Gå til innhold

Ang å bytte barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bytte barnehage dersom man ikke er fornøyd? Altså, kan man søke på en annen barnehage i området sånn helt ut av det blå, eller må man oppgi noen grunn? Styrer er naboen min og hun er forsåvidt helt ok, hun .. Men jeg er så vanvittig lite fornøyd med barnehagen. Dette er mitt tredje barn, de to andre gikk i samme barnehage. Det er 10 år mellom min eldste og mellomste, men likevel jobbet mange av de samme der da mellomste startet - og det var virkelig en fantastisk barnehage på alle mulige måter. Gud som jeg savner de menneskene!! Uansett, vi flyttet og minstemann har startet i en annen barnehage .. Han har ikke gått der så lenge (siden august) men jeg kjenner at jeg bare .. Nei, nei, nei .. 
Feks ved levering på morningen så er der ingen som tar han i mot. Han er 18 mnd, og jeg løfter han liksom over grinda inn på avdelingen, og de fire som er på jobb kl 9 hverken reiser seg eller sier så mye. Det er ikke såå mange barn eller kaos at ikke en av de kan komme å ta han i mot, si god morgen og se han når han kommer. Det er samme greia når jeg henter, jeg må liksom dra ut fra dem hvordan dagen har gått, om han har spist, hvor lenge sov han (ofte er det 3 timer, enda jeg har sagt flere ganger max halvannen time, ellers sover han ikke på natten» .. Men det med levering er egentlig ille nok for meg, orker ikke å ramse opp alle sånne andre småting egentlig. Spørsmålet er - kan man bare søke ny barnehage innen den vanlige fristen for bytte, eller må jeg klage og lage en scene liksom? 😅 Har ikke lyst til sistnevnte. Vil bare bytte med påskudd om at den andre barnehagen ligger nærmere barneskolen og gjør det enklere ift henting og levering av det andre barnet før og etter jobb, hvilket jo er sant. 

Anonymkode: 85a21...506

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ledig plass i den andre barnehagen? Da er det ikke vanskelig å bytte. 

Anonymkode: cb03d...e97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ledig plass i den andre barnehagen? Da er det ikke vanskelig å bytte. 

Anonymkode: cb03d...e97

Du, så langt har jeg ikke kommet enda hehe, jeg er bare fortsatt i tankene på om jeg skal/skal ikke forsøke å få byttet. Vi er ganske nye her, flyttet hit i sommer. Har blitt kjent med noen her og nylig begynt å forhøre meg litt ang de to andre barnehagene. Bare usikker på hvordan man bytter. Ringer jeg barnehagekontoret å hører? 
Det høres kanskje ut som en filleting at de ikke sier hei på morningen, men jeg når det blir mange sånne «småting» så blir det så ugreit. 

Skrevet

Du må finne ut hvordan det er å bytte...om barnehagene er populært er det ikke sikkert du får plass...du kan eks få plass om noen flytter etc...men da kan det være at andre står i kø foran deg.

Oh du må nok søke i mars..og vente på plass i august.

Det beste er p høre med de plassen du vil bytte til. Ring barnehagene

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du, så langt har jeg ikke kommet enda hehe, jeg er bare fortsatt i tankene på om jeg skal/skal ikke forsøke å få byttet. Vi er ganske nye her, flyttet hit i sommer. Har blitt kjent med noen her og nylig begynt å forhøre meg litt ang de to andre barnehagene. Bare usikker på hvordan man bytter. Ringer jeg barnehagekontoret å hører? 
Det høres kanskje ut som en filleting at de ikke sier hei på morningen, men jeg når det blir mange sånne «småting» så blir det så ugreit. 

At de ikke sier heil ved levering er ikke en filleting! Det er veldig rart de ikke kommer å hilser på, også for barnet sin del er dette faktisk VIKTIG. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er bare å legge inn søknad om bytte. Man trenger ikke begrunne. Lurt å ta kontakt og faktisk besøke de barnehagene du kunne tenke deg å søke på. Da får man som regel et inntrykk. Samtidig forhøre deg om de har ledig plass. Hvis den du søker på ikke har ledig plass, blir du satt på venteliste. 

