Gå til innhold

Dere som har barn med autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var barnet som baby? Så dere noen tegn allerede det første leveåret? Var babytiden rolig eller krevende?

Anonymkode: be74a...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter hadde kolikk og var veldig urolig. Men det er mulig det var tilfeldig? For årene etter var hun relativt normal, og vi mistenkte ikke autisme før hun begynte å nærme seg tiårsalderen. Har fått diagnosen Aspergers, ikke uvanlig at jenter diagnostiseres relativt sent med dette.

Anonymkode: b0f07...941

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel an på graden av tilstanden? Naboens gutt viste seg å være tung autist, bor nå i egen bolig, problemer språklig osv. 

Han var upåfallende fysisk som barn, veldig aktiv. Han ålet seg rundt som en gal da han var et halvt år. Men: han var nesten umulig å få kontakt med. Husker jeg reagerte på det. 

Har nå selv en niårig gutt som er under utredning mtp høytfungerende autisme. Det eneste påfallende med ham som baby er at han roet seg bedre alene i egen seng enn i min seng. 

Anonymkode: cd87f...8a4

Skrevet

Vår var veldig high need. Kolikk og ville bare bæres.Lekte aldri alene og det var et slit. Barnet er ennå slik i 6 års alderen at hun trenger mye nærhet. Skal sitte på fanget hele tiden.

Anonymkode: 665c3...a71

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vår var veldig high need. Kolikk og ville bare bæres.Lekte aldri alene og det var et slit. Barnet er ennå slik i 6 års alderen at hun trenger mye nærhet. Skal sitte på fanget hele tiden.

Trodde ikke de med autisme var så glad i fysisk kontakt? Hvordan var blikk og kontakt som baby? Og hvordan var nattesøvnen?

Skrevet

Jeg er gudmor til en..han taklet ikke å få pupp-og klarte ikke spise på den måten. Samme med nærkontakt, roet seg med en gang han fikk ligge ved siden av og heller fikk flaske. Samsoving ble han også urolig av, han lå best alene❤️nå er han 9, har lite/dårlig språk, mye høye lyder, er ikke alltid like interessert i andre mennesker men leker på sin måte med andre barn, i små tidsrom om gangen før han snur ryggen til de. De jeg husker best var at han ikke «adlød» navnet sitt da han var liten,måtte stryke han på armem for å få kontakt. Det bedret seg med årene, hvis han er alene hos oss. I større sammenkomster går han mere «inn» i seg selv. 

Anonymkode: 256ce...494

Skrevet

Nå har jeg en med Asperger, som ikke fikk diagnose før han var 11 år.

Som baby var han rolig, veldig glad i fysisk kontakt, helt normalt utvikling, hadde øyekontakt med de nære. Men i barnehagen og, så elsket han å sitte på fanget og kose, det første året. Og han er i dag som 15 åring, fortsatt glad i klemmer. Men da kun på de nære. 

Anonymkode: bace9...d52

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trodde ikke de med autisme var så glad i fysisk kontakt? Hvordan var blikk og kontakt som baby? Og hvordan var nattesøvnen?

Autisme er veldig forskjelling. Autisme betyr bare at de har avvik på den sosiale utviklingen, at ferdigheter som andre barn lærer intuitativt ikke kommer så lett for de barna. Mange barn med autisme er veldig glad i kroppskontakt. Vår jente er en av de. Når ting blir overveldenede på skole/bhg så vil hun helst sitte på fanget til en voksen.

Blikkontakt var tilstedet når hun var baby, men nok i litt mindre grad enn hos andre. Likevel bare slik at vi foreldre tenkte over det, andre som møtte henne mente det var normalt. De fleste ferdighetene er tilstedet, men hun bruker de ikke alltid like aktivt i alle situasjoner. Det vil si hun i noen sammenhenger kan oppleves ganske så normal, men når ting blir litt kaotisk så kommer de mer autistiske sidene frem.

• Nyttig 1
Skrevet

Problemer med ernæring/mat kan være tegn på autisme har jeg lest. 

Skrevet

En kompis har et barn med autisme. Vi rundt merket dette ved rundt 7-8-års alder da vi ikke klarte å få kontakt med barnet. Hn slet også voldsomt med ernæring og de lå mye på sykehus og hn fikk mat via sonde. Søvn var og er også veldig utfordrende, barnet som aldri.

Hn har i dag både autisme og psykisk utviklingshemming med en kognitiv alder på rundt 3 år ish selv om hn er i barneskolealder.

Anonymkode: 3a7d7...50a

Skrevet

Jeg tar to barn med Asberger og ADHD. 
De er begge to under utdanning, den ene på universitet.  
Hvis en som forelder er såpass oppegående at en greier å registrere tidlig nok de utfordringene som dukker opp og melder de opp til utredning så er det de beste for barnet. 
Samtidig så må en som forelder «utdanne» seg så mye som mulig innen autismespekteret. 
Da vil en forstå at det er så utrolig mange versjoner av autisme og hvor stort sprang det er på  utfordringene.  
Men barna vil alltid tjene på å ha engasjerte og ressurssterke foreldre som er med å prøve å redusere utfordringene mest mulig. 
De kan være på mange områder på linje med sine jevnaldrende, men samtidig ha områder der de er mange år tilbake i utvikling. 
Dette jevner seg  ut jo eldre de blir. 
Late bloomers er en like passelig diagnose på desse barna. 
Jeg skiller desse Asbergerautistene fra de med mere alvorlig autisme. 
Der er det større utviklingsforstyrrelser og andre metoder for oppfølging 

Anonymkode: 98a93...be5

• Hjerte 1
Skrevet
mo1234 skrev (2 timer siden):

Problemer med ernæring/mat kan være tegn på autisme har jeg lest. 

Ja, mine to utviklet spiseforstyrrelser ganske tidlig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, mine to utviklet spiseforstyrrelser ganske tidlig 

Har du 2 barn med autisme?

Skrevet
mo1234 skrev (6 minutter siden):

Har du 2 barn med autisme?

Ja, men nå er de voksne/ ungdom 😃

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men nå er de voksne/ ungdom 😃

Har hørt det er arvelig, har du eller far noen tendenser mot spekteret eller evt øvrig familie?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hørt det er arvelig, har du eller far noen tendenser mot spekteret eller evt øvrig familie?

Leste bl.a at ingeniører får oftere barn med autisme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke noen diagnose eller mistanke om det, men har en bror som er rimelig spesiell uten at han er utredet. 
Far har en nevø med med samme diagnose 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Leste bl.a at ingeniører får oftere barn med autisme.

Hehe, det er nok ikke statistisk bevist…

• Liker 2
Skrevet
mo1234 skrev (2 minutter siden):

Hehe, det er nok ikke statistisk bevist…

Jeg jobber ved NTNU, har et barn med Asperger. Her på universitetet mitt er det en relativt høy andel aspergere, og det er de tekniske ingeniørprogrammene/realfagprogrammene som tiltrekker seg fag-nerder (dette er et positivt ladet begrep for min del altså). Vi har egen aspergergruppe ved NTNU, som tilretteleggingstjenesten organiserer. Så det kan være noe i det :)

Anonymkode: b0f07...941

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det der kommer an på hvilken autismespekterdiagnose det er snakk om. Asperger syndrom utvikles som regel mellom 4 og 6 år. Infantil autisme ser man tegn til fra fødsel. Atypisk autisme kan ofte være vanskeligere å oppdage som kan ta lengre tid. 

Siden det er et bredt spekter bør spørsmålet være mer konkret.

Endret av Primai

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...