Gå til innhold

Mugg på soverom i sameie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangs boligeier her😅 Bor i et sameie, flyttet inn for noen år siden. Siste året har jeg hatt mugg i vinduskarmen men både karmene og vinduer skulle byttes(ble byttet i sommer), så holdte det i sjakk med jevnlig klorvask. Sørget også for å lufte hver dag. 

Nå har jeg derimot funnet mugg i et hjørne, både på vegg og tak. Vasker med klorin spray men det kommer tilbake.

Dette er vel ikke noe sameiet har ansvar for? Virker ikke som innboforsikringen(LO favør) dekker det heller. Skal selge om 6mnd, har henda fulle med jobb og kreftsyk bror, har ikke tid til dette 😩 må jeg bare rive og hyre noen??

Anonymkode: dc87b...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker, men mener at det innvendige i hver andels-seksjon har en selv ansvar for vedlikehold etc, mens det utvendige og byggningsmessige er et fellesansvar (borettslagets). 

Oppdager en mugg i vinduskarm, må en selvsagt vaske oftere enn vanlig, lufte mer og generelt være påpasselig med god ventilering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (8 minutter siden):

Usikker, men mener at det innvendige i hver andels-seksjon har en selv ansvar for vedlikehold etc, mens det utvendige og byggningsmessige er et fellesansvar (borettslagets). 

Oppdager en mugg i vinduskarm, må en selvsagt vaske oftere enn vanlig, lufte mer og generelt være påpasselig med god ventilering. 

Det jeg og mener. Sjekka litt på nett og oppussing av et soverom er sånn 7000per kvm, det er jo helt vilt! Soverommet er ganske stort.

Det er ikke mugg i karmen nå lenger siden det ble byttet, men virker som om det har spredt seg til dette hjørnet. Kan jo absolutt ingenting om oppussing, bodd hele livet i leid bolig frem til jeg kjøpte denne leiligheten.

Skal alltids klare å rive, men aner jo ikke hva jeg finner under og hva jeg må gjøre etterpå 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i hjørne ved yttervegg? Eller vegg mot et annet rom? 
Vet du noe om isolasjonsmateriale som er brukt? Har sameiet lagt inn ny isolasjon i nyere tid?

Anonymkode: a7086...831

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det i hjørne ved yttervegg? Eller vegg mot et annet rom? 
Vet du noe om isolasjonsmateriale som er brukt? Har sameiet lagt inn ny isolasjon i nyere tid?

Hjørnet er mot en yttervegg ja. Har en nabo over eneste. 

Har ikke snøring om hva som er brukt av isolering, bare at bygget er betong og gips. Ikke byttet isolasjon siden jeg flyttet inn for noen år siden, tak og vinduer byttet i sommer.

Har kontaktet sameiet for å se om de har forsikring mot mugg. Føler jeg har gjort alt i min makt for å forebygge etter jeg fant i vinduskarmen:/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er innvending har du selv ansvaret for, unntaket blir om det viser seg at det er noe galt med kledningen på bygget og at det igjen har ført til fukt og råte hos deg. Uansett så må du finne ut av det, jeg ville tatt kontakt med en tømrer og fått en befaring. 

Anonymkode: 26188...cee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Førstegangs boligeier her😅 Bor i et sameie, flyttet inn for noen år siden. Siste året har jeg hatt mugg i vinduskarmen men både karmene og vinduer skulle byttes(ble byttet i sommer), så holdte det i sjakk med jevnlig klorvask. Sørget også for å lufte hver dag. 

Nå har jeg derimot funnet mugg i et hjørne, både på vegg og tak. Vasker med klorin spray men det kommer tilbake.

Dette er vel ikke noe sameiet har ansvar for? Virker ikke som innboforsikringen(LO favør) dekker det heller. Skal selge om 6mnd, har henda fulle med jobb og kreftsyk bror, har ikke tid til dette 😩 må jeg bare rive og hyre noen??

Klorin spray er ikke nok, den er for utvanna. Fant en diger klatt mugg på soverommet dit jeg flyttet, vi skura ned hele rommet i en sterk blanding klor og vann, og etter 3 år er det enda ikke tilbake. God lufting etterpå er viktig. Men skur med klor, luft og se først nå. Leit å høre om din bror, håper han klarer seg!

Anonymkode: b7280...036

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et problem hos noen i ei blokk hvor jeg bodde tidligere. Blokka var bygd med lite isolasjon. Det var ikke noe problem for oss, da vi fyrte tilstrekkelig til at fronten mellom varm inneluft og kald, rå uteluft var utenfor innerveggen. Hos noen naboer, derimot, som hadde masse (!!) tekstiler på soverommet sitt og i tillegg lav fyring, ble det fukt fordi ikke fronten lå utenfor innerveggen. 

