Gå til innhold

Dere som har barn med autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
mo1234 skrev (12 timer siden):

Hehe, det er nok ikke statistisk bevist…

Kanskje ikke statistisk, men det finnes faktisk forskning på det:

https://spectrum.ieee.org/when-engineers-genes-collide

Among the children of engineers, autism and related conditions are found twice as often as in the general population, according to British studies, and are unusually common even in the grandchildren of engineers.

Anonymkode: d9c10...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det var mange tegn helt fra begynnelsen. Som baby var barnet veldig urolig, gråt ganske mye, sov dårlig, vanskelig å få kontakt med. Begynte å gå veldig tidlig, var helt ekstremt urolig og aktiv, hadde null forståelse for fare, og det var alltid vanskelig med det sosiale. Begynte å snakke ved 3-4-årsalderen. Vi prøvde å få hjelp, men fikk ikke. Da barnet hadde problemer i barnehagen så ble vi ulovlig meldt til barnevernet med mistanke om vold og overgrep. 

Anonymkode: d9c10...0c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn med autisme, men jeg har selv autisme ( Asperger) Jeg sov veldig lite som barn, hadde store søvnproblemer. Jeg husker at det ofte skyldes lyder i huset, knirking i dører, lyden av regn ute, lyden av vaskemaskinen, Klokker. Sånne ting holdt meg våken hele natten fordi mange av oss på autismespekteret er veldig følsomme for lys og lys og i tillegg kom problemer med å sove i seg selv på toppen av det hele 

Skrevet
Laraa skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke barn med autisme, men jeg har selv autisme ( Asperger) Jeg sov veldig lite som barn, hadde store søvnproblemer. Jeg husker at det ofte skyldes lyder i huset, knirking i dører, lyden av regn ute, lyden av vaskemaskinen, Klokker. Sånne ting holdt meg våken hele natten fordi mange av oss på autismespekteret er veldig følsomme for lys og lys og i tillegg kom problemer med å sove i seg selv på toppen av det hele 

Er det større sjanse for at du kan få barn med autisme?

Skrevet
mo1234 skrev (1 time siden):

Er det større sjanse for at du kan få barn med autisme?

Det er det, men jeg har ikke barn selv 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 9.10):

Trodde ikke de med autisme var så glad i fysisk kontakt? Hvordan var blikk og kontakt som baby? Og hvordan var nattesøvnen?

Anonymkode: be74a...812

De er like forskjellige som nevrotypikere. Vår med autisme er veldig kosete.

Anonymkode: eb67d...810

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 18.57):

Jeg tar to barn med Asberger og ADHD. 
De er begge to under utdanning, den ene på universitet.  
Hvis en som forelder er såpass oppegående at en greier å registrere tidlig nok de utfordringene som dukker opp og melder de opp til utredning så er det de beste for barnet. 
Samtidig så må en som forelder «utdanne» seg så mye som mulig innen autismespekteret. 
Da vil en forstå at det er så utrolig mange versjoner av autisme og hvor stort sprang det er på  utfordringene.  
Men barna vil alltid tjene på å ha engasjerte og ressurssterke foreldre som er med å prøve å redusere utfordringene mest mulig. 
De kan være på mange områder på linje med sine jevnaldrende, men samtidig ha områder der de er mange år tilbake i utvikling. 
Dette jevner seg  ut jo eldre de blir. 
Late bloomers er en like passelig diagnose på desse barna. 
Jeg skiller desse Asbergerautistene fra de med mere alvorlig autisme. 
Der er det større utviklingsforstyrrelser og andre metoder for oppfølging 

Anonymkode: 98a93...be5

Hva er det du mener er «alvorlig autisme» ? Autister kan være tynget av diagnosen uavhengig av hvor på spekteret de befinner seg. Det finnes Aspergere som har mer alvorlig autisme på lik linje som det finnes folk på den andre siden av spekteret.

Anonymkode: eb67d...810

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 9.10):

Trodde ikke de med autisme var så glad i fysisk kontakt? Hvordan var blikk og kontakt som baby? Og hvordan var nattesøvnen?

Min er veldig glad i kos og klem, men bare med faren sin og meg. Det skal mye til før noen andre får kos. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har hørt det er arvelig, har du eller far noen tendenser mot spekteret eller evt øvrig familie?

I vår familie kommer det fra meg, tror jeg. Jeg har det ikke selv, men jeg er ganske sikker på at broren min har det (han tror det selv også) og at det kommer fra faren vår. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Leste bl.a at ingeniører får oftere barn med autisme.

Har det ikke noe med fars alder å gjøre også, syns jeg leste noe sånt en stund tilbake. 
(Faren til min er både ingeniør og var 46 år da barnet ble født, så hvis det er sånn så er det ikke rart at h*n ble født med autisme - belastet både fra min og fars side av familien.)

Anonymkode: 07134...a6a

Skrevet

Vi har sønn på 9 år som har «atypisk barneautisme/svært høytfungerende», foreløpig iallefall.

Det vi foreldre stusset på var en ting:

Kroppslig stimming og lyd. Altså, han «shufflet» ben og armer og lagde litt lyd når han var engasjert eller ble veldig positivt stimulert av noe som var gøy. 

Ellers slet vi med søvn og mat, men ikke i ekstrem grad. Det var innenfor normalen av strev.

Han var generelt forsinket motorisk, men fikk hele tiden positiv fremgang etter å ha fått oppfølging hos fysio eller i bhg. 

Generelt var det noen indikasjoner på forsinkelser, men han tok det alltid igjen mer enn forventet.

Språklig lå han over forventet utvikling etterhvert, men det var jo mer utover barnehagetid. 

Høy sosial trivsel, men om det vedvarer ut tweens/ungdomstid vet man jo aldri med noen egentlig. 

Anonymkode: fcc29...e07

Skrevet
Laraa skrev (8 timer siden):

Interessant at du sier det, for vår sønn på 9 er og veldig observant på eksterne lyder som regn utenfor osv.

Ikke før barneskolen, men først siste året egentlig. 

Livredd lyn, torden og hunder. 

Men sin egen musikk, den kan han godt spille høyt :) 

Anonymkode: fcc29...e07

Skrevet

Har et tips til alle på spekteret og til de som har barn på spekteret som er lydsensitiv (eller andre som ikke er på spekteret i det hele tatt, men er lydsensitive okke som)

Flare Audio "Calmer". De er så utrolig hjelpsomme. Den stenger ikke ute lyder, men sentrerer lyden eller gjør noe med lyden slik at den ikke blir like intens for de som sliter med høye lyder. 

https://www.flareaudio.com/collections/calmer

Anonymkode: 07134...a6a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...