AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg var på svangerskapskontroll (uke 24) hos legen her om dagen. På slutten av kontrollen så sier legen at hun ikke ser grunn til at jeg trenger å ta glukosebelastningstest, siden blodsukkeret og øvrige blodprøver ser helt fine ut, og at jeg har normal bmi og ikke er av utenlandsk opprinnelse. Stolte på det legen sa, men stusset litt også da jeg mente å ha hørt/lest at alle førstegangsfødende over 25 år skulle ta denne testen? 🤷♀️ Eller er dette noe de nylig har gått bort ifra? Anonymkode: e8e00...73f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Legen min sa det, men jordmor sa det var lurt hvis man er førstegangsfødende eller oppfyller noen av kravene til testing. Man kan ha svangerskapsdiabetes med lav BMI, og man er slank osv. For min del var jeg glad for å sjekke det og vite alt var greit. Anonymkode: fa4d8...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Som en med svagerskapsdiabetes er jeg mer glad for å vite det og få den oppfølgingen jeg trenger enn at jeg skulle slippe å ta den testen. Hvis du oppfyller noen av kravene som skal til for å få prøven ville jeg bare tatt den sånn at du i beste fall kan legge den tanken død ❣️ Anonymkode: f3f09...17e 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Ja, fordi jeg var 30 og BMI 34. Det er jo delte meninger om det der. Det er en grunn til at de kriteriene er satt, det er ikke sånn at man nødvendigvis kan se på noen om de utvikler sv.diabetes eller ikke. Jeg var tjukk og halvgammel og hadde det ikke, mens slanke damer kan faktisk få det selv om de ikke ser sånn ut. Men men, legen har vel sine grunner og sin erfaring bak anbefalingen sin Anonymkode: febb7...f87 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Det stemmer at man anbefaler alle førstegangsfødende over 25 år å ta testen. Men det er bare et tilbud til se som ønsker det 👍🏼 Jordmødre er jevnt over mer oppdatert på svangerskapsoppfølgning enn fastleger. Anonymkode: 6cc38...95b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg var på svangerskapskontroll (uke 24) hos legen her om dagen. På slutten av kontrollen så sier legen at hun ikke ser grunn til at jeg trenger å ta glukosebelastningstest, siden blodsukkeret og øvrige blodprøver ser helt fine ut, og at jeg har normal bmi og ikke er av utenlandsk opprinnelse. Stolte på det legen sa, men stusset litt også da jeg mente å ha hørt/lest at alle førstegangsfødende over 25 år skulle ta denne testen? 🤷♀️ Eller er dette noe de nylig har gått bort ifra? Anonymkode: e8e00...73f Ja, jordmor ville jeg skulle ta den pga jeg er førstegangsfødene og over 25 har lav bmi, og ellers helt frisk. er ingen problem å ta den!! Var ikke ekkelt! Anonymkode: c9a89...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Takker alle for svar 😊 Hvis det er tilfelle at jeg er anbefalt å ta den, synes jeg det var merkelig av legen å legge det frem som at det var opp til hennes vurdering, og ikke i det minste tilby om jeg ønsker å ta den..😅 Jeg skal heldigvis til jordmor neste uke, så skal høre med henne. 😊 Ts Anonymkode: e8e00...73f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takker alle for svar 😊 Hvis det er tilfelle at jeg er anbefalt å ta den, synes jeg det var merkelig av legen å legge det frem som at det var opp til hennes vurdering, og ikke i det minste tilby om jeg ønsker å ta den..😅 Jeg skal heldigvis til jordmor neste uke, så skal høre med henne. 😊 Ts Anonymkode: e8e00...73f Selv om fastlegen min sa det ikke var nødvendig og ikke tilbød meg det, kunne jeg likevel helt fint bestille glukosebelastningtest og si jeg ville ta den! Anonymkode: fa4d8...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Jeg tok i første svangerskap, tror det var fordi jeg hadde litt høy BMI. Er gravid igjen nå, og skal ta denne gangen også siden prøvene mine sist var litt på grensa (men uten at jeg hadde eller fikk svangerskapsdiabetes). Men forstod det som at om prøven hadde vært helt fin sist, så hadde jeg ikke trengt å ta den denne gangen. Anonymkode: 686a4...165
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takker alle for svar 😊 Hvis det er tilfelle at jeg er anbefalt å ta den, synes jeg det var merkelig av legen å legge det frem som at det var opp til hennes vurdering, og ikke i det minste tilby om jeg ønsker å ta den..😅 Jeg skal heldigvis til jordmor neste uke, så skal høre med henne. 😊 Ts Anonymkode: e8e00...73f Du kan bestille testen selv 😊 Bare å ta kontakt med laben på legekontoret ditt. Anonymkode: 768d8...eb7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 Alle førstegangsfødende over 25 år er anbefalt å ta glukosebelastningstest, men denne anbefalingen ble kritisert da den kom for noen år siden, fordi den fører til at nesten alle gravide er anbefalt å ta den. Jeg tenkte allikevel at svangerskapsdiabetes kan være såpass alvorlig at jeg er glad for å kunne ta den. Slanke og sunne gravide kan også få svangerskapsdiabetes. Det er vel noen arvelige komponenter som spiller inn der også. Anonymkode: 748f5...