AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg har ptsd og fungerer ikke i full stilling lenger. Det blir for mye for meg. Så jeg lurer på om jeg kan søke om å bli feks 15% ufør? En jeg kjenner mistet tippen på lillefingeren i en ulykke, og han ble 15% ufør nærmest automatisk. Tenkte at det er sånn ca det samme. Anonymkode: 941be...965
Sofakona Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Nei...du må først søke aap..så må du igjen på forskjellige tiltak og arbeid..så er det opp til nav om du kan søke uføretrygd ..som fort kan ta flere år
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Du må være minst 40 eller 50% ufør for å få uføretrygd. Kanskje den du kjenner snakker om invaliditetsgrad? Ingen får 15% uføretrygd. Anonymkode: 64a23...f96 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må være minst 40 eller 50% ufør for å få uføretrygd. Kanskje den du kjenner snakker om invaliditetsgrad? Ingen får 15% uføretrygd. Anonymkode: 64a23...f96 Ja, kanskje det? Hva er forskjellen? Anonymkode: 941be...965
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Jeg har ptsd og det er ingen automatikk i å få uførestønad av det. Og skal du gå den veien er det noe som krever mange år og flere utprøvinger av tiltak og grader av arbeidsevne. Du må snakke med fastlege, der den reisen begynner. Anonymkode: 95a2f...3d7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, kanskje det? Hva er forskjellen? Anonymkode: 941be...965 Du finner det raskt ved å Google det. Anonymkode: 64a23...f96
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du finner det raskt ved å Google det. Anonymkode: 64a23...f96 Takk, ja, så det nå. Men forstår ikke helt hvorfor man ikke blir 15% ufør om man er 15% invalid. Jeg synes også det er dumt og rart at man må kreve erstatning fra den som har skadet deg, han med fingeren fikk bare pengene automatisk (trafikkulykke). Jeg tør ikke det. Anonymkode: 941be...965
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Det begynner vel med at du ikke greier å jobbe og er borte fra jobb, sykemeldt. Å bli sykemeldt i 1 år. Så går du over til AAP i noen år. Og da kanskje uføre om all arbeidsutprøving ikke fører frem. Noen ender da opp med 50 % ufør og 50 % jobb. Andre blir 100% ufør med engang slik som jeg. Anonymkode: f3338...5ef
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Har du oppsøkt hjelp eller går i behandling? Ville begynt der. Anonymkode: d1eed...150
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Google "uførefella". Det kan koste dyrt å være mindre enn 50% ufør. Anonymkode: e56c9...efd
Heydayotheinterweb Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 For PTSD? Er du gæren eller? Du må bruke 40,000 i året på meningsløse bullshit samtaler på DPS de neste 18 årene før de i det hele tatt vurderer uføre.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du oppsøkt hjelp eller går i behandling? Ville begynt der. Anonymkode: d1eed...150 Ja, såklart. Har gått i behandling i flere år. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Google "uførefella". Det kan koste dyrt å være mindre enn 50% ufør. Anonymkode: e56c9...efd Ja, men kameraten min fikk en ganske stor sum for fingeren sin, flere hundre tusen. Anonymkode: 941be...965
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (Akkurat nå): For PTSD? Er du gæren eller? Du må bruke 40,000 i året på meningsløse bullshit samtaler på DPS de neste 18 årene før de i det hele tatt vurderer uføre. Haha, ja, det er vel per definisjon akkurat det jeg er 😅 Anonymkode: 941be...965
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Haha, ja, det er vel per definisjon akkurat det jeg er 😅 Anonymkode: 941be...965 Du er ikke sprø om du ha PTSD altså, det er jo livet som har fucket deg opp. Som de andre sier så tar det lang tid å i det hele tatt bli vurdert for uføretrygd, psykiske lidelser er noe av det som er mest stress å ha når det gjelder uføretrygd. Mye enklere å komme med et mr bilde som viser "problemet" enn å komme med noe usynlig. Og nå er det nok enda vanskeligere enn før kan jeg tenke meg. Anonymkode: daf11...05b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, såklart. Har gått i behandling i flere år. Ja, men kameraten min fikk en ganske stor sum for fingeren sin, flere hundre tusen. Anonymkode: 941be...965 Fordi han var forsikret med en ulykkesforsikring som dekker invaliditetsgrad. Du kan ikke forsikre deg mot ptsd. Hvorfor er det så mange som manger så enormt mye grunnleggende basiskunnskaper her inne? Utrolig. Anonymkode: c7a3c...977 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi han var forsikret med en ulykkesforsikring som dekker invaliditetsgrad. Du kan ikke forsikre deg mot ptsd. Hvorfor er det så mange som manger så enormt mye grunnleggende basiskunnskaper her inne? Utrolig. Anonymkode: c7a3c...977 Nei, det var han ikke. Det skjedde da han var 17, på moped på vei til skolen. Ingen forsikringer. Det er ikke «grunnleggende basiskunnskap» å vite forskjell på invaliditet og ufør eller reglene knyttet til det, i alle fall ikke i mitt miljø. Men klart, har du vokst opp i et miljø hvor veldig mange har den problematikken så er det vel annerledes. Anonymkode: 941be...965 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, såklart. Har gått i behandling i flere år. Ja, men kameraten min fikk en ganske stor sum for fingeren sin, flere hundre tusen. Anonymkode: 941be...965 Og hva sier behandleren din? At du er 15% ufør? Anonymkode: d1eed...150
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei, det var han ikke. Det skjedde da han var 17, på moped på vei til skolen. Ingen forsikringer. Det er ikke «grunnleggende basiskunnskap» å vite forskjell på invaliditet og ufør eller reglene knyttet til det, i alle fall ikke i mitt miljø. Men klart, har du vokst opp i et miljø hvor veldig mange har den problematikken så er det vel annerledes. Anonymkode: 941be...965 Han må ha hatt en forsikring. Det samme skjedde meg, ble 12 prosent invaliditet etter en bilulykke og fikk et par hundre tusen i erstatning pga en barneforsikring mamma hadde tegnet opp. Hvor ellers skal man få penger fra tenker du? Anonymkode: fa4a5...cce 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Er du medlem i klp eller spk? Gjennom dem kan du bli 20% midlertidig uføre og få dekket slik at du får din normale lønn. Men du må selvfølgelig å ha vært sykemeldt 1 år før dette, og legen må vurdere at du er 20% arbeidsufør. Anonymkode: bdbf8...9e0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det var han ikke. Det skjedde da han var 17, på moped på vei til skolen. Ingen forsikringer. Det er ikke «grunnleggende basiskunnskap» å vite forskjell på invaliditet og ufør eller reglene knyttet til det, i alle fall ikke i mitt miljø. Men klart, har du vokst opp i et miljø hvor veldig mange har den problematikken så er det vel annerledes. Anonymkode: 941be...965 Ingen får erstatning uten at man har hatt forsikring, så det stemmer ikke 😉 Er man 17 år, er det mest sannsynligvis foreldrene som hadde forsikret han (noe som er ganske naturlig i min verden). Å sette et barn ute i verden uten forsikring, er som å be om at noe risikofylt skal skje barnet. Anonymkode: 1f039...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå