AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #21 Skrevet 1. november 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: All ære til dem som fortsatt bruker regnemaskiner, og all ære til musikere som spiller et instrument uten å være klistret til PC-skjermen. PC-en trenger ikke å være universets midtpunkt, og det er flott å se filmer med datateknologi fra begynnelsen av 1980-årene i en tid da den var bare for spesielt interesserte, og et moderne, velfungerende samfunn klarte seg godt uten PC. I motsetning til idag, når folk er hjelpeløse uten Google og smarttelefonen. Anonymkode: d7608...5a7 Nå er de hjelpesløse med regnemaskin også da, hvordan er det bedre? Anonymkode: 713c2...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #22 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): All ære til dem som fortsatt bruker regnemaskiner, og all ære til musikere som spiller et instrument uten å være klistret til PC-skjermen. PC-en trenger ikke å være universets midtpunkt, og det er flott å se filmer med datateknologi fra begynnelsen av 1980-årene i en tid da den var bare for spesielt interesserte, og et moderne, velfungerende samfunn klarte seg godt uten PC. I motsetning til idag, når folk er hjelpeløse uten Google og smarttelefonen. Anonymkode: d7608...5a7 Dette handler ikke om å være hjelpesløs uten en PC eller Google, men om å bruke det best egnede verktøyet for jobben du skal gjøre. Riktig verktøy til jobben bidrar til effektiv drift og lønnsomme bedrifter (for når TS snakker om å regne anbud handler ikke dette om å sitte og pusle med en hobby på fritiden). Jeg tror liksom ikke du slår opp i leksikonet fra 1985 som står i hylla om du lurer på noe om politikk i USA heller, eller drar frem skrivemaskinen med kulehode og rettetast for å skrive et brev du sender i posten. TS: Microsoft har en del gratis opplæring liggende ute. Jeg anbefaler deg å sette av litt tid, det vil du tjene på ganske kjapt. Nå er det ikke sikkert at Excel nødvedigvis er det beste verktøyet for å regne anbud, i alle fall ikke om man bruker det i stedet for regnemaskinen. Det finnes adskillige systemer som er spesiallaget for formålet, der du kan ha alt av varer, timepriser og kostnader lagret og hente inn det du trenger, og mange oppdragsgivere leverer ut det du trenger av "startfiler" for akkurat deres oppdrag så du slipper unna mest mulig av manuelle inntastinger og beregninger. Men Excel kan uansett være et uhyre nyttig verktøy å lære seg. Jo mer jeg bruker det, jo flere bruksområder finner jeg, både på jobb og privat. (Og noen oppdragsgivere sender også ut Excelfiler du kan skrive inn prisene i.) Anonymkode: 44cca...fc5 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #23 Skrevet 1. november 2022 TS her. Regnskapsprogrammet vi har, brukes til både tilbud, ordre og fakturering ++. Det papirløse har utviklet seg stort de soste årene, og det stort sett til det enklere og bedre. Er godt fornøyd med det! 😊 Men så er det noen ganger da, eller faktisk ganske ofte, det må regnes på ting som ikke skal inn i tilbud eller ordre med det første. Da er det praktisk med en regnemaskin, der tallene faktisk står på rullen - uten å forsvinne som på en vanlig kalkulator 😆 Anonymkode: d8813...70a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #24 Skrevet 2. november 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror liksom ikke du slår opp i leksikonet fra 1985 som står i hylla om du lurer på noe om politikk i USA heller, eller drar frem skrivemaskinen med kulehode og rettetast for å skrive et brev du sender i posten. TS: Microsoft har en del gratis opplæring liggende ute. Jeg anbefaler deg å sette av litt tid, det vil du tjene på ganske kjapt. Nå er det ikke sikkert at Excel nødvedigvis er det beste verktøyet for å regne anbud, i alle fall ikke om man bruker det i stedet for regnemaskinen. Det finnes adskillige systemer som er spesiallaget for formålet, der du kan ha alt av varer, timepriser og kostnader lagret og hente inn det du trenger, og mange oppdragsgivere leverer ut det du trenger av "startfiler" for akkurat deres oppdrag så du slipper unna mest mulig av manuelle inntastinger og beregninger. Men Excel kan uansett være et uhyre nyttig verktøy å lære seg. Jo mer jeg bruker det, jo flere bruksområder finner jeg, både på jobb og privat. (Og noen oppdragsgivere sender også ut Excelfiler du kan skrive inn prisene i.) Anonymkode: 44cca...fc5 Hvorfor bruke skrivemaskin når man kan skrive for hånd; forskning viser at menneskehjernen fungerer og husker bedre ting som er lært ved fysisk aktivitet enn ved å glane på en blank skjerm: Derfor blir barn smartere av å skrive for hånd