Gå til innhold

Mugg på soverom i sameie

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ventilasjon er vel bare vinduer når vi åpner dem, samt sånne ventiler som du nevner som sitter på toppen av vinduet. Disse + den gammeldagse luka på soverommet er alltid åpen. Så er det avtrekket på kjøkkenet da, det står ofte på på laveste nivå store deler av døgnet. Vi tørker klær ute så langt som mulig, ellers ved avtrekket på kjøkkenet (fungerer mye bedre enn det på badet).

Men takk for tips ang. Å varsle styret ang ventilasjon. Styret sier bare at vi må gjøre x og ikke gjøre y, som er ting vi alltid har gjort og likevel fått mugg. 

Aldri hørt om varmelist? Hva er det?

Nei, muggen i vinduskarmen er borte siden sameiet byttet vinduer og karmer(så er de som har ansvaret for dem). Nå er det mugg i er hjørne og langsmed en yttervegg + i taket(i hjørnet). Men vinduet er fult av kondens hver morgen, og vi har et helt regime hver morgen pga denne kondensen:/

Som nevnt er ventiler alltid åpne. Her er hva vi gjør hver morgen: 

Ventiler i alle rom som har er alltid åpen, 24/7, 365 dager. Tørker så av kondens på vindu og karmene på soverommet, en sjelden gang på stua. Åpner alle vinduer og alle innerdører i leiligheten. Avtrekket på kjøkkenet slås på på full guffe(hakket mer effektivt enn det på badet). På med varme. Nå også en avfukter. Vi tar også dyner og puter ut av rommet og legger det over tørkestativet som vi setter under avtrekket på kjøkkenet. Senga er dratt ut 15 cm fra veggen(ellers ikke noe møbler, skap er fastmontert til veggen).

Tøyvask tørkes ute så langt som mulig, ellers under avtrekket på kjøkkenet(det er bedre enn det på badet, det er uansett for lite til at du får inn et tørkestativ). Åpner vinduet der og/eller skrur på radiatoren. Tørker ALDRI på soverommet.

På badet slår avtrekket seg på automatisk når du skrur på lyset, og det lar jeg gå en lang stund etter dusj. Innetemp er 21-23 grader, 19-20 mens vi er på jobb(tør ikke la det stå på når vi er borte).

Vet ikke hva mer jeg skal gjøre? Må jo opp lenge før jeg må på morgenen for å rekke over alt dette.

Se ovenfor. Hva mer kan jeg gjøre? 

Mener de byttet ventilasjonsanlegget på kjøkkenet litt før jeg flyttet inn, så ser ut som at det er sameiet som styrer det.

Takk for tips! Kunne vært kjekk å ha for å se om avfukteren hjelper.

Nei, ikke opplevd at det drypper fra taket. 

Se ovenfor ang klestørking, ingen andre steder å tørke enn under kjøkkenavtrekket(om jeg ikke kan hive det ut da).

Anonymkode: dc87b...78b

Man skal ikke trenge å ha en avfukter i boligen. Her bruker jeg den kun ved behov, altså hvis jeg må tørke mye klær innendørs (har balansert ventilasjon). 

Sjekk om det faktisk er trekk ved ventilene. Er det et gammelt bygg hvor isolasjonen er dårlig? 

Er det hovedsakelig soverommet som har mugg, eller er det i andre rom også? Siden det virker som problemene er relatert til yttervegger, så kan det være lekkasje fra tak (kan vandre nedover i konstruksjon - hør evnt med nabo over om de har samme problem), det kan også være råteskader i yttervegg. 

Dete er umulig å diagnosere noe over nettet, du er nødt til å kontakte fagfolk slik at du får utbedret det forskriftsmessig før salg av bolig. Det har du igjen for senere. Hvor i landet bor du? Jeg anbefaler veldig Mycoteam hvis du bor i Oslo omegn. 

Anonymkode: 578ea...355

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

40-60 er normalt og ideelt. 

Om vinteren bør det være lavere verdier, som sagt avhenger det av temperatur. (Hvis man bor i Bergen er det jo ti grader og pisseregn året rundt, så da er nok 60% innenfor om vinteren også.) Kald luft holder på mindre fuktighet enn varm luft. 

https://www.anticimex.no/tips-bolig/ventilasjon-og-inneklima/kjolig-soverom

Anonymkode: 3c1ec...9cf

Skrevet (endret)

x

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om vinteren bør det være lavere verdier, som sagt avhenger det av temperatur. (Hvis man bor i Bergen er det jo ti grader og pisseregn året rundt, så da er nok 60% innenfor om vinteren også.) Kald luft holder på mindre fuktighet enn varm luft. 

https://www.anticimex.no/tips-bolig/ventilasjon-og-inneklima/kjolig-soverom

Det er ikke vinter nå. Det er høst og mye fuktighet i luften, så 40-60 nå er helt normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vinter nå. Det er høst og mye fuktighet i luften, så 40-60 nå er helt normalt. 