Skrevet
Mamajune11 skrev (35 minutter siden):

At de ikke sier heil ved levering er ikke en filleting! Det er veldig rart de ikke kommer å hilser på, også for barnet sin del er dette faktisk VIKTIG. 

Helt enig. Bør taes opp med lederen der asap

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare legg inn søknad , du behøver ikke begrunne valget ditt. Men vær ærlig hvis de spør hvorfor du har søkt overføring til annen barnehage, så kanskje de tar det til seg og endrer seg. Sånn skal det IKKE være :( Kjenner jeg blir så sint og lei meg når jeg hører barnehager som har det sånn. 

Anonymkode: 83bb7...3bd

Skrevet

Er han ellers blid og fornøyd eller merker du noe på han angående trivsel? Min er også 18 mnd og selv om de første ukene var litt gråting ved levering gikk det så fort over og nå løper hun omtrent inn til de ansatte når hun drar dit. Det forteller meg så mye at hun smiler når vi snakker om de ansatte og andre barna hjemme. 

Jeg skjønner deg utrolig godt altså! Hadde tenkt det samme hvis vi hadde sett det samme med levering. 

Anonymkode: a8726...162

Skrevet

Du kan bytte barnehage når som helst, har ikke den aktuelle barnehagen ledig plass må du sette deg på venteliste. Er usikker på om man kan stå på venteliste flere plasser. 

Lurt å søke opp hvilke barnehager det er i nærheten, kanskje de har nettsider eller informasjon på kommunens hjemmeside o.l. Du trenger ikke oppgi grunn til noen, men jeg hadde helt ærlig sagt at "vi har fått ny barnehageplass", og hvis noen i barnehagen hadde spurt, så hadde jeg svart ærlig at jeg ikke er fornøyd med opplegget i barnehagen og derfor bytter. Mye mulig de tar det til seg og endrer seg.

Anonymkode: 2527c...84d

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan bytte barnehage når som helst, har ikke den aktuelle barnehagen ledig plass må du sette deg på venteliste. Er usikker på om man kan stå på venteliste flere plasser. 

Lurt å søke opp hvilke barnehager det er i nærheten, kanskje de har nettsider eller informasjon på kommunens hjemmeside o.l. Du trenger ikke oppgi grunn til noen, men jeg hadde helt ærlig sagt at "vi har fått ny barnehageplass", og hvis noen i barnehagen hadde spurt, så hadde jeg svart ærlig at jeg ikke er fornøyd med opplegget i barnehagen og derfor bytter. Mye mulig de tar det til seg og endrer seg.

Anonymkode: 2527c...84d

Her kan man kun stå på venteliste på 1 barnehage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er han ellers blid og fornøyd eller merker du noe på han angående trivsel? Min er også 18 mnd og selv om de første ukene var litt gråting ved levering gikk det så fort over og nå løper hun omtrent inn til de ansatte når hun drar dit. Det forteller meg så mye at hun smiler når vi snakker om de ansatte og andre barna hjemme. 

Jeg skjønner deg utrolig godt altså! Hadde tenkt det samme hvis vi hadde sett det samme med levering. 