https://forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-ntnu/derfor-blir-barn-smartere-av-a-skrive-for-hand/1742792 Hvorfor husker vi bedre når vi noterer med penn og papir? https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/hvorfor-husker-vi-bedre-naar-vi-noterer-med-penn-og-papir Quote Mye av skrivingen foregår digitalt helt fra start på barneskolen. Professor etterlyser mer kritisk tenkning på skjermbruken. Håndskrift åpner for bedre læring https://utdanningsforskning.no/artikler/2017/handskrift-apner-for-bedre-laring/ Quote Varierte håndbevegelser åpner for læring Forskerne undersøkte hjerneaktiviteten til 20 NTNU-studenter, og så tydelig at hjernen oppførte seg helt annerledes ved tegning og håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser. – Et større nettverk i hjernen aktiveres under håndskriving og tegning, og da svinger nevronene usynkronisert. Da kommer hjernen i en tilstand som åpner for bedre sansemotorisk læring. Den får flere «knagger» å henge informasjonen på, forklarer Audrey van der Meer. Kort sagt - det enkleste veien er ikke nødvendigvis den beste, noe man blir påminnet om når kassadamen på REMA er nødt til å finne en kalkulator og bruker fem minutter på å finne ut hva 9+12 er. På samme vis som musikken som ble komponert på 1700- og 1800-tallet i lyset av et stearinlys kvalitetsmessig gruser dagens moderne musikk, til tross for et utall apper og musikkprogrammer som skal gjøre jobben enklere. Og hva papirleksikonet angår, er det pussig at den gammeldagse, analoge boken fortsatt er populær og lever i beste velgående i vår digitale tidsalder, lenge etter at den skulle ha avgått ved døden, ifølge dem som i sin tid spådde fremtiden. - Brian Anonymkode: d7608...5a7 1
Maskinfører Skrevet 2. november 2022 #25 Skrevet 2. november 2022 mhm hadde en sånn en som jeg gjorde det på skal tenke litt
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #26 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor bruke skrivemaskin når man kan skrive for hånd; forskning viser at menneskehjernen fungerer og husker bedre ting som er lært ved fysisk aktivitet enn ved å glane på en blank skjerm: Derfor blir barn smartere av å skrive for hånd https://forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-ntnu/derfor-blir-barn-smartere-av-a-skrive-for-hand/1742792 Hvorfor husker vi bedre når vi noterer med penn og papir? https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/hvorfor-husker-vi-bedre-naar-vi-noterer-med-penn-og-papir Håndskrift åpner for bedre læring https://utdanningsforskning.no/artikler/2017/handskrift-apner-for-bedre-laring/ Kort sagt - det enkleste veien er ikke nødvendigvis den beste, noe man blir påminnet om når kassadamen på REMA er nødt til å finne en kalkulator og bruker fem minutter på å finne ut hva 9+12 er. På samme vis som musikken som ble komponert på 1700- og 1800-tallet i lyset av et stearinlys kvalitetsmessig gruser dagens moderne musikk, til tross for et utall apper og musikkprogrammer som skal gjøre jobben enklere. Og hva papirleksikonet angår, er det pussig at den gammeldagse, analoge boken fortsatt er populær og lever i beste velgående i vår digitale tidsalder, lenge etter at den skulle ha avgått ved døden, ifølge dem som i sin tid spådde fremtiden. - Brian Anonymkode: d7608...5a7 Den analoge boken lever, men papirleksikonet har som sagt avgått ved døden for mange år siden. Jeg snakket om leksikon, ikke bøker generelt. Håndskrift som ledd i undervisning og opplæring er noe helt annet enn håndskrift i hverdagen. Papirbrev er dyre å sende og tar en uke på å komme frem, mens elektronisk kommunikasjon er bortimot gratis og fremme på øyeblikket. Det håndskrevne brevet vinner bare på nostalgifaktoren. Resten av sammenlikningene dine ser jeg ikke helt relevansen av, når jeg snakker om å velge det beste redskapet for jobben. Argumentene dine blander sammen kunstneriske evner og talent med redskapen som brukes for å uttrykke det. Folk setter seg ikke til å komponere i lyset fra et stearinlys lenger, de bruker lamper. Apper og musikkprogrammer er en vidt forskjellig type redskap, da får du heller sammenlikne med å skrive noter for hånd og lage notelinjer med en femdobbelt pennesplitt. Ingen av disse redskapene kan selvsagt erstatte kunstnerisk talent, og det er det heller ingen som har påstått. (For øvrig er det ganske friskt å underkjenne alt av musikk komponert etter 1800-tallet som mindreverdig. Du burde egentlig skrive leserbrev til avisen i stedet for å diskutere på et nettforum, det er nok mye mer høyverdig. Bruk gjerne fjærpenn. 😄 ) Anonymkode: 44cca...fc5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå