Gå til innhold

Katten bæsjer overalt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men altså hvor mange ganger bæsjer den om dagen? Hvis den gjør det mange ganger så må dere ta den til veterinær for å sjekke om det er noe galt.

Anonymkode: c852d...a24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en katt på 7 mnd og han bæsjer bare 1 g i døgnet og tisser 2 g i døgnet. 

Dvs at hvis katten deres bæsjer mange ganger i døgnet så må dere enten bytte fôr eller ta den til dyrlegen. 

Anonymkode: e78fa...ad0

• Liker 1
Skrevet (endret)
Spongenator skrev (21 timer siden):

Vi har en katt som ikke er fylt 1 år enda. Han er veldig flink til å tisse i kattedoen og bæsjer der og, men hvis det ligger én bæsj der så nekter han å bæsjer der, han bæsjer under sengen, under kommoder, på åpent gulv og på steder som nesten er umulig å vaske. Vi prøver å være flinke til å tømme ofte, men når vi er på jobb så er det ikke mye vi kan gjøre 😕 

Noen tips?

Siden han er kresen på hvor ren kassen må være for at han er villig til å gjøre fra seg der, så er løsningen det som flere har nevnt her i tråden; en kasse til (eller to om dere finner plass).

Har sett dette i programmet til han katteeksperten, Jackson Galaxy (My Cat From Hell). En kattekasse mer enn antall katter man har. Har man en katt, blir det to kasser. Har man to katter, blir det tre kasser osv.

Får han mulighet til å gå utendørs når han blir eldre?  

Endret av Million
Skrevet

Etter min erfaring vil en frisk katt som får bra fór bæsje en til to ganger om dagen. Oftere bæsjing enn det, betyr løsere mage og tegn på enten dårlig fór eller utilpass/syk katt. En katt som opplever ubehag ved bæsjing (f.eks. løs avføring) vil lettere begynne å lete etter andre steder å bæsje, fordi de forbinder kassa med noe ubehagelig. Bløt avføring vil også lukte mer og lage mer gris i kassa, som en renslig pus kan bli ekstra frustrert av og holde seg mest mulig unna.

Anonymkode: 0235c...3b0

Skrevet

Tenker at dere må ha flere kasser en periode. Har selv flere katter. Vanligvis går de ut, men etter flytting må holde dem inne til de skjønner at de bor en ny plass. Har da flere kasser.  De kommer selv og sier ifra at nå må jeg tømme, mjauer og siste, hun hyler 🤣. Nå er jeg hjemmehværende, og tømmer disse kassene flere gang om dagen. Men skjønner, vanligvis er man på jobb, og med 1 katt burde det gå med 1 kasse. Men for en periode, bruk flere kasser og tenk over hvilken sand dere bruker. Har eid katt i mange år, vasket kattedoen hver uke. Da mener jeg skrubbet hver uke. Nå bruker jeg klumpesand og spade. Skifter filter jevnlig. Og fyller doen slik at katten kan grave skikkelig ned driten sin. Med klumpsand og spade finner jeg alt. Har alltid tømt daglig da. 

Skrevet
23 minutter siden, Million said:

Siden han er kresen på hvor ren kassen må være for at han er villig til å gjøre fra seg der, så er løsningen det som flere har nevnt her i tråden; en kasse til (eller to om dere finner plass).

Har sett dette i programmet til han katteeksperten, Jackson Galaxy (My Cat From Hell). En kattekasse mer enn antall katter man har. Har man en katt, blir det to kasser. Har man to katter, blir det tre kasser osv.

Får han mulighet til å gå utendørs når han blir eldre?  

Skal prøve med enda en do så håper vi på at det fikser seg ☺️ han er enda litt ung til å gå ut enda, og i og med at vi skal flytte mot sommer så får han gå ut etter vi har flyttet 🙂

Skrevet (endret)
Spongenator skrev (18 minutter siden):

Skal prøve med enda en do så håper vi på at det fikser seg ☺️ han er enda litt ung til å gå ut enda, og i og med at vi skal flytte mot sommer så får han gå ut etter vi har flyttet 🙂

Ok, bare husk at han bør være inne i minst et par måneder (noen mener lenger) i det nye stedet før han får gå ut. Ellers kan det hende han ikke føler seg hjemme og kjenner lukter osv godt nok til at han føler at dette er hjemme og stedet han skal komme tilbake til etter å ha vært ute. Katter må få god tid til å føle seg hjemme steder, ellers går de seg bort eller begynner å lete etter sitt forrige hjem (uten å ane hvor det er). 

I starten når han får gå ut på det nye stedet, ta litt brukt kattesand med tiss i med ut i hagen og strø rundt i buskene og grensene rundt hagen. Da lukter han at han hører hjemme der, og kommer til riktig hage når han skal finne hjem igjen. Det trengs ikke så mye, bare nok til at katten lukter det.  

Endret av Million
Skrevet

Som andre sier, én kasse til 🙂 jeg hadde en fosterkatt som gikk og tissa i dusjen om det allerede var bæsj i dokassen. Hab måtte ha én kasse til tiss og én kasse til bæsj. 

Jeg hadde også en fosterkatt med giardia. Han bæsjet overalt. Giardia og andre parasitter/ormer kan katter få fra kattemor. 

Anonymkode: ce701...b91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...