fint med én skittentøyskurv. Jeg bare sorterer fra den og over i vaskemaskin. Kjenner mine egne klær og vet hva som må på finvask/ullvask og hva som tåler høye temperaturer.

Men jeg har fått meg en kjæreste som skal flytte inn om ikke lenge. Han har andre sorteringsvaner enn meg, det vil si han sorterer overhodet ikke. Han kjører alt på 60 grader, uansett materiale, farge, hvor skittent det er eller hva nå enn. Alt går i én maskin.

Det fungerer ikke i lengden for meg. Jeg jobber på kontor med kleskode så har en del pentøy til jobb, en del fritidsklær, og noe treningstøy. Når han da kjører en hvit silkebluse i samme maskin som mørke håndklær pluss olabukser pluss truser pluss skitne kjøkkenkluter, så synes jeg tøyet slites unødvendig fort. Han er ikke enig med meg i det, og han ser ikke det store behovet for å sortere. Han prøver litt halvhjertet å sortere, men sier det er vanskelig å skjønne systemet mitt.

Så da må jeg gjøre noe med systemet mitt. Men hva? 
Har ikke plass til skittentøyskurv på soverommet pga. plassering av dør, seng og skap. Derfor står den på badet. Badet er også ganske trangt, så er bare plass til én skittentøyskurv. Funderer litt på å prøve å finne en skillevegg til å dele av skittentøyskurven slik at man kan skille mellom lyse og mørke farger.
Har sluttet å legge jobbtøyet i skittentøyskurven, men har egentlig ikke noe annet sted å oppbevare det mens jeg samler opp nok til en maskin. Jeg holder på å rydde ut av det ene skapet for at han skal få plass når han flytter inn, og da blir det helt fullt i mitt skap.

Så vet ikke hvordan/hvor jeg skal sortere skittentøyet mitt. Trenger åpenbart et nytt system som er lett for ham å følge, men jeg er nok litt låst i mine vaner for jeg ser ingen løsninger. Er det noen her inne som har bedre organiseringsevner enn meg som har noen forslag? 

Anonymkode: 99f53...60c

Skrevet

To skittentøykurver, dere vasker hver deres klær. Problem løst.

Anonymkode: 3cc8d...077

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

To mindre kurver som henges på vegg, kjøpes på biltema. 

Anonymkode: 3cc8d...077

Skrevet

Jeg har kurver fra ikea under sengen. En til hver type vask, fungerer utmerket. Men jeg har hevet sengen noe så jeg ikke trengte de laveste kurvene. 

Anonymkode: d18a8...a9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har kurver fra ikea under sengen. En til hver type vask, fungerer utmerket. Men jeg har hevet sengen noe så jeg ikke trengte de laveste kurvene. 

Det var lurt. Nå har jeg vintertøy, julepynt og slike ting under sengen, men kan prøve å se om jeg kan kvitte meg med noe av det sånn at jeg får plass til en skittentøyskurv der. 

Skrevet

Hva med å bytte ut skittentøyskurven med et stativ med trådkurver? Du får dem i en haug av størrelser og med ulikt antall kurver. Da kan du ha en egen kurv til arbeidstøy og x antall til sortering av resten av dine klær, også kan han ha alt sitt i en kurv.

Anonymkode: e68ea...59e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde lave baljer på gulvet under baderomsmøbelet. 3 stk. Da fikk jeg sortert lyst, mørkt, div. Brukte tærne/føttene til å ta de frem og tilbake så slapp jeg bøye meg for hver gang hehe. Fungerte veldig fint. Vaskemaskinen stod på badet. Så enkelt og greit. 

Anonymkode: da66f...021

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tre store tøyposer hengende i samme knagg på badet. En til 30 grader, en til 40 og en til 60.