Vaske med nødvendig/rett middel, samt evt luftavfukter og passe på tilstrekkelig varme, kanskje det kan være din løsning?

Anonymkode: 8f4e6...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så er det viktig med god lufting, samt tilstrekkelig varme. I disse dager med dyr strøm er det nok mange som sparer (for) mye på varmen med de kjedelige følger det kan medføre.

Du bør også sjekke bak skap/møbler som står helt inntil yttervegg og la det være en avstand på ca 5 cm fra vegg. Typisk får mange merker etter mugg bak sengen, da den ofte står helt inntil veggen. 

Døren inn til rommet bør også være åpen slik at det blir en naturlig sirkulasjon av luften i leiligheten. Dersom du har ventilasjonsluker (ofte eldre boliger har dette) må disse brukes. Ikke steng de helt igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Alt som er innvending har du selv ansvaret for, unntaket blir om det viser seg at det er noe galt med kledningen på bygget og at det igjen har ført til fukt og råte hos deg. Uansett så må du finne ut av det, jeg ville tatt kontakt med en tømrer og fått en befaring. 

Anonymkode: 26188...cee

Det jeg også har hørt, men nå har jeg gravd litt på nett og det virker som om jeg rett og slett ikke kan tegne egen forsikring for boligmassen siden jeg bare eier en del av den. Venter på svar fra styret.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er luftfuktigheten i rommet?

Anonymkode: 227df...035

Vi fikk låne en fuktmåler forrige vinter, men den målte kun på materialet, og eneste vi fant med høy fuktighet var der vi alt hadde funnet mugg (og som så ble byttet).

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Klorin spray er ikke nok, den er for utvanna. Fant en diger klatt mugg på soverommet dit jeg flyttet, vi skura ned hele rommet i en sterk blanding klor og vann, og etter 3 år er det enda ikke tilbake. God lufting etterpå er viktig. Men skur med klor, luft og se først nå. Leit å høre om din bror, håper han klarer seg!

Anonymkode: b7280...036

Oi, det visste jeg ikke! Kanskje kjøpe meg skikkelig klorin. For tapetet virker ikke å ha reagert negativt på sprayen i alle fall.

Min bror er en hardhaus så vi har håpet💪

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er fukt som er problemet. Kjøp en luftavfukter. 

Anonymkode: 9194d...6b8

Har sett på noen av dem(vi lå te en en periode) og de kommer jo i ørten prisklasser, har du en rimelig å anbefale? 

Frosty skrev (3 timer siden):

Som andre sier så er det viktig med god lufting, samt tilstrekkelig varme. I disse dager med dyr strøm er det nok mange som sparer (for) mye på varmen med de kjedelige følger det kan medføre.

Du bør også sjekke bak skap/møbler som står helt inntil yttervegg og la det være en avstand på ca 5 cm fra vegg. Typisk får mange merker etter mugg bak sengen, da den ofte står helt inntil veggen. 

Døren inn til rommet bør også være åpen slik at det blir en naturlig sirkulasjon av luften i leiligheten. Dersom du har ventilasjonsluker (ofte eldre boliger har dette) må disse brukes. Ikke steng de helt igjen.

Etter vi fant mugg i karmen så begynte vi å hver morgen tørke ned vinduet med håndduk, opp med vindu og dører, tok ut dyner fra soverommet, hadde gardinene opp over stanga, satte på varme(brukt en formue på å varme opp et soverom! Hører bestemor snur seg i grava...) Osv. Føler liksom vi har gjort alt vi kan.

Tusen takk for help alle, skal ta en runde med skikkelig klor og en avfukter kunne vært kjekt uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosty skrev (5 timer siden):

Må legge til at vi har en sånn og den er ALLTID åpen, så langt den går. Har kun lukket den ved svært kraftig vind et par ganger for da bråker den.

Eneste som står helt inntil veggen er skapet og senga, men det er teknisk sett bare vegger og fronter på skapet, baksiden av skapet er rett og slett selve veggen(den peker dog mot min egen gang). Senga har en sånn kant/ramme som går hele veien rundt så får liksom ikke klint den helt inntil veggen. Vi har uansett dratt den litt ut. Dog er det oppbevaring under senga(løfter opp madrassen). 

Vi fyrer ikke med strøm så sånn sett går det greit. Mest at vi ikke får et digg kjølig soverom:p men heller det enn mugg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ventilasjon har dere? Problemer med kondens/sopp i vinduskarmer skyldes ofte for høy luftfuktighet og dårlig ventilasjon, som flere har vært inne på. Hvis bygget har dårlig/manglende ventilasjon, er det noe man bør ta opp med styret i sameiet, slik at sameiet kan utbedre dette i bygget. 