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Du MÅ ingenting jeg takket selv nei Anonymkode: 0eeda...6a4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Jeg ble anbefalt pga både alder og vekt. Var aldri noe alternativ å ikke ta den så lenge jeg traff på ett (eller i min situasjon to) av kriteriene. Anonymkode: 94558...17d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 Ja, jeg ble bedt om å gjøre det siden jeg var førstegangsfødende over 25 år. Anonymkode: cd050...09a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Jeg ble anbefalt å ta den fordi jeg var over 25. Er slank og aktiv, men fikk likevel påvist svangerskapsdiabetes. Anbefaler å ta testen, jeg hadde aldri tenkt tanken på at jeg kunne ha svangerskapsdiabetes. Jeg fødte for tidlig (ca 6 uker) og fikk en dramatisk fødsel pga morkakeløsning. Startet barselperioden på nyfødtintensiven i 10 dager, det gikk heldigvis bra med oss, men det stod om få minutter før barnet mitt kunne fått varige skader eller dødd. Morkaken viste seg å være unormalt stor blant annet, noe som sannsynligvis har sammenheng med diabetesen, selv om jeg bare kunne spise salat og kjøtt fra uke 24 (regulerte blodsukker med kosthold og fikk høyt blodsukker av alle mulige karbohydrater, både kokte poteter, pasta etc., målte hjemme tre ganger daglig.) Synes det er skummelt å tenke på hvilken betydning diabetesen hadde og ikke minst hvilke konsekvenser en uoppdaget diabetes kunne fått.. Min klare oppfordring er å ta testen med andre ord! Anonymkode: 0bc44...c9d 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Jeg var førstegangsfødende og 40, men trente og var i god form. Legen nevnte det ikke engang. Glad for det, det er ikke akkurat en behagelig test å ta. 🤮 Anonymkode: e430d...0dc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg var førstegangsfødende og 40, men trente og var i god form. Legen nevnte det ikke engang. Glad for det, det er ikke akkurat en behagelig test å ta. 🤮 Anonymkode: e430d...0dc Jeg merket nesten ingenting av testen. Det var en litt tykk væske å drikke og jeg ble litt svimmel av alt sukkeret i 10 min, men ellers satt jeg bare og jobbet fra legekontoret. Anonymkode: fa4d8...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Jeg var 28 med nummer 1 men veldig slank og sprek, så legen hvisket litt halvveis at «han måtte anbefale testen siden jeg var over 25 år men at den med all sannsynlighet ikke kom til å gi noe utslag». Vet ikke om de målte det med nummer en, men på nummer to målte de hvertfall langstidsblodsukeret mitt ved første kontroll og det var fint, jordmor sa omtrent det samme som legen 😛 har også en bror som er lege som mener den testingen der er litt tull, så jeg tok den ikke 😜 Anonymkode: 0c87d...7ca
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble anbefalt å ta den fordi jeg var over 25. Er slank og aktiv, men fikk likevel påvist svangerskapsdiabetes. Anbefaler å ta testen, jeg hadde aldri tenkt tanken på at jeg kunne ha svangerskapsdiabetes. Jeg fødte for tidlig (ca 6 uker) og fikk en dramatisk fødsel pga morkakeløsning. Startet barselperioden på nyfødtintensiven i 10 dager, det gikk heldigvis bra med oss, men det stod om få minutter før barnet mitt kunne fått varige skader eller dødd. Morkaken viste seg å være unormalt stor blant annet, noe som sannsynligvis har sammenheng med diabetesen, selv om jeg bare kunne spise salat og kjøtt fra uke 24 (regulerte blodsukker med kosthold og fikk høyt blodsukker av alle mulige karbohydrater, både kokte poteter, pasta etc., målte hjemme tre ganger daglig.) Synes det er skummelt å tenke på hvilken betydning diabetesen hadde og ikke minst hvilke konsekvenser en uoppdaget diabetes kunne fått.. Min klare oppfordring er å ta testen med andre ord! Anonymkode: 0bc44...c9d Oj, så skummelt! Hadde du ingen i nærfamilie med diabetes heller? Ts Anonymkode: e8e00...73f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg var førstegangsfødende og 40, men trente og var i god form. Legen nevnte det ikke engang. Glad for det, det er ikke akkurat en behagelig test å ta. 🤮 Anonymkode: e430d...0dc Det er så sykt overdrevet hvor fæl testen er. Det er sikkert noen som reagerer på det, men drikken smaker bare litt sterk saft (den er ikke god, men den er jo ikke ekkel heller. Bare søt), og det er ikke vanskelig å komme fastende når man tar den på morgenen. Merket ellers ingenting, bare at det var deilig å få seg litt frokost når jeg endelig var ferdig. Ellers vil jeg si det var slett arbeid av legen å ikke nevne testen, for du oppfylte jo minst ett av kriteriene mtp. alder. Anonymkode: 768d8...eb7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå