Gå til innhold

Mugg på soverom i sameie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til trådstarter. Du har vel ikke opplevd at det drypper vann ned fra tak, noe som skyldes kondens. Å tørke klær inne i stua er noe av det dummeste man kan gjøre, da skal jeg love deg at du får sopp. Så dum var jeg en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildanden skrev (På 4.11.2022 den 3.38):

Hva slags ventilasjon har dere? Problemer med kondens/sopp i vinduskarmer skyldes ofte for høy luftfuktighet og dårlig ventilasjon, som flere har vært inne på. Hvis bygget har dårlig/manglende ventilasjon, er det noe man bør ta opp med styret i sameiet, slik at sameiet kan utbedre dette i bygget. 

Sjekk om vinduene har ventiler, de sitter ofte øverst på vinduet, ovenfor glasset. Hvis du åpner disse vil du få litt ventilasjon via dem.

En midlertidig løsning inntil man ev. får utbedret ventilasjon kan være å sette en liten varmelist under vinduet. Det vil varme opp vinduet slik at kondensen minskes, dermed vil man redusere soppveksten.

Ventilasjon er vel bare vinduer når vi åpner dem, samt sånne ventiler som du nevner som sitter på toppen av vinduet. Disse + den gammeldagse luka på soverommet er alltid åpen. Så er det avtrekket på kjøkkenet da, det står ofte på på laveste nivå store deler av døgnet. Vi tørker klær ute så langt som mulig, ellers ved avtrekket på kjøkkenet (fungerer mye bedre enn det på badet).

Men takk for tips ang. Å varsle styret ang ventilasjon. Styret sier bare at vi må gjøre x og ikke gjøre y, som er ting vi alltid har gjort og likevel fått mugg. 

Aldri hørt om varmelist? Hva er det?

AnonymBruker skrev (På 4.11.2022 den 13.57):

Så denne muggen er i tilknytning til vinduet? Er det nye vinduer som sameiet har byttet? Hva sier vedtektene deres om hvem som har ansvaret for vinduer? 

Anonymkode: a7086...831

Nei, muggen i vinduskarmen er borte siden sameiet byttet vinduer og karmer(så er de som har ansvaret for dem). Nå er det mugg i er hjørne og langsmed en yttervegg + i taket(i hjørnet). Men vinduet er fult av kondens hver morgen, og vi har et helt regime hver morgen pga denne kondensen:/

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis det er for høy luftfuktighet i et rom, vil dette kondensere på kalde flater. Den kaldeste flaten i et rom er vanligvis vinduer. Da får man mugg i vinduskarmen. 

Dersom det er mugg i vinduskarmen, er det i 99% av tilfellene fordi man enten ikke har ventiler åpne, at man ikke lufter ut leiligheten, at man har det for kaldt inne, eller at man tilfører for mye fuktighet.

For å ikke tilføre for mye fuktighet til inneluft er det viktig å ikke dusje med åpen dør til badet. Bruke ventilator på kjøkkenet. Slå på eventuelle baderomsvifter. Hvis man tørker klær innendørs er det lurt med en avfukter. Bruk lokk på kasseroller når man koker mat. 

Mugg på yttervegger (innvendig) har samme grunn. Hjørner er spesielt utsatt, da disse er kaldere enn øvrige deler av veggen (plass til mindre isolasjon). Unngå å ha møbler inntil yttervegger. 

Anonymkode: 3c1ec...9cf

Som nevnt er ventiler alltid åpne. Her er hva vi gjør hver morgen: 

Ventiler i alle rom som har er alltid åpen, 24/7, 365 dager. Tørker så av kondens på vindu og karmene på soverommet, en sjelden gang på stua. Åpner alle vinduer og alle innerdører i leiligheten. Avtrekket på kjøkkenet slås på på full guffe(hakket mer effektivt enn det på badet). På med varme. Nå også en avfukter. Vi tar også dyner og puter ut av rommet og legger det over tørkestativet som vi setter under avtrekket på kjøkkenet. Senga er dratt ut 15 cm fra veggen(ellers ikke noe møbler, skap er fastmontert til veggen).

Tøyvask tørkes ute så langt som mulig, ellers under avtrekket på kjøkkenet(det er bedre enn det på badet, det er uansett for lite til at du får inn et tørkestativ). Åpner vinduet der og/eller skrur på radiatoren. Tørker ALDRI på soverommet.

På badet slår avtrekket seg på automatisk når du skrur på lyset, og det lar jeg gå en lang stund etter dusj. Innetemp er 21-23 grader, 19-20 mens vi er på jobb(tør ikke la det stå på når vi er borte).