Sjekk om vinduene har ventiler, de sitter ofte øverst på vinduet, ovenfor glasset. Hvis du åpner disse vil du få litt ventilasjon via dem.

En midlertidig løsning inntil man ev. får utbedret ventilasjon kan være å sette en liten varmelist under vinduet. Det vil varme opp vinduet slik at kondensen minskes, dermed vil man redusere soppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 13.28):

Etter vi fant mugg i karmen

Så denne muggen er i tilknytning til vinduet? Er det nye vinduer som sameiet har byttet? Hva sier vedtektene deres om hvem som har ansvaret for vinduer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så denne muggen er i tilknytning til vinduet? Er det nye vinduer som sameiet har byttet? Hva sier vedtektene deres om hvem som har ansvaret for vinduer? 

Hvis det er for høy luftfuktighet i et rom, vil dette kondensere på kalde flater. Den kaldeste flaten i et rom er vanligvis vinduer. Da får man mugg i vinduskarmen. 

Dersom det er mugg i vinduskarmen, er det i 99% av tilfellene fordi man enten ikke har ventiler åpne, at man ikke lufter ut leiligheten, at man har det for kaldt inne, eller at man tilfører for mye fuktighet.

For å ikke tilføre for mye fuktighet til inneluft er det viktig å ikke dusje med åpen dør til badet. Bruke ventilator på kjøkkenet. Slå på eventuelle baderomsvifter. Hvis man tørker klær innendørs er det lurt med en avfukter. Bruk lokk på kasseroller når man koker mat. 

Mugg på yttervegger (innvendig) har samme grunn. Hjørner er spesielt utsatt, da disse er kaldere enn øvrige deler av veggen (plass til mindre isolasjon). Unngå å ha møbler inntil yttervegger. 

Anonymkode: 3c1ec...9cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 13.28):

Det jeg også har hørt, men nå har jeg gravd litt på nett og det virker som om jeg rett og slett ikke kan tegne egen forsikring for boligmassen siden jeg bare eier en del av den. Venter på svar fra styret.

Vi fikk låne en fuktmåler forrige vinter, men den målte kun på materialet, og eneste vi fant med høy fuktighet var der vi alt hadde funnet mugg (og som så ble byttet).

Oi, det visste jeg ikke! Kanskje kjøpe meg skikkelig klorin. For tapetet virker ikke å ha reagert negativt på sprayen i alle fall.

Min bror er en hardhaus så vi har håpet💪

Har sett på noen av dem(vi lå te en en periode) og de kommer jo i ørten prisklasser, har du en rimelig å anbefale? 

Etter vi fant mugg i karmen så begynte vi å hver morgen tørke ned vinduet med håndduk, opp med vindu og dører, tok ut dyner fra soverommet, hadde gardinene opp over stanga, satte på varme(brukt en formue på å varme opp et soverom! Hører bestemor snur seg i grava...) Osv. Føler liksom vi har gjort alt vi kan.

Tusen takk for help alle, skal ta en runde med skikkelig klor og en avfukter kunne vært kjekt uansett 

https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/klima-varme/luftavfukter/woods-mrd14g/1012083.11254/?gclid=EAIaIQobChMIisaq7omX-wIVCGgYCh3CrABrEAQYCSABEgLua_D_BwE

Bruker denne på soverommet. Funker som juling. 

Anonymkode: 9194d...6b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg har som regel tre årsaker, og løses aldri med klorvask:

1. For dårlig ventilasjon
2. Lekkasje
3. For stor fuktbelastning

Alle ventiler i boligen må stå åpne. Dvs lufteluker som er i vegg/og eller ventiler øverst i vindu. 
Sørg for at møbler ikke står helt inntil yttervegg, særlig på soverom er dette viktig (vi avgir svært mye fukt når vi sover)

Bruk avfukter når du tørker klær, evnt tørk klær på badet som er ment å tåle fuktbelastning. Å tørke klær i oppholdsrom hvis ventilasjon i tillegg ikke er tilstrekkelig, er en veldig dårlig ide.

Den naturlige ventilasjonen i boligen er ditt ansvar. Enten må du åpne luker, eller etablere lufteluker i boligen. Avhengig av hva slags sameiet dette er, så kan det være at de er ansvarlige for den mekaniske ventilasjonen. Dvs hvis det er felles anlegg som går på bad og evnt kjøkken. Men hvis det ikke er felles anlegg, så er dette ditt ansvar. 

Anonymkode: 578ea...355

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...