Tja. Alta og Hemsedal har minusgrader, feks. Ikke alle bor i Oslo. 

Skrevet

Du driver å fjerner symptomet -----du må finne ut hvorfor det mugner, ellers vil det bare fortsette.

Anonymkode: 1eb88...777

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja. Alta og Hemsedal har minusgrader, feks. Ikke alle bor i Oslo. 

Jeg bor heller ikke i Oslo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 18.43):

Nei, muggen i vinduskarmen er borte siden sameiet byttet vinduer og karmer(så er de som har ansvaret for dem). Nå er det mugg i er hjørne og langsmed en yttervegg + i taket(i hjørnet). Men vinduet er fult av kondens hver morgen, og vi har et helt regime hver morgen pga denne kondensen:/

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 13.05):

Er vinduene satt inn av fagmann? 
Har nylig sett en sak der et stort sameie skulle spare penger og valgte bort fagmann og heller gikk for billige "handymen" fra Øst-Europa som ikke hadde filla peiling. Kan trygt si det endte opp med å bli minst dobbelt så dyrt for sameiet med alle skadene som oppstod. Var blant annet råteskader i etasjeskille …

Anonymkode: a7086...831

Skrevet
Diry72 skrev (På 6.11.2022 den 0.21):

Til trådstarter. Har du/ dere hatt problemet med kondens i vegg og tak all den tid du/dere har bodd i leiligheten? 

Jeg har ikke hatt noen problemer med kondens siden jeg flyttet inn for noen år siden, før jeg fant muggen i vinduskarmen for litt over ett år siden. Eneste er da mannen flytta inn, han har tarm problemer og er ofte på do og da blir det kondens på sisterna, eneste jeg kommer på:p

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 8.57):

Hm. Hvis det er et taknedløp på hjørnet, har du sjekket at dette ikke lekker? Antar det er utvendig nedløp, hvis bygget er gammelt. 

Hvis taket akkurat er byttet, er det kanskje ikke det som er problemet. Er fasaden vedlikeholdt? 

Du har ingen biopeis eller gassovn? Disse avgir mye fuktighet. 

Det skal jeg sjekke! 

Fasaden ser grei ut, malt og hel. Noen naboer noen hus ned hadde vanninntrengning via taket men vi har ikke hatt så langt jeg vet.

Ingen gass eller biopeis. Kun fjernvarme.

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 10.23):

Fordi hvis ikke fuktigheten kommer innenfra, må den komme fra utsiden. 

Hvis TS virkelig er så god til å lufte og ikke gjør noe feil i forhold til tørking av klær, koking av mat, dusjing etc, alle ventiler er åpne... så skal det ikke være fuktighet på vinduene eller vegger. 

Det kan selvfølgelig være at man fra byggeår har hatt lufting over tak, og at det er satt inn baderomsvifter og vifter på kjøkkenet, slik at luften ikke blir trukket ut over tak, slik som tenkt... det er også noe å vurdere. 

Alternativt har bygget blitt etterisolert innvendig av noen som ikke har peiling, da vil kondenspunktet i veggen havne på feil sted, og man får et fuktproblem. Dette er spesielt skummelt i kjellere eller i bygg av tegl/betong. 

Mtp at det er et sameie må jo isolering ha blitt gjort av fagfolk, det er jo en del av bygningsmassen. 

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 14.18):

Man skal ikke trenge å ha en avfukter i boligen. Her bruker jeg den kun ved behov, altså hvis jeg må tørke mye klær innendørs (har balansert ventilasjon). 

Sjekk om det faktisk er trekk ved ventilene. Er det et gammelt bygg hvor isolasjonen er dårlig? 

Er det hovedsakelig soverommet som har mugg, eller er det i andre rom også? Siden det virker som problemene er relatert til yttervegger, så kan det være lekkasje fra tak (kan vandre nedover i konstruksjon - hør evnt med nabo over om de har samme problem), det kan også være råteskader i yttervegg. 

Dete er umulig å diagnosere noe over nettet, du er nødt til å kontakte fagfolk slik at du får utbedret det forskriftsmessig før salg av bolig. Det har du igjen for senere. Hvor i landet bor du? Jeg anbefaler veldig Mycoteam hvis du bor i Oslo omegn. 