Anonymkode: 89e28...4c4

• Liker 2
Skrevet

Vasker alt på 40 grader

Anonymkode: 59f39...b72

Skrevet

Før jeg dusjer slenger jeg alt skittentøy inn i vaskemaskinen og lar det ligge til den er full :) 

Skrevet

Har sånn stativ med kurver? Bokser med sånn åpning som kan stables i høyden, å skriv eks mørk 40gr på? 

Skrevet
Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Før jeg dusjer slenger jeg alt skittentøy inn i vaskemaskinen og lar det ligge til den er full :) 

Æsj.

Anonymkode: 53bdc...3bf

Skrevet

Jeg har bare plass til en dunk på soverommet. Putter alt oppe i der og sorterer,når jeg skal vaske. Gjør som regel det en gang i uka.

Anonymkode: 70e98...17a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Æsj.

Den blir relativt fort full det som er mere æsj er olja og dieselen som kommer inn i den 

Skrevet
Maskinfører skrev (14 minutter siden):

Den blir relativt fort full det som er mere æsj er olja og dieselen som kommer inn i den 

Da hadde jeg vaska for hånd. I dusjen eller ute i hageslange. Vi hadde to hjemme som jobba i asfalten. Og to andre som gikk i stallen. Ingenting fikk komme inn på badet og bli hengene der inne 🙈

• Liker 2
Skrevet (endret)
Maestro skrev (20 minutter siden):

Da hadde jeg vaska for hånd. I dusjen eller ute i hageslange. Vi hadde to hjemme som jobba i asfalten. Og to andre som gikk i stallen. Ingenting fikk komme inn på badet og bli hengene der inne 🙈

Nei jeg ser jo den  :) men her bor det jo ingen kvinner i huset så da går det jo :) dette er jo da olje og diesel som har tørket 

Endret av Maskinfører
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Æsj.

Hva er æsj med det? Jeg gjør også det

Anonymkode: fd70c...3c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er æsj med det? Jeg gjør også det

Anonymkode: fd70c...3c7

Da blir jo alt miksa. Vasker du truser og genser på likt? 👀

Jeg tar alt på 30/40 grader sammen. Uavhengige av stoff, utenom ull. Polyester, bomull og det, går sammen. Vrenger bukser og vasker dem på 30 grader. Håndklær, undertøyet, sokker og  sengetøy vasker jeg på 60 grader for og  være kul med huseier. Tar det en gang i blant, på 90 grader, da etter mensen somregel. Sover og bor alene, så sengetøy blir ikke så skittent, dusjet hver kveld. 

Skrevet
Maestro skrev (6 timer siden):

Da blir jo alt miksa. Vasker du truser og genser på likt? 👀

Jeg tar alt på 30/40 grader sammen. Uavhengige av stoff, utenom ull. Polyester, bomull og det, går sammen. Vrenger bukser og vasker dem på 30 grader. Håndklær, undertøyet, sokker og  sengetøy vasker jeg på 60 grader for og  være kul med huseier. Tar det en gang i blant, på 90 grader, da etter mensen somregel. Sover og bor alene, så sengetøy blir ikke så skittent, dusjet hver kveld. 

Jeg vasker truser og gensere samtidig. Ikke meg du siterer, men det er ganske vanlig. Sokker også! Mange er så rare på dette. Klærne blir rene. Og maskinene blir fulle, hadde aldri klart å fylle en maskin med undertøy.

Vasker filler og sengetøy sammen også, på 60 grader. 90 om noe er ekstra skittent, men det er sjeldent. Kjører maskinrens med jevne mellomrom.

Anonymkode: 9da2a...cc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var lurt. Nå har jeg vintertøy, julepynt og slike ting under sengen, men kan prøve å se om jeg kan kvitte meg med noe av det sånn at jeg får plass til en skittentøyskurv der. 

Jeg har også jule/påskepynt, skiklær under sengen, i like esker bare bak skittentøyeskene. Det er så sjeldent jeg drar frem de at de ligger bak skittentøyet. Får fint tak i de når det gjelder. Har så liten leilighet at jeg må ha dette under sengen😅 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...