Vet ikke hva mer jeg skal gjøre? Må jo opp lenge før jeg må på morgenen for å rekke over alt dette.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mugg har som regel tre årsaker, og løses aldri med klorvask:

1. For dårlig ventilasjon
2. Lekkasje
3. For stor fuktbelastning

Alle ventiler i boligen må stå åpne. Dvs lufteluker som er i vegg/og eller ventiler øverst i vindu. 
Sørg for at møbler ikke står helt inntil yttervegg, særlig på soverom er dette viktig (vi avgir svært mye fukt når vi sover)

Bruk avfukter når du tørker klær, evnt tørk klær på badet som er ment å tåle fuktbelastning. Å tørke klær i oppholdsrom hvis ventilasjon i tillegg ikke er tilstrekkelig, er en veldig dårlig ide.

Den naturlige ventilasjonen i boligen er ditt ansvar. Enten må du åpne luker, eller etablere lufteluker i boligen. Avhengig av hva slags sameiet dette er, så kan det være at de er ansvarlige for den mekaniske ventilasjonen. Dvs hvis det er felles anlegg som går på bad og evnt kjøkken. Men hvis det ikke er felles anlegg, så er dette ditt ansvar. 

Anonymkode: 578ea...355

Se ovenfor. Hva mer kan jeg gjøre? 

Mener de byttet ventilasjonsanlegget på kjøkkenet litt før jeg flyttet inn, så ser ut som at det er sameiet som styrer det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan forresten enkelt sjekke om det er for høy luftfuktighet i rommet, for eksempel med en slik:

https://www.clasohlson.com/no/Hygrometer-termometer/p/36-6779

Det bør ikke være over 40-50% luftfuktighet nå på vinteren, avhengig av hvor kaldt det er i rommet. 

Takk for tips! Kunne vært kjekk å ha for å se om avfukteren hjelper.

Diry72 skrev (55 minutter siden):

Til trådstarter. Du har vel ikke opplevd at det drypper vann ned fra tak, noe som skyldes kondens. Å tørke klær inne i stua er noe av det dummeste man kan gjøre, da skal jeg love deg at du får sopp. Så dum var jeg en gang. 

Nei, ikke opplevd at det drypper fra taket. 

Se ovenfor ang klestørking, ingen andre steder å tørke enn under kjøkkenavtrekket(om jeg ikke kan hive det ut da).

Anonymkode: dc87b...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 15.29):

fyrer ikke med strøm så sånn sett går det greit.

Hva fyrer du med?

Er leiligheten i kjelleren? Dvs med jord mot veggen med fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (1 time siden):

Hvilke rom er det kondens i? Sopp i yttervegg og tak, hvilket rom er dette?

Kun soverom, innendørs. I et hjørne hvor to yttervegger møtes, og i taket på dette hjørnet.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva fyrer du med?

Er leiligheten i kjelleren? Dvs med jord mot veggen med fukt?

Det er fjernvarme her, fyrer med radiatorne. 

Leiligheten er ikke i kjelleren men i 1. Etg., er boder og fellesvaskeri i kjelleren, samt opplegget til fjernvarmen. Klær tørkes ikke her forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fjernvarme her, fyrer med radiatorne. 

Hvorfor tør du ikke at radiatorer står på når du er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter hele tiden= Vindu på gløtt og bruker ikke varme på soverom.Ikke harr problemer med mugg. Har lest et sted at senger/madrasser ikke må stå tett inntil veggene, for da kan det utvikles mugg eller sopp. 

Anonymkode: 486ae...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen hygrometre så du får oversikt over luftfuktigheten inne hos deg. Plasser en ved hovedproblemet, og ellers ha et par rundt. Mest sannsynlig vil du se høye verdier, og ha behov for å avfukte, ev. finne årsaken til fukten. Da er det nok greit å kontakte en fagperson/firma, men du kan forsøke en god del selv først.

Avfukter er knall, men du kan også komme langt ved å lufte ordentlig, ha på varme og selvsagt skrue vekk muggen helt. Det kan være alt fra feil på drenering til et vannrør som lekker, til bare dårlig lufting og "feil" bruk.

Anonymkode: c50e5...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lufter hele tiden= Vindu på gløtt og bruker ikke varme på soverom.Ikke harr problemer med mugg. Har lest et sted at senger/madrasser ikke må stå tett inntil veggene, for da kan det utvikles mugg eller sopp. 

Anonymkode: 486ae...561

Det kan være lurt å lufte, men det er også svært lurt å benytte varme for å drive kontrollere fuktighet. Avfukter er selvsagt også gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tør du ikke at radiatorer står på når du er borte?

De er fra byggeåret og gidder ikke bytte dem når jeg snart skal selge.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp noen hygrometre så du får oversikt over luftfuktigheten inne hos deg. Plasser en ved hovedproblemet, og ellers ha et par rundt. Mest sannsynlig vil du se høye verdier, og ha behov for å avfukte, ev. finne årsaken til fukten. Da er det nok greit å kontakte en fagperson/firma, men du kan forsøke en god del selv først.