Byggeår er 85-86, det trekker inn fra ventilen på soverommet.

Jeg har kun hatt problemer lags yttervegger på soverommet, spesielt et hjørne. Ingen andre steder. Jeg har snakket med naboen på skrå oppe(den andre vil ikke ha noe å gjøre med noen så kan ikke snakke med vedkommende), hun har ikke noen problemer.

Bor i MidtNorge. 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 19.57):

Er vinduene satt inn av fagmann? 
Har nylig sett en sak der et stort sameie skulle spare penger og valgte bort fagmann og heller gikk for billige "handymen" fra Øst-Europa som ikke hadde filla peiling. Kan trygt si det endte opp med å bli minst dobbelt så dyrt for sameiet med alle skadene som oppstod. Var blant annet råteskader i etasjeskille …

Anonymkode: a7086...831

Vinduene ble satt inn av er firma, har navnet så kan jo sjekke dem opp men var jo utenlandske arbeidere da.

Takk for så mye hjelp! Setter veldig pris på det! Jeg vasket ned hver millimeter av soverommet med litt sterkt klorinvann i går, sov på sofaen for det stinket selv etter mye lufting. Men om jeg nå fortsetter å få mugg med alle disse tiltakene så er noe galt med selve bygningsmassen en eller annen plass. 

Kan vanene til de som bodde her før meg påvirke dette eller er det gått for lang tid? 3 år jeg har bodd her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 10.50):

Førstegangs boligeier her😅 Bor i et sameie, flyttet inn for noen år siden. Siste året har jeg hatt mugg i vinduskarmen men både karmene og vinduer skulle byttes(ble byttet i sommer), så holdte det i sjakk med jevnlig klorvask. Sørget også for å lufte hver dag. 

Nå har jeg derimot funnet mugg i et hjørne, både på vegg og tak. Vasker med klorin spray men det kommer tilbake.

Dette er vel ikke noe sameiet har ansvar for? Virker ikke som innboforsikringen(LO favør) dekker det heller. Skal selge om 6mnd, har henda fulle med jobb og kreftsyk bror, har ikke tid til dette 😩 må jeg bare rive og hyre noen??

Hjelper ikke å vaske mugg med klorin 😅. Og dette er svært helsefarlig, kan love deg at innsiden av veggen trolig har en del mugg hvis det nå er i et hjørne. Mugg oppstår jo fordi det ikke er ordentlig lufting/ventiler osv, og mye fukt. Da har det tydelig vært sånn i ganske mange år. Du må jo rive hele veggen og alt som har mugg eller fuktskade. Dette er i din leilighet, så det er ditt ansvar. Og du burde tilkalle noen profesjonelle ASAP slik at det ikke blir SÅÅÅÅ dyrt. 

Anonymkode: 1bfd2...994

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Byggeår er 85-86, det trekker inn fra ventilen på soverommet.

Jeg har kun hatt problemer lags yttervegger på soverommet, spesielt et hjørne. Ingen andre steder. Jeg har snakket med naboen på skrå oppe(den andre vil ikke ha noe å gjøre med noen så kan ikke snakke med vedkommende), hun har ikke noen problemer

Takk for så mye hjelp! Setter veldig pris på det! Jeg vasket ned hver millimeter av soverommet med litt sterkt klorinvann i går, sov på sofaen for det stinket selv etter mye lufting. Men om jeg nå fortsetter å få mugg med alle disse tiltakene så er noe galt med selve bygningsmassen en eller annen plass. 

Kan vanene til de som bodde her før meg påvirke dette eller er det gått for lang tid? 3 år jeg har bodd her.

Kan være at det er kondens i veggen, at det er feil i bygningsmasse/kledning som forårsaker det. Hvis du har ventilering i orden, har tilstrekkelig varme, og i tillegg ikke har møbler helt inntil vegg, så ville jeg snakket med sameiet som er ansvarlig for selve bygget. Mest sannsynlig må veggen det er snakk om rives opp, altså tapet og gipsplater må fjernes. 

Hør med sameiet og be de få inn kyndige fagfolk asap. Du må ikke finne på å sove i dette, svært helsefarlig. Ikke vask mer, la det være synlig for fagfolk å se. Hvis sameiet svikter, kontakt Mycoteam (hvis du er i Oslo). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelper ikke å vaske mugg med klorin 😅. Og dette er svært helsefarlig, kan love deg at innsiden av veggen trolig har en del mugg hvis det nå er i et hjørne. Mugg oppstår jo fordi det ikke er ordentlig lufting/ventiler osv, og mye fukt. Da har det tydelig vært sånn i ganske mange år. Du må jo rive hele veggen og alt som har mugg eller fuktskade. Dette er i din leilighet, så det er ditt ansvar. Og du burde tilkalle noen profesjonelle ASAP slik at det ikke blir SÅÅÅÅ dyrt. 