Anonymkode: a8726...162

Nei, altså han er generelt en blid og trygg liten kar, han. Men det er ikke noen av de voksne han løper til når han kommer, men en jente som er litt eldre (3 år, nylig flyttet til Norge så hun går med de minste pga språket) som han er veldig, veldig glad i. Han sier navnet hennes hele tiden hjemme og er tydelig begeistret for hun, så det går forsåvidt fint for hans del så lenge hun er der  .. Så det er ikke et problem med levering sånn sett, men det føles bare helt feil ut å slenge han over grinda å bare gå. Føles som om at jeg bare «oppbevarer» han. Jegskulle ønske at jeg overdrev når jeg sa at ingen sier hei når vi kommer, men det er helt sant. Jeg ser rett inn på de ansatte, altså de sitter rett innenfor i rommet, men jeg tror jeg kan telle på èn hånd hvor mange ganger de har reist seg opp å bare liksom sett han når han kommer, hvis det gir mening .. Jeg har begynt å rope inn å liksom «hei, hallo, hei nå kommer xxxx», og da får jeg et vink 😅 Så sitter de der gjerne fortsatt. Helt greit om man har henda fulle innimellom, men de sitter på gulvet, og èn av dem burde reist seg opp å sagt «god morgen xxxx, så koselig å se deg i dag» eller noe sånt. Det er iallefall det jeg er vant med fra tidligere, og det gjorde så godt for små og store. Det var så fint å starte dagen sånn. Ja nei men iallefall, det har blitt en sånn voksende irritasjon for meg .. 
I barnehagen henger det (eller HANG DET!) en parkdress og to sett med regntøy, en kattnakken med for og et litt tynnere sett med regntøy, været er veldig skiftende her, det kan være 15 grader den ene dagen og regn og surt den neste så det hang litt forskjellig der. En dag jeg hentet han så pøøøøøsregnet det og blåste og var ordentlig dritt ute, men jeg er helt for å komme seg ut uansett - ergo masse yttertøy i barnehagen. Ute så har de kledd på han en tynn reima parkdress og kun ulltøy under, han har både fleece og ulldress og sånt også liggende, altså alt er i barnehagen 😅 Når vi kom hjem så var han jo helt blå på huden og jeg kunne vri opp ulltøyet og det dryppet fra det. Kjente at jeg ble skikkelig lei meg. Han er så liten og vet jo ikke bedre, men har liksom lekt og holdt på samtidig som han må ha vært skikkelig kald .. Når det henger to sett med ordentlig regntøy så er det jo helt teit å ta på en parkdress, men igjen, kanskje det bare er jeg som føler for mye eller er for overbeskyttende eller Gud vet hva, jeg aner ikke, jeg bare er ikke helt på nett med barnehagen der. Også er det ikke noe mellomting med det å være «ute». De har en sånn liten inngjerdet del utenfor en verandadør, da snakker jeg sånn kanskje 2 meter langt og bredt, det er knøttlite. Jeg spurte en dag om de hadde vært noe ute, ja det hadde de, fikk jeg som svar med et stort smil, vi var ute i hagen å sparket ball. Og jeg tittet ut på den lille plassen .. 😅 

Men nå ble det mye syting. Det er bare summen av alt egentlig, jeg bare føler ikke at det er riktig sted. Det er to, kanskje tre barnehager som er aktuelle. Den tredje ligger litt langt unna, altså på andre siden for hvor vi bor, men er på et punkt at den turen er verdt det dersom ting er bedre der. Jeg får starte med å ringe i morgen å høre om det i det hele tatt er noe ledig, eventuelt hvordan det fungerer å stå på venteliste eller plass til høsten igjen. 

Tusen takk for svar damer! 😁

Det skal sies at jeg i starten tok dette veldig personlig og tenkte at det var noe galt med meg, uten at det er det. Vi er en helt vanlig familie, med jobber, jeg går på studier ved siden av, nettopp kjøpt hus her, altså vi er helt vanlige .. Men jeg tok det skikkelig personlig 😅 Begynte etterhvert å legge merke til at de er slik mot alle, de virker veldig .. Usosiale. Jeg mener ikke at vi trenger å stå å skravle akkurat, men det er hyggelig med et hei og hadet. Noen ganger sier de ikke hadet heller selvom minsten står å vinker i gangen, og de kan umulig ikke høre han. Ble langt dette. Skulle egentlig bare høre hvordan man gikk frem å byttet barnehage, men kjente at jeg måtte få ut litt 😅 Igjen, takk for svar! 

• Hjerte 2
Skrevet

Bytt barnehage med en gang. Dette høres ikke bra ut

Anonymkode: b90a6...0f5

Skrevet

Det kommer ikke fram noe sted her om du faktisk har sagt ifra til barnehagen om det du er misfornøyd med, og da har de ikke fått noen sjanse til å forbedre seg heller. For meg virker det litt overilt å gå rett på å bytte bhg uten å prøve å løse problemene først. 

Skrevet

Sånn drittbarnehage gikk min i og. Det var forresten en av Hanna Klamerholm sine (hun som tok / tar ut vanvittig mye utbytte, og lite går til barn og ansatte.) 