Avfukter er knall, men du kan også komme langt ved å lufte ordentlig, ha på varme og selvsagt skrue vekk muggen helt. Det kan være alt fra feil på drenering til et vannrør som lekker, til bare dårlig lufting og "feil" bruk.

Har funnet en plass jeg kan låne meg er skikkelig hygrometer:) om jeg finner for høy fuktighet så er jeg ikke helt sikker på hvor grensen går mellom mitt ansvar og sameiets. 

Men jeg lufter hver morgen, og igjen når jeg kommer hjem, og før vi legger oss. Gjør ikke annet føler jeg. Og bruker en formue på å varme opp et soverom jeg egentlig vil ha kaldt for å sove godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter. Har du/ dere hatt problemet med kondens i vegg og tak all den tid du/dere har bodd i leiligheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvis det er et taknedløp på hjørnet, har du sjekket at dette ikke lekker? Antar det er utvendig nedløp, hvis bygget er gammelt. 

Hvis taket akkurat er byttet, er det kanskje ikke det som er problemet. Er fasaden vedlikeholdt? 

Du har ingen biopeis eller gassovn? Disse avgir mye fuktighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme problem som ts. Er det ingen som vet hva det kommer av? Jeg ser mange spør om yttervegger og taknedløp ute - hvorfor? 

Her er det over 80% luftfuktighet på ene soverommet, som er mot yttervegg. Lufteventil i vinduet er alltid åpen, varmeovn under vindu er alltid på. Likevel renner vannet på innsiden av glasset. Det skal jo ikke være sånn??!

Anonymkode: de1b9...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har samme problem som ts. Er det ingen som vet hva det kommer av? Jeg ser mange spør om yttervegger og taknedløp ute - hvorfor? 

Her er det over 80% luftfuktighet på ene soverommet, som er mot yttervegg. Lufteventil i vinduet er alltid åpen, varmeovn under vindu er alltid på. Likevel renner vannet på innsiden av glasset. Det skal jo ikke være sånn??!

Fordi hvis ikke fuktigheten kommer innenfra, må den komme fra utsiden. 

Hvis TS virkelig er så god til å lufte og ikke gjør noe feil i forhold til tørking av klær, koking av mat, dusjing etc, alle ventiler er åpne... så skal det ikke være fuktighet på vinduene eller vegger. 

Det kan selvfølgelig være at man fra byggeår har hatt lufting over tak, og at det er satt inn baderomsvifter og vifter på kjøkkenet, slik at luften ikke blir trukket ut over tak, slik som tenkt... det er også noe å vurdere. 

Alternativt har bygget blitt etterisolert innvendig av noen som ikke har peiling, da vil kondenspunktet i veggen havne på feil sted, og man får et fuktproblem. Dette er spesielt skummelt i kjellere eller i bygg av tegl/betong. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan selvfølgelig være at man fra byggeår har hatt lufting over tak, og at det er satt inn baderomsvifter og vifter på kjøkkenet, slik at luften ikke blir trukket ut over tak, slik som tenkt... det er også noe å vurdere. 

Kan du forklare dette nærmere? Hvordan sjekker man sånt? Jeg har nemlig nettopp kjøpt min bolig og der er bad og kjøkken nyoppusset, med nye vifter. Kan dette forklare fuktproblemet på det ene soverommet (ligger ved siden av badet, med tak over)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare dette nærmere? Hvordan sjekker man sånt? Jeg har nemlig nettopp kjøpt min bolig og der er bad og kjøkken nyoppusset, med nye vifter. Kan dette forklare fuktproblemet på det ene soverommet (ligger ved siden av badet, med tak over)?

Prøv å la viften på badet stå på døgnet rundt først. Det skal være en luftespalte i baderomsdøren slik at luft fra stuen og soverommet blir trukket inn på badet og opp over taket. Ventiler må være åpne. 

https://snl.no/naturlig_ventilasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Prøv å la viften på badet stå på døgnet rundt først. Det skal være en luftespalte i baderomsdøren slik at luft fra stuen og soverommet blir trukket inn på badet og opp over taket. Ventiler må være åpne. 

https://snl.no/naturlig_ventilasjon

Det har jeg gjort. Viften står stort sett alltid på. Det er også luftespalte under baderomsdøren. Men det har virkelig ingen effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg gjort. Viften står stort sett alltid på. Det er også luftespalte under baderomsdøren. Men det har virkelig ingen effekt. 

Da er det nok ikke dette som er problemet. Hvis du akkurat har kjøpt hadde jeg fått inn en takstmann/byggingeniør el. for å undersøke. Det kan eventuelt være at du har en sak mot selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kan forresten enkelt sjekke om det er for høy luftfuktighet i rommet, for eksempel med en slik:

https://www.clasohlson.com/no/Hygrometer-termometer/p/36-6779

Det bør ikke være over 40-50% luftfuktighet nå på vinteren, avhengig av hvor kaldt det er i rommet. 

40-60 er normalt og ideelt. 

Anonymkode: 578ea...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...