Anonymkode: 1bfd2...994

Det er sameiet sitt ansvar hvis årsaken til fukten kommer som følge av konstruksjon/isolasjon/utvendige forhold. 

• Liker 1
Skrevet

Til trådstarter. Hvordan ligger det ann? Husker jeg fikk muggsopp på kaldloft, og da brukte jeg en plansliper og kraftvask, men selv da kom det tilbake. Håper du oppdaterer tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 12.12):

Mtp at det er et sameie må jo isolering ha blitt gjort av fagfolk, det er jo en del av bygningsmassen

Ikke nødvendigvis, kan vært en "handy" person som har eid leiligheten tidligere, og vil spare strøm, uten at sameiet vet noe om saken. 

80-tallet er forøvrig det verste tiåret mtp fukt i byggverk. De begynte å isolere mye mer enn før, men visste ikke helt hvordan det var lurt å gjøre det. I tillegg var det mye krumspring i fasader og tak, som er en invitasjon til problemer. 

Skrevet
Diry72 skrev (3 timer siden):

Til trådstarter. Hvordan ligger det ann? Husker jeg fikk muggsopp på kaldloft, og da brukte jeg en plansliper og kraftvask, men selv da kom det tilbake. Håper du oppdaterer tråden. 

Mugg kommer alltid tilbake når årsaken ikke fjernes. Viktig med isolasjon og god ventilasjon. 

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (På 11.11.2022 den 19.38):

TS her! Tenkte jeg skulle oppdatere. Etter klorvasken har det utrolig nok ikke kommet tilbake. Føler jeg må poengtere at vi ikke bare tok der hvor vi så mugg, men alle flater; tak, gulv, utpå og inni skapet, hyller, senga(ikke madassen altså men sengeramme), under senga, radiatoren osv. Hver millimeter skrubber vi ned.

Vi lufter fremdeles hver morgen og hver kveld, har døra oppe om natta, ventilx2 er også oppe + avtrekk står på om natta. Eneste tiltakene. Kjøpte en sånn bøtte avfukter greie på Claes Ohlson, men den samlet lite vann. Om det er fordi den var dårlig (billig) eller for at det ikke var så mye å same vet jeg ikke. Den varte kun i 3 mnd og ble kjøpt i starten av november, så den er jo oppbrukt for lengst.

Vi åpnet også tapetet et par steder der hvor det var verst, men fant ingenting. Lånte en sånn fuktighetsmåler, fant ikke noen forhøyede verdier. Skal selge snart så må nå opplyse om det, men 5 måneder etter så burde det jo kommet tilbake innen nå tenker jeg. Men de som flytter inn blir nok å pusse opp uansett, litt slitent det soverommet:p

Så om noen andre finner denne tråden: forsøk klorin men obs at det kan gjemme seg under tapet osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

TS her! Tenkte jeg skulle oppdatere. Etter klorvasken har det utrolig nok ikke kommet tilbake. Føler jeg må poengtere at vi ikke bare tok der hvor vi så mugg, men alle flater; tak, gulv, utpå og inni skapet, hyller, senga(ikke madassen altså men sengeramme), under senga, radiatoren osv. Hver millimeter skrubber vi ned.

Vi lufter fremdeles hver morgen og hver kveld, har døra oppe om natta, ventilx2 er også oppe + avtrekk står på om natta. Eneste tiltakene. Kjøpte en sånn bøtte avfukter greie på Claes Ohlson, men den samlet lite vann. Om det er fordi den var dårlig (billig) eller for at det ikke var så mye å same vet jeg ikke. Den varte kun i 3 mnd og ble kjøpt i starten av november, så den er jo oppbrukt for lengst.

Vi åpnet også tapetet et par steder der hvor det var verst, men fant ingenting. Lånte en sånn fuktighetsmåler, fant ikke noen forhøyede verdier. Skal selge snart så må nå opplyse om det, men 5 måneder etter så burde det jo kommet tilbake innen nå tenker jeg. Men de som flytter inn blir nok å pusse opp uansett, litt slitent det soverommet:p

Så om noen andre finner denne tråden: forsøk klorin men obs at det kan gjemme seg under tapet osv. 

Da var dere heldig og hadde kun fått mugg i overflaten. Takk for oppdatering :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...