Byttet, og aldri sett meg tilbake!

Anonymkode: 31769...8c3

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Det kommer ikke fram noe sted her om du faktisk har sagt ifra til barnehagen om det du er misfornøyd med, og da har de ikke fått noen sjanse til å forbedre seg heller. For meg virker det litt overilt å gå rett på å bytte bhg uten å prøve å løse problemene først. 

Når de som jobber der er så lite interessert i barna at de ikke gidder å løfte rævva å komme barna i møte engang så kan man bare si hade bra altså. Som barnehageansatt skal du faktisk være oppegående nok til å forstå at du går å møter barnet, sånn at barnet føler seg ønsket og velkommen. Man hilser på hverandre, tar imot og viser at man er glad for at nettopp DU kom i barnehagen idag… sånn som TS beskriver det så er de ikke tilstede mentalt for barna… fysj jeg blir lei meg :( sånn skal det ikke være. 

Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Hei, jo det kommer delvis frem i innledningen, om det var mulig å bytte UTEN å klage og lage noen greie. Skjønner at det kan virke litt spesielt å ikke gi de sjansen, men jeg har feks sagt i fra så og si hver uke at de ikke må la han sove mer enn halvannen time max. Jeg har tre barn, og ingen av de har hatt et spesielt stort søvnbehov så halvannen time holder. Men ofte så sover han i over tre timer, og når jeg kommenterer det så har de svart «oi ja det glemte jeg» eller noe lignende. Men igjen, det er summen av mange ting som gjør at jeg bare kjenner at jeg ikke orker å bruke energi på dårlig stemning. Skjønner at ikke alt er perfekt, men det er sånne små generelle greier som jeg aldri har opplevd som så vanskelig tidligere. 

Men du har kanskje rett. Jeg syntes bare at det er ekkelt å klage på andre mennesker 😅

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Tja... Når det er kultur blant de ansatte for at de egentlig ikke bryr seg, så får det aldri blitt helt bra. 

Anonymkode: 5da43...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, jo det kommer delvis frem i innledningen, om det var mulig å bytte UTEN å klage og lage noen greie. Skjønner at det kan virke litt spesielt å ikke gi de sjansen, men jeg har feks sagt i fra så og si hver uke at de ikke må la han sove mer enn halvannen time max. Jeg har tre barn, og ingen av de har hatt et spesielt stort søvnbehov så halvannen time holder. Men ofte så sover han i over tre timer, og når jeg kommenterer det så har de svart «oi ja det glemte jeg» eller noe lignende. Men igjen, det er summen av mange ting som gjør at jeg bare kjenner at jeg ikke orker å bruke energi på dårlig stemning. Skjønner at ikke alt er perfekt, men det er sånne små generelle greier som jeg aldri har opplevd som så vanskelig tidligere. 

Men du har kanskje rett. Jeg syntes bare at det er ekkelt å klage på andre mennesker 😅

Man glemmer faktisk ikke soverutiner til barna så ofte, så det det der er rett å slett en sløv gjeng som ikke gjør jobben sin. Bytt barnehage, det opplegget der hadde jeg ikke orket. Og for de andre sin skyld så burde du legge inn en bekymringsmelding til kommunen så de fører tilsyn. Er flere ting som ikke er som det skal. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og må legge til at når han sover så lenge i barnehagen så har scenarioet vært sånn at han har ikke vært såå hypp på å sove på dagtid, dette skjer gjerne på mandager hvor han kan være litt ivrig over å være tilbake i barnehagen, så det har tatt litt tid, og de har latt han sove til kl tre, noe som gjør at han overhodet ikke har tenkt til å legge seg til kvelden, men holder det gående til langt på natt. Og dagen etter så er han utslitt, og sover da gjerne i tre timer. Har prøvd å si at de da må vekke han så vi bryter den sirkelen, men enten så glemmer de det eller så sov han så godt, sånne ting. Og da føler jeg meg ganske teit og «slem» som på en måte ikke lar han sove, men det blir helt håpløst .. 

Men, men